Avgassystem sugmotor

audi_96 göteborg
29 november 2011 · 38 Inlägg

nu är de så att jag letat och letat och läst massa olika saker, om avgassystem till "sug"motor, min fråga är va är de egentligen som man ska göra för att få ut bäst effekt, va jag vet är 2,5 tums system bäst för sugmotorer?
och har läst också att sug motorer låter mycket mer en turbo motorer om man tar bort ljud dämparn.
våran coupe har original 2,5 tum har jag för mig, nu ligger de racecat och simons 3 tum bakre ljuddämpare och de låter väldigt högt..

och så har vi chip, läste att de ska ge 20hk på motorn?

rätta mig om jag har fel! står så mycket olika,
säg allt ni vet!

Audi 100 "Audi 100" (1986)
Audi coupe quattro 20v "quattron" (1992)
wille_k
29 november 2011 · 138 Inlägg

en bra regel brukar vara att ha 1" avgassystem per hundrade häst som motorn utvecklar...
med andra ord.
100hk/1"
200hk/2"
osv osv

Ford hot rod 3w "Little Green Frog" (1932)
audi_96 göteborg
29 november 2011 · 38 Inlägg

men den har original 170 hästar, och avgasröret är över 2 tum original ? hmm

Audi 100 "Audi 100" (1986)
Audi coupe quattro 20v "quattron" (1992)
audi_96 göteborg
29 november 2011 · 38 Inlägg

eller nu förstår jag..

Audi 100 "Audi 100" (1986)
Audi coupe quattro 20v "quattron" (1992)
wille_k
29 november 2011 · 138 Inlägg

ja, jag borde också sagt att åtminståne jag avrundar uppåt... så kör du med 260hk är det 3" som gäller.

Finns med säkerhet andra som anser att den här regeln inte stämmer, men större avgassystem behöver inte alltid vara bättre. man förlorar gashastighet då.

Och systemet är aldrig bättre än på det sämsta stället, med andra ord tjänar man inget på att gå från 2" till 3" efter halva vägen. Möjligen att man kan köra tvärtom, gå från 3" till 2" då avgaserna kallnar på slutet och då tar mindra plats vilket gör att det inte krävs lika stort system längre bak.

så har jag iaf fått det förklarat, finns som sagt säkert andra som tycker olika.

Ford hot rod 3w "Little Green Frog" (1932)
audi_96 göteborg
29 november 2011 · 38 Inlägg

de finns så mycket olika, visa säger man får bättre effekt med 3 tum, vissa säger man inte ska ha 3 tum de håller jag med om, iaf va jag tror bättre effekt på sugmotorer. men om de är turbo och man har ungefär 400hk, då bör man ju fixa 3 tum på turbo gäller de då,
så då ska man inte ha 3 tum på sugisar vid 200hk, för bästa effekt. de är vad jag vet nu,

visa säger de blir kondens i avgasröret om de är för tjock de kan jag med hålla med om smile
men alla säger olika,

tack för dina svar smile

Audi coupe quattro 20v "quattron" (1992)
Audi 100 "Audi 100" (1986)
Noxxer
29 november 2011 · 1 482 Inlägg

Det finns en grymt bra tråd på Zatzy om detta.. sök upp den.

BLT Service
Theracords Music Label
LeafBox Lat Perfektionist
29 november 2011 · 6 359 Inlägg

Det är inte bara storleken som räknas. utan hur avgassystemet är utformat oxå.

På en turbomotor så vill man ha bort alla avgaser så fort som möjligt, för att göra det så enkelt för turbon som möjlligt.

Men i en sug-motor så vill man ha lite undertryck som hjälper till att "dra" ut avgaserna så att dom fortare ska röra på sej.

Och det + chip på en sugis skulle ja säga max 10hk om inget med bilen är riktigt galet.
+att 20v motorn har redan extraktorgrenrör satt

Senast redigerat av LeafBox (29 november 2011)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
audi_96 göteborg
29 november 2011 · 38 Inlägg

Noxxer skrev:
Det finns en grymt bra tråd på Zatzy om detta.. sök upp den.

ska kolla!

Audi 100 "Audi 100" (1986)
Audi coupe quattro 20v "quattron" (1992)
audi_96 göteborg
29 november 2011 · 38 Inlägg

LeafBox skrev:
Det är inte bara storleken som räknas. utan hur avgassystemet är utformat oxå.

På en turbomotor så vill man ha bort alla avgaser så fort som möjligt, för att göra det så enkelt för turbon som möjlligt.

Men i en sug-motor så vill man ha lite undertryck som hjälper till att "dra" ut avgaserna så att dom fortare ska röra på sej.

Och det + chip på en sugis skulle ja säga max 10hk om inget med bilen är riktigt galet.
+att 20v motorn har redan extraktorgrenrör satt

kan du förklara med med "undertryck" smile
får kolla dyno test snart då, chippet är otroligt dyrt sa en kille som vet om sånt..

Audi coupe quattro 20v "quattron" (1992)
Audi 100 "Audi 100" (1986)
LeafBox Lat Perfektionist
29 november 2011 · 6 359 Inlägg

audi_96 skrev:

LeafBox skrev:
Det är inte bara storleken som räknas. utan hur avgassystemet är utformat oxå.

På en turbomotor så vill man ha bort alla avgaser så fort som möjligt, för att göra det så enkelt för turbon som möjlligt.

Men i en sug-motor så vill man ha lite undertryck som hjälper till att "dra" ut avgaserna så att dom fortare ska röra på sej.

Och det + chip på en sugis skulle ja säga max 10hk om inget med bilen är riktigt galet.
+att 20v motorn har redan extraktorgrenrör satt

kan du förklara med med "undertryck" smile
får kolla dyno test snart då, chippet är otroligt dyrt sa en kille som vet om sånt..

Alltså, jag är inte expert på ämnet, och jag vet inte riktigt vad jag ska söka på för att hitta nån bra info, men tänkt dej dethär.

När kolven ska pressa ut avgaserna genom ventilen så vill man ju att det ska gå lätt och fort så att kolven inte ska motarbetas på sin väg uppåt i cylindern.
Därför vill man ha ett grenrör som gör det "mjukt" för avgaserna att åka ut. dvs, utan skarpa böjjar osv.

Men! (Och detta är delvis min egen teori)
Varm luft rör sej lättare än kall luft pga att atomer i värme rör sej mkt mera än atomer i kyla. (det är även därför vi kan frysa in mat)
Och när man har ett stort och tjock avgasrör så kyls luften ner fortare. Dels pga att tunn aluminium a'la sport-system tar åt sej värme bättre, och för att den ökade arean inuti röret gör att atomerna inte har lika stor chans att krocka med varandra och på så sätt hålla sej i rörelse (rörelse = värme)

Och har vi då tex 3" efter katt, så är kommer den varma luften ifrån den trånga delen av avgasröret svalna av för fort och komma ivägen för den snabbare varma luften. Och på så sätt motverka kolvens gång.

Men, trots att detta bör vara korrekt i teorin, så handlar det ju om en väldigt liten effektförlust att bara sätta 2,5" efter katt tex.

Sen kan man fråga sej, vad skadar mest, ett aningen för litet avgasrör, eller alla ljuddämpare och saker som är ivägen...

Senast redigerat av LeafBox (29 november 2011)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
audi_96 göteborg
29 november 2011 · 38 Inlägg

LeafBox skrev:

audi_96 skrev:

LeafBox skrev:
Det är inte bara storleken som räknas. utan hur avgassystemet är utformat oxå.

På en turbomotor så vill man ha bort alla avgaser så fort som möjligt, för att göra det så enkelt för turbon som möjlligt.

Men i en sug-motor så vill man ha lite undertryck som hjälper till att "dra" ut avgaserna så att dom fortare ska röra på sej.

Och det + chip på en sugis skulle ja säga max 10hk om inget med bilen är riktigt galet.
+att 20v motorn har redan extraktorgrenrör satt

kan du förklara med med "undertryck" smile
får kolla dyno test snart då, chippet är otroligt dyrt sa en kille som vet om sånt..

Alltså, jag är inte expert på ämnet, och jag vet inte riktigt vad jag ska söka på för att hitta nån bra info, men tänkt dej dethär.

När kolven ska pressa ut avgaserna genom ventilen så vill man ju att det ska gå lätt och fort så att kolven inte ska motarbetas på sin väg uppåt i cylindern.
Därför vill man ha ett grenrör som gör det "mjukt" för avgaserna att åka ut. dvs, utan skarpa böjjar osv.

Men! (Och detta är delvis min egen teori)
Varm luft rör sej lättare än kall luft pga att atomer i värme rör sej mkt mera än atomer i kyla. (det är även därför vi kan frysa in mat)
Och när man har ett stort och tjock avgasrör så kyls luften ner fortare. Dels pga att tunn aluminium a'la sport-system tar åt sej värme bättre, och för att den ökade arean inuti röret gör att atomerna inte har lika stor chans att krocka med varandra och på så sätt hålla sej i rörelse (rörelse = värme)

Och har vi då tex 3" efter katt, så är kommer den varma luften ifrån den trånga delen av avgasröret svalna av för fort och komma ivägen för den snabbare varma luften. Och på så sätt motverka kolvens gång.

Men, trots att detta bör vara korrekt i teorin, så handlar det ju om en väldigt liten effektförlust att bara sätta 2,5" efter katt tex.

Sen kan man fråga sej, vad skadar mest, ett aningen för litet avgasrör, eller alla ljuddämpare och saker som är ivägen...

det med kolven och ventilen har jag hört många gånger dom flesta skriver de!
tack för all hjälp!
så om vi säger såhär nu då, på våran coupe är bakburken simons 3 tum, och resten original förutom racecaten då.
bör man fixa en 2,5tums bak burk eller spelar de inte så stor roll?

Audi 100 "Audi 100" (1986)
Audi coupe quattro 20v "quattron" (1992)
Janneutanb
29 november 2011 · 7 267 Inlägg

Du kommer inte märka någon skillnad.
Det blir större skillnad om du kastar ut reservhjulet.

KHRacing
29 november 2011 ·

wille_k skrev:
en bra regel brukar vara att ha 1" avgassystem per hundrade häst som motorn utvecklar...
med andra ord.
100hk/1"
200hk/2"
osv osv

aldrig någonsin hört talas om detta sätt att räkna på tyvärr.

det finns en anledning till att bla STCC-bilarna när de var som allra mest trimmade/optimala fortfarande hade 2" avgasrör på 2liters motorer med 320+ sughästar - avgashastigheten heter det smile de varvade då 8500varv/min

Senast redigerat av KHRacing (29 november 2011)

audi_96 göteborg
29 november 2011 · 38 Inlägg

Brains skrev:
Du kommer inte märka någon skillnad.
Det blir större skillnad om du kastar ut reservhjulet.

reservhjulet är utkastat redan wink

Audi 100 "Audi 100" (1986)
Audi coupe quattro 20v "quattron" (1992)
audi_96 göteborg
29 november 2011 · 38 Inlägg

KHRacing skrev:

wille_k skrev:
en bra regel brukar vara att ha 1" avgassystem per hundrade häst som motorn utvecklar...
med andra ord.
100hk/1"
200hk/2"
osv osv

aldrig någonsin hört talas om detta sätt att räkna på tyvärr.

det finns en anledning till att bla STCC-bilarna när de var som allra mest trimmade/optimala fortfarande hade 2" avgasrör på 2liters motorer med 320+ sughästar - avgashastigheten heter det smile de varvade då 8500varv/min

sjukt, de lär bli riktigt varmt då..

Audi 100 "Audi 100" (1986)
Audi coupe quattro 20v "quattron" (1992)
wille_k
29 november 2011 · 138 Inlägg

KHRacing skrev:

wille_k skrev:
en bra regel brukar vara att ha 1" avgassystem per hundrade häst som motorn utvecklar...
med andra ord.
100hk/1"
200hk/2"
osv osv

aldrig någonsin hört talas om detta sätt att räkna på tyvärr.

det finns en anledning till att bla STCC-bilarna när de var som allra mest trimmade/optimala fortfarande hade 2" avgasrör på 2liters motorer med 320+ sughästar - avgashastigheten heter det smile de varvade då 8500varv/min

jahapp.

Det sättet att räkna är taget direkt ur persåkers speed shop katalog smile

sen om det stämmer eller inte är väl en annan fråga!

Ford hot rod 3w "Little Green Frog" (1932)
wille_k
29 november 2011 · 138 Inlägg

kan ju vara så att den "teorin" bara stämmer på v8or med,

Ford hot rod 3w "Little Green Frog" (1932)
KHRacing
29 november 2011 ·

wille_k skrev:
jahapp.

Det sättet att räkna är taget direkt ur persåkers speed shop katalog =)

sen om det stämmer eller inte är väl en annan fråga!

wille_k skrev:
kan ju vara så att den "teorin" bara stämmer på v8or med,

Absolut, men jag tror det mera rör sig om dragracemotorer med mkt cylindervolym

Senast redigerat av KHRacing (29 november 2011)

wille_k
29 november 2011 · 138 Inlägg

KHRacing skrev:

wille_k skrev:

KHRacing skrev:

aldrig någonsin hört talas om detta sätt att räkna på tyvärr.

det finns en anledning till att bla STCC-bilarna när de var som allra mest trimmade/optimala fortfarande hade 2" avgasrör på 2liters motorer med 320+ sughästar - avgashastigheten heter det smile de varvade då 8500varv/min

jahapp.

Det sättet att räkna är taget direkt ur persåkers speed shop katalog smile

sen om det stämmer eller inte är väl en annan fråga!

Absolut, men jag tror det mera rör sig om dragracemotorer med mkt cylindervolym

jag kom på det lite senare,

men borde det inte stämma hyfsat på sug motorer över lag? jag menar, om vi nu inte pratar om Tex STCC bilar som det är nedlagda enorma summor pengar på optimering av gasflöden och sånt?

Att det är annorlunda med turbo motorer håller jag med om, där är det väl mest mottryck som man vill motverka?

Ford hot rod 3w "Little Green Frog" (1932)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang