Värt att lägga pengar på trim/chipp?? S40

Mixx
24 november 2011 · 56 Inlägg

Hej!
Har en Volvo s40 2,0t -99
Min fråga är då om de är värt att chippa den? Eventuellt trimma den ännu mer.
Mätaren har precis slagit om till 17 000mil

Men grejen är då att det knackar från växellådan när
Kopplingen är uppe på friläge. Är koppling nere så hörs det
Ingenting och släpper man kopplingen försiktigt så hörs de inte lika mycket.

OBS: hörs bara i friläge. Och slutar när man varvar upp den.

Har varit och pratat med en verkstad och dem säger att det är
En lager i lådan som låter?. Och att det är ingenting farligt och inte behöva oroa sig över det.
Han Säger också att det Brukar ibland låta så på vissa växellåder.

Ska man tro på de? Och att renovera lådan skulle kosta 10.000kr.

Tacksam för svar!!
Mvh

Honda Accord Type R "Ch1" (2002)
ante123
24 november 2011 · 546 Inlägg

allt sitter väl i hur mkt pengar du kan lägga ut på trimmning?

Mixx
24 november 2011 · 56 Inlägg

aa, nja inte så mycket. men det vet jag inte än.
tänkte mest på om lådan håller framöver eller om det lägger av när som hmm

Honda Accord Type R "Ch1" (2002)
rudarmy
24 november 2011 · 354 Inlägg

m56h lådan håller för minst 400hk så den är lugn..låter som urtrampningslagret är slut, ska den bytas så slänger du på en t4-koppling åxå sen så kan du trimma upp till minst 260hk, bara pengar som styr som sagts

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
Mixx
24 november 2011 · 56 Inlägg

okej smile låter bra. men har hört att det kan vara bottenstocken eller (vad de nu den heter) att de är sliten eller att den glappar?

Honda Accord Type R "Ch1" (2002)
Busgrabb Rejsa ?
25 november 2011 · 2 959 Inlägg

OM nu lådan skulle vara kass vilket inte är vanligt så får du en för en beg för 2-3000:- så speciellt dyrt är det inte.

Autotech
BMW 335D (2008)
Mixx
25 november 2011 · 56 Inlägg

själva matrialet är inte dyrt. men är själv inte så värst bra på och mecka. det är arbetskraften som kostar i det här fallet.

Honda Accord Type R "Ch1" (2002)
Richtenb
25 november 2011 · 1 365 Inlägg

2.0t motorn är inte alls lika "bra" som t4 motorn från 99-00. Chippa den till 200-220hk kan du säkert göra ivarjefall. Jag körde det för länge sedan och den blir ju märkbart piggare. Efter det får du ju byta turbo, soppa pump, spridare, eller vänta..... hela bilen.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
rudarmy
25 november 2011 · 354 Inlägg

Richtenb skrev:
Efter det får du ju byta turbo, soppa pump, spridare, eller vänta..... hela bilen.

1 rätt av 4 iaf..
så länge du nöjer dig med "bara" 250hk så funkar din bil alldeles utmärkt för trim!
köp beg avgas 3" fullflödes, t4 turbo å kontakta autotech så har jag gjort, chip ca 4000, turbo ca1500, avgas ca2000kr
sen ca3000 för arbetet turbon å avgasystemet =250hk, tot ca 10000 så är du hemma!smile
el ett 1 steg chip 3000kr ca 200hk
å ja du vill trimma mer med tiden!

mvh bengt

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
Mixx
26 november 2011 · 56 Inlägg

okej, aa hade funderingar på att chippa autotechs steg 1. men 250hk låter ganska lockande måste jag säga.
men igår inte 3" avgassystem på deras steg 2? har läst på en annan tråd att man får ut ca 300hk utav ny turbo, fullflödes avgassystem, ic, spriddare (grönisar?), chip. sant? och att bilen håller. 
mvh

Honda Accord Type R "Ch1" (2002)
Busgrabb Rejsa ?
26 november 2011 · 2 959 Inlägg

Mixx skrev:
okej, aa hade funderingar på att chippa autotechs steg 1. men 250hk låter ganska lockande måste jag säga.
men igår inte 3" avgassystem på deras steg 2? har läst på en annan tråd att man får ut ca 300hk utav ny turbo, fullflödes avgassystem, ic, spriddare (grönisar?), chip. sant? och att bilen håller. 
mvh

Det går att plocka ut upp till 300 Hkr på din bil ja utan att öppna motorn.
3 tums efter katten är det på "Steg 2"
3 tums hela vägen från turbon är det som gäller för max effekt.

Autotech
BMW 335D (2008)
Mixx
26 november 2011 · 56 Inlägg

okej!
om jag nu ska satsa på 250hk räcker det då med original downpipe och 3" efter kat?
mvh

Honda Accord Type R "Ch1" (2002)
rudarmy
26 november 2011 · 354 Inlägg

mappning kostar 12500 turbo 4000-7000 Stålomspunna slangar 1500 spridare 1000-2000 LMM 800 på bildelsbasen
svetsa om downpipe för att turbon ska passa sen en adapterplatta mot grenrör

Kit för 280-300hk

Turbo 16T/18T/19T gärna med 7:ans vinklade avgashus
Adapter platta mellan turbo och grenrör
Stålomspunna slangar för olja/vatten
Spridare från T4 fas2 eller S60R

Sport avgassystem från turbon med sport/racekat (downpipen behöver modifieras för att passa avgashuset)
3" LMM (om du har en fas1)
T4 eller S60R koppling kan behövas om du har en 2,0t
Portat grenrör (gärna fas2)
Sportluftfilter
Bosch Platina F5DP0R tändstift
och en fin mappning på det...

Helst en Alu intercooler oxå för att orka med laddtrycket i längden.

Detta ingrepp går bra på alla x40 turbo modeller, dock EJ 2,0t fas2 då dess kolvar förmodligen inte håller!


Kit för 310-340hk

Turbo 18T/19T med 7:ans vinklade avgashus
Adapter platta mellan turbo och grenrör
Autotech kamaxlar (version snällare)
Justerade ventiler efter ny kam
Verdi vevstakar
Alu intercooler
Stålomspunna slangar för olja/vatten
Spridare från T4 fas2 eller S60R till 320hk, +500cc@3.8bar för mer hk.
Ombyggt bränslesystem med retur
Sport avgassystem från turbon med sport/racekat (downpipen behöver modifieras för att passa avgashuset)
3" LMM (om du har en fas1)
S60R koppling
Portat grenrör (gärna fas2)
Sportluftfilter
Bosch Platina F5DP0R tändstift
Topp från T4 fas2 eller fas1.5
och en fin mappning på det...

Detta ingrepp går bra på x40 T4 modellerna.
2,0t block är lite klent så det kan ge sig efter ett tag...

Senast redigerat av rudarmy (26 november 2011)

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
Busgrabb Rejsa ?
26 november 2011 · 2 959 Inlägg

rudarmy skrev:
mappning kostar 12500 turbo 4000-7000 Stålomspunna slangar 1500 spridare 1000-2000 LMM 800 på bildelsbasen
svetsa om downpipe för att turbon ska passa sen en adapterplatta mot grenrör

Kit för 280-300hk

Turbo 16T/18T/19T gärna med 7:ans vinklade avgashus
Adapter platta mellan turbo och grenrör
Stålomspunna slangar för olja/vatten
Spridare från T4 fas2 eller S60R

Sport avgassystem från turbon med sport/racekat (downpipen behöver modifieras för att passa avgashuset)
3" LMM (om du har en fas1)
T4 eller S60R koppling kan behövas om du har en 2,0t
Portat grenrör (gärna fas2)
Sportluftfilter
Bosch Platina F5DP0R tändstift
och en fin mappning på det...

Helst en Alu intercooler oxå för att orka med laddtrycket i längden.

Detta ingrepp går bra på alla x40 turbo modeller, dock EJ 2,0t fas2 då dess kolvar förmodligen inte håller!


Kit för 310-340hk

Turbo 18T/19T med 7:ans vinklade avgashus
Adapter platta mellan turbo och grenrör
Autotech kamaxlar (version snällare)
Justerade ventiler efter ny kam
Verdi vevstakar
Alu intercooler
Stålomspunna slangar för olja/vatten
Spridare från T4 fas2 eller S60R till 320hk, +500cc@3.8bar för mer hk.
Ombyggt bränslesystem med retur
Sport avgassystem från turbon med sport/racekat (downpipen behöver modifieras för att passa avgashuset)
3" LMM (om du har en fas1)
S60R koppling
Portat grenrör (gärna fas2)
Sportluftfilter
Bosch Platina F5DP0R tändstift
Topp från T4 fas2 eller fas1.5
och en fin mappning på det...

Detta ingrepp går bra på x40 T4 modellerna.
2,0t block är lite klent så det kan ge sig efter ett tag...

Hänger verkligen T4 Fas II spridarna med upp till 320 Hkr?

Autotech
BMW 335D (2008)
rudarmy
26 november 2011 · 354 Inlägg

har funderat på detta åxå skulle nog ta 968-grönisar(s60r) till detta!
röda(t4 fas 2 ) flödar runt 420 cc @ 3bar ~280hk(DC90%)

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
rudarmy
26 november 2011 · 354 Inlägg

rudarmy skrev:
har funderat på detta åxå skulle nog ta 968-grönisar(s60r) till detta!
röda(t4 fas 2 ) flödar runt 420 cc @ 3bar ~280hk(DC90%)

EDIT: fas 2 passar ej rakt av de  är siemens deca. fas 1 har bosch å de är längre, så s60r -968 passar rakt av

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
Busgrabb Rejsa ?
26 november 2011 · 2 959 Inlägg

rudarmy skrev:

rudarmy skrev:
har funderat på detta åxå skulle nog ta 968-grönisar(s60r) till detta!
röda(t4 fas 2 ) flödar runt 420 cc @ 3bar ~280hk(DC90%)

EDIT: fas 2 passar ej rakt av de  är siemens deca. fas 1 har bosch å de är längre, så s60r -968 passar rakt av

Går dom inte dit ändå?
Har för mig det.

Autotech
BMW 335D (2008)
rudarmy
26 november 2011 · 354 Inlägg

får reservera mig dåda..smile ska vi upp mott 300hk så vill jag iaf ha ca DC80% iaf

Senast redigerat av rudarmy (26 november 2011)

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
Mixx
28 november 2011 · 56 Inlägg

rudarmy skrev:

Richtenb skrev:
Efter det får du ju byta turbo, soppa pump, spridare, eller vänta..... hela bilen.

1 rätt av 4 iaf..
så länge du nöjer dig med "bara" 250hk så funkar din bil alldeles utmärkt för trim!
köp beg avgas 3" fullflödes, t4 turbo å kontakta autotech så har jag gjort, chip ca 4000, turbo ca1500, avgas ca2000kr
sen ca3000 för arbetet turbon å avgasystemet =250hk, tot ca 10000 så är du hemma!smile
el ett 1 steg chip 3000kr ca 200hk
å ja du vill trimma mer med tiden!

mvh bengt

Har köpt en t4 turbo nu. Fattas bara avgassystem:)
Om man ska trimma det hos autotech, åker man dit med lösa delar eller måste man
Ha monterat dit turbon och avgassystemet innan man åker dit?
Och nästa fråga är, finns det någon autotech "verkstad" i närheten av Oskarshamn eller nynäshamn?
Eller finns de bara i Trollhättan?

Honda Accord Type R "Ch1" (2002)
spokenratt
28 november 2011 · 3 860 Inlägg

Gå in via deras hemsida eller ring till dom.. http://atechmotor.com/

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang