"Fuldiesel" risker?

xXSammy
24 november 2011 · 6 577 Inlägg

granadadr skrev:

Xuri skrev:
vet en chef på ragnsell som tankade "fuldiesel" som han fått från en farmatank av nån bonde....
de slutade me att på hans v70 d5a, 06:a så byttes tank, matarpumpen,högtryckspumpen, spridare.... alla rör var borta å tvättades å blåstes osv osv....  dom la nog konstant 1 veckas jobb på den innan dom fick den å gå ordentligt igen. å billigt ?nej, fick han ut nått på försäkringen ? nej. han hade själv slagit skiten i tanken..

ok,, vad är det som gör att dem pajjar då??

Grövre munstycken på äldre dieslar, är tryckstyrda med fjäder. Är nyare också men munstycket är mycket tunnare och jobbar på ett tryck på ca 1200 BAR isället för ~800 BAR

Mera finmotorik.

De/Dem
Hool
25 november 2011 · 1 067 Inlägg

Growe skrev:
diskuterade just det där med grön dieseln härom dagen


är det någon som råkat ut för en kontroll där dom kollar dieseln?

nu inga norrläningar som säger att dom råkat ut för det..för dom kör jhu alla med finsk diesel så det är inte konstigt att dom har kontroll där


har du en gammal mb 200d eller nått sånt smäck så är det bara att tanka på jhu nyare bil jhu större risker

en gammal mb kan du hälla i vad som helst dom kommer gå endå

en polare kör spillolja blandad med eldningsolja fungerar perfekt både i hans gamla v70diesel och lastbilen smile
spilolja går tydligen bra att värma huset med oxåsmile

Köper du diesel i Finland är den inte färgad..  Röd diesel är villaolja. 

De har kontroller och då är det för att kolla efter röd diesel.   Helt annan skattesats på det bränslet.   Är i princip diesel.. 

OM du tankat på mack i Finland så skiter tullen fullständigt i det.. Och skulle de mot förmodan ha synpunkter så kan du påminna dem att Sverige och Finland är båda medlemmar i EU. 

Dock kör finnarna med Euro så valutan är inte helt gratis den heller.


Risken med smuggel och såndant fulbränsle är att du vet aldrig riktigt vad du får.

Sedan får du heller inte transportera hur mycket bränsle som helst på väg utan ADR..  Om du nu åker och handlar själv.

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 november 2011 · 13 746 Inlägg

är väll röda dieseln dom brukar köra med från finland eller har jag missuppfattat allt..

brukar stå ganska mycket om detta ett tag

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
gemini78 Jägermeister
25 november 2011 · 909 Inlägg

Det är den röda dieseln som är den lågbeskattade i Finland, det är den vi kör på här vid gränsen.

Kostar ca 5kr mindre än vanlig diesel jämfört med Svenska priser, har varit mkt billigare förut men dom har väl höjt skatten på den röda dieseln, vi tankade den för 3kr litern för en 10-15 år sen.

Den är egentligen till för arbetsmaskiner, traktorer i jordbruket osv, får inte köras med på allmän väg i varken Finland eller Sverige numera men har inte hört att någon åkt fast hittills.

Senast redigerat av gemini78 (25 november 2011)

En gång är ingen gång...
Volkswagen Golf "Red Devil" (1988)
mr_green
25 november 2011 · 847 Inlägg

Vilken är den bästa tillsatsen för mackdiesel(jet). Börjar nojja att pumpen ska gå i bitar nu när det är trimmat.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Ulf_W bilder.ulfw.se
25 november 2011 · 1 103 Inlägg

mr_green skrev:
Vilken är den bästa tillsatsen för mackdiesel(jet). Börjar nojja att pumpen ska gå i bitar nu när det är trimmat.

Vill du ha effekt så Wynn´s Power Boost.
För bara smörjning, rengöring och bättre förbränning så kör jag med Tri-Pak typ jämt.

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"
mr_green
25 november 2011 · 847 Inlägg

Ulf_W skrev:

mr_green skrev:
Vilken är den bästa tillsatsen för mackdiesel(jet). Börjar nojja att pumpen ska gå i bitar nu när det är trimmat.

Vill du ha effekt så Wynn´s Power Boost.
För bara smörjning, rengöring och bättre förbränning så kör jag med Tri-Pak typ jämt.

Tackar. Då blir det tripak.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 november 2011 · 17 486 Inlägg

mr_green skrev:

Ulf_W skrev:

mr_green skrev:
Vilken är den bästa tillsatsen för mackdiesel(jet). Börjar nojja att pumpen ska gå i bitar nu när det är trimmat.

Vill du ha effekt så Wynn´s Power Boost.
För bara smörjning, rengöring och bättre förbränning så kör jag med Tri-Pak typ jämt.

Tackar. Då blir det tripak.

