Registreringsfråga / ombyggt fordon och motorbyte

klarrre
23 november 2011 · 502 Inlägg

Men det är de som är grejjen. Jag tror (efter att ha läst i bilsports senaste nr) att du får registrera en icketurbo motor med turbo om du samtidigt registrerar den som miljöfordon (dvs på e85)
men jag kan såklart ha fel.
detta får såklart gå via SFRO antar jag.

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad
Janneutanb
23 november 2011 · 7 267 Inlägg

klarrre skrev:
Men det är de som är grejjen. Jag tror (efter att ha läst i bilsports senaste nr) att du får registrera en icketurbo motor med turbo om du samtidigt registrerar den som miljöfordon (dvs på e85)
men jag kan såklart ha fel.
detta får såklart gå via SFRO antar jag.

Det ställer jag mig VÄLDIGT tveksam till just för att hur ska du kunna bevisa att den klarar avgaskraven och vad den har för effekt.

klarrre
23 november 2011 · 502 Inlägg

avgastest behövs ju inte när du registrerar en motor med katt eller när du registrerar till miljöbränsle.

Men jag ska maila / ringa till sfro så får jag klara besked.


Nu har jag mailat SFRO och väntar med spänning på svar.
Kommer såklart berätta för er vad sfro svarar.

Senast redigerat av klarrre (23 november 2011)

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad
bjarnehall
23 november 2011 · 63 Inlägg

Går inte regga med turbokonverterad motor sad

klarrre
23 november 2011 · 502 Inlägg

Men hur har killen i bilsport lyckats registrera sin bmw med turbo 6a då är ju frågan?

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad
evilaudio
23 november 2011 · 16 195 Inlägg

finns ju en hel del bilar som är "ful-besiktade"...



kolla va han har för REG nr å sen gör en sökning på bilen.. då får du upp info.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
henke_99 Offroad Racing
23 november 2011 · 3 122 Inlägg

För allas vetskap så finns det ett kryphål i reglerna som möjliggör ombyggnad och turbokonvertering av en motor i samband med byte av insprut och konvertering till e85... Endast då (gäller väl förmodligen även andra mikjöbränslen iofs), och vid reggning av amatörbyggt fordon.

Lite ot nu, men även dieslar går att bygga om/turbokonvertera då dom saknar avgascertifiering. Vid omreggning av en turbokonverterad diesel så krävs endast papper på hur mycket effekt den har. Och konverterar man en sugdiesel utan att skruva upp pumpen så blir det ingen extra effekt, alltså klarar man effektgränserna... Om man sen råkar skruva upp pumpen efter reggningen är det ju ingen som vet nåt om...

Så är det men varken sfro eller bilprovningen talar frivilligt särskilt högt om det.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
klarrre
23 november 2011 · 502 Inlägg

TACK HENKE. Det var precis det jag ville veta!
alltså kan jag regga en 740 med b234f + turbo som ombyggt fordon om jag kör med e85 och tex vems sprut och gör allt det andra som behövs för att klassa in som ombyggt fordon. ? smile

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad
henke_99 Offroad Racing
23 november 2011 · 3 122 Inlägg

Nu är jag ute på lite djupare vatten man jag vågar nästan ge mig på att säga att du inte ens behöver regga som ombyggt fordon.

Sen har du ju även effektgränserna att tänka på som vanligt.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
klarrre
23 november 2011 · 502 Inlägg

Vore ju suveränt om jag kunde köpa en 740 16v från början och sen regga den med tex vems box och e85 bara. Sparar ju massvis med arbete för min del!.

men jag har mailat SFRO så hoppas få svar från dem med.
Men det är genomförbart även om man måste registrera som ombyggt fordon, Skönt att veta. Då blir det motorbygge i vinter. smile

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad
bjarnehall
24 november 2011 · 63 Inlägg

klarrre skrev:
Men hur har killen i bilsport lyckats registrera sin bmw med turbo 6a då är ju frågan?

Antingen är den inte reggad med turbo eller så har den gått igenom på grund av besiktningsmans misstag.

henke_99 Offroad Racing
24 november 2011 · 3 122 Inlägg

bjarnehall skrev:

klarrre skrev:
Men hur har killen i bilsport lyckats registrera sin bmw med turbo 6a då är ju frågan?

Antingen är den inte reggad med turbo eller så har den gått igenom på grund av besiktningsmans misstag.

Eller så har du inte läst mitt inlägg ovan...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
klarrre
24 november 2011 · 502 Inlägg

Jag kan nu berätta att jag fått svar från SFRO och JA det går att genomföra!
Så nu slipper folket fundera mer.

mvh Daniel

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang