5357
Sök

Skillnad bmw m50b20 o m50b20

29 Inlägg
17 november 2011
Trådstartare
#1
hej om man ändå tänker använda sig av en 530d vev h-profils stakar och smidda kolvar så kvittar det väl om man använder sig av en m50b20 eller m50b25?

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
866 Inlägg
17 november 2011
#4
Det är bäst blocket är 91-92 M50b25 Då det är gjutjärn sen blev det aluminium! Sen är där ingen VANOS på dom motorerna Kom 93 Har jag för mig!?

12 086 Inlägg
17 november 2011
#5
Alla M50 har gjutjärnsblock, tillverkades fram till 95. Vanos kom 93. Ska man upp över 500hk brukar folk köra utan vanos eller plugga befintlig. Det finns många skillnader mellan en M50B20 och en B25, givetvis ska du ha en B25.
Främst pga cylindervolymen.

866 Inlägg
17 november 2011
#6
530d vev? från  N57eller M57 Är där inte skillnad i fram på vev mellan M50 motorn och Diesel motorerna ?

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
17 november 2011
#7
'
M50B20
Den 2,0 L (1991 cc) M50B20 infördes med 1991 520i . Den har ett 80 mm hål och 66 mm slag och producerar 150 hk (110 kW). Från '93 och framåt årsmodell fick motorn en "teknisk uppdatering" som inkluderade tillägg av VANOS (variabla NOckenwellen Steuerung), BMW: s variabla ventiltider system, å insugskam. Motorn därefter blev känd som M50TUB20.

Användningsområden:
1991-1993 E36 320i
1991-1993 E34 520i
.....................................................
'

M50B25
Den 2,5 L (2494 cc) M50B25 infördes med 1991 525i/525ix . Den har ett 84 mm hål och 75 mm slaglängd och producerar 192 hk (141 kW, 189 hk) @ 5900 rpm och 245 Nm (181 £ ·, ft) @ 4700 rpm.

Användningsområden:
1991-1992 E34 525i/525ix
1992 E36 325i/325is

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

29 Inlägg
18 november 2011
Trådstartare
#8
tekniknissen1 skrev:
530d vev? från  N57eller M57 Är där inte skillnad i fram på vev mellan M50 motorn och Diesel motorerna ?

Man ska kunna köpa/bygga någon slags adapter så det passar.

29 Inlägg
18 november 2011
Trådstartare
#9
ToTTeN skrev:
Och är olika toppar

vad är det som skiljer topparna (om man nu bortser från vanos)? är det inte bara borr och slaglängd som skiljer dom båda motorerna?

866 Inlägg
18 november 2011
#10
Mindre ventiler och då något trängre kanaler. 2,0 lit  har 30/27 och 2,5 lit 33/20,5 mm ventiler. Mindre förbränings rum.  (2mm  kant runt om). Som sug motor så prova jag med en M50b20 på en m50b25 motor den blev lite bättre drag i den. ( tager vad man haver en lördag kväll) Men 2,5 är att föredra .

29 Inlägg
18 november 2011
Trådstartare
#11
tekniknissen1 skrev:
Mindre ventiler och då något trängre kanaler. 2,0 lit  har 30/27 och 2,5 lit 33/20,5 mm ventiler. Mindre förbränings rum.  (2mm  kant runt om). Som sug motor så prova jag med en M50b20 på en m50b25 motor den blev lite bättre drag i den. ( tager vad man haver en lördag kväll) Men 2,5 är att föredra .

ok, tackar för informationen smile om man sedan ser på m50b28 hur skiljer den sig mot dom andra?

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
18 november 2011
#12

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

866 Inlägg
18 november 2011
#13
m50b25  m52b28  topparna är väldigt lika det är vanos på alla 2,8 ventilerna har samma mått. Set ut att vara samma reservdel nummer ?? när det är VANOS

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
19 november 2011
#14
Från '93 och framåt årsmodell fick motorn en "teknisk uppdatering" som inkluderade tillägg av VANOS

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org


Sök