Registreringsfråga / ombyggt fordon och motorbyte

klarrre
23 november 2011 · 502 Inlägg

Tjenare.
Jag har alltid drömt om att bygga mig en 740 med 16v turbo motor men har inte genomfört det eftersom den inte går att registrera.
Men efter att ha läst bilsports reportage om en Bmw 316 compakt som är reggad med turbokonverterad rak 6a, e85 och vems sprut.

så undrar jag helt enkelt, kan jag registrera min 740 med en b234f motor som turbokonverterad om jag registrerar den som ombyggt fordon med turbo, e85 och eftermarknadsdatabox.
Självklart håller jag mig under den maximala effekt som är godkänd för volvo 740.

Är detta genomförbart?

Mvh Daniel

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad
Aronsson Dansa är kul men jag föredrar att sänka
23 november 2011 · 346 Inlägg

Blir nog SFRO besiktning

klarrre
23 november 2011 · 502 Inlägg

Ja så långt är jag med på noterna. Men frågan är helt enkelt går det överhuvudtaget, eller är det bara att skrota idén igen?

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad
evilaudio
23 november 2011 · 16 195 Inlägg

klarrre skrev:
Ja så långt är jag med på noterna. Men frågan är helt enkelt går det överhuvudtaget, eller är det bara att skrota idén igen?

de bästa du kan göra e att ta kontakt med SFRO direkt smile

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
loow Jävel
23 november 2011 · 2 018 Inlägg

Ombyggt fordon kräver väl utbytt drivlina, fjädring och bromsar. Kraven på om motorn ska vara "orginal" från en annan bil eller om du får turbokonvertera vet ja inte. Men annars kan du ju köpa en italienimport (16v turbo) o plocka motorn från.

You got to risk it, to get the biscuit :)
Aronsson Dansa är kul men jag föredrar att sänka
23 november 2011 · 346 Inlägg

klarrre skrev:
Ja så långt är jag med på noterna. Men frågan är helt enkelt går det överhuvudtaget, eller är det bara att skrota idén igen?

Jadu kan ju vara möjligt annars så får du väl göra som de flesta med 16v Turbo gör alltså kör utan att regga med 16v turbo och köra ändå ...

evilaudio
23 november 2011 · 16 195 Inlägg

Aronsson skrev:

klarrre skrev:
Ja så långt är jag med på noterna. Men frågan är helt enkelt går det överhuvudtaget, eller är det bara att skrota idén igen?

Jadu kan ju vara möjligt annars så får du väl göra som de flesta med 16v Turbo gör alltså kör utan att regga med 16v turbo och köra ändå ...

jobbigt bara den dagen de händer nåt.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Aronsson Dansa är kul men jag föredrar att sänka
23 november 2011 · 346 Inlägg

evilaudio skrev:

Aronsson skrev:

klarrre skrev:
Ja så långt är jag med på noterna. Men frågan är helt enkelt går det överhuvudtaget, eller är det bara att skrota idén igen?

Jadu kan ju vara möjligt annars så får du väl göra som de flesta med 16v Turbo gör alltså kör utan att regga med 16v turbo och köra ändå ...

jobbigt bara den dagen de händer nåt.

Jovisst men det är bara ombesiktning , kasta i gamla motorn och åka in och regga sen hem och kasta i 16v turbon igen så har en kompis gjort ett par gånger..

JimmyAndersson
23 november 2011 · 1 679 Inlägg

Lättaste måste ju vara att ta en Italien import med 16v turbo och hinka ner smile
Eller så köper man en sån så är ju allt klart smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
klarrre
23 november 2011 · 502 Inlägg

Jag bygger ingen bil / motor kombo som inte går att besiktiga! Men efter vad jag läst i bilsport så verkar det som han SFRO besiktigat bilen med m50 motor (har ju ej turbo original) och e85, vems box, annan växellåda och riktiga bromsar.
Då har man ju uppfyllt allt som behövs för att regga via SFRO vanligtvis. Men frågan är om dem tillåter turbokonvertering i samband med byte till e85 om motorn från början varit konstruerad för bf95?

