5248
Sök

Volvo s60 T5 motorkudde, kopplings uppsläpp

176 Inlägg
20 november 2011
Trådstartare
#1
hejsan, hittade inte någon tråd så skapar en

har ganska bra glapp " känns i pedaler och växelspak" då man växlar ned till 2an eller iväg från stillastående osv.

volvo trodde det var övre motorkudden, läste lite och på olika forum och då rekommenderas den "nya" fyrkantiga bussningen men dom hade ingen sån ?

sen finns ju powerflex och andra märken men har ingen vidare erfarenhet av dessa

tror ni att det kan vara kudden och isf vars tkr ni jag ska köpa den ?

4 824 Inlägg
20 november 2011
#2
vadå hade ingen av den nya 4kantiga typen? den gamla runda är ju ersatt till den nya så åk tillbaka till volvo och be dom kolla på en lite nyare (tror att den kom 06) annars så kan dom kolla på dagens XC90 med 2,5T motorn då den sitter på dom idag.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

176 Inlägg
20 november 2011
Trådstartare
#3
min är en 01a passar det med fäste från 06? ja dom tittade på mig och hade ingen aning om vad jag snackade om:S

4 824 Inlägg
20 november 2011
#4
det är bara att skruva dit.
om dom går in på din så får dom ju upp ersättningsnummret till den nya, hur svårt kan det vara?

om du tittar på den här http://www.bildelsbasen.se/?link=item&a … d=22304352 så står det att den heter 30680770 men frågan är om det inte bara är huset som heter så och att en komplett med bussning heter något annat.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

176 Inlägg
20 november 2011
Trådstartare
#5
jo en sån bild var det på mekonomens hemsida såg jag, brukar vilja köpa volvo orginal men racklar dom med delarna får jag köpa därifrån antar jag, är den mkt bökig att byta? måste man hissa upp motorn med domkraft eller ?

4 824 Inlägg
20 november 2011
#6
inget svårt alls att byta.
*bort med staget som går över motorn
*bort med kåporna som är över tändstiften (är ivägen för ena skruven till fästet om jag inte minns fel)
*sen sitter fästet med 4st skruvar
montera i omvänd ordning.
tar väll typ 10min att byta.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

176 Inlägg
20 november 2011
Trådstartare
#7
härligt, tack för hjälpen, blir att köpa och byta, hoppas att det blir bättre!

vad kan det tänkas vara annars? undre bussningarna, brukar dom fara på denna modell?
annars är det väll dom dyra drivaxlarna/knutar=/

4 824 Inlägg
20 november 2011
#8
kolla även hur dom andra fäst punkterna för motorn ser ut. den sitter fast i främre och bakre motorkudde, motor kudden på höger sida (samma sida som remmarna) samt momentstaget imellan växellåda och subframe.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

176 Inlägg
20 november 2011
Trådstartare
#9
okok tack för rådet!

16 Inlägg
20 november 2011
#10
Jag tycker att om du ska satsa på hårdare bussningar så ska du köpa IPD´s bussningar dom är bäst. Jag ska byta alla motorfästen samt växellådsfästen på min och då ska jag köra på deras.

Här är en länk till några som har deras bussningar. http://www.xtremt.se/?cat_id=850%27


176 Inlägg
20 november 2011
Trådstartare
#11
joo är öppen för hårdare åxå, men har har hört att det blir mkt vibrationer av dom, spec på tomgång

16 Inlägg
20 november 2011
#12
Okej, Jag har inga erfarenheter av hårdare bussningar heller dock


3 860 Inlägg
21 november 2011
#13
Har powerflex i min, körde med samma uppsättning på förra me. Lite mer vibrationer vid tomgång men inget som stör och man vänjer sig efter ett tag. Däremot mycket mer direkt känsla vid växlingar och gaspådrag!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

* Voff voff *
10 957 Inlägg
21 november 2011
#14
Christian S skrev:
vadå hade ingen av den nya 4kantiga typen? den gamla runda är ju ersatt till den nya så åk tillbaka till volvo och be dom kolla på en lite nyare (tror att den kom 06) annars så kan dom kolla på dagens XC90 med 2,5T motorn då den sitter på dom idag.

Antingen säljs båda fortfarande, eller så har Volvo en enormt lager med den gamla runda bussningen som dom försöker tömma. Jag har dom senaste åren bara fått den runda och har då handlat till S80, S60 och V70N. Totalt 4 bussningar...

Är du helt säker på att den fyrkantiga bussningen ersatt den runda helt till alla modeller?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

176 Inlägg
21 november 2011
Trådstartare
#15
nää inte alls säker, bara det jag läst runt på olika forum att det ska vara dom som gäller:S men spelar nog inte nån roll, är ju inga jättesummor det handlar om, får nog testa det runda och byta senare om det nu inte blir bättre kanske tongue

3 860 Inlägg
21 november 2011
#16
Kör på det runda och när den är slut monterar du en hårdare wink

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
21 november 2011
#17
Alla återförsäljare säljer den nya fyrkantiga modellen. Den gamla är borta ur systemet eftersom den var värdelös. Den fyrkantiga kommer egentligen från dieselmodellerna. Passar rakt på och kostar runt 400 komplett.

Själv köpte jag en runt och bytte till powerflex smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

176 Inlägg
21 november 2011
Trådstartare
#18
hur upplever du powerflex? mkt vibrationer i kupen ?

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
21 november 2011
#19
Det blir vibrationer i kupén,
vibrerar en del.

Är man inte känslig utan kan leva med det så är de inga problem.

Mvh
Senast redigerat av Equinox (21 november 2011)


4 824 Inlägg
21 november 2011
#20
and3r5son skrev:
hur upplever du powerflex? mkt vibrationer i kupen ?

om du bor i närheten av GBG så har jag en powerflex bussning liggandes som du kan få köpa billigt.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.


Sök