4879
Sök

Inställningar till basen, 2x10.

6 851 Inlägg
22 november 2011
big-jepp skrev:
Simon76 skrev:
wink Jag såg mitt fel direkt..

haha  wink

till trådskaparen:

koppla såhär så får du mer effekt till basarna.

http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … ofer_imp=4
koppla som bild 2. du ska även brygga två kanaler på steget.

Jaha, så va det igång i denna tråden igen då ja. Men vilket som ANVÄND ENBART EN BAS och brygga steget. Detta är det som kommer funka bäst när man väljer basaa med ****, inte vad som passar steget.roll
Ok. två basar är mer area och flyttar mera luft, men det finns inte effekt till två basar, vilket kommer att man inte blir nöjd, varken i dB eller SQ.

3 187 Inlägg
22 november 2011
TT-Avant skrev:
big-jepp skrev:
Simon76 skrev:
wink Jag såg mitt fel direkt..

haha  wink

till trådskaparen:

koppla såhär så får du mer effekt till basarna.

http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … ofer_imp=4
koppla som bild 2. du ska även brygga två kanaler på steget.

Jaha, så va det igång i denna tråden igen då ja. Men vilket som ANVÄND ENBART EN BAS och brygga steget. Detta är det som kommer funka bäst när man väljer basaa med ****, inte vad som passar steget.roll
Ok. två basar är mer area och flyttar mera luft, men det finns inte effekt till två basar, vilket kommer att man inte blir nöjd, varken i dB eller SQ.

är också inne på ditt alternativ med en bas (Skrev detta tidigare i tråden) men eftersom trådskaparen verkar skita i det och vill köra med 2 (och det är ju faktiskt hans beslut) så länkade jag till den sidan så han vet hur han ska koppla med 2 basar .

257 Inlägg
22 november 2011
Trådstartare
Så ja nu är dem inkopplade enligt länken big jepp ansloog , har faktsit testat endast en bas fast jag tyckte att när man använde båda som big jepps länkade så spelade dem faktist bättre, nej jag skiter ej i era förslag, prövade även ett bas som jag sa, fast jag va mer nöjd när båda slog. Tack så mkt för all er hjälp o tid ni slösat!

peace!

3 187 Inlägg
22 november 2011
Mommo1990 skrev:
Så ja nu är dem inkopplade enligt länken big jepp ansloog , har faktsit testat endast en bas fast jag tyckte att när man använde båda som big jepps länkade så spelade dem faktist bättre, nej jag skiter ej i era förslag, prövade även ett bas som jag sa, fast jag va mer nöjd när båda slog. Tack så mkt för all er hjälp o tid ni slösat!

peace!

det viktigaste är att du ör nöjd! smile bra att det löste sig! smile

6 851 Inlägg
22 november 2011
Mommo1990 skrev:

peace!

Vad hade du den då i för låda? samma låda som du har när du använder båda? Eller har du separata lådor till basarna?

257 Inlägg
22 november 2011
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Mommo1990 skrev:

peace!

Vad hade du den då i för låda? samma låda som du har när du använder båda? Eller har du separata lådor till basarna?

Har samma låda till baserna! Portad låda om det är intressant, hurså?

Japp hade varit nöjd med mer dunk fast fast får vänta o inhandla ett monosteg smile

6 851 Inlägg
22 november 2011
Ja det är intressant, för det du ska kunna göra för att avgöra om det spelar bättre med en bas en två är att ha dem i olika lådor. En låda där du har båda monterade, en låda där du enbart har en bas monterad i RÄTT volym.

257 Inlägg
23 november 2011
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Ja det är intressant, för det du ska kunna göra för att avgöra om det spelar bättre med en bas en två är att ha dem i olika lådor. En låda där du har båda monterade, en låda där du enbart har en bas monterad i RÄTT volym.

Mjo det stämmer , men problemet är att jag bara har en låda som är gjord för båda. Hade jag kunnat göra lådor själv så hade jag nog gjort en. Faktist ska jag ut igen imorgon och pröva köra en bas / 2 kanaler, ska se hur detta låter, sedan köra mitt framsystem på spl steget jag har kvar.

Förstår vad du menar TT avant, för att kunna avgöra om basen spelar bäst själv i låda (men min nuvarande slutsteg förstås) än båda tillsammans behöver jag en singel 10" låda till, vilket jag i nuläget ej har tillgång till.

451 Inlägg
23 november 2011
Mommo1990 skrev:
TT-Avant skrev:

Mjo det stämmer , men problemet är att jag bara har en låda som är gjord för båda. Hade jag kunnat göra lådor själv så hade jag nog gjort en. Faktist ska jag ut igen imorgon och pröva köra en bas / 2 kanaler, ska se hur detta låter, sedan köra mitt framsystem på spl steget jag har kvar.

Förstår vad du menar TT avant, för att kunna avgöra om basen spelar bäst själv i låda (men min nuvarande slutsteg förstås) än båda tillsammans behöver jag en singel 10" låda till, vilket jag i nuläget ej har tillgång till.

Det tycker jag låter mycket bättre. Då får basarna iaf mer effekt än dom får nu, du lär märka ganska stor skillnad.

6 851 Inlägg
23 november 2011
Att köra en bas/bryggad kanal kan i värsta fall orsaka trasig bas, men även så kan det vara svårt att få dem slå exakt, då ett steg inte alltid är linjärt i sin signal om man bryggar steget till 2 kanaler. Detta i sin tur gör att dem mer eller mindre kan motarbeta varandra då man inte ställer steget lika på båda kanalerna.
Så mitt förslag, åter igen, skaffa en 10" låda för EN bas och spela med detta. Det kommer spela högre, bättre och framförallt hålla. wink Sälj en av dina basar eller båda och skaffa RÄTT bas till steget. Eller så gömmer du undan den andra basen tills du skaffat ett monoblock.

257 Inlägg
23 november 2011
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Att köra en bas/bryggad kanal kan i värsta fall orsaka trasig bas, men även så kan det vara svårt att få dem slå exakt, då ett steg inte alltid är linjärt i sin signal om man bryggar steget till 2 kanaler. Detta i sin tur gör att dem mer eller mindre kan motarbeta varandra då man inte ställer steget lika på båda kanalerna.
Så mitt förslag, åter igen, skaffa en 10" låda för EN bas och spela med detta. Det kommer spela högre, bättre och framförallt hålla. wink Sälj en av dina basar eller båda och skaffa RÄTT bas till steget. Eller så gömmer du undan den andra basen tills du skaffat ett monoblock.

Japp du har nog rätt, va ute o testa 1 bas / kanal o dem spela inte exakt samtidigt, ska använda a4 steget till fram o bakhögtalarna istället o slänga in ett monoblock istället, lite offtopic med detta steget är väl bra för baserna?

http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=181

6 851 Inlägg
23 november 2011
hmm, ingen erfarenhet av det steget alls. Men tittar man bara snabbt på spec. så skriver dem THD <5% som enligt mej är MYCKE vid mätning.
När du nu har så fina basar som dem ändå är, lägg då lite mera pengar på ett monoblock oxå.
Annars har du skaffat basar som du inte ha någon nytta av.

451 Inlägg
24 november 2011
Köp ett begagnat DLS A6, skulle sitta perfekt till dina basar.

257 Inlägg
24 november 2011
Trådstartare
Japp får nog hitta på något sånt, min budget är max 4000

451 Inlägg
25 november 2011
Jag gav 2500:- för mitt och dom ligger runt 3000:- beg, värt varenda krona tycker jag.

257 Inlägg
25 november 2011
Trådstartare
Det blev en Magnat Black Core One istället, mest optimalt för mitt strömbank med!

Sök