Men om ingen gjort processen här så får jag ringa SFRO och fråga. Då får man ju säkrast svar.

Mvh Daniel

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad
Bensinskallen P o r s c h e
23 november 2011 · 1 700 Inlägg

De du gör är att leta reda på en b204ft  ( från 960 turbo, det är väl den italien bilen folk snackar om ). Finns kanske i andra bilar också...

Regga med den ( för det är 101,5% ok).

Sedan kastar du bara i en b234 och plockar på ditt godis wink. Det enda som skiler b234 och b204 är blocket, vad jag vet är det samma topp, och det ända som skiljer blocken åt utvändigt är väl b200/b230 loggan under grenröret typ... Inte helt lätt för besiktningen att fatta. Så då kan du susa igenom besiktningen med en 2,3 liters 16v turbo utan probs. Du får kanske sätta på ett lite diskretare insug och grenrör för att de inte ska bli allt för misstänksamma dock.

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Aronsson Dansa är kul men jag föredrar att sänka
23 november 2011 · 346 Inlägg

klarrre skrev:
Jag bygger ingen bil / motor kombo som inte går att besiktiga! Men efter vad jag läst i bilsport så verkar det som han SFRO besiktigat bilen med m50 motor (har ju ej turbo original) och e85, vems box, annan växellåda och riktiga bromsar.
Då har man ju uppfyllt allt som behövs för att regga via SFRO vanligtvis. Men frågan är om dem tillåter turbokonvertering i samband med byte till e85 om motorn från början varit konstruerad för bf95?

Men om ingen gjort processen här så får jag ringa SFRO och fråga. Då får man ju säkrast svar.

Mvh Daniel

Jovisst direkt svar från SFRO är ju bäst , men om typ 1000 pers kan regga sin 740 med T5a så borde det ju ändå gå att få igenom en 16V Turbo smile

evilaudio
23 november 2011 · 16 195 Inlägg

Aronsson skrev:

evilaudio skrev:

Aronsson skrev:

Jadu kan ju vara möjligt annars så får du väl göra som de flesta med 16v Turbo gör alltså kör utan att regga med 16v turbo och köra ändå ...

jobbigt bara den dagen de händer nåt.

Jovisst men det är bara ombesiktning , kasta i gamla motorn och åka in och regga sen hem och kasta i 16v turbon igen så har en kompis gjort ett par gånger..

fast den dagen de HÄNDER nåt så blir de jobbigt.. å då menar ja inte att man blir stoppad av snuten utan om de skulle va så att man orsakar en olycka å de visar sig att bilen inte är laglig. då lägger inte försäkringen.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Aronsson Dansa är kul men jag föredrar att sänka
23 november 2011 · 346 Inlägg

Bensinskallen skrev:
De du gör är att leta reda på en b204ft  ( från 960 turbo, det är väl den italien bilen folk snackar om ). Finns kanske i andra bilar också...

Regga med den ( för det är 101,5% ok).

Sedan kastar du bara i en b234 och plockar på ditt godis wink. Det enda som skiler b234 och b204 är blocket, vad jag vet är det samma topp, och det ända som skiljer blocken åt utvändigt är väl b200/b230 loggan under grenröret typ... Inte helt lätt för besiktningen att fatta. Så då kan du susa igenom besiktningen med en 2,3 liters 16v turbo utan probs. Du får kanske sätta på ett lite diskretare insug och grenrör för att de inte ska bli allt för misstänksamma dock.

Om man ändå då ska byta motorblock så borde man ju byta till ett 2,3 liters block med oljekylda kolvar

Bensinskallen P o r s c h e
23 november 2011 · 1 700 Inlägg

Aronsson skrev:

Bensinskallen skrev:
De du gör är att leta reda på en b204ft  ( från 960 turbo, det är väl den italien bilen folk snackar om ). Finns kanske i andra bilar också...

Regga med den ( för det är 101,5% ok).

Sedan kastar du bara i en b234 och plockar på ditt godis wink. Det enda som skiler b234 och b204 är blocket, vad jag vet är det samma topp, och det ända som skiljer blocken åt utvändigt är väl b200/b230 loggan under grenröret typ... Inte helt lätt för besiktningen att fatta. Så då kan du susa igenom besiktningen med en 2,3 liters 16v turbo utan probs. Du får kanske sätta på ett lite diskretare insug och grenrör för att de inte ska bli allt för misstänksamma dock.

Om man ändå då ska byta motorblock så borde man ju byta till ett 2,3 liters block med oljekylda kolvar

Jo de kan man ju göra, men de är ju dock betydligt större skillnader mellan blocken utvändigt. Och som jag fattat det så ska b234 blocket vara lite stadigare.

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Aronsson Dansa är kul men jag föredrar att sänka
23 november 2011 · 346 Inlägg

Bensinskallen skrev:

Aronsson skrev:

Bensinskallen skrev:
De du gör är att leta reda på en b204ft  ( från 960 turbo, det är väl den italien bilen folk snackar om ). Finns kanske i andra bilar också...

Regga med den ( för det är 101,5% ok).

Sedan kastar du bara i en b234 och plockar på ditt godis wink. Det enda som skiler b234 och b204 är blocket, vad jag vet är det samma topp, och det ända som skiljer blocken åt utvändigt är väl b200/b230 loggan under grenröret typ... Inte helt lätt för besiktningen att fatta. Så då kan du susa igenom besiktningen med en 2,3 liters 16v turbo utan probs. Du får kanske sätta på ett lite diskretare insug och grenrör för att de inte ska bli allt för misstänksamma dock.

Om man ändå då ska byta motorblock så borde man ju byta till ett 2,3 liters block med oljekylda kolvar

Jo de kan man ju göra, men de är ju dock betydligt större skillnader mellan blocken utvändigt. Och som jag fattat det så ska b234 blocket vara lite stadigare.

Jovisst men vill man ha ut en starkare och kraftigare motor så skulle jag rekommendera det blocket smile

klarrre
23 november 2011 · 502 Inlägg

Byggs det så byggs det på b234 blocket och skall besiktigas med det. Inget myglande för med min vanliga otur så åker jag fast på det i första jäkla blåskontrol sedan eller ännu värre är vållande och försäkringslös vid ev olycka. Så ALLT ska vara lagligt gjort, även om jag kommer höja laddet och lite sånt efter bes såklart.

Men kan man regga en m50 med turbo så borde ju vilken annan katalysatorrenad motor som helst gå att regga in med turbo så länge man håller sig under kraven för max effekt.

eller så får man väl spara pengar och köpa en färdig 740 t5, Synd att dem är så vanliga bara. Känns som att 16v turbo byggen är ovanligare.

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad
Aronsson Dansa är kul men jag föredrar att sänka
23 november 2011 · 346 Inlägg

klarrre skrev:
Byggs det så byggs det på b234 blocket och skall besiktigas med det. Inget myglande för med min vanliga otur så åker jag fast på det i första jäkla blåskontrol sedan eller ännu värre är vållande och försäkringslös vid ev olycka. Så ALLT ska vara lagligt gjort, även om jag kommer höja laddet och lite sånt efter bes såklart.

Men kan man regga en m50 med turbo så borde ju vilken annan katalysatorrenad motor som helst gå att regga in med turbo så länge man håller sig under kraven för max effekt.

eller så får man väl spara pengar och köpa en färdig 740 t5, Synd att dem är så vanliga bara. Känns som att 16v turbo byggen är ovanligare.

Tycker helt klart du ska köra på 16v turbo för dom har goaste ljudet och är inte lika vanliga som alla 740 T5

klarrre
23 november 2011 · 502 Inlägg

Det tycker jag med. Speciellt som jag har en komplett lågmilad b234f stående i garaget / källaren.
Och drömmen har ju alltid varit 16v turbo.
Var nära att köpa mig en italien importerad 965a 16v turbo för ockerpris men insåg att det var bara dumt.

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad
Janneutanb
23 november 2011 · 7 271 Inlägg

Ska du regga om bilen så ska motorn vara orginal. Dvs du får inte ha en turbokonverterad motor.
Det finns mycket som slinker igenom men det betyder inte att du har den turen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang