Toppackning saab 9000 turbo

-FreDDe-
20 november 2011 · 217 Inlägg

tjena

Undra om man ska ha någon special toppacking när man börjar sikta mott 400-450 hk i såfall vilken har höret att man använder t7 packning men vad skiller den sig jämt en vanlig t5 packning

mvh fredde

BMW E93 M3 cab "White lady" (2011)
BMW F31 320D "White Light" (2016)
Volvo 244 GL "Vinterpulka" (1988)
SRD
20 november 2011 ·

T7 packningen är en stålpackning. det ända du måste göra är att ta upp ett par vatten hål i T7 packningen.  Men det ser du vilka det är genom att lägga T5 packning på T7 packningen.
Så bara köra på en T7  och EXD toppbultar

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
20 november 2011 · 6 170 Inlägg

SRD skrev:
T7 packningen är en stålpackning. det ända du måste göra är att ta upp ett par vatten hål i T7 packningen.  Men det ser du vilka det är genom att lägga T5 packning på T7 packningen.
Så bara köra på en T7  och EXD toppbultar

Och sen är packningarna olika tjocka så man håller koll på kolvarna och ventilerna. Kommer dock inte ihåg vilken som är vilken men tror att T7-packningen är smalare så att T5-kolvar får svarvas ner ??

Aja, det står mycket om packningsbyten mellan T5 och T7 på nätet så du får nog inga problem om du bara läser på..

Senast redigerat av TBOC_Razor (20 november 2011)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Chaoticc
20 november 2011 · 78 Inlägg

Stämmer 1.1mm måste du svara ner T5 kolvarna om du ska på med en T7 stålpackning.

Nissan 300ZX "Fairlady" (1991)
Nissan Skyline R33 GT-S M-Spec "7Sins Edition" (1998)
Volvo 240 GL "Volvo 240 B5204T" (1987)
-FreDDe-
20 november 2011 · 217 Inlägg

Chaoticc skrev:
Stämmer 1.1mm måste du svara ner T5 kolvarna om du ska på med en T7 stålpackning.

men om man kör med smidda kolvar måste man ändå svarva ner 1,1mm?

-FreDDe-
20 november 2011 · 217 Inlägg

SRD skrev:
T7 packningen är en stålpackning. det ända du måste göra är att ta upp ett par vatten hål i T7 packningen.  Men det ser du vilka det är genom att lägga T5 packning på T7 packningen.
Så bara köra på en T7  och EXD toppbultar

.

har fundera på att använda ARP topplocksbultar o t7 packning för maximal hållbarhet

kwansa Hmm, vet inte?
20 november 2011 · 1 775 Inlägg

Freddesaab_92 skrev:

SRD skrev:
T7 packningen är en stålpackning. det ända du måste göra är att ta upp ett par vatten hål i T7 packningen.  Men det ser du vilka det är genom att lägga T5 packning på T7 packningen.
Så bara köra på en T7  och EXD toppbultar

.

har fundera på att använda ARP topplocksbultar o t7 packning för maximal hållbarhet

maximal hållbarhet får du med pyramidringar big_smile

och smidda kolvar måste oxå svarvas om dem är anpassade för b234

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Chaoticc
20 november 2011 · 78 Inlägg

Freddesaab_92 skrev:

Chaoticc skrev:
Stämmer 1.1mm måste du svara ner T5 kolvarna om du ska på med en T7 stålpackning.

men om man kör med smidda kolvar måste man ändå svarva ner 1,1mm?

Förslagsvis beställer du smidda kolvar som redan är nertagna till önskad längd.
Iaf JE har dom dimensionerna.

Man vill väll helst inte svara i ett par sprillans je ? smile

Nissan 300ZX "Fairlady" (1991)
Volvo 240 GL "Volvo 240 B5204T" (1987)
Nissan Skyline R33 GT-S M-Spec "7Sins Edition" (1998)
-FreDDe-
20 november 2011 · 217 Inlägg

Chaoticc skrev:

Freddesaab_92 skrev:

Chaoticc skrev:
Stämmer 1.1mm måste du svara ner T5 kolvarna om du ska på med en T7 stålpackning.

men om man kör med smidda kolvar måste man ändå svarva ner 1,1mm?

Förslagsvis beställer du smidda kolvar som redan är nertagna till önskad längd.
Iaf JE har dom dimensionerna.

Man vill väll helst inte svara i ett par sprillans je ? smile

hehe nä precis klart man inte var kan man beställa je kolvar som är ner svarade ?

-FreDDe-
20 november 2011 · 217 Inlägg

Freddesaab_92 skrev:

Chaoticc skrev:

Freddesaab_92 skrev:

men om man kör med smidda kolvar måste man ändå svarva ner 1,1mm?

Förslagsvis beställer du smidda kolvar som redan är nertagna till önskad längd.
Iaf JE har dom dimensionerna.

Man vill väll helst inte svara i ett par sprillans je ? smile

hehe nä precis klart man inte var kan man beställa je kolvar som är ner svarade ?

men hur mkt hk klara en vanlig t5 packning med arp bultar? mitt mål är 400-450hk

Chaoticc
20 november 2011 · 78 Inlägg

Freddesaab_92 skrev:

Chaoticc skrev:

Freddesaab_92 skrev:

men om man kör med smidda kolvar måste man ändå svarva ner 1,1mm?

Förslagsvis beställer du smidda kolvar som redan är nertagna till önskad längd.
Iaf JE har dom dimensionerna.

Man vill väll helst inte svara i ett par sprillans je ? smile

hehe nä precis klart man inte var kan man beställa je kolvar som är ner svarade ?

Jadu ja beställde mina genom en motorrenoveringsfirma.
Men jag vet att Göran&Andersson motor här i Linköping tar hem rätt du skickar bara en kolv o sen säger att du ska ha dom 1.1mm lägre så ordnar dom de smile

Nissan 300ZX "Fairlady" (1991)
Nissan Skyline R33 GT-S M-Spec "7Sins Edition" (1998)
Volvo 240 GL "Volvo 240 B5204T" (1987)
kwansa Hmm, vet inte?
20 november 2011 · 1 775 Inlägg

Chaoticc skrev:

Freddesaab_92 skrev:

Chaoticc skrev:

Förslagsvis beställer du smidda kolvar som redan är nertagna till önskad längd.
Iaf JE har dom dimensionerna.

Man vill väll helst inte svara i ett par sprillans je ? smile

hehe nä precis klart man inte var kan man beställa je kolvar som är ner svarade ?

Jadu ja beställde mina genom en motorrenoveringsfirma.
Men jag vet att Göran&Andersson motor här i Linköping tar hem rätt du skickar bara en kolv o sen säger att du ska ha dom 1.1mm lägre så ordnar dom de smile

låter nästan smidigare och ta stakar från b235 samt beställa smidda kolvar till samma motor...så funkar det med t7-topplockspackning smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
-FreDDe-
20 november 2011 · 217 Inlägg

kwansa skrev:

Chaoticc skrev:

Freddesaab_92 skrev:

hehe nä precis klart man inte var kan man beställa je kolvar som är ner svarade ?

Jadu ja beställde mina genom en motorrenoveringsfirma.
Men jag vet att Göran&Andersson motor här i Linköping tar hem rätt du skickar bara en kolv o sen säger att du ska ha dom 1.1mm lägre så ordnar dom de smile

låter nästan smidigare och ta stakar från b235 samt beställa smidda kolvar till samma motor...så funkar det med t7-topplockspackning smile

lät inte så dumt tongue någon som har provat de?

kwansa Hmm, vet inte?
20 november 2011 · 1 775 Inlägg

Freddesaab_92 skrev:

kwansa skrev:

Chaoticc skrev:
Jadu ja beställde mina genom en motorrenoveringsfirma.
Men jag vet att Göran&Andersson motor här i Linköping tar hem rätt du skickar bara en kolv o sen säger att du ska ha dom 1.1mm lägre så ordnar dom de smile

låter nästan smidigare och ta stakar från b235 samt beställa smidda kolvar till samma motor...så funkar det med t7-topplockspackning smile

lät inte så dumt tongue någon som har provat de?

provat? det blir samma sak som att stoppa i smidda kolvar i tex en 9-5 aero smile
med lite fördel att du får längre stakar=mindre brytvinkel vid toppvändningen och mindre sidobelastningar!

Senast redigerat av kwansa (20 november 2011)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
-FreDDe-
20 november 2011 · 217 Inlägg

kwansa skrev:

Freddesaab_92 skrev:

kwansa skrev:

låter nästan smidigare och ta stakar från b235 samt beställa smidda kolvar till samma motor...så funkar det med t7-topplockspackning smile

lät inte så dumt tongue någon som har provat de?

provat? det blir samma sak som att stoppa i smidda kolvar i tex en 9-5 aero smile
med lite fördel att du får längre stakar=mindre brytvinkel vid toppvändningen och mindre sidobelastningar!

okey:p HAHA får se vilket som är lättast o smidigast=)

Chaoticc
20 november 2011 · 78 Inlägg

Freddesaab_92 skrev:

kwansa skrev:

Freddesaab_92 skrev:

lät inte så dumt tongue någon som har provat de?

provat? det blir samma sak som att stoppa i smidda kolvar i tex en 9-5 aero smile
med lite fördel att du får längre stakar=mindre brytvinkel vid toppvändningen och mindre sidobelastningar!

okey:p HAHA får se vilket som är lättast o smidigast=)

Vi säger som så smile Båda alternativen fungerar ^^

Volvo 240 GL "Volvo 240 B5204T" (1987)
Nissan Skyline R33 GT-S M-Spec "7Sins Edition" (1998)
Nissan 300ZX "Fairlady" (1991)
-FreDDe-
20 november 2011 · 217 Inlägg

Chaoticc skrev:

Freddesaab_92 skrev:

kwansa skrev:

provat? det blir samma sak som att stoppa i smidda kolvar i tex en 9-5 aero smile
med lite fördel att du får längre stakar=mindre brytvinkel vid toppvändningen och mindre sidobelastningar!

okey:p HAHA får se vilket som är lättast o smidigast=)

Vi säger som så smile Båda alternativen fungerar ^^

. gött är det 153mm på vev stake på en 9-5a aero?

kwansa Hmm, vet inte?
20 november 2011 · 1 775 Inlägg

annars finns det ett 3:e alternativ finns kopparpackning och köpa har jag sett...frågan vilka som säljes den! smile

typ den här?
http://www.abbottracing.net/product.php?id_product=196


japp, 153mm i b235! smile

Senast redigerat av kwansa (20 november 2011)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
AndreasPlars
21 november 2011 · 1 062 Inlägg

För 400-500hk fungerar original T5 packning hur bra som helst. Med plan topp, ny packning + "ARP" eller liknande pinskruvade förband så ska du inte behöva oroa dig.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang