Byta motor i jänkare

Thedawe
18 november 2011 ·

Tjena, ja har en camaro 77a som det just nu ligger en 305 orginalmotor i, jag har sett väldigt många som bytt motor till 454, 502, 396, ja allt möjligt, men när man läser på sfro etc verkar ju detta inte vara tillåtet?
jag skulle alltså inte vilja göra nån helgalen dragbil av den, men runt 4-500 hk hade jag velat plocka ut, alltså antingen en ganska ordentligt trimmad 350 eller en 396a med lite smått o gott.
så hur gör man för att kringgå den här dumma regeln? ja vet om att ramen klarar bra mycket mer än dom 130 hästar som 305an ger, och andra generationens camaro byggdes ju faktiskt med upp till 375 hästar. cool

Tvattekorg Likbärgare
18 november 2011 · 375 Inlägg

Kort och enkelt svar, Oftast märker dom inte det eller bara skiter i det, Jag hade åt helvete för stor motor i min Dodge dart-66a det är ingen rambil hela bilen vred sig på fullgas, Gick igenom utan problem dom bara ifrågasatte varför jag hade förstärkningsrör istället för innerskärmar..

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.
Thedawe
18 november 2011 ·

Ok, tack för svar smile men 75 och äldre är det väl andra regler för vad jag förstått? nån som vet om dom är nogrannare med att kolla nyare bilar eller skiter dom lika mycket i de då?

G-sson
18 november 2011 · 612 Inlägg

1976 och nyare får inte ha modifierade motorer, det måste vara i oforändrat avgascertifierat skick (dock behöver motorn inte komma från den bilen, så det är fullt möjligt att plocka i en modernare original-V8 med för karossen lagom mycket effekt & vrid och registrera bilen med det - bättre bränsleekonomi kan bli en bonus).

Jag hittar inget intyg för hur mycket effekt camaro -77 får ha, och det betyder sannolikt att chevrolet aldrig skrivit något sånt. Då är din kaross tyvärr bara godkänd för 20% högre effekt och 10% högre vridmoment än din originalmotor har, och det är knappast något som kommer göra dig lycklig. Alternativet är då att du bygger om tillräckligt mycket för att regga bilen som ombyggt fordon (vanligtvis byte av motor, låda, bakaxel och hela bromssystemet), då får du ha upp till 20kW per 100kg bilvikt. Måste bli över 300hk på en Camaro, den väger väl gott och väl 1500kg?

Thedawe
18 november 2011 ·

hmm... men borde man inte kunna utgå från att eftersom den starkaste motorn chevrolet byggde 2a generationens camaro med låg på 375 hästar och det är samma ram dom byggde min på så borde man få ha max 375? eller det är kanske bara önsketänkande ^^
dom borde ju inte märka nån skillnad på besiktningen om man har 375 eller 450-500 häst, om de inte är någon som är väldigt insatt dvs.

N_W V8 de bästa som finns!
19 november 2011 · 1 092 Inlägg

350 är ju också smallblock så det syns ingen direkt skillnad, de bryr sig inte nåt namnvärt om de heller.
396 och större är big block så då kan man ju se skillnad på motorerna sen om de bryr sig de beror hur mycket Stazigener de är i besiktningsmannen wink

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Cadillac Club Coupe "Ls-konverterad" (1949)
Pontiac Lemans 67 cabriolet "Projekt LTO pro cruising" (1967)
driftking199
19 november 2011 · 322 Inlägg

finns många besiktningsmänn som inte vet hur olika v8or ser ut vare sig small eller bigblock så de är nog lugnt så länge de inte sitter en kompressor som går över taket:P

