3198
Sök

Pipande ljud efter stereo-byte, bränd signaljord?

26 Inlägg
16 november 2011
Trådstartare
Böt ut orginalstereon i min audi mot en sprillans ny pioneer och efter det har jag ett pipande ljud i högtalarna. Byter jag tillbaka till orginalstereon så är det inget pipande.

Alla bakhögtalare drivs av ett slutsteg som matas med högnivåsignaler (audi orginal), och det är diskanterna från detta slutsteg som piper mest. Om jag kopplar ur högtalarkablarna från stereon och lägger spänning på remoten så steget startar så tjuter det ännu värre och brusar lite.
Däremot när jag har allt ikopplat och lägger en kabel från -signalen på slutsteget till höljet på stereon så blir det tyst. (både RL och RR har gemensam "minus"??)

Från framsystemet som matas direkt av stereon så inbillar jag mig att jag kan höra ett väldigt svagt pipande men inte i närheten av lika starkt som från slutsteget...

Vad kan det vara för fel, kan jag ha lyckats koppla in nåt i fel ordning och bränt signaljorden på stereon??

26 Inlägg
16 november 2011
Trådstartare
Jag har 0,6 ohm mellan lågnivå och chassie.... Dock använder jag ju inte lågnivå utan endast högnivå från isokontakten men det spelar väll ingen roll, signaljorden är väll ändå hel...

Vad kan det då vara för fel?

26 Inlägg
16 november 2011
Trådstartare
Okej jag trodde att "minus" till högtalarna också var signaljord.

Det är en a4 -04 utan bose men med slutsteg där bak. Har detta adapterkablage: http://www.blekingebilradio.se/product. … ge-pc9-401

Slutsteget där bak drivs med nån signal som är nånstans mellan hög och lågnivå så i det adapterkablaget sitter det motstånd som drar ner krämen lite. Fick av nån anledning 2st adapterkablage när jag beställde och det är samma bekymmer med båda så det borde inte bero på det.

Här är pinout på steget: http://www.audiforums.com/forum/picture … ureid=8771 och jag lägger jorden till pin 2 (fast framme vid stereon) och till stereochassit så blir det tyst. 0 ohm mellan pin 2 och chassi.

Hoppas att det klarnade lite! smile

Funderade på om det kan vara några störningar på matningen till stereon som den nya är känsligare för? Tänkte då jag tror mig höra ett svagt pipande från framhögtalarna utan slutsteget igång... byglade bara +12 mellan gul och röd kabel då jag inte har nån remote till steron än men det ska väll inte ha nån betydelse..
Senast redigerat av chripopper (16 november 2011)

26 Inlägg
17 november 2011
Trådstartare
Har varit ute och testat lite nu, det piper lite ur diskanterna där fram också.
Har testat koppla ur slutsteget och ta jord direkt från batteriet och spänning från cigg-uttaget och det pep ändå..
Är stereon paj eller kan det sitta några specialhögtalare orginal?

En sak jag upptäckte var att orginalstereon har mycket lägre resistans mellan högtalarkontakterna och chassi jämför med nya som hade otroligt mycket.
Senast redigerat av chripopper (17 november 2011)

4 074 Inlägg
17 november 2011
chripopper skrev:
Har testat koppla ur slutsteget och ta jord direkt från batteriet och spänning från cigg-uttaget och det pep ändå..

En sak jag upptäckte var att orginalstereon har mycket lägre resistans mellan högtalarkontakterna och chassi jämför med nya som hade otroligt mycket.

Har du provat jorda stereon/cdn med en extra kabel?
om inte så gör det..
Senast redigerat av BJonsson (17 november 2011)

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

26 Inlägg
17 november 2011
Trådstartare
BJonsson skrev:
chripopper skrev:

om inte så gör det..

Jo det har jag också provat....

4 074 Inlägg
17 november 2011
chripopper skrev:
BJonsson skrev:
chripopper skrev:

om inte så gör det..

Jo det har jag också provat....

Skumt.... Har du möjlighet att prova med en annan cd?

26 Inlägg
17 november 2011
Trådstartare
Inte just nu men jag måste nog få tag på en annan och testa.. Drygt att skicka tillbaka den jag har nu om den visar sig vara trasig, man ska fan inte beställa grejjor smile

26 Inlägg
17 november 2011
Trådstartare
Har hittat felet!! Körde med en annan stereo, samma problem fast nu kunde jag inte höra nåt svaaaaaagt pipande i frontarna som med pioneeren. Så jag klippte bort motstånden som satt i adapterkablaget och kopplade in kablarna på lågnivåutgångarna, det funkade men det lät mkt svagare där bak, så jag la om kablarna på högnivå direkt och det funkade också, men då lät det liiiite för högt bak. Alltså är det dom där motstånden eller vad det nu är i adapterkablaget som spökar.

Min plan är följande: Antingen skruva fadern så det blir lite mer ljud fram eller sätta en lågnivåadapter, typ denna: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo … are-31583/ som har justeringsrattar. Undra om det spelar högt nog om jag vrider upp rattarna på max??

Som sagt så ska steget ha signaler som är nånstans mitt mellan hög och lågnivå..
Vad är bäst för stereon samt slutsteget? Och vad ger bäst ljud?

EDIT: Kom just på att jag testade ju bara lågnivån från den gamla stereon som jag lånade, den nya pioneeren ska enligt mds ha lågnivåutgångar på 4 volt, det kanske blir ganska bra?? Måste slakta en rca-kabel imorgon och testa..

EDIT2: Hittade just en lågnivåförstärkare http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=227 Det kanske är ett bättre alternativ??
Senast redigerat av chripopper (17 november 2011)

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
17 november 2011
"En sak jag upptäckte var att orginalstereon har mycket lägre resistans mellan högtalarkontakterna och chassi jämför med nya som hade otroligt mycket." Jag tyckte du skrev 0.6ohm?

"Så jag klippte bort motstånden som satt i adapterkablaget och kopplade in kablarna på lågnivåutgångarna"
Du klöpp bort vilka motstånd? Har du ens jord i lågnivåkabeln bak till steget?
Sen förstår jag inte riktigt "Som sagt så ska steget ha signaler som är nånstans mitt mellan hög och lågnivå".
Ja är det lågnivå på steget så ska de ha lågnivå. Är de bara högnivå så ska det ha det.

"slakta en Rca-kabel?"

och du behöver definitivt inte en lågnivåförstärkare.

Känns lite som du pular lite för mycket?

26 Inlägg
18 november 2011
Trådstartare
Nitromast skrev:
"En sak jag upptäckte var att orginalstereon har mycket lägre resistans mellan högtalarkontakterna och chassi jämför med nya som hade otroligt mycket." Jag tyckte du skrev 0.6ohm?

"Så jag klippte bort motstånden som satt i adapterkablaget och kopplade in kablarna på lågnivåutgångarna"
Sen förstår jag inte riktigt "Som sagt så ska steget ha signaler som är nånstans mitt mellan hög och lågnivå".
Ja är det lågnivå på steget så ska de ha lågnivå. Är de bara högnivå så ska det ha det.

"slakta en Rca-kabel?"

0,6 ohm mellan lågnivå o jord men detta gällde högnivå. Om du läser mitt tredje inlägg så kanske du förstår lite bättre hur det funkar. Jag har alltså ingen lågnivåkabel till steget och det är varken lågnivå eller högnivå eftersom audi har en egen standard med slutsteg utan möjlighet att ställa gain.

Givetvis behöver jag en lågnivåförstärkare om jag väljer att köra steget via lågnivå annars blir ju ljudet från steget alldeles för lågt, inte ett dugg avancerat. Det jag undrade var vad som fungerar bäst, en lågnivåförstärkare eller lågnivåadapter.

4 074 Inlägg
18 november 2011
chripopper skrev:
Nitromast skrev:

"slakta en Rca-kabel?"

0,6 ohm mellan lågnivå o jord men detta gällde högnivå. Om du läser mitt tredje inlägg så kanske du förstår lite bättre hur det funkar. Jag har alltså ingen lågnivåkabel till steget och det är varken lågnivå eller högnivå eftersom audi har en egen standard med slutsteg utan möjlighet att ställa gain.

Givetvis behöver jag en lågnivåförstärkare om jag väljer att köra steget via lågnivå annars blir ju ljudet från steget alldeles för lågt, inte ett dugg avancerat. Det jag undrade var vad som fungerar bäst, en lågnivåförstärkare eller lågnivåadapter.

Jag har en ny Rockford Fosgate Linedriver (lågnivå förstärkare) liggande! ställbar 2-5volt
Pmá vid intresse

Sök