2535
Sök

"KÖPRÅD" Bra eller dåligt köp, 50.000 kr

#GoodToBeBad
856 Inlägg
6 december 2011
Livecore: Gör så att du tar en eftermiddag och kollar runt med ALLA bolag, både via nätet och genom att ringa runt till de direkt. För det ÄR skillnad mellan bolagen. För mig var IF billigast med Länsförsäkrings hack i häl, medans ex. moderna försäkringar skulle kostat 19.000kr/helår med samma villkor. Så ge inte upp.. smile

1 353 Inlägg
6 december 2011
mina tankar:

eftersom bilen går i familjen har du koll på vad som gäller, detta får du ALDRIG när du köper en bil, man har inte den blekaste aningen om vad man köpt förrens de börjar krabba.. så du gör en schysst affär kan man säga..

det var den positiva feedbacken, nu ska ja vara surkärring tongue
livecore skrev:
Känns inte som att jag vill gå under 2005 ens vilket blir svårt med en budget på 50k

öh? de var jävla krav du ställer.. att köpa en så NY ( i mina ögon är allt över 00 NYare bilar) bil som första bil? om du nu inte är gjord av pengar får man gå efter sin budget, inte kravet om hur ny bilen är, jag har aldrig ägt en bil nyare än -97 (min förstabil)..

sen lite kritik riktat mot föräldrar.. sälja sin bil för 50 lax till sitt egna kött o blod? man kan antingen GE dig bilen, eller så får du den till en symbolisk summa, alternativt en avbetalning på ett eller annat sätt, och att dom kanske får nån lite slant när du säljer den..

sammanfattningsvis:
du gör en bra affär om du köper en bil du redan vet allt om, MEN den kan bli dyr med AC reparation på en så ny bil.
Däremot kommer du inte göra en bra affär om du sätter dig på blocket o ska köpa din första bil för 50, du har inte den blekaste om vilket lik du släpar hem på garaguppfarten..

Går du dessutom i planerna att spara pengar och köpa en mps.. så har ja följande råd..

* köp en billig bil, säg ca20. du har direkt 30 sparade till mps:en.
* smiska dina föräldrar big_smile o tala om för dom att dom får 25-30 max 35 för att du är deras son o dom borde inte ta betalt av sina barn tongue

sen är allt upp till dig, du är vuxen o fattar egna beslut. här i livet måste vi alla få testa saker..

nu har du faktiskt bett om råd, så inga påhopp om att ja e dum i huvvet o att dom inte tänker ge bort nån bil osv.. jag har full förståelse för att man inte vill ge bort om man nu inte har de riktigt gott ställt med ekonomin, men man kan ha så pass mycket givmildhet i kroppen som förälder att man komma överens på ett bra sätt

lycka till!
Senast redigerat av Crille88 (6 december 2011)

26 Inlägg
6 december 2011
Trådstartare
Crille88 skrev:
mina tankar:

eftersom bilen går i familjen har du koll på vad som gäller, detta får du ALDRIG när du köper en bil, man har inte den blekaste aningen om vad man köpt förrens de börjar krabba.. så du gör en schysst affär kan man säga..

det var den positiva feedbacken, nu ska ja vara surkärring tongue
livecore skrev:
Känns inte som att jag vill gå under 2005 ens vilket blir svårt med en budget på 50k

öh? de var jävla krav du ställer.. att köpa en så NY ( i mina ögon är allt över 00 NYare bilar) bil som första bil? om du nu inte är gjord av pengar får man gå efter sin budget, inte kravet om hur ny bilen är, jag har aldrig ägt en bil nyare än -97 (min förstabil)..

sen lite kritik riktat mot föräldrar.. sälja sin bil för 50 lax till sitt egna kött o blod? man kan antingen GE dig bilen, eller så får du den till en symbolisk summa, alternativt en avbetalning på ett eller annat sätt, och att dom kanske får nån lite slant när du säljer den..

sammanfattningsvis:
du gör en bra affär om du köper en bil du redan vet allt om, MEN den kan bli dyr med AC reparation på en så ny bil.
Däremot kommer du inte göra en bra affär om du sätter dig på blocket o ska köpa din första bil för 50, du har inte den blekaste om vilket lik du släpar hem på garaguppfarten..

Går du dessutom i planerna att spara pengar och köpa en mps.. så har ja följande råd..

* köp en billig bil, säg ca20. du har direkt 30 sparade till mps:en.
* smiska dina föräldrar big_smile o tala om för dom att dom får 25-30 max 35 för att du är deras son o dom borde inte ta betalt av sina barn tongue

sen är allt upp till dig, du är vuxen o fattar egna beslut. här i livet måste vi alla få testa saker..

nu har du faktiskt bett om råd, så inga påhopp om att ja e dum i huvvet o att dom inte tänker ge bort nån bil osv.. jag har full förståelse för att man inte vill ge bort om man nu inte har de riktigt gott ställt med ekonomin, men man kan ha så pass mycket givmildhet i kroppen som förälder att man komma överens på ett bra sätt

lycka till!

Hej! Angående att jag helst inte ville ha en bil innan 2005 handlar inte om att jag vill leka "rik" utan snarare att jag har fått för mig att (nyare japanare = Strular mindre, billiga att äga/billig i bensin" men det behöver inte alltid stämma heller, sen gillar jag moderniteter som fint ljudsystem orginal utan att behöva köpa en "utåtstickande pioner-stereo" som inte passar till resten av bilen etc, vilket jag på otroligt många äldre bilar sett att folk bytt ut för att orginalet inte hållit måttet.

A/C'n vet jag faktiskt inte vad det är för fel på, den slutade funka helt plöstligt. Ska kika på vad det kan vara för fel så fort jag kan.

Sen ang att dom ska "ge" mig bilen eller sänka priset är inte aktuellt av olika anledningar, tyvärr.

Jag tar all feedback som positiv även om det nu i vissa fall är "kritik". Börjar faktiskt bli mer och mer osäker nu, mazdan är ju katastrofdålig på vinterväglag vilket är precis vad det kommer vara nu i 5 månader framåt.. Kanske borde ta och spara till sommaren och köpa en mps istället.

Svårt detta

#GoodToBeBad
856 Inlägg
6 december 2011
Inte för att vara den som är den, men jag körde min MPS under 3 månader förra vintern (januari-mars) utan några som helst problem. Nu vet inte jag om du bor i Norrlands inland eller så, men om jag som bor i snötäckta Småland med enkelhet och säkerhet kunde framföra en framhjulsdriven turbobil med 260hk i snö och is - då kan du hantera en 1.6:a oavsett om du har dubbfritt eller dubbdäck. Just saying.. smile

Bara ta det lugnt och tänk efter före så går det bra. Vet faktiskt inte vart du fått infon om Mazdan ovan ifrån, men jag ser gärna nån länk till ett riktigt vintertest av bilen. Jag har helt annorluinda preferenser nämligen.

/Ola

1 353 Inlägg
6 december 2011
livecore skrev:
Hej! Angående att jag helst inte ville ha en bil innan 2005 handlar inte om att jag vill leka "rik" utan snarare att jag har fått för mig att (nyare japanare = Strular mindre, billiga att äga/billig i bensin" men det behöver inte alltid stämma heller, sen gillar jag moderniteter som fint ljudsystem orginal utan att behöva köpa en "utåtstickande pioner-stereo" som inte passar till resten av bilen etc, vilket jag på otroligt många äldre bilar sett att folk bytt ut för att orginalet inte hållit måttet.

A/C'n vet jag faktiskt inte vad det är för fel på, den slutade funka helt plöstligt. Ska kika på vad det kan vara för fel så fort jag kan.

Sen ang att dom ska "ge" mig bilen eller sänka priset är inte aktuellt av olika anledningar, tyvärr.

Jag tar all feedback som positiv även om det nu i vissa fall är "kritik". Börjar faktiskt bli mer och mer osäker nu, mazdan är ju katastrofdålig på vinterväglag vilket är precis vad det kommer vara nu i 5 månader framåt.. Kanske borde ta och spara till sommaren och köpa en mps istället.

Svårt detta

menade inte heller att du skulle leka rik på nåt sätt, utan mer att du skulle tänka över val av bil kontra budget.. som ja skrev innan så har jag förståelse för att vissa föräldrar inte kan ge dig bilen rätt uppochner, men menade mest att man iaf kan komma överens om en bra lösning inom familjen..

att en liten framhjulsdriven bil skulle va dålig i vinterväglag har ja svårt o tänka mig, hur har de funkat o köra den i två föregående år?
du skulle provköra min bmw tidigare i eftermiddags när ja lugnt o stilla körde på en snöbelagd väg och gasade till på 5:an o bilen ställde sig på tvären.. DET är svårkört, inte nån ny bil med abs, antispinn, fwd, osv..
jag tycker absolut du ska köpa den, var inte så att ja försökte avråda dig helt, men har du ändå planer på en annan dyrare bil inom en kort framtid så varför inte spara pengar o köpa nåt billigare big_smile

26 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
Jag har själv kört mazdan hela förra vintern, den har inget anti-spin och är därför ingen höjdare på vägen när det blir lite halt om man t.ex. jämför med våran v60 som bara myser fram. Därav tycker jag inte mazdan "lämpar" sig någe vidare för vinterkörning men vad vet jag, jag kanske bara är överkänslig?

Sen såg jag någonstans att mazdan 3:an hade "underkänt" på något stort rosttest jag såg för ett tag sedan, alltså att den inte pallade med det svenska klimatet/saltet etc utan att rosta. Hur trovärdig länken är låter jag er svara på big_smile Man vill ju inte att bilen ska rosta sönder så fort man köper den hmm

http://www.vibilagare.se/test/rost/rost … ring-12133 = Underkänt sad

http://www.bilsport.se/news.php?id=55579 = Underkänt sad
Senast redigerat av livecore (7 december 2011)

#GoodToBeBad
856 Inlägg
7 december 2011
Jag vet inte hur jag ska tolka ett test där Mazda 3 av årsmodell 2002 får underkänt, eftersom den bilen lanserades först 2004.. Fram tills dess hette modellen 323F..

Man kan alltid hitta bilar som är lättare att köra, framförallt på vintern. Det du behöver fundera på är om den är, eller inte är, tillräckligt bra för att du ska kunna framföra den säkert denna vinter. Samt vad dina alternativ är. Ingen säger åt dig vad du SKA göra - utan vi försöker bara ge dig tips och råd.. smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 december 2011
Jag har inte läst något om 3 men övriga Mazda-modeller som t.ex Mazda 6 har haft problem med rost och har ett riktigt dåligt rostskydd, risken finns att 3 är byggd på precis samma vis om det är något att ta hänsyn till?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

26 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
Squidspeed skrev:
Jag vet inte hur jag ska tolka ett test där Mazda 3 av årsmodell 2002 får underkänt, eftersom den bilen lanserades först 2004.. Fram tills dess hette modellen 323F..

Man kan alltid hitta bilar som är lättare att köra, framförallt på vintern. Det du behöver fundera på är om den är, eller inte är, tillräckligt bra för att du ska kunna framföra den säkert denna vinter. Samt vad dina alternativ är. Ingen säger åt dig vad du SKA göra - utan vi försöker bara ge dig tips och råd.. smile

Tips och råd uppskattas givetvis wink Hmm jo det där var riktigt konstigt faktiskt, förstår inte heller hur dom kan testa en modell som inte finns :p. Det funkar ju men är absolut inte komfortabelt/Godkänt för en 2005 års bil (Iaf inte enligt mig) vet faktiskt inte varför dom inte kunde köra med antispin, riktigt konstigt. Men som sagt det funkar, bara inte så bra som jag vill hoho.

Bilen ska på besiktning vilken dag som helst, ska bli kul att se underredet om man hittar någe rost eller om det är grönt.

Vill tacka och bocka för alla som kommit med tips, råd och åsikter. Jag återkommer så fort jag bestämt mig för köp eller inte. smile

Mvh Johnny

11 Inlägg
10 december 2011
Det där med att du känner dig "osäker" på vintern med bilen kan jag tycka att du är lite känslig över. Bilen kan du göra ett underredsbehandling. Men jag tycker förtfarande att du ska överväga att köpa din mps till våren.

Sök