5087
Sök

Stereon spottar ut CDskivan så fort jag startar bilen!

1 Inlägg
29 augusti 2006
Trådstartare
Hej! Jag har en högst ordinär KenwoodCDstereo i min högst ordinära Golf av årsmodell 1999, och nämnda Kenwoodstereo beter sig inte riktigt som jag vill att den ska göra. För det första så vill jag att den ska starta så fort jag startar bilen, som det är nu så kan jag ha stängt av bilen med CD- eller radioläget på men när jag startar bilen så börjar displayen lysa och allt (stereon slås på alltså) men i läget "All off" vilket är OHYGGLIGT störande. Dessutom spottar den samtidigt ut skivan som är i. VARFÖR?? Har flyttat över den här stereon från min förra bil, en Polo från -92, och där fungerade den ypperligt och startade när jag ville att den skulle starta och hängav sig heller inte åt något utspottande av skivor.

Vad jag vill med min stereo är följande:
1) När jag startar bilen ska stereon starta i samma läge som jag lämnade den
2) Om jag stängde av bilen 2 minuter och 25 sekunder in på den fjärde låten på skivan som är i stereon så vill jag att den FORTSÄTTA från exakt samma ställe och inte från början på skivan.

Är detta möjligt? Om det här är en extremt dum fråga så får ni ursäkta mig, men jag kan absolut ingenting om sånt här, det är min pappa som pillar på stereon och har sig men hans kunskaper är också tämligen begränsade och dessutom är han lat. Så jag ställer mitt hopp till er!

Hoppas ni kan hjälpa mig!

Mvh Sofia

Miklen
29 augusti 2006
..inga frågor e dumma.. e d samma skiva isåfall kan d ju vara så att bilen inte gillar den skivan som suttit i en annan bil wink ne skämt åsido d låter ju som att stereon inte får sin konstantström att den allså inte kommer ihåg nånting.. D finns ju 2 strömkablar till den.. En för strömförsörjning vid radioläge tändläge normalt röd..sen brukar d ju oxå finnas en som är gul som förser stereons minne me ström. Finns d inte nån sån så får man "bygga" en egen å koppla på nåt me konstantström t.ex batteriet..

1 634 Inlägg
29 augusti 2006
tja det låter som stereon tappar minnet. Testa att trycka in reset och se om den skärper sig, annars får du nog lämna in den, kan kosta en femhundring. Det där men att den spottar ut skivan kan jag inte förstå mig på.

Numera Saab 9-5 Aero -00

1 634 Inlägg
29 augusti 2006
Ja som sagt, du kan även testa att dra en egen strömkabel direkt från batteriet. ta en 2,5mm2 kabel, koppla på en hängsäkring (finns att köpa på biltema för ca 10kr. Klipp den gula kabeln på isokablaget bakom stereon och koppla på din nya kabel på änden dom går in i stereon så klart. Glöm inte att koppla bort minuskabeln från batteriet innan du börjar greja, och isolera alla kontakter med ex eltejp. Glöm inte bort änden på den gula kabeln som du inte använder.

Numera Saab 9-5 Aero -00

3 Inlägg
31 augusti 2006
Vad har du för uteffekt på stereon?
kopplat in Högtalare/baslåda de senaste?

372 Inlägg
31 augusti 2006
Skifta plats på den gula och röda kabeln på stereons kablage.
VAG bilar brukar ha tvärtom. Så byter du bil så får skifta kablarna.

Octanaudio
Ljudbyggaren
Tävla i bilstereo Bilstereoförbundet
Team Ljudbyggaren

Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
991 Inlägg
31 augusti 2006
min gjorde lika samma, de va en felkoppling så den tappa minnet.

Varför följa strömmen när de bränner mer kalorier att simma motströms?
www.mondoblog.se/misscarbon

Sök