lådbygge till en GZRW 30SPL

jocki_
21 november 2011 · 124 Inlägg

Är det nån som är snäll och kan räkna ut volym och portar för denna bas med avstämning på 35hz, lådan ska sitta i en volkswagen polo hatchback -97. Basen drivs av ett Ground zero Titanium GZTA 1.1200DX steg, vid 1 Ohm (1400RMS).


GROUND ZERO GZRW 30SPL
Voice Coil Diameter mm / inch         63 / 2,5"

Impedance Ohm             2 x 2

FS Hz                 33

Qms                 5.97

Qes                 0.38

Qts                 0.36

Vas                 52 / 1.82
Liter / cu.ft.

Xmax                20 / 0.8"
mm / inch

SPL dB/m                 92

BL TESLA – M             18

Power W/ RMS             1000W RMS
                                    SPL Power

Mounting hole             281 / 12.47"
mm / inch

Mounting depth            150 / 6.45"
mm / inch



Bas: http://www.ground-zero-audio.com/english/05_rw30spl.htm
Steg: http://www.ground-zero-audio.com/englis … 1200dx.htm

Senast redigerat av jocki_ (22 november 2011)

TT-Avant
22 november 2011 · 6 851 Inlägg

Varför så låg avstämning? Denna bas är inte någon direkt djupbasmonster..avstämning runt 45->hz funkar bra till denna basen. Har själv testat den endel i Audin med olika litervolym och avstämningar.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
jocki_
22 november 2011 · 124 Inlägg

skulle vilja ha lägre bas helt enkelt. Men menar du att inte min bas klarar av 35hz? och vad händer om jag stämmer av lådan på 35hz med denna bas?

BJonsson
22 november 2011 · 4 074 Inlägg

TT-Avant skrev:
Varför så låg avstämning? Denna bas är inte någon direkt djupbasmonster..avstämning runt 45->hz funkar bra till denna basen. Har själv testat den endel i Audin med olika litervolym och avstämningar.

Fast 35hz är väl inte direkt lågt avstämt?

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
TT-Avant
22 november 2011 · 6 851 Inlägg

GZ själva skriver att basen spelas bäst mellan 50-80hz och mindre bra under detta. Basen är alltså gjord för att spela lite högre frekvenser. Som sagt, jag har själv testat basen och den är inte rolig under 40hz att lyssna på.
Så jo, enligt mej så är denna basen en SPL bas, inte gjord för musik eller hur man nu ska förklara.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
BJonsson
22 november 2011 · 4 074 Inlägg

TT-Avant skrev:
GZ själva skriver att basen spelas bäst mellan 50-80hz och mindre bra under detta. Basen är alltså gjord för att spela lite högre frekvenser. Som sagt, jag har själv testat basen och den är inte rolig under 40hz att lyssna på.
Så jo, enligt mej så är denna basen en SPL bas, inte gjord för musik eller hur man nu ska förklara.

Jahapp! midbas me andra ord.. smile hajjar va du menar...

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
TT-Avant
22 november 2011 · 6 851 Inlägg

BJonsson skrev:

TT-Avant skrev:
GZ själva skriver att basen spelas bäst mellan 50-80hz och mindre bra under detta. Basen är alltså gjord för att spela lite högre frekvenser. Som sagt, jag har själv testat basen och den är inte rolig under 40hz att lyssna på.
Så jo, enligt mej så är denna basen en SPL bas, inte gjord för musik eller hur man nu ska förklara.

Jahapp! midbas me andra ord.. smile hajjar va du menar...

Ja typ midbas, eller bara bas, inte subbas wink som jag skrev innan, den är inte gjord för djupbas denna basen. Den kan såklart spela det, men den gör det inte bra och vill man ha djupare bas så finns det mycke bättre basar som är gjorda för detta.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
jocki_
22 november 2011 · 124 Inlägg

aha okej, men så jag kan ha den att spela 5db högre med 15l större än fabrikslådan? och är det isåfall bara att ha samma portar som fabrikslådan? hittade ett tidigare inlägg om den här basen. (som du skrivit.)


Har haft den basen och jag tror det kan varit det steget jag hade oxå (inte till varandra dock). Jag hade enbart basen, inte den färdiga lådan och kan säga det att den basen i färdig låda har för liten låda..Ca 15L till och basen börja spela ganska högt. Den låter väl sådär ljudmässigt..körde basen med ett DLS A6 steg och hade jag inte haft det hade troligen basen mest varit just..bumpbump bas. Musikalisk, nej.

Senast redigerat av jocki_ (22 november 2011)

TT-Avant
22 november 2011 · 6 851 Inlägg

Njo..det är ju lite till vad för bil du har oxå. Men som sagt, min va ca 15L större en org. lådan är och jag stämde sedan av den själv för att få rätt i MIN bil, som då va en Audi S6 avant, alltså ganska mycke större en din wink
Om du spelar 5dB högre för att du ökar lådvolymen låter JAG vara osagt.
Men fortfarande, ja tycker som jag tyckte då om basen, musikalisk, NEJ.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
jocki_
22 november 2011 · 124 Inlägg

okej, bra att veta. tack så mycket smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang