5530
Sök

Komma igenom kardantunneln på SEAT

8 Inlägg
15 november 2011
Trådstartare
Ska installera ett El uttag för en kupe fläkt då de börjar bli svinkallt ute nu, men vill inte lägga pengarna på en riktig motorvärmare paket.
Så jag måste komma igenom kardan tunneln för att få fram el kabeln till fronten men hittar ingen lämplig ställe att gå igenom.
Jag slet bort handsfacket och försökte hitta en färdig genomföring men det var rätt fullt där. ser ingen gummipackning från motorutrymmet heller.

Så vart ska man lämpligast gå igenom? Försökte följa kablarna från batteriet men hittar inte vart de går igenom. Har ni några förslag vart man ska leta?

Bilen är som sagt en Seat Leon -00

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
18 november 2011
Tullen skrev:
Ska installera ett El uttag för en kupe fläkt då de börjar bli svinkallt ute nu, men vill inte lägga pengarna på en riktig motorvärmare paket.
Så jag måste komma igenom kardan tunneln för att få fram el kabeln till fronten men hittar ingen lämplig ställe att gå igenom.
Jag slet bort handsfacket och försökte hitta en färdig genomföring men det var rätt fullt där. ser ingen gummipackning från motorutrymmet heller.

Så vart ska man lämpligast gå igenom? Försökte följa kablarna från batteriet men hittar inte vart de går igenom. Har ni några förslag vart man ska leta?

Bilen är som sagt en Seat Leon -00

Det sitter en genomföring bakom handskfacket. Iallafall på den Leon jag hade.

Om du öppnar huven, monterar bort plastpanelen som täcker för vindrutetorkar mekanismen,  och kollar under friskluftsfiltret så ser du vart det sitter. Om det finns en.

Notera att du får skruva bort vindrutetorkarna.
Senast redigerat av jonash (18 november 2011)

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

2 035 Inlägg
18 november 2011
Sen heter det inte kardantunnel om den nu inte är bakhjulsdriven.
Väggen mellan motorutrymmet och kupén heter torpedvägg.

Biljudsveteran sen 1984!

8 Inlägg
19 november 2011
Trådstartare
Jag skruvade som sagt bort handsfacket och kikade men hittade inte någon genomföring. Var fullproppat med annat...
Men tkr de borde finnas någon under ratten vid säkringarna?

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
20 november 2011
Tullen skrev:
Jag skruvade som sagt bort handsfacket och kikade men hittade inte någon genomföring. Var fullproppat med annat...
Men tkr de borde finnas någon under ratten vid säkringarna?

Nej det gör det inte. Inte mig veterligen.

Däremot kan du ju ta upp originalgenomföringen som sitter bakom ratten där kabelstammen går in, men det är inte helt enkelt att komma in där.

Klart enklare att göra som jag föreslog först.

Jag har testat båda.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

8 Inlägg
20 november 2011
Trådstartare
Kan du specificera dig vart genomföringen sitter bakom handsfacket?
http://www.seatclub.se/tips/neon.pdf
Här har du en bild hur de ser ut bakom, Går det att se genomföringen?

Sök