2498
Sök

Köpråd: BMW E39 5-serie vilken drivlina?

12 086 Inlägg
14 november 2011
På M60 sitter VV inne i motorn, varför gick dom ifrån den konstruktion kan man ju undra om den fungerar så bra.

Glappande styrsnäcka kan jag skriva under på, jävla otyg som nästan är själ nog att undvika om man inte vill ha V8. Jag har renoverat båda mina snäckor på mina 540, så det går att avhjälpa men det är ju inte kul.

540 E39 lider av dålig kylare, vet inte hur resterande E39 har det på den fronten? Det jag syftade på med dåliga plastdetaljer är vattenpumpen och termostathuset.

2 656 Inlägg
14 november 2011
Rquired skrev:
Jag hade valt 530i, eftersom den inte kostar mer i drift än de svagare sexorna (Med reservation för försäkringspremien) och för att en V8 blir markant dyrare i både underhåll och förbrukning. Om inget annat får man betänka att där är mindre plats att komma åt under huven med en åtta...

Sedan tycker jag en BMW skall ha en sexa i en viss mån, inget ont om 540i men det är inte samma ystra karaktär i denna som i 3L-sexan och 540i E39 har dessutom ärvt framvagnen med snäckstyrning från 7-serie istället för den framvagn med kuggstångsstyrning som 6cyl. E39 har; Kort och gott sämre styrkänsla, sedan innebär en V8 lite mer vikt över framhjulen dessutom vilket inte direkt gynnar 540i det heller.

Både 530i och 540i finns med manuell och automatisk växellåda, men en manuell 540i är lite ovanligare. Jag tycker valet beror på vart du kör mest, E39 är fortfarande tillräckligt sportig och lätt på foten för att vara värd att växlas manuellt till skillnad från nyare 5-serie men samtidigt är automatlådan extremt smidig och lyhörd i bägge modellerna. Kör man mycket i stan är den helt klart värd att väljas!

535i/540i har samma problem med frusen vevhusventilation* och kylsystem i plast som kan spricka med åren. Sexan M54 har dock inte problem med oljepumpsbultar, insugsmembran eller ventilkåpspackningar vilket åttan M62 har.
*(Även om det verkar vanligare på 6an, kanske för att det finns fler 6cyl. än 8cyl.?)

E39, M54 och M62 är alla tre konstruktioner med hög kvalité så man skall inte förstora upp dess svagheter allt för mycket, men ovan tyckte jag det framstod som att V8 skulle ha färre svagheter än R6 och det tycker jag inte är korrekt utan jag upplever att det är tvärt om.

Provkör och köp den motor du trivs bäst med, så länge har jag dock lagt en röst på 530i som mest motor för pengarna. smile

kylsystem i plast ?? va menar du för allt e metal förutom gavlarna på kylaren på en 540 = vattenpumpens hus spricker inte som de gör för 6orna med plast och sen har jag aldrig hörttalas om vevhus problem med v8orna länka gärna var du hittat de

886 Inlägg
14 november 2011
Trådstartare
_Jonex_ skrev:
Problem med skör plast i kylarnas gavlar har alla,  servicen är inte dyrare, Schmiedmann har alla reservdelar t.ex och dessutom har V8¨orna kamkedja som lätt rullar 30 k mil.

Intressant, hur är det med kamdrivningen på de andra motorerna? Kedja där också eller rem?

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

2 656 Inlägg
14 november 2011
Wicca skrev:
_Jonex_ skrev:
Problem med skör plast i kylarnas gavlar har alla,  servicen är inte dyrare, Schmiedmann har alla reservdelar t.ex och dessutom har V8¨orna kamkedja som lätt rullar 30 k mil.

Intressant, hur är det med kamdrivningen på de andra motorerna? Kedja där också eller rem?

kamkedja i alla bmws med 6 cylindrar och 8a iaf från 91 o framåt sen kedja på vissa 4or med

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 november 2011
ekelund88 skrev:
Rquired skrev:
Jag hade valt 530i, eftersom den inte kostar mer i drift än de svagare sexorna (Med reservation för försäkringspremien) och för att en V8 blir markant dyrare i både underhåll och förbrukning. Om inget annat får man betänka att där är mindre plats att komma åt under huven med en åtta...

Sedan tycker jag en BMW skall ha en sexa i en viss mån, inget ont om 540i men det är inte samma ystra karaktär i denna som i 3L-sexan och 540i E39 har dessutom ärvt framvagnen med snäckstyrning från 7-serie istället för den framvagn med kuggstångsstyrning som 6cyl. E39 har; Kort och gott sämre styrkänsla, sedan innebär en V8 lite mer vikt över framhjulen dessutom vilket inte direkt gynnar 540i det heller.

Både 530i och 540i finns med manuell och automatisk växellåda, men en manuell 540i är lite ovanligare. Jag tycker valet beror på vart du kör mest, E39 är fortfarande tillräckligt sportig och lätt på foten för att vara värd att växlas manuellt till skillnad från nyare 5-serie men samtidigt är automatlådan extremt smidig och lyhörd i bägge modellerna. Kör man mycket i stan är den helt klart värd att väljas!

535i/540i har samma problem med frusen vevhusventilation* och kylsystem i plast som kan spricka med åren. Sexan M54 har dock inte problem med oljepumpsbultar, insugsmembran eller ventilkåpspackningar vilket åttan M62 har.
*(Även om det verkar vanligare på 6an, kanske för att det finns fler 6cyl. än 8cyl.?)

E39, M54 och M62 är alla tre konstruktioner med hög kvalité så man skall inte förstora upp dess svagheter allt för mycket, men ovan tyckte jag det framstod som att V8 skulle ha färre svagheter än R6 och det tycker jag inte är korrekt utan jag upplever att det är tvärt om.

Provkör och köp den motor du trivs bäst med, så länge har jag dock lagt en röst på 530i som mest motor för pengarna. smile

kylsystem i plast ?? va menar du för allt e metal förutom gavlarna på kylaren på en 540 = vattenpumpens hus spricker inte som de gör för 6orna med plast och sen har jag aldrig hörttalas om vevhus problem med v8orna länka gärna var du hittat de

Visst har M6x samma material som sexorna, det vill säga vattenpump med impeller i plast, termostathus i plast, expansionskärl i plast (Spricker med åren och läcker gärna lite) och det finns säkert något exempel till med det är dem jag kan? När det gäller svullna kylare är det inte plasten som spricker utan själva cellerna som sväller, se bilden nedan:
http://www.autopower.se/galleri/frilansare/hasso540/bilder/041220_6.jpg
Bilden är tagen av medlemmen Hasso på www.autopower.se och kylaren är från hans 540i.

När det gäller VHV får jag i så fall gå och leta i föregående vinters tråd om frusen VHV, jag får se om jag hittar något!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Handledare
1 481 Inlägg
14 november 2011
Frusen vevhusventilation är ytterst sällsynt på 540 och 740. Verkar inte finnas ett enda fall på Autopower.
Ventilationen verkar vara dragen på ett bättre sätt så den inte fryser så lätt.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 november 2011
saab_sonett skrev:
Frusen vevhusventilation är ytterst sällsynt på 540 och 740. Verkar inte finnas ett enda fall på Autopower.

På E53 då? Det var trots allt den jag nämnde. smile

Handledare
1 481 Inlägg
14 november 2011
JapMax skrev:
På M60 sitter VV inne i motorn, varför gick dom ifrån den konstruktion kan man ju undra om den fungerar så bra.

Glappande styrsnäcka kan jag skriva under på, jävla otyg som nästan är själ nog att undvika om man inte vill ha V8. Jag har renoverat båda mina snäckor på mina 540, så det går att avhjälpa men det är ju inte kul.

540 E39 lider av dålig kylare, vet inte hur resterande E39 har det på den fronten? Det jag syftade på med dåliga plastdetaljer är vattenpumpen och termostathuset.

Min 540 har gått drygt 25000 mil och har inga tendenser till glapp styrsnäcka. Motorn går mycket tyst och vibrationsfritt. Går att ställa en 5-krona på motorkåpan. Kylaren är bytt, standardfel.
Annars helt underbar bil att åka i. Märks att den är gjord för autobahn. Bilen börjar trivas när det går 150-160km/h. Har en förbrukning på 1.03 l/mil i snitt sedan köpet för snart ett år sedan.

Handledare
1 481 Inlägg
14 november 2011
Rquired skrev:
saab_sonett skrev:

På E53 då? Det var trots allt den jag nämnde. smile

Nja, du skrev ju så här: 535i/540i har samma problem med frusen vevhusventilation* och kylsystem i plast som kan spricka med åren.

Det tolkade jag som E39/M62.

Däremot så är det så att X5 med V8 har problem med frusen vevhusventilation. Men det är faktiskt olika konstruktion på ventilationen E39/M62 jämfört med X5/M62.
Senast redigerat av saab_sonett (14 november 2011)

2 656 Inlägg
15 november 2011
Rquired skrev:
ekelund88 skrev:
Rquired skrev:

Visst har M6x samma material som sexorna, det vill säga vattenpump med impeller i plast, termostathus i plast, expansionskärl i plast (Spricker med åren och läcker gärna lite) och det finns säkert något exempel till med det är dem jag kan? När det gäller svullna kylare är det inte plasten som spricker utan själva cellerna som sväller, se bilden nedan:
http://www.autopower.se/galleri/frilans … 1220_6.jpg
Bilden är tagen av medlemmen Hasso på www.autopower.se och kylaren är från hans 540i.

När det gäller VHV får jag i så fall gå och leta i föregående vinters tråd om frusen VHV, jag får se om jag hittar något!

termostathuset är väl inte i plast på m62 har nog inte sett en ända m62 med plast i termostathuset

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 november 2011
ekelund88 skrev:
Rquired skrev:
ekelund88 skrev:

termostathuset är väl inte i plast på m62 har nog inte sett en ända m62 med plast i termostathuset

Nej, jag frågar om så var fallet. smile

2 656 Inlägg
15 november 2011
Rquired skrev:
ekelund88 skrev:
Rquired skrev:

nej. ""Visst har M6x samma material som sexorna, det vill säga vattenpump med impeller i plast, termostathus i plast""

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 november 2011
ekelund88 skrev:
Rquired skrev:
ekelund88 skrev:

nej. ""Visst har M6x samma material som sexorna, det vill säga vattenpump med impeller i plast, termostathus i plast""

I slutet av den meningen, vilket är efter parentesen, sitter ett frågetecken. Men det är väl inget att diskutera? Det var i alla fall tänkt som en fråga även om frågetecknet sitter otydligt till. Termostathuset hör knappast till de dyraste eller mest komplicerade delarna på en M54 eller M62 oavsett. smile

2 656 Inlägg
15 november 2011
Rquired skrev:
ekelund88 skrev:
Rquired skrev:

I slutet av den meningen, vilket är efter parentesen, sitter ett frågetecken. Men det är väl inget att diskutera? Det var i alla fall tänkt som en fråga även om frågetecknet sitter otydligt till. Termostathuset hör knappast till de dyraste eller mest komplicerade delarna på en M54 eller M62 oavsett. smile

fel av mig nej känns bara som du försökte svartmåla dom smile

326 Inlägg
16 november 2011
Rquired skrev:
Problemet med styrningen på 540i är inte enbart att den är mindre exakt utan att det kan bli glapp i den precis som på gamla 5 eller 7-serie: Och då blir skillnaden snabbt väldigt stor mot en BMW med kuggstångsstyrning

Ventilkåpspackningen kan läcka på sexorna precis som på V8, och precis som på de flesta bilar oavsett märke. Men läckaget på M62 har en tendens att bli så stort att exempelvis det tränger in i tändstiftsbrunnarna, det händersällan på M54 som oftast får läckage över grenröret.

Jag förstår vad du menar med styrningen. Nu är ju min  bra skick, men ändå är det en markant skillnad mot min gamla 523 med kuggstång. Så jag kan tänka mig att det blir riktigt svampigt när styrsnäckan börjar bli sliten och glapp.
På gamla Amazoner och liknade kunde man ju ställa åt snäckan med en justerskruv. Det verkar som att det inte fungerar på det viset på 540..

Ventilkåpspackningen då. På min 523 så läckte det in i tändstiftsbrunnarna, men bara ytterst lite ner på grenröret. Det tog lång tid innan jag upptäckte varför det luktade bränd olja ibland. Läckan var så liten att oljan försvann direkt från grenröret. När jag tog av ventilkåpan så var 3 tändstiftsbrunnar fyllda med olja.  Du har säkert rätt i att det är ovanligt, men det kan hända ändå.
Så man ska aldrig säga aldrig...

Det finns ett till typfel på M62 när vi ändå är igång. Vet inte om det stått om det i tråden, men den så kallade "valleypan" packningen brukar sticka på dom. 
Vad tusan heter valleypan på svenska (dalplåt rakt översatt??)? Inte ens Google Translate hade nåt tips. Den där plåten som sitter under insuget, mellan cylinderbankarna handlar det alltså om. Tror inte det finns nån sån plåt på amerikanska V8:or. Åtminstone inte på dom gamla med stötstänger. Där täcker ju insuget det här området.

Edit: Hittade just en funktionsbeskrivning över styrsnäckan, och det ska faktiskt finnas en ställskruv för att justera spelet.
Senast redigerat av Peter_5565 (16 november 2011)

Avstängd
1 714 Inlägg
16 november 2011
Du har råd att köpa en 540 och så sitter du och väljer?
Logga ut, gå och köp en, släng dit 2.5" raka rör efter kattarna och var nöjd med livet..

144 Inlägg
16 november 2011
Peter_5565 skrev:
Det finns ett till typfel på M62 när vi ändå är igång. Vet inte om det stått om det i tråden, men den så kallade "valleypan" packningen brukar sticka på dom. 
Vad tusan heter valleypan på svenska (dalplåt rakt översatt??)? Inte ens Google Translate hade nåt tips. Den där plåten som sitter under insuget, mellan cylinderbankarna handlar det alltså om. Tror inte det finns nån sån plåt på amerikanska V8:or. Åtminstone inte på dom gamla med stötstänger. Där täcker ju insuget det här området.

Edit: Hittade just en funktionsbeskrivning över styrsnäckan, och det ska faktiskt finnas en ställskruv för att justera spelet.

Tydligen är det rätt vanligt att den packningen börjar läcka. På bimmerforums verkar det som folk säger att det mer är regel än undantag att det händer och bara en fråga om när. Många verkar missta det för dåliga toppackningar pga att man inte hittar någon synlig läcka. Ska tydligen vara så att motorn kan dra i sig kylarvätska via insuget om det läcker mycket(?).
Kylsystemet är en svag punkt för både v8orna och 6orna, men det är värre för v8 pga att kylsystemet har ett högre tryck då termostaten öppnar vid en högre temperatur. Vilket i sin tur påfrestar kylsystemet mer.
Man kan räkna med att byta expansionskärl och kylare var 10 000:e mil iaf på v8orna. Inga stora utgifter och inget som är svårt att göra om man inte har tummen mitt i handen. Bytte kylare på min bil för någon månad sen, kostade 1500kr för kylaren och tog någon timma att byta. Ingen idé att köpa original då dessa är precis samma skit som piratkopiorna. Det är gavlarna i plast som spricker.

Kan inte göra annat än att rekomendera en 540i. V8an är underbar och skillnaden i förbrukning är försumbar om du inte sitter i rusningstrafik och köar. Har kört många mil i familjens 330i -06 och föredrar motorkaraktären i min bil framför den. Du slipper varva en massa och vridmomentet finns alltid till hands.
Senast redigerat av werik (16 november 2011)

Avstängd
1 714 Inlägg
16 november 2011
Vem bryr sig om vilka fel bilarna har?
Det är en BMW, så många fel kan dem inte ha så man bör undvika nån speciell modell.

Och sen är det viktigt att komma ihåg att alla bilar har svaga länkar.

144 Inlägg
16 november 2011
Emilius skrev:
Det är en BMW, så många fel kan dem inte ha så man bör undvika nån speciell modell.

Vad menar du? Är väl bra att veta så mycket som möjligt om svagheterna så man kan kolla upp det vid ett ev köp. Rätt dumt att åka på att byta något som kunde undvikas eller prutats på. Eller hur resonerar du?
Senast redigerat av werik (16 november 2011)

Avstängd
1 714 Inlägg
16 november 2011
werik skrev:
Emilius skrev:

Vad menar du? Är väl bra att veta så mycket som möjligt om svagheterna så man kan kolla upp det vid ett ev köp. Rätt dumt att åka på att byta något som kunde undvikas eller prutats på. Eller hur resonerar du?

Vad menar du själv?
Han ville ju veta vilken drivlina han skulle välja, jag syftar på att man inte ska välja bil utifrån vilken som är mest pålitlig med liten marginal. När han valt vilken drivlina som går bäst, låter bäst osv,
då kan man börja diskutera vad som kan undvikas eller prutas på. Så resonerar jag.

Sök