Thedawe
19 november 2011 ·

driftking199 skrev:
finns många besiktningsmänn som inte vet hur olika v8or ser ut vare sig small eller bigblock så de är nog lugnt så länge de inte sitter en kompressor som går över taket:P

typiskt, de e precis de ja hade velat ha >.<

Thedawe
19 november 2011 ·

aja, ja tror ja slänger i nåt större helt enkelt så får man se vad dom säger på besikningen i juni ^^

driftking199
19 november 2011 · 322 Inlägg

Thedawe skrev:
aja, ja tror ja slänger i nåt större helt enkelt så får man se vad dom säger på besikningen i juni ^^

de kommer nog gå bra:)

Thedawe
19 november 2011 ·

driftking199 skrev:

Thedawe skrev:
aja, ja tror ja slänger i nåt större helt enkelt så får man se vad dom säger på besikningen i juni ^^

de kommer nog gå bra:)

får hålla tummarna för de smile

Tack för all hjälp smile

driftking199
19 november 2011 · 322 Inlägg

Thedawe skrev:

driftking199 skrev:

Thedawe skrev:
aja, ja tror ja slänger i nåt större helt enkelt så får man se vad dom säger på besikningen i juni ^^

de kommer nog gå bra:)

får hålla tummarna för de smile

Tack för all hjälp smile

plus att ingen besiktningmann har nog hjärta till o inte släppa igenom en trimmad camaro;)

G-sson
19 november 2011 · 612 Inlägg

Thedawe skrev:
hmm... men borde man inte kunna utgå från att eftersom den starkaste motorn chevrolet byggde 2a generationens camaro med låg på 375 hästar och det är samma ram dom byggde min på så borde man få ha max 375? eller det är kanske bara önsketänkande ^^
dom borde ju inte märka nån skillnad på besiktningen om man har 375 eller 450-500 häst, om de inte är någon som är väldigt insatt dvs.

Önsketänkande. I detta land är det bara den karossen du har som är intressant, vad det har suttit i andra likadana spelar ingen som helst roll.

Knappast troligt att dom skulle märka någon skillnad på 375 eller 500hk, men ditt problem är att bilen är godkänd för 120hk nu och som mest får ha 120x1,2= 144hk utan att reggas som ombyggt fordon. 3-4-500hk kommer märkas ganska tydligt att det inte är i närheten av rätt när det står 120 i pappren... roll Sedan är frågan om besiktningsmannen bryr sig, hur mycket man vågar lita på tur för att ta sig genom besiktningen, och hur mycket av åksäsongen man är beredd att förlora på att lägga tid på att återställa bilen till original och besikta om OM den inte går igenom.

Thedawe
19 november 2011 ·

G-sson skrev:

Thedawe skrev:
hmm... men borde man inte kunna utgå från att eftersom den starkaste motorn chevrolet byggde 2a generationens camaro med låg på 375 hästar och det är samma ram dom byggde min på så borde man få ha max 375? eller det är kanske bara önsketänkande ^^
dom borde ju inte märka nån skillnad på besiktningen om man har 375 eller 450-500 häst, om de inte är någon som är väldigt insatt dvs.

Önsketänkande. I detta land är det bara den karossen du har som är intressant, vad det har suttit i andra likadana spelar ingen som helst roll.

Knappast troligt att dom skulle märka någon skillnad på 375 eller 500hk, men ditt problem är att bilen är godkänd för 120hk nu och som mest får ha 120x1,2= 144hk utan att reggas som ombyggt fordon. 3-4-500hk kommer märkas ganska tydligt att det inte är i närheten av rätt när det står 120 i pappren... roll Sedan är frågan om besiktningsmannen bryr sig, hur mycket man vågar lita på tur för att ta sig genom besiktningen, och hur mycket av åksäsongen man är beredd att förlora på att lägga tid på att återställa bilen till original och besikta om OM den inte går igenom.

men om man reggar som ombyggt fordon får man väl ändå inte öka med mer än 20%? eller har jag missförstått sfro's hemsida? för om ja reggar om den gör inte mej så mycket

G-sson
19 november 2011 · 612 Inlägg

Ombyggt fordon får ha 15kW per 100kg, eller ungefär 200hk per ton - under förutsättning att fordonet bedöms tåla effekten/vridet och ha väghållning så det inte blir fullständigt livsfarligt.

Enda "problemet" med att regga som ombyggt fordon är ju att det verkligen måste byggas om i viss utsträckning - som sagt är det vanligaste alternativet som uppfyller kraven att byta hela drivlinan och bromssystemet. Jag kan förvisso tänka mig att du vill ha lite bättre bromsar, en stabilare bakaxel och en låda som inte bara är 3-stegad(?) om du ska ha en såpass vass motor, så det blir kanske bara en bra anledning att uppgradera alltihop på en gång.

Thedawe
20 november 2011 ·

G-sson skrev:
Ombyggt fordon får ha 15kW per 100kg, eller ungefär 200hk per ton - under förutsättning att fordonet bedöms tåla effekten/vridet och ha väghållning så det inte blir fullständigt livsfarligt.

Enda "problemet" med att regga som ombyggt fordon är ju att det verkligen måste byggas om i viss utsträckning - som sagt är det vanligaste alternativet som uppfyller kraven att byta hela drivlinan och bromssystemet. Jag kan förvisso tänka mig att du vill ha lite bättre bromsar, en stabilare bakaxel och en låda som inte bara är 3-stegad(?) om du ska ha en såpass vass motor, så det blir kanske bara en bra anledning att uppgradera alltihop på en gång.

självklart hade jag tänkt uppgradera både växellåda, bakaxel, upphängning, bromsar o hela köret när ja ändå håller på smile men iom att bilen väger 1800 kg tjänstevikt så får ja ju ändå bara ha lite över 300 häst om jag bygger om den, och då kan jag fortfarande lika gärna köra på th350n och orginalaxeln och kanske bara fixa bromsar och upphängning. 300 är ändå inte så vansinnigt mycket, farsan har en c10 med 350 häst, måste ju kunna bränna ifrån den iallafall wink

G-sson
20 november 2011 · 612 Inlägg

Jag får 1800kg till maximalt 367hk, då får man ju dock räkna med att bilen inte kommer väga exakt lika mycket efter att man har bytt ut komponenter som antagligen står för en fjärdedel av nuvarande vikt.

Det är svårt att åka riktigt fort om man vill göra det helt lagligt... så det är väl bara att fundera över på vilket sätt man ska kringgå lagarna. Hinka i en vass motor, strunta i all reggning, hoppas att SBP och poliser inte klagar, eller regga om med en lagom vass motor och alla andra ombyggnader och sedan när det är klart smyga upp effekten något hundratal hästar extra med mer diskret trimning som blir svårare att upptäcka...

Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 november 2011 · 13 818 Inlägg

om du kör på en 350 som är vässad så kommer du mest troligen kunna plocka mer än tillräckligt med effekt ur en motor som kommer slinka igenom bes utan problem

delarna kostar relativt lite för mycket effekt och inga problem vid bes

om inte gubben är väldigt kunnig  inte ovanligt att stämpla om blocket så det ser ut som en mindre motor än vad det är...finns en anledning att många volvo åkare råkar åka cheva motor eftersom dom har en smalblock med lågt vrid och går inte att se skillnad på det blocket och ett 350block

och att få motorn att kännas trött är inte specielt svårt

spärra gasen så det ej går att gasa mer än 30% så kommer bilen vara ybertrött
även om du har ett 500hk koncept under huven smile

Senast redigerat av Growe (20 november 2011)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
RD_87 Skrotsamlare
20 november 2011 · 4 031 Inlägg

Jag håller med här, ingen konst att bygga en 400hk 350 som ser ut som orginalet, sen som growe säger spärra gasen eller liknande.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
G-sson
20 november 2011 · 612 Inlägg

Hänger man på ett insug med nån liten original 2-portsförgasare bör det sänka effekten ganska drastiskt, och även ge rätt utseende för en slö smogmotor.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang