Saab 9000 Aero -97

Detta projektet handlar om min Saab 9000 Aero -97 som jag har gjort i ordning i huvudsak under vintern 2011-2012, men håller konstant på med nya modifieringar. Min vision är att hålla bilen så nära original som möjligt, men med några små diskreta toucher som göra att den kommer sticka ut från mängden.
  • 113 Följare
  • 666 890 Visningar
  • Uppdaterades senast 4 maj 2021
ludwiglionell
15 april 2012 · 588 Inlägg

Turbo-X skrev:

Hamster skrev:

Turbo-X skrev:

Inte alls xD

Hmm...min Classic har jag 420Nm och original ltt koppling och den klarar det fint wink

jag har nästan helt ny orginal lammell, svänghjul och tryckplatta slipat på för att rugga upp fästet, slirar vid 1.5 bar yikes

Vad har du för effekt i kärran? smile Och vad har du för programvara?

speedparts steg 2 med jt 3'' rör från turbo me sportcat, öppetluft, ska vara enligt han jag köpte motorn och trim vara runt 270 hästar smile

Turbo-X Mr TX
15 april 2012 · 976 Inlägg

Hamster skrev:

Turbo-X skrev:

Hamster skrev:

jag har nästan helt ny orginal lammell, svänghjul och tryckplatta slipat på för att rugga upp fästet, slirar vid 1.5 bar yikes

Vad har du för effekt i kärran? smile Och vad har du för programvara?

speedparts steg 2 med jt 3'' rör från turbo me sportcat, öppetluft, ska vara enligt han jag köpte motorn och trim vara runt 270 hästar smile

Okej, hmm...men Speedparts har ju snålat lite påvVrid så jag vet inte hur det kan va problem tongue Du kanske har nått vassare i wink

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero
Saab 9000 Aero 2,3T/225 "Aero S" (1997)
ludwiglionell
15 april 2012 · 588 Inlägg

Turbo-X skrev:

Hamster skrev:

Turbo-X skrev:

Vad har du för effekt i kärran? smile Och vad har du för programvara?

speedparts steg 2 med jt 3'' rör från turbo me sportcat, öppetluft, ska vara enligt han jag köpte motorn och trim vara runt 270 hästar smile

Okej, hmm...men Speedparts har ju snålat lite påvVrid så jag vet inte hur det kan va problem tongue Du kanske har nått vassare i wink

kan ju vara eget mappat, de är ju bra drag i den iallfall (a)

Turbo-X Mr TX
15 april 2012 · 976 Inlägg

Hamster skrev:

Turbo-X skrev:

Hamster skrev:

speedparts steg 2 med jt 3'' rör från turbo me sportcat, öppetluft, ska vara enligt han jag köpte motorn och trim vara runt 270 hästar smile

Okej, hmm...men Speedparts har ju snålat lite på vrid så jag vet inte hur det kan va problem tongue Du kanske har nått vassare i wink

kan ju vara eget mappat, de är ju bra drag i den iallfall (a)

Kan ju va så! Jag kör ju Maptun Steg 1 i Classicen och Maptun Steg 3 i Aeron wink Så jag har bra drag jag med cool

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero
Saab 9000 Aero 2,3T/225 "Aero S" (1997)
ludwiglionell
15 april 2012 · 588 Inlägg

Turbo-X skrev:

Hamster skrev:

Turbo-X skrev:

Okej, hmm...men Speedparts har ju snålat lite på vrid så jag vet inte hur det kan va problem tongue Du kanske har nått vassare i wink

kan ju vara eget mappat, de är ju bra drag i den iallfall (a)

Kan ju va så! Jag kör ju Maptun Steg 1 i Classicen och Maptun Steg 3 i Aeron wink Så jag har bra drag jag med cool

joo det låter nice wink skall fixa till väghållningen med koni ställbara i 3 lägen, 40/40 fjädrar och kanske ett motorstag och om jag får tag i något bak! innan lag lägger med trimm i motorn  smile

Turbo-X Mr TX
15 april 2012 · 976 Inlägg

Hamster skrev:

Turbo-X skrev:

Hamster skrev:

kan ju vara eget mappat, de är ju bra drag i den iallfall (a)

Kan ju va så! Jag kör ju Maptun Steg 1 i Classicen och Maptun Steg 3 i Aeron wink Så jag har bra drag jag med cool

joo det låter nice wink skall fixa till väghållningen med koni ställbara i 3 lägen, 40/40 fjädrar och kanske ett motorstag och om jag får tag i något bak! innan lag lägger med trimm i motorn  smile

Det låter ju najs! Hmm, jag kör än så länge med original dämpare fast 45mm sänkning tongue Verkar funka hyfsat tongue Ska inte vara nån ordentlig räserbil wink Det gäller att ha bromsar och väghållning som klarar effekten man har om man ska sikta högt smile

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero
Saab 9000 Aero 2,3T/225 "Aero S" (1997)
ludwiglionell
15 april 2012 · 588 Inlägg

Turbo-X skrev:

Hamster skrev:

Turbo-X skrev:

Kan ju va så! Jag kör ju Maptun Steg 1 i Classicen och Maptun Steg 3 i Aeron wink Så jag har bra drag jag med cool

joo det låter nice wink skall fixa till väghållningen med koni ställbara i 3 lägen, 40/40 fjädrar och kanske ett motorstag och om jag får tag i något bak! innan lag lägger med trimm i motorn  smile

Det låter ju najs! Hmm, jag kör än så länge med original dämpare fast 45mm sänkning tongue Verkar funka hyfsat tongue Ska inte vara nån ordentlig räserbil wink Det gäller att ha bromsar och väghållning som klarar effekten man har om man ska sikta högt smile

joo bilen är ganska svajig i kurvorna men stor skillnad emot orginal fjädrarna big_smile ska bli kul och övningköra med 1.5  bar wink

Turbo-X Mr TX
15 april 2012 · 976 Inlägg

Hamster skrev:

Turbo-X skrev:

Hamster skrev:

joo det låter nice wink skall fixa till väghållningen med koni ställbara i 3 lägen, 40/40 fjädrar och kanske ett motorstag och om jag får tag i något bak! innan lag lägger med trimm i motorn  smile

Det låter ju najs! Hmm, jag kör än så länge med original dämpare fast 45mm sänkning tongue Verkar funka hyfsat tongue Ska inte vara nån ordentlig räserbil wink Det gäller att ha bromsar och väghållning som klarar effekten man har om man ska sikta högt smile

joo bilen är ganska svajig i kurvorna men stor skillnad emot orginal fjädrarna big_smile ska bli kul och övningköra med 1.5  bar wink

Min Classic va grymt svajig xD men jag bytte framdämpare och den blev mycket bättre (Y) övningsköra med 1.5 bar e inte fel wink

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero
Saab 9000 Aero 2,3T/225 "Aero S" (1997)
ludwiglionell
15 april 2012 · 588 Inlägg

Turbo-X skrev:

Hamster skrev:

Turbo-X skrev:

Det låter ju najs! Hmm, jag kör än så länge med original dämpare fast 45mm sänkning tongue Verkar funka hyfsat tongue Ska inte vara nån ordentlig räserbil wink Det gäller att ha bromsar och väghållning som klarar effekten man har om man ska sikta högt smile

joo bilen är ganska svajig i kurvorna men stor skillnad emot orginal fjädrarna big_smile ska bli kul och övningköra med 1.5  bar wink

Min Classic va grymt svajig xD men jag bytte framdämpare och den blev mycket bättre (Y) övningsköra med 1.5 bar e inte fel wink

mina bakdämpare känns vääldigt slut !

Turbo-X Mr TX
15 april 2012 · 976 Inlägg

Hamster skrev:

Turbo-X skrev:

Hamster skrev:
joo bilen är ganska svajig i kurvorna men stor skillnad emot orginal fjädrarna big_smile ska bli kul och övningköra med 1.5  bar wink

Min Classic va grymt svajig xD men jag bytte framdämpare och den blev mycket bättre (Y) övningsköra med 1.5 bar e inte fel wink

mina bakdämpare känns vääldigt slut !

Det gör mina på Classicen med kan jag säga xD

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150785/150785-f9842ab7b0000a3880712bc625c6b160.jpg
Blir lågt när man kör tungt wink

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero
Saab 9000 Aero 2,3T/225 "Aero S" (1997)
Funkiee Saab älskare!
15 april 2012 · 4 597 Inlägg

jag körde med 265hk o 458nm  smile o sen är det 2.5 varv kapat fram o  2.75 var bak, ligger perfekt

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Funkiee Saab älskare!
15 april 2012 · 4 597 Inlägg

samt att dämparna slits snabbare wink inte fjädrarna

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Funkiee Saab älskare!
15 april 2012 · 4 597 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87951/87951-79fc7c69e11237143627eef041a43c69_large.jpg

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Turbo-X Mr TX
15 april 2012 · 976 Inlägg

jonnielahti skrev:

Turbo-X skrev:

Hamster skrev:

mina bakdämpare känns vääldigt slut !

Det gör mina på Classicen med kan jag säga xD

http://www1.garaget.org/gallery/images/151/150785/150785-f9842ab7b0000a3880712bc625c6b160.jpg
Blir lågt när man kör tungt wink

överdrivet kultryk heter det, kommer resultera i sprucken krockbalk hmm

Haha tongue Tror inte kultrycket va så jätte jätte högt ändå tongue bara dämparna som e kassa tongue

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero
Saab 9000 Aero 2,3T/225 "Aero S" (1997)
Turbo-X Mr TX
15 april 2012 · 976 Inlägg
"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero
Saab 9000 Aero 2,3T/225 "Aero S" (1997)
Turbo-X Mr TX
17 april 2012 · 976 Inlägg

Update!!
Fick igår eftermiddag hem Aeron från ANA! Nu kan man äntligen köra bilen igen! Så då blev det till att köra den till skolan idag wink Dock är allt inte bra...har märkt att 5an är jobbig att hitta, händer rätt ofta att den får i 3an istället. Är nog bara länkaget som behöver justeras, så imorn bitti ska jag tillbaka till ANA så ska dom justera in den rätt.

Jag har även fått en ny tid för rekond! 27/4 så ska den in! Blev grymt bra på Classicen så ser fram emot att se hur Aeron blir cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150785/150785-486c19202926283a04aa5dc847b3a613.jpg

William

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero
Saab 9000 Aero 2,3T/225 "Aero S" (1997)
Turbo-X Mr TX
18 april 2012 · 976 Inlägg

Update för denna kväll!

Idag har det hänt en del... Var på ANA imorse kl7 för att justera om länkaget och det gick prima! Nu kunde jag lätt hitta 5an igen. Va på väg hem och då hoppade den tillbaka till sitt gamla läge och dessutom var spaken lös! Jag kunde röra spaken helt från höger till vänster med växeln i...åkte tillbaka och vi försökte skruva åt den hårdare, men det gick inte! Beslöt att att pröva en originaldel, och tro mig fan på att det blev perfekt! Gick dock på en slant, men nu kan man växla ordentligt igen cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150785/150785-389d187cb47ed950af18d41e640978f7.jpg
Det var detta hål som var för stort. Även med klämman åtdragen så hårt som det bara gick så var spaken fortfarande lös. Dagens visdomsord, köp inte reservdelar från Speedparts som inte är Saab original.... hmm

Sånt är livet, you live to learn.

William

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero
Saab 9000 Aero 2,3T/225 "Aero S" (1997)
callbo64
19 april 2012 · 8 Inlägg

Turbo-X skrev:
Update för denna kväll!

Idag har det hänt en del... Var på ANA imorse kl7 för att justera om länkaget och det gick prima! Nu kunde jag lätt hitta 5an igen. Va på väg hem och då hoppade den tillbaka till sitt gamla läge och dessutom var spaken lös! Jag kunde röra spaken helt från höger till vänster med växeln i...åkte tillbaka och vi försökte skruva åt den hårdare, men det gick inte! Beslöt att att pröva en originaldel, och tro mig fan på att det blev perfekt! Gick dock på en slant, men nu kan man växla ordentligt igen cool

http://www1.garaget.org/gallery/images/151/150785/150785-389d187cb47ed950af18d41e640978f7.jpg
Det var detta hål som var för stort. Även med klämman åtdragen så hårt som det bara gick så var spaken fortfarande lös. Dagens visdomsord, köp inte reservdelar från Speedparts som inte är Saab original.... hmm

Sånt är livet, you live to learn.

William

Tack för den! Har just köpt en på speedparts Hmmm. Även fläkten som är på speedparts måste lödas om och kontakterna böjas till så den passar, Var dåligt gjort. Maby man kan byta!! Tungt när det strular på det sättet

Turbo-X Mr TX
19 april 2012 · 976 Inlägg

callbo64 skrev:

Turbo-X skrev:
Update för denna kväll!

Idag har det hänt en del... Var på ANA imorse kl7 för att justera om länkaget och det gick prima! Nu kunde jag lätt hitta 5an igen. Va på väg hem och då hoppade den tillbaka till sitt gamla läge och dessutom var spaken lös! Jag kunde röra spaken helt från höger till vänster med växeln i...åkte tillbaka och vi försökte skruva åt den hårdare, men det gick inte! Beslöt att att pröva en originaldel, och tro mig fan på att det blev perfekt! Gick dock på en slant, men nu kan man växla ordentligt igen cool

http://www1.garaget.org/gallery/images/151/150785/150785-389d187cb47ed950af18d41e640978f7.jpg
Det var detta hål som var för stort. Även med klämman åtdragen så hårt som det bara gick så var spaken fortfarande lös. Dagens visdomsord, köp inte reservdelar från Speedparts som inte är Saab original.... hmm

Sånt är livet, you live to learn.

William

Tack för den! Har just köpt en på speedparts Hmmm. Även fläkten som är på speedparts måste lödas om och kontakterna böjas till så den passar, Var dåligt gjort. Maby man kan byta!! Tungt när det strular på det sättet

Okej hmm Kan hända att du har tur och den passar smile När jag snackade med ANA efter att dom hade monterat en originaldel istället och så sa dom oxå att gummit va väldigt mjukt på den Speedparts delen. Det är bara att slänga iväg ett mejl till Speedparts o skicka tillbaka om den inte passar. Jag ska åka till Speedparts idag med min!

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero
Saab 9000 Aero 2,3T/225 "Aero S" (1997)
Funkiee Saab älskare!
19 april 2012 · 4 597 Inlägg

det är inte speedparts fel, de är scantech sweden som inte kör ett bra jobb tongue

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang