4860
Sök

Lådberäkning: Badpass låda med port/portar BAS: 1st Pioneer Ts-W3001D4

Fire And Silk
2 254 Inlägg
21 november 2011
Trådstartare
Tjenare, jag har fått så fin hjälp innan här, så nu tänkte jag fråga igen!

Jo det är så här att jag har köpt en bas begagnad  i en sluten låda som jag fick med, i 22mm MDF men den låter skräp. Min carpower 10" or spelar ifrån den med HÄST-längder.

Så jag tänkte bygga en ny låda, en bandpass låda och varför vill jag ha just en bandpass då? Joh, de kan man fråga sig, det är såhär förstår ni en bandpass låda är vad jag tycker låter bäst i en Mercedes 190, har provat detta med 10"or na smile

Så jag tänkte att någon vänlig själ skulle kunna hjälpa mig att knappa lite och få fram Liter mått på en bandpass låda. Med en eller flera portar upp igenom förstahjälpen facket på en 190'ia.

Lite SPEC:

Maximum output power 3.000 Watt

Nominal output power 1.000 Watt

Frequency response 20 - 150 Hz

Lowest resonance frequency (Hz) 33,3

Sensitivity 92 dB

Woofer size (cm) 30 cm

Woofer material Composite IMPP™ cone woofer using Interlaced Carbon Fibre with Butyl Rubber Edge

Dual 4Ω voice coils: 2 or 8Ω Yes

Voice Coil bobbin type Phenol resin coated glass cloth bobbin

Magnets Double-stacked, high power

Recommended sealed enclosure (Litres) 22,6

Micro Fibre Surround Yes

Das war alles! Tack så länge och förhand!

Mvh Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

685 Inlägg
21 november 2011
tycker det är rätt skoj att där står output på en bas xD

Men tillbaka till lådberäkningen. För att kunna räkna på lådan så krävs en del parametrar som du inte har med i den där listan.

Skulle du kunna skriva vad det är för bas istället?

21 761 Inlägg
21 november 2011
Det står kanske i rubriken? wink

Fire And Silk
2 254 Inlägg
21 november 2011
Trådstartare
Snoogiloo skrev:
tycker det är rätt skoj att där står output på en bas xD

Men tillbaka till lådberäkningen. För att kunna räkna på lådan så krävs en del parametrar som du inte har med i den där listan.

Skulle du kunna skriva vad det är för bas istället?

Jag förstår att det behövs mer parametrar för att räkna ut lådan, har faktiskt googlat lite efter dessa men inte funnit några tongue Ang bas så står det i topicen, men jag skriver gärna igen smile

Pioneer Ts-W3001D4

/Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''

21 761 Inlägg
21 november 2011
Den där basen var inte rolig, kammarvolymerna blir små och porten lång. Basen tar ju upp ganska mycket i djup också. hmm

Har kikat på 13-14 liter i den slutna kammaren och 15 liter i den portade kammaren. Porten vill jag ha till en 4" för att inte riskera flåsljud vid effekter över typ 500 W, men den blir drygt 60 cm lång totalt. Vet inte riktigt hur det ska gå.

Det är alltså nettovolymer och i den slutna kammaren sätts dämpmatta, röret kapas till 54 cm och sedan trattar i båda ändar. smile
Senast redigerat av Drönirettab (21 november 2011)

Fire And Silk
2 254 Inlägg
21 november 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Den där basen var inte rolig, kammarvolymerna blir små och porten lång. Basen tar ju upp ganska mycket i djup också. hmm

Har kikat på 13-14 liter i den slutna kammaren och 15 liter i den portade kammaren. Porten vill jag ha till en 4" för att inte riskera flåsljud vid effekter över typ 500 W, men den blir drygt 60 cm lång totalt. Vet inte riktigt hur det ska gå.

Hmm låter Leuright smile

Kommer att driva den med ett DLS CAD 11 steg och det lämnar 750RMS i 2ohm.

Ja bakstycket på basen är rejält så några liter försvinner juh garanterat där.

Kanske går det att få till en vettig portad låda då? Huvudsaken är att det låter bra haha tongue

Sitter ju här med min 190 med tank mellan baksätet och skuff så det är ett hel*ete att få in ljudet i kupén, du Drönirettab räknade ut en bandpass åt mig till min 10or och den lät riktigt bra! Jag litar på dig wink

/Markus

Sök