4611
Sök

Koppla slutsteg/baslåda till original stereo saab 9-3

7 Inlägg
23 november 2011
Trådstartare
Tja har införskaffat mig en saab 9-3 -99 nyligen,ville ha lite mer tryck i basen så det fick bli en biltema baslåda med inbyggd förstärkare (ja jag är student tongue) Jag är helt grön på ljud så vet inte riktigt hur jag ska göra. jag vill iaf behålla original stereon. Så nu till frågan, den svarta runda utgången i stereon är det lågnivå ? har hört att det finns på vissa men är inte säker, har även hört att det kan vara cd växlar ut gång?. Tanken är då att köpa en adapter så man kan koppla lådan via rca kablar bara, om det går ? vore väl enklast så ?

Tacksam för svar
/Henrik

135 Inlägg
24 november 2011
Har för mig att dom där inte har nån lågnivå utan att du får köpa en omvandlare till högnivå

7 Inlägg
24 november 2011
Trådstartare
okej men tydligen så hade dom det sa killen på mekonomen, det verkar råda lite delade meningar om det här tongue men jag köpte en sån adapter idag iaf för att prova. (Dum fråga kanske) men visst måste jag koppla in plus och jord till lådan iaf ? har ju som sagt lågnivå kablar till lådan så dom skickar väl signalerna enbart antar jag ? jo visst, annars är jag också inne på en omvandlare.

som ni märker är jag lite av en nybörjare på det här wink

135 Inlägg
25 november 2011
jo + \ - kommer du behöva. du har väll el-antenn där kan du ta strömmen då sätts förstärkaren på när du trycker igång sterion eller startar bilen hur de nu va..

7 Inlägg
25 november 2011
Trådstartare
ok tack, precis hade tänkt dra remote kabeln dit till antennen smile

7 Inlägg
30 november 2011
Trådstartare
nu drog jag istället remote till en plus kabel som gick till kabelskon som är till för originalslutsteg (som inte finns på min) iaf, det funkade bra samma dag jag hade kopplat, bilen startade och det verkade inte dra någon tjyvström, starade fint dagen efter också,  men när den stått i en dag fanns det inte nån kräm kvar alls i batteriet, då måste den ju alltså dragit tjyvström ialla fall. det konstiga är att varje gång man satte på stereon så puffa det till om lådan ? då borde ju remote funka ? kan ju vara batteriet som är dåligt också men misstänker starkt att det är lådan då den är nyinkopplad .

200 Inlägg
30 november 2011
Hur funkar ljudet när bilen är igång?

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!

7 Inlägg
30 november 2011
Trådstartare
funkade fint, dunkade på bra efter lite grova inställingar smile eller hur menar du ?
Senast redigerat av Rostn (30 november 2011)

200 Inlägg
30 november 2011
Jag tror att du kanske har växlat röd och gul kabel för strömmen till stereon. Gula ska till batteri samt röda ska till tändning har jag för mig. Annars är stereon på hela tiden.

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!

7 Inlägg
30 november 2011
Trådstartare
Njaah, enligt schemat man fick med så står det tydligt gul (rem) och röd (+) till batteri 12volt, och så har jag kopplat. men kan väl vara batteriet som är dåligt också. Kopplat bort lådan helt nu som sagt så får se om batteriet laddar ur sig när bilen får stå.

7 Inlägg
30 november 2011
Trådstartare
visserligen så var den kabel jag kopplade remote till en röd . Men lådan puffade till som sagt vid start av stereon så det borde ju funka ? eller ? tongue
Senast redigerat av Rostn (30 november 2011)

135 Inlägg
1 december 2011
låter nästan som du har för mkt ström på den kabeln när du drar på tändningen därför basen slår till.
mkt möjligt att du har ström på den hela tiden. prova att mäta.
eller så är det problem med jorden. basen ska igentligen inte slå till när du vrider på detta kan göra så att du antingen slår ut basen eller steget. så jag skulle prova med någon annan kabel.

Sök