2-taktsolja är smörjmedel De Luxe för dieselbilar. "Snäppet under" Dieselolja ur tillverkningsprocessen. 100 gånger bättre än alla undermedel. Dosering Googlar du för just din bil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mr_green
25 november 2011 · 847 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
2-taktsolja är smörjmedel De Luxe för dieselbilar. "Snäppet under" Dieselolja ur tillverkningsprocessen. 100 gånger bättre än alla undermedel. Dosering Googlar du för just din bil.

Okej o det gäller även nya bilar såsom min Fabia RS 06?? Kommer inte ihåg från vart jag hört det men just 2 takt olja va ej rekommenderat. Men jag ska googla det som du säger.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 november 2011 · 13 746 Inlägg

spontant utan att ha en aning så tror jag att det är tjockleken "viskositeten" på dieseln som ställer till mest problem på dessa moderna dieslar ihop med smutsen och vatten

när man börjar köra på skrot dieselblandning

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 november 2011 · 17 486 Inlägg

mr_green skrev:

Dieselsmurfen skrev:
2-taktsolja är smörjmedel De Luxe för dieselbilar. "Snäppet under" Dieselolja ur tillverkningsprocessen. 100 gånger bättre än alla undermedel. Dosering Googlar du för just din bil.

Okej o det gäller även nya bilar såsom min Fabia RS 06?? Kommer inte ihåg från vart jag hört det men just 2 takt olja va ej rekommenderat. Men jag ska googla det som du säger.

Det gäller i synnerhet halvgamla bilar som din Skoda. Nej, för mycket olja i tanken gillas inte av katalysatorn eller bränsleinsprutningen. Men 1-2 DL på en full tank är bra att börja med. En gammal sugdiesel modell MB W124 går faktiskt på 100% 2-takt. Men då är den minst sagt svårstartad... men friskare maskin lär du inte höra!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mr_green
25 november 2011 · 847 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

mr_green skrev:

Dieselsmurfen skrev:
2-taktsolja är smörjmedel De Luxe för dieselbilar. "Snäppet under" Dieselolja ur tillverkningsprocessen. 100 gånger bättre än alla undermedel. Dosering Googlar du för just din bil.

Okej o det gäller även nya bilar såsom min Fabia RS 06?? Kommer inte ihåg från vart jag hört det men just 2 takt olja va ej rekommenderat. Men jag ska googla det som du säger.

Det gäller i synnerhet halvgamla bilar som din Skoda. Nej, för mycket olja i tanken gillas inte av katalysatorn eller bränsleinsprutningen. Men 1-2 DL på en full tank är bra att börja med. En gammal sugdiesel modell MB W124 går faktiskt på 100% 2-takt. Men då är den minst sagt svårstartad... men friskare maskin lär du inte höra!

Har läst runt lite snabbt nu. Är ju väldigt delade meningar i detta ämne. Men jag kör på ditt tips o kör i 1 dl imorrn. Läste nånstans att det funkade bäst med olja för utombordare.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 november 2011 · 17 486 Inlägg

mr_green skrev:

Dieselsmurfen skrev:

mr_green skrev:

Okej o det gäller även nya bilar såsom min Fabia RS 06?? Kommer inte ihåg från vart jag hört det men just 2 takt olja va ej rekommenderat. Men jag ska googla det som du säger.

Det gäller i synnerhet halvgamla bilar som din Skoda. Nej, för mycket olja i tanken gillas inte av katalysatorn eller bränsleinsprutningen. Men 1-2 DL på en full tank är bra att börja med. En gammal sugdiesel modell MB W124 går faktiskt på 100% 2-takt. Men då är den minst sagt svårstartad... men friskare maskin lär du inte höra!

Har läst runt lite snabbt nu. Är ju väldigt delade meningar i detta ämne. Men jag kör på ditt tips o kör i 1 dl imorrn. Läste nånstans att det funkade bäst med olja för utombordare.

Låter som en god idé! Skit i vad oljan är avsedd för. 2-takt är 2-takt! Biltema... Tanka aldrig "fuldiesel" En renovering av pump kostar mycket mer än vad bilen är värd!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Busgrabb Rejsa ?
26 november 2011 · 2 959 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

mr_green skrev:

Dieselsmurfen skrev:

Det gäller i synnerhet halvgamla bilar som din Skoda. Nej, för mycket olja i tanken gillas inte av katalysatorn eller bränsleinsprutningen. Men 1-2 DL på en full tank är bra att börja med. En gammal sugdiesel modell MB W124 går faktiskt på 100% 2-takt. Men då är den minst sagt svårstartad... men friskare maskin lär du inte höra!

Har läst runt lite snabbt nu. Är ju väldigt delade meningar i detta ämne. Men jag kör på ditt tips o kör i 1 dl imorrn. Läste nånstans att det funkade bäst med olja för utombordare.

Låter som en god idé! Skit i vad oljan är avsedd för. 2-takt är 2-takt! Biltema... Tanka aldrig "fuldiesel" En renovering av pump kostar mycket mer än vad bilen är värd!

Inte för att det i detta samanhanget är viktigt men 2-takt som 2-takt är väldigt fel.
Tex en utombordsolja har helt andra egenskaper än dom till tex en moped, utombordsoljan är gjord för mycket lägre temeraturer som utombordarna går på pga vattenkylningen. (Ca 60 graders arbetstemp)
Andra 2-taktsoljor för modernare landmotorer är gjorda för att fungerar bra till avgasrening (katalysator) och ska lämna mycket låg askhalt osv...
Finns även rena rejsoljor som måste blandas direkt i bensinen för att blanda sig bra och ska endast anvädas på mer extrema motorer med riktigt höga varvtal för att förbrännas bra osv...

Autotech
BMW 335D (2008)
sverkera
26 november 2011 · 564 Inlägg

Growe skrev:
spontant utan att ha en aning så tror jag att det är tjockleken "viskositeten" på dieseln som ställer till mest problem på dessa moderna dieslar ihop med smutsen och vatten

när man börjar köra på skrot dieselblandning

Problemet är att numera blandar i princip alla bolag i en viss mängd biodiesel. När den kommer i kontakt med vatten (t.ex. pga kondens i tanken) så växer mikroorganismer; bakterier, alger och svampar som tillsammans brukar kallas "dieselbakterier" och bildar de tidigare nämnda geléklumparna eller svart slem. Det sätter igen systemet effektivt.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 november 2011 · 13 746 Inlägg

sverkera skrev:

Growe skrev:
spontant utan att ha en aning så tror jag att det är tjockleken "viskositeten" på dieseln som ställer till mest problem på dessa moderna dieslar ihop med smutsen och vatten

när man börjar köra på skrot dieselblandning

Problemet är att numera blandar i princip alla bolag i en viss mängd biodiesel. När den kommer i kontakt med vatten (t.ex. pga kondens i tanken) så växer mikroorganismer; bakterier, alger och svampar som tillsammans brukar kallas "dieselbakterier" och bildar de tidigare nämnda geléklumparna eller svart slem. Det sätter igen systemet effektivt.

mm vet vi har haft stora problem på jobbet med det där skiten..
sätter igen filtret på noll tid och skiten går riktigt illa sen

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Xuri One Man Clan
26 november 2011 · 4 287 Inlägg

Malheus skrev:

granadadr skrev:

Xuri skrev:
vet en chef på ragnsell som tankade "fuldiesel" som han fått från en farmatank av nån bonde....
de slutade me att på hans v70 d5a, 06:a så byttes tank, matarpumpen,högtryckspumpen, spridare.... alla rör var borta å tvättades å blåstes osv osv....  dom la nog konstant 1 veckas jobb på den innan dom fick den å gå ordentligt igen. å billigt ?nej, fick han ut nått på försäkringen ? nej. han hade själv slagit skiten i tanken..

ok,, vad är det som gör att dem pajjar då??

Grövre munstycken på äldre dieslar, är tryckstyrda med fjäder. Är nyare också men munstycket är mycket tunnare och jobbar på ett tryck på ca 1200 BAR isället för ~800 BAR

Mera finmotorik.

jag vet har skruvat isär både d5 elektroniska spridare och helt mekaniska som öppnas av trycket.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
jimmymell
28 november 2011 · 11 Inlägg

full disel är fint grönt då går den som en kanon. men fick alger i en farmare o fick byta tre matar pumpar på två dagar på sur mercan. men fick de i min volvo 855tdi nu oxå den rök som fan sen dog den? har tagit bort magnetventilen kan blåsa i bränsleledningarna så de är öppet inne i pumpen men de pumpa inget. kommer inet till spridarna . vet nån vad felet är? köpte ny pump för ett år sedan.

xXSammy
28 november 2011 · 6 577 Inlägg

jimmymell skrev:
full disel är fint grönt då går den som en kanon. men fick alger i en farmare o fick byta tre matar pumpar på två dagar på sur mercan. men fick de i min volvo 855tdi nu oxå den rök som fan sen dog den? har tagit bort magnetventilen kan blåsa i bränsleledningarna så de är öppet inne i pumpen men de pumpa inget. kommer inet till spridarna . vet nån vad felet är? köpte ny pump för ett år sedan.

Töm systemet sen byt filter, tanka rätt diesel och köp ny pump sen tanka i injectioncleaner..

Senast redigerat av Malheus (28 november 2011)

De/Dem
jimmymell
28 november 2011 · 11 Inlägg

har tömt systemet o filter o körtinjektorcleaner, men en pump kostar över tio papp så måste man göra de så blir ju bilen skrot. kan bara inte förstå vad som är fel på pumpen då bränslet går igenom den men den inte pumpar. bilen går på startgas i alla fall tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang