mina tankar:
eftersom bilen går i familjen har du koll på vad som gäller, detta får du ALDRIG när du köper en bil, man har inte den blekaste aningen om vad man köpt förrens de börjar krabba.. så du gör en schysst affär kan man säga..
det var den positiva feedbacken, nu ska ja vara surkärring

livecore skrev:
Känns inte som att jag vill gå under 2005 ens vilket blir svårt med en budget på 50k
öh? de var jävla krav du ställer.. att köpa en så NY ( i mina ögon är allt över 00 NYare bilar) bil som första bil? om du nu inte är gjord av pengar får man gå efter sin budget, inte kravet om hur ny bilen är, jag har aldrig ägt en bil nyare än -97 (min förstabil)..
sen lite kritik riktat mot föräldrar.. sälja sin bil för 50 lax till sitt egna kött o blod? man kan antingen GE dig bilen, eller så får du den till en symbolisk summa, alternativt en avbetalning på ett eller annat sätt, och att dom kanske får nån lite slant när du säljer den..
sammanfattningsvis:
du gör en bra affär om du köper en bil du redan vet allt om, MEN den kan bli dyr med AC reparation på en så ny bil.
Däremot kommer du inte göra en bra affär om du sätter dig på blocket o ska köpa din första bil för 50, du har inte den blekaste om vilket lik du släpar hem på garaguppfarten..
Går du dessutom i planerna att spara pengar och köpa en mps.. så har ja följande råd..
* köp en billig bil, säg ca20. du har direkt 30 sparade till mps:en.
* smiska dina föräldrar

o tala om för dom att dom får 25-30 max 35 för att du är deras son o dom borde inte ta betalt av sina barn

sen är allt upp till dig, du är vuxen o fattar egna beslut. här i livet måste vi alla få testa saker..
nu har du faktiskt bett om råd, så inga påhopp om att ja e dum i huvvet o att dom inte tänker ge bort nån bil osv.. jag har full förståelse för att man inte vill ge bort om man nu inte har de riktigt gott ställt med ekonomin, men man kan ha så pass mycket givmildhet i kroppen som förälder att man komma överens på ett bra sätt
lycka till!