mysteriet kring tiden.

sk8kungenapa StylingFreak
29 augusti 2006 · 220 Inlägg

En liten tankeställare som tår att funderas på.

Vem ränkade ut att varje timma skulle vara 60min och varje dygn 24tim.
varje vecka 7 dagar och år 365 dagar.
varför har vi skottår och flyttar klockan en timma bak/fram.
hur kan det stämma efter mer än 2000 år?

Senast redigerat av sk8kungenapa (29 augusti 2006)

styling or tuning?
chrizz Administratör
29 augusti 2006 · 11 790 Inlägg

Det är bara läsa. det står massor här t.ex:
http://en.wikipedia.org/wiki/Time#Measurement_devices

wink

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
sveddan
29 augusti 2006 · 1 453 Inlägg

sk8kungenapa skrev:
En liten tankeställare som tår att funderas på.

Vem ränkade ut att varje timma skulle vara 60min och varje dygn 24tim.
varje vecka 7 dagar och år 365 dagar.
varför har vi skottår och flyttar klockan en timma bak/fram.
hur kan det stämma efter mer än 2000 år?

Enligt historien lär de gamla egyptierna ha kommit på den tideräkning vi har än idag, dvs som du skriver här ovan. Antagligen har detta bestämts för att kunna skapa ett organiserat samhälle med planering och liknande, utan tidsuppfattning faller det mesta i vår värld.

DHCA
29 augusti 2006 · 68 Inlägg

60 kommer iallafall ifrån att dom som kom på det om det nu va grekerna, att dom facinerades över att det gick att dividera med så många tal,  2, 3 ,4, 5, 6, 10, 12, 15, 20, 30...

Its times like these that make me say,
Lord if you se me pleace come my way.
Holme
29 augusti 2006 · 1 417 Inlägg

Det där har jag funderat lite på också.. Varför just 60? 100 hade ju varit mycket bättre att räkna på. Och varför är det just 24 timmar på ett dygn, och inte 30, eller 20?

Det som jag blir lite impad av i frågan är ju att det faktiskt ÄR NÅGON som en dag helt sonika bestämda att så här ska det vara. Och så blev det, det är lite läckert smile

psittacus
29 augusti 2006 · 533 Inlägg

Holme skrev:
Det som jag blir lite impad av i frågan är ju att det faktiskt ÄR NÅGON som en dag helt sonika bestämda att så här ska det vara. Och så blev det, det är lite läckert smile

Precis som med Chrizz och www.garaget.org. Rätt var det var så kom en kille och bestämde att nu ska vi ha ett garage och det funkar så här... grymt fräckt faktiskt...

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se
BMW 316i (1997)
Slovenian
29 augusti 2006 · 482 Inlägg

psittacus skrev:

Holme skrev:
Det som jag blir lite impad av i frågan är ju att det faktiskt ÄR NÅGON som en dag helt sonika bestämda att så här ska det vara. Och så blev det, det är lite läckert smile

Precis som med Chrizz och www.garaget.org. Rätt var det var så kom en kille och bestämde att nu ska vi ha ett garage och det funkar så här... grymt fräckt faktiskt...

fjäsk fjäsk ^^

Men sen är det ju så kul att tiden finns inte. Det är endast en term vi människor kommit på (för att kunna jobba majoriteten av den?).
Bit på den ni! big_smile

- Bromsa är ett tecken på svaghet -
BMW 323i (1997)
Malmoe SSS -12
29 augusti 2006 · 3 217 Inlägg

Slovenian skrev:

psittacus skrev:

Holme skrev:
Det som jag blir lite impad av i frågan är ju att det faktiskt ÄR NÅGON som en dag helt sonika bestämda att så här ska det vara. Och så blev det, det är lite läckert smile

Precis som med Chrizz och www.garaget.org. Rätt var det var så kom en kille och bestämde att nu ska vi ha ett garage och det funkar så här... grymt fräckt faktiskt...

fjäsk fjäsk ^^

Men sen är det ju så kul att tiden finns inte. Det är endast en term vi människor kommit på (för att kunna jobba majoriteten av den?).
Bit på den ni! big_smile

Men hur hade vi kunnat jobba majoriteten av något som egentligen inte finns då?

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
THEBADGUY Gorgilus addictus
29 augusti 2006 · 4 737 Inlägg

chrizz skrev:
Det är bara läsa. det står massor här t.ex:
http://en.wikipedia.org/wiki/Time#Measurement_devices

wink

Intressant läsning där smile

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Slovenian
29 augusti 2006 · 482 Inlägg

Fuckface skrev:

Slovenian skrev:

psittacus skrev:

Precis som med Chrizz och www.garaget.org. Rätt var det var så kom en kille och bestämde att nu ska vi ha ett garage och det funkar så här... grymt fräckt faktiskt...

fjäsk fjäsk ^^

Men sen är det ju så kul att tiden finns inte. Det är endast en term vi människor kommit på (för att kunna jobba majoriteten av den?).
Bit på den ni! big_smile

Men hur hade vi kunnat jobba majoriteten av något som egentligen inte finns då?

Tiden finns igentligen inte, det är ett begrepp, inte något som existerar.
Tiden är något människan kommit på för att som tidigare nämnts kunna leva ett organiserat samhälle.

- Bromsa är ett tecken på svaghet -
BMW 323i (1997)
Malmoe SSS -12
29 augusti 2006 · 3 217 Inlägg

Har hört att tiden räknades fram med hjälp av övervakningen på "jord runt sol runt egen axel"... Ganska lätt teori om man vore ett geni, så därför lämnar jag snabbt!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
TOO_BÉÉ
29 augusti 2006 · 107 Inlägg

ganska smart snubbe som kom på hur lång en sekund var också, med alla hundra delar och allt  big_smile

mer bas en gas :)
Founder
29 augusti 2006 · 1 414 Inlägg

Allt baseras ju på jordens rotation runt solen, varje varv tar 365,25 dygn, därför har vi skott år var 4'e år för att jämna ut det. Man delar upp den tiden i varv per jordens egen axel. Lättast var att dela på 24 eftersom jorden är 360° rund... 360/24 = 15 (vinkelhastighet 15°/timme) vilket är ett jämt o fint tal smile alltså 24 timmar per dygn... Vad delar du lättast med 24? jo 60 vilket ger 0,25° per minut... inga avrundade decimaler smile

Sjömän och numera piloter använder just rodens cirkel på 360° i sina beräkningar väldigt noga. Varje grad är = 60 minuter vilket också är 60 sjömil (nautiska mil). En knop är lika med 1 nm/h. Numera delar man även in de 60 distansminuterna i distans-sekunder eller så sätter man in decimaler på minuterna för att ange position. Decimal systemet är lättare att räkna på och mer noggrannt.

Men vad gäller tidens vara eller inte vara så kan man lätt bevisa att den excisterar genom Einsteins relativitetsteori.

Det har helt med hur saker förhåller sig till varandra. Ta tex 2 personer med var sin klocka. Man ställer dom med 2 mils avstånd ifrån varandra. Man drar av en rejäl smällare nån meter ifrån den första persson en. Faktum är att den personen som hade smällaren nära sig ser att klockan stod på ett visst klockslag, den andra personen får ett senare klockslag när han hör smällaren. Eftersom ljudet färdas med ca 1000 km/h vid havsytan så händer saker på olika tider beroende på hur långt olika personer är ifrån händelsen. Där med begreppet dimensioner och tid, när händer olika saker för olika människor beroende på vilket avstånd man är ifrån händelsen.

Det är därför man säger att man kan se in i det förflutna genom att titta på stjärnor som lyser, det har tagit en vis tid för det ljuset att färdas hit och ljuset vi ser är det ljuset som stjärnan skickade ut för X antal år sedan beroende på hur många ljusår bort stjärnan är... Alltså kunde vi färdas fortare än ljuset kunde vi flyga långt bort och sedan titta på jorden och se vad som hände förr i tiden...

Tiden är vad man kallar den 4'e dimensionen. Höjd, djup, längd och tid... X, Y, Z, V (velocity)

Senast redigerat av Founder (29 augusti 2006)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Founder
29 augusti 2006 · 1 414 Inlägg

Slovenian skrev:

Fuckface skrev:

Slovenian skrev:

fjäsk fjäsk ^^

Men sen är det ju så kul att tiden finns inte. Det är endast en term vi människor kommit på (för att kunna jobba majoriteten av den?).
Bit på den ni! big_smile

Men hur hade vi kunnat jobba majoriteten av något som egentligen inte finns då?

Tiden finns igentligen inte, det är ett begrepp, inte något som existerar.
Tiden är något människan kommit på för att som tidigare nämnts kunna leva ett organiserat samhälle.

Det stämmer inte riktigt... läs mitt förra inlägg så förstår du varför...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang