4815
Sök

Inställningar till basen, 2x10.

257 Inlägg
21 november 2011
Trådstartare
Hej gott folk!

Har nu köpt ett nytt slutsteg (DLS A4) till mina 2x10tums basar (DLS Iridium 10i) och är lite lost med inställningarna. På min gamla ställde jag in LPF på ungefär 90 och har läst här att det skiftar beroende på framhögtalarna.

Här är en bild på hur slutsteget ser ut.

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1475718

Mina framhögtalare:
http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=159

Vet att det finns många foruminlägg angående LPF etc med alla skriver att det det beror på framhögtalarna.

Tack för all er hjälp

MVH

451 Inlägg
21 november 2011
Hur har du kopplat basarna? Slutsteget är för klent för att driva basar, det är ju tänkt till att driva högtalare.

Räcker om du ställer LPF mellan 70-80hz, högre i register har basar inget att göra.

3 187 Inlägg
21 november 2011
Landstrom skrev:
Hur har du kopplat basarna? Slutsteget är för klent för att driva basar, det är ju tänkt till att driva högtalare.

Räcker om du ställer LPF mellan 70-80hz, högre i register har basar inget att göra.

parallell kopplar han basens spolar och sedan bryggar steget så ger det ut 400 watt rms, kommer inte kunna driva basen fullt ut men kommer helt klart funka.

451 Inlägg
21 november 2011
big-jepp skrev:
Landstrom skrev:

parallell kopplar han basens spolar och sedan bryggar steget så ger det ut 400 watt rms, kommer inte kunna driva basen fullt ut men kommer helt klart funka.

Nu märkte jag att jag tänkte lite baklänges i mitt tidigare svar smile

Skyller på att jag aldrig använt flerkanalsslutsteg att driva basar med. wink

257 Inlägg
21 november 2011
Trådstartare
Jag har parallellt kopplat baserna och dessa är bryggade (steget är 1ohm stabilt med), driver ej baserna fullt ut och det vill jag inte heller tycker det räcker så som det är fast jag har läst lite att man kan använda HPF osså för att få en "subsonic" filter med. Någon som vet hur man gör det?

451 Inlägg
21 november 2011
Ja, du använder filtret för att dela bort oönskade frekvenser. Ställ det på 25-35hz
Senast redigerat av Landstrom (21 november 2011)

257 Inlägg
21 november 2011
Trådstartare
Alright så det va inte svårare än sådär, för det fanns 2x knappare etc gjorde mig lite förvirrad. Men tack för hjälpen grabbar, uppskattas!

6 851 Inlägg
21 november 2011
Vad är det för spolar på de basarna? Med tanka på att du har två basar, så kulle ja tippa på att du får typ 1ohm om basarna kopplas paralellt hela vägen. Detta klarar inte steget i bryggat läge, har jag för mej.

3 187 Inlägg
21 november 2011
TT-Avant skrev:
Vad är det för spolar på de basarna? Med tanka på att du har två basar, så kulle ja tippa på att du får typ 1ohm om basarna kopplas paralellt hela vägen. Detta klarar inte steget i bryggat läge, har jag för mej.

är 2x4 ohms spolar på basarna.
parallell kopplar han spolarna (dock inte basarna ihop som jag antar du menade, utan basarna ska inte kopplas ihop utan körs på varsin kanal) då blir lasten 2 ohm och det ska steget klara i bryggat läge.

6 851 Inlägg
21 november 2011
big-jepp skrev:
TT-Avant skrev:

parallell kopplar han spolarna (dock inte basarna ihop som jag antar du menade, utan basarna ska inte kopplas ihop utan körs på varsin kanal) då blir lasten 2 ohm och det ska steget klara i bryggat läge.

jo, men hur som, han har ett framsystem som jag antar han ska ha till steget oxå? Varför annars länka till det i tråden?
svårt att gissa sig till saker när folk inte kan skriva exakt hur de ska ha det. Men hur som, ett 4 kanals steg till de basarna anser jag vara totalt värdelöst. EN bas på bryggad kanal och sedan framsystemet på de två andra. Kommer troligen spela både bättre, hårdare och lika högt wink

3 187 Inlägg
21 november 2011
TT-Avant skrev:
big-jepp skrev:
TT-Avant skrev:

jo, men hur som, han har ett framsystem som jag antar han ska ha till steget oxå? Varför annars länka till det i tråden?
svårt att gissa sig till saker när folk inte kan skriva exakt hur de ska ha det. Men hur som, ett 4 kanals steg till de basarna anser jag vara totalt värdelöst. EN bas på bryggad kanal och sedan framsystemet på de två andra. Kommer troligen spela både bättre, hårdare och lika högt wink

ja ha du tänker så.. tongue ska han det så förändras ju allting precis som du sa wink
Senast redigerat av big-jepp (21 november 2011)

6 851 Inlägg
21 november 2011
big-jepp skrev:
TT-Avant skrev:
big-jepp skrev:

ja ha du tänker så.. tongue ska han det så förändras ju allting precis som du sa wink

Japp..så tänker jag. Men det kan vara fel oxå, det är lixom lite oförklarade saker här i tråden tycker jag.

257 Inlägg
21 november 2011
Trådstartare
Japp det är så att jag ska köra mitt framsystem på 2 av kanalerna och baserna på andra kanalerna.
Har för mig att basen är på 2 ohm och kör man den bryggat så spelar slutsteget det på 1 ohm? Eller är jag helt ute o cyklar?

6 851 Inlägg
21 november 2011
Ja, pralellkopplar du båda basarna på steget i bryggat läge, så blir det 1ohm. Detta klarar INTE steget, då det är 1Ohm STEREO som det klarar av, inte i bryggat, eller mono läge.

257 Inlägg
21 november 2011
Trådstartare
"DLS A4 är 1 ohms stabil. Det innebär att du kan ansluta två 4 ohms
basar parallellt i bryggkoppling utan att förstärkaren tar skada.Två 4
ohms basar parallelkopplade blir 2 ohm vilket försärkaren ser som en
1 ohms belastning."

Står det i manualen

6 851 Inlägg
21 november 2011
Ja men du skriver ju själv att basarna är på 2ohm styck..! 2stycken paralellkopplade basar ger en slutlig impendans på 1ohm. Bryggar du steget och kopplar dessa på steget kommer det jobba som ½ohm stereo, vilket det INTE klarar av.

257 Inlägg
21 november 2011
Trådstartare
Nej dem är på 4 ohm styck, parallell kopplade ger dem ut impendansen 2 ohm. Och kör man dem i bryggad så ger det 1ohm per kanal vilken den ska klara. Har jag fel?

3 187 Inlägg
21 november 2011
Mommo1990 skrev:
Nej dem är på 4 ohm styck, parallell kopplade ger dem ut impendansen 2 ohm. Och kör man dem i bryggad så ger det 1ohm per kanal vilken den ska klara. Har jag fel?

är det enkel spoliga basar?

6 851 Inlägg
21 november 2011
Ja de har ju DUBBLA SPOLAR som är på 4ohm styck..!

3 187 Inlägg
21 november 2011
TT-Avant skrev:
Ja de har ju DUBBLA SPOLAR som är på 4ohm styck..!

många bud här nu alltså wink

Sök