Saab 9000 Aero -97

Detta projektet handlar om min Saab 9000 Aero -97 som jag har gjort i ordning i huvudsak under vintern 2011-2012, men håller konstant på med nya modifieringar. Min vision är att hålla bilen så nära original som möjligt, men med några små diskreta toucher som göra att den kommer sticka ut från mängden.
  • 113 Följare
  • 665 539 Visningar
  • Uppdaterades senast 4 maj 2021
Turbo-X Mr TX
14 april 2012 · 976 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Sålänge kopplingen funkar bör det väl inte vara några större problem om du bara kan få hjälp av någon/några hurtiga kompisar.

Hoppa in, starta med kopplingen nere, och sen får kompisen/arna putta på så snabbt dom kan så släpper du upp kopplingen och puttrar iväg wink

Så att komma iväg bör du ju klara men sen om du måste stanna under körning....  ja du...

Lyckades köra in den i garaget i 3an. Så jag tror att det ska nog gå smile Har bara 2 rödljus som kan krångla till det, men med Steg 3 så har man kraften så det e chill wink

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero
Saab 9000 Aero 2,3T/225 "Aero S" (1997)
Turbo-X Mr TX
14 april 2012 · 976 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Jag tänker mest på lådan bara.

Men du verkar ju iofs händig så...   tongue

Hmm..lådan borde klara sig smile Iaf, ska försöka att slippa att stanna i onödan...bäst så smile kommer bli skönt när man kan växla igen sen wink

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero
Saab 9000 Aero 2,3T/225 "Aero S" (1997)
Turbo-X Mr TX
15 april 2012 · 976 Inlägg

Update!

Bilen står nu hos ANA i Vänersborg, hade bara ett rödljus jag var trungen att stanna vid, men annars var det inga problem alls att köra bara på 3an.

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150785/150785-b32e22dde892bb45fff68c32e0a7d644.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150785/150785-c6979f0317561995800450713da5adaf.jpg
Är Turbo_holms 900 Talladega som står bredvid wink

Förhoppningsvis så blir dom klara med den imorn så att man kan ut och köra!

William

Senast redigerat av Turbo-X (15 april 2012)

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero
Saab 9000 Aero 2,3T/225 "Aero S" (1997)
Turbo-X Mr TX
15 april 2012 · 976 Inlägg

Funkiee skrev:
haha jävla slö du är min vän big_smile

Haha varrå slö? xD

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero
Saab 9000 Aero 2,3T/225 "Aero S" (1997)
Turbo-X Mr TX
15 april 2012 · 976 Inlägg

Funkiee skrev:
bara fixa det ju xD haha

ehem, va inte lätt wink va inte direkt mycket att slå på heller xD

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero
Saab 9000 Aero 2,3T/225 "Aero S" (1997)
Turbo-X Mr TX
15 april 2012 · 976 Inlägg

Funkiee skrev:
http://openclipart.org/people/Tavin/like_a_sir.svg

Du när du meckar xD

SÅ SANT!!!! xD

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero
Saab 9000 Aero 2,3T/225 "Aero S" (1997)
Turbo-X Mr TX
15 april 2012 · 976 Inlägg

Funkiee skrev:

Hamster skrev:
vad är det jag har missat, vad har hänt med växellådan ?

sprinten på växellänkaget är av o har fastnat :p

Japp precis smile Det ser du på nån sida eler 2 tillbaka smile Så nu står den hos ANA och ska få länkaget bytt tongue

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero
Saab 9000 Aero 2,3T/225 "Aero S" (1997)
Turbo-X Mr TX
15 april 2012 · 976 Inlägg

Hamster skrev:

Turbo-X skrev:

Funkiee skrev:

sprinten på växellänkaget är av o har fastnat :p

Japp precis smile Det ser du på nån sida eler 2 tillbaka smile Så nu står den hos ANA och ska få länkaget bytt tongue

jaha vad det där felet satt, trodde ju nå växelåderas big_smile

Haha nej då big_smile Det är har redan hänt en gång så jag hoppas slippa igen wink

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero
Saab 9000 Aero 2,3T/225 "Aero S" (1997)
Turbo-X Mr TX
15 april 2012 · 976 Inlägg

Hamster skrev:

Turbo-X skrev:

Hamster skrev:

jaha vad det där felet satt, trodde ju nå växelåderas big_smile

Haha nej då big_smile Det är har redan hänt en gång så jag hoppas slippa igen wink

haahah neej riva ner växellåda är fan inge roligt, ett problem jag måste ta mig tu om jag ska trimma mer då orginal koppling ej klarar fullt tryck hmm

Inte alls xD

Hmm...min Classic har jag 420Nm och original ltt koppling och den klarar det fint wink

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero
Saab 9000 Aero 2,3T/225 "Aero S" (1997)
Turbo-X Mr TX
15 april 2012 · 976 Inlägg

Hamster skrev:

Funkiee skrev:
tar ca 40 min om man har lyft smile

menar du nu om man tar ned underifrån smile?

Mjo, man alla har inte tillgång till lift xD

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero
Saab 9000 Aero 2,3T/225 "Aero S" (1997)
Turbo-X Mr TX
15 april 2012 · 976 Inlägg

Hamster skrev:

Turbo-X skrev:

Hamster skrev:

haahah neej riva ner växellåda är fan inge roligt, ett problem jag måste ta mig tu om jag ska trimma mer då orginal koppling ej klarar fullt tryck hmm

Inte alls xD

Hmm...min Classic har jag 420Nm och original ltt koppling och den klarar det fint wink

jag har nästan helt ny orginal lammell, svänghjul och tryckplatta slipat på för att rugga upp fästet, slirar vid 1.5 bar yikes

Vad har du för effekt i kärran? smile Och vad har du för programvara?

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero
Saab 9000 Aero 2,3T/225 "Aero S" (1997)
Turbo-X Mr TX
15 april 2012 · 976 Inlägg

Hamster skrev:

Turbo-X skrev:

Hamster skrev:

jag har nästan helt ny orginal lammell, svänghjul och tryckplatta slipat på för att rugga upp fästet, slirar vid 1.5 bar yikes

Vad har du för effekt i kärran? smile Och vad har du för programvara?

speedparts steg 2 med jt 3'' rör från turbo me sportcat, öppetluft, ska vara enligt han jag köpte motorn och trim vara runt 270 hästar smile

Okej, hmm...men Speedparts har ju snålat lite påvVrid så jag vet inte hur det kan va problem tongue Du kanske har nått vassare i wink

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero
Saab 9000 Aero 2,3T/225 "Aero S" (1997)
Turbo-X Mr TX
15 april 2012 · 976 Inlägg

Hamster skrev:

Turbo-X skrev:

Hamster skrev:

speedparts steg 2 med jt 3'' rör från turbo me sportcat, öppetluft, ska vara enligt han jag köpte motorn och trim vara runt 270 hästar smile

Okej, hmm...men Speedparts har ju snålat lite på vrid så jag vet inte hur det kan va problem tongue Du kanske har nått vassare i wink

kan ju vara eget mappat, de är ju bra drag i den iallfall (a)

Kan ju va så! Jag kör ju Maptun Steg 1 i Classicen och Maptun Steg 3 i Aeron wink Så jag har bra drag jag med cool

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero
Saab 9000 Aero 2,3T/225 "Aero S" (1997)
Turbo-X Mr TX
15 april 2012 · 976 Inlägg

Hamster skrev:

Turbo-X skrev:

Hamster skrev:

kan ju vara eget mappat, de är ju bra drag i den iallfall (a)

Kan ju va så! Jag kör ju Maptun Steg 1 i Classicen och Maptun Steg 3 i Aeron wink Så jag har bra drag jag med cool

joo det låter nice wink skall fixa till väghållningen med koni ställbara i 3 lägen, 40/40 fjädrar och kanske ett motorstag och om jag får tag i något bak! innan lag lägger med trimm i motorn  smile

Det låter ju najs! Hmm, jag kör än så länge med original dämpare fast 45mm sänkning tongue Verkar funka hyfsat tongue Ska inte vara nån ordentlig räserbil wink Det gäller att ha bromsar och väghållning som klarar effekten man har om man ska sikta högt smile

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero
Saab 9000 Aero 2,3T/225 "Aero S" (1997)
Turbo-X Mr TX
15 april 2012 · 976 Inlägg

Hamster skrev:

Turbo-X skrev:

Hamster skrev:

joo det låter nice wink skall fixa till väghållningen med koni ställbara i 3 lägen, 40/40 fjädrar och kanske ett motorstag och om jag får tag i något bak! innan lag lägger med trimm i motorn  smile

Det låter ju najs! Hmm, jag kör än så länge med original dämpare fast 45mm sänkning tongue Verkar funka hyfsat tongue Ska inte vara nån ordentlig räserbil wink Det gäller att ha bromsar och väghållning som klarar effekten man har om man ska sikta högt smile

joo bilen är ganska svajig i kurvorna men stor skillnad emot orginal fjädrarna big_smile ska bli kul och övningköra med 1.5  bar wink

Min Classic va grymt svajig xD men jag bytte framdämpare och den blev mycket bättre (Y) övningsköra med 1.5 bar e inte fel wink

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero
Saab 9000 Aero 2,3T/225 "Aero S" (1997)
Turbo-X Mr TX
15 april 2012 · 976 Inlägg

Hamster skrev:

Turbo-X skrev:

Hamster skrev:
joo bilen är ganska svajig i kurvorna men stor skillnad emot orginal fjädrarna big_smile ska bli kul och övningköra med 1.5  bar wink

Min Classic va grymt svajig xD men jag bytte framdämpare och den blev mycket bättre (Y) övningsköra med 1.5 bar e inte fel wink

mina bakdämpare känns vääldigt slut !

Det gör mina på Classicen med kan jag säga xD

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150785/150785-f9842ab7b0000a3880712bc625c6b160.jpg
Blir lågt när man kör tungt wink

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero
Saab 9000 Aero 2,3T/225 "Aero S" (1997)
Turbo-X Mr TX
15 april 2012 · 976 Inlägg

jonnielahti skrev:

Turbo-X skrev:

Hamster skrev:

mina bakdämpare känns vääldigt slut !

Det gör mina på Classicen med kan jag säga xD

http://www1.garaget.org/gallery/images/151/150785/150785-f9842ab7b0000a3880712bc625c6b160.jpg
Blir lågt när man kör tungt wink

överdrivet kultryk heter det, kommer resultera i sprucken krockbalk hmm

Haha tongue Tror inte kultrycket va så jätte jätte högt ändå tongue bara dämparna som e kassa tongue

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero
Saab 9000 Aero 2,3T/225 "Aero S" (1997)
Turbo-X Mr TX
15 april 2012 · 976 Inlägg
"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero
Saab 9000 Aero 2,3T/225 "Aero S" (1997)
Turbo-X Mr TX
17 april 2012 · 976 Inlägg

Update!!
Fick igår eftermiddag hem Aeron från ANA! Nu kan man äntligen köra bilen igen! Så då blev det till att köra den till skolan idag wink Dock är allt inte bra...har märkt att 5an är jobbig att hitta, händer rätt ofta att den får i 3an istället. Är nog bara länkaget som behöver justeras, så imorn bitti ska jag tillbaka till ANA så ska dom justera in den rätt.

Jag har även fått en ny tid för rekond! 27/4 så ska den in! Blev grymt bra på Classicen så ser fram emot att se hur Aeron blir cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150785/150785-486c19202926283a04aa5dc847b3a613.jpg

William

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero
Saab 9000 Aero 2,3T/225 "Aero S" (1997)
Turbo-X Mr TX
18 april 2012 · 976 Inlägg

Update för denna kväll!

Idag har det hänt en del... Var på ANA imorse kl7 för att justera om länkaget och det gick prima! Nu kunde jag lätt hitta 5an igen. Va på väg hem och då hoppade den tillbaka till sitt gamla läge och dessutom var spaken lös! Jag kunde röra spaken helt från höger till vänster med växeln i...åkte tillbaka och vi försökte skruva åt den hårdare, men det gick inte! Beslöt att att pröva en originaldel, och tro mig fan på att det blev perfekt! Gick dock på en slant, men nu kan man växla ordentligt igen cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150785/150785-389d187cb47ed950af18d41e640978f7.jpg
Det var detta hål som var för stort. Även med klämman åtdragen så hårt som det bara gick så var spaken fortfarande lös. Dagens visdomsord, köp inte reservdelar från Speedparts som inte är Saab original.... hmm

Sånt är livet, you live to learn.

William

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero
Saab 9000 Aero 2,3T/225 "Aero S" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang