Golf 4 som bara dog.

OttoM
22 november 2023 · 322 Inlägg

Nu har jag fått massor av huvudbry. Sonens Golf bara dog och jag fick hämtat hem den. Den har gått rätt långt, mer än 30`mil men motorn är bytt och har kanske gått 20`. Men han envisas med att behålla sin Golf gti turbo.
Den har sporadiskt blinkat med oljelampan , skakat lite vid start. Vi bytte oljefilter och tändstift det blev bättre men inte bra, skulle gå vidare och kolla oljetrycket och byta givaren om tryck fanns. Så långt hann jag inte, bilen stannade plötsligt med felkoderna 16514 och 00561. Han sa det verkade som att den inte fick bensin. Bärgaren gissade bränslepumpen, kanske så trots att jag bytt den för några år sedan?
Detta sista problemet är helt nytt, kan vi ha skapat det med ex tändstiftsbytet, de nya hade en resistans på 8,16 k ohm de gamla, (vags egna) 1,26 k ohm. Kan bilen känna av ett sånt fel och strypa bränslet? Stiften var torra trots alla startförsök.
Kan inte se någon vaccumläcka, det låter om bensinpumpen när man öppnar dörren och även när jag slår till tändningen.
Det finns hur mycket som helst som kan vara fel, vet inte var jag ska börja. Att bara dö så där utan förvarning verkar skumt.
Hjälp!

zzr94092
22 november 2023 · 4 392 Inlägg

Börja med att mäta bränsletryck i motorrummet, borde finnas en
schraderventil där du kan mäta trycket,med  rätt utrustning..

OttoM
22 november 2023 · 322 Inlägg

zzr94092 skrev:
Börja med att mäta bränsletryck i motorrummet, borde finnas en
schraderventil där du kan mäta trycket,med  rätt utrustning..

Finns en insprutningspump också eller? Ska man mäta före eller efter den i så fall? Hur mycket tryck bör det vara?

zzr94092
22 november 2023 · 4 392 Inlägg

Du börjar att mäta vid fuelrailen först,är där ventilen sitter,får du inget tryck där får du söka bakåt.
Eller en vettig läsare kanske det enklaste som förta steg...

OttoM
22 november 2023 · 322 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/131/130636/130636-4d4735a103694992d6625d42aa1aad20.jpg
Var mäter man?
(bilden hämtad på internet)

Senast redigerat av OttoM (22 november 2023)

zzr94092
23 november 2023 · 4 392 Inlägg

Ok.så ingen ventil där då,skarva in sig på slangen då,enklare att läsa av bilen då,bränsletryck...såg nu att du har tydligen läst av,två felcoder...

doktorduett
23 november 2023 · 354 Inlägg

prova tanka bilen

OttoM
23 november 2023 · 322 Inlägg

doktorduett skrev:
prova tanka bilen

Den tanken har jag faktiskt haft. Och de är inte tom.

Senast redigerat av OttoM (23 november 2023)

OttoM
23 november 2023 · 322 Inlägg

zzr94092 skrev:
Ok.så ingen ventil där då,skarva in sig på slangen då,enklare att läsa av bilen då,bränsletryck...såg nu att du har tydligen läst av,två felcoder...

Ja , men på vilken slang? Vill absolut inte det ska bli fel där.
Såg nu att röret på burken är för vacuum, då står det mellan de andra två, spelar kanske ingen roll vilken man sätter ett T på?

Senast redigerat av OttoM (23 november 2023)

zzr94092
23 november 2023 · 4 392 Inlägg

Tryck och retur,långa går till BTR:en,mät tryck där,inget tryck där,så kolla pumpen! Kolla även att du har flöde på returen,den korta..
Du verkar ha läst av bilen,en vettig läsare så kan du se trycket i den,är ju enklast så..Årsmodell på bilen?

Senast redigerat av zzr94092 (23 november 2023)

Jesper328
23 november 2023 · 2 374 Inlägg

Tvärtom.
Bränsletrycksregulatorn sitter i slutet av spridarbryggan för att reglera trycket, så mät trycket vid det korta röret (inkommande sås). smile
Sen skall du ju kontrollera returflödet också, det kan ju vara så att regulatorn är defekt och släpper förbi bränsle hela tiden.
Har du ett returflöde men dåligt tryck i spridarbryggan så har du hittat felet.

Ett annat test du kan göra om du saknar en bränsletrycksmätare är att lyfta upp spridarbryggan och vända spridarna uppåt.
Sedan så mäter du i kontaktstycket till en spridare - du skall ha 12v på ett stift med tändning på.
Då pillar du in en nål i bakkant av det andra stiftet, ansluter kontakten, och sedan så jordar du det stiftet du har pillat in en nål i.
Alltså jordar SNABBT, bara dutta till mot jord.
Får du en fin dusch ur spridarna så kan du konstatera att du har tillräckligt bränsletryck för att bilfan skall starta.
Vad som är en fin dusch är svårt att säga såhär, krävs väl kanske lite erfarenhet för att göra den bedömningen.

Men ja, börja iaf med att säkerställa att du har bränsle upp till spridarbryggan.

Up the RA
OttoM
23 november 2023 · 322 Inlägg

T-rör mellan slang och det långa röret med mätaren . Nålen visar 1,5 bar. Kunde inte ta på det korta röret, t-röret krackilerade, tålde nog inte bensin, ska tillverka ett imorgon.
Jag gick istället på ventilkåpan som behöver ny packning. Allt såg välsmort och bra ut. Vidare tog jag kompen pån, inte någonting på någon cylinder. visserligen glömde jag trampa gasen i botten men något lite borde väl nålen röra sig ändå?

OttoM
23 november 2023 · 322 Inlägg

Efter googlande, kan kamremmen ha hoppat? Det var vad som hände originalmotorn och då slogs ventiler och kolvar sönder, men om den bara hoppat lite? Tappar man kompressionen då?
Å andra sidan har ju inte motorlampan tänts.?

Senast redigerat av OttoM (23 november 2023)

uhlin
24 november 2023 · 2 834 Inlägg

Ja, har kamremmen hoppat kan det mycket väl va skrot av ventiler.

Behövs inte många kugg förrän det blir knas och kolvar hälsar på ventiler.

Brådhis * Voff voff *
24 november 2023 · 10 280 Inlägg

Om du inte har någon kompression borde ju bilen låta klart annorlunda ("komplös") när du försöker starta. Gör den det?

Men ja, kamremmen kan hoppa och det är inte nödvändigtvis så att det tänder motorlampan (om man nu ens hann se det när den stannade). Enklast är väl att kolla under kåpan och se hur den står mot märkningarna.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Curse
24 november 2023 · 686 Inlägg

Du har nog kompression oavsett om du har gasen i botten eller ej.

Mazda 6 "MPS" (2006)
Utmarks-Loke
24 november 2023 · 5 841 Inlägg

Känns som att denna felsökning börjat i fel ände. Efter att bilen vägrat starta, plocka ut ett tändstift och kolla hur det ser ut. Är det torrt? Då får bilen ingen bensin. Är det vått? Då får bilen ingen gnista. Man kan också prova med lite startgas för att se om det är gnista eller bränsle som saknas.

doktorduett
24 november 2023 · 354 Inlägg

håller med utmarks-loke. om du tror det soppa problem då är ju det första man gör är att se om den starter på startgas. innan man börjar riva helt ut i dimman
om bränslepumpen fungerar ser du ju ved att bara lossna slangen från pumpen
kommer det bränsle eller inte, sen kan du börja mäta tryck o fanskab när du har konstaterat om det bränsle eller tänding som är fel
gör det inte svårare än det är

Senast redigerat av doktorduett (24 november 2023)

OttoM
25 november 2023 · 322 Inlägg

Brådhis skrev:
Om du inte har någon kompression borde ju bilen låta klart annorlunda ("komplös") när du försöker starta. Gör den det?

Men ja, kamremmen kan hoppa och det är inte nödvändigtvis så att det tänder motorlampan (om man nu ens hann se det när den stannade). Enklast är väl att kolla under kåpan och se hur den står mot märkningarna.

Jag kör ju inte bilen vanligtvis, det är sonens bil, men jag tyckte det var som om man plockat bort tändstiften och vrider på start.
Men borde det inte noterats av bilens dator? Står inga felkoder om jag läser den, visserligen med Biltemas VAG OBD men ändå.
Tänkte dra den till verkstad, mekanikern frågade om kammarna gick runt med motorn. Det gör de. Uppfattade det som att det var positivt. Han hade sett fall där remmens kuggar var rensade, förmodar att det var döden för motorn. Tyvärr har han fullt 3 veckor framöver men det ger mig gott om tid att söka fel. dock kommer jag inte att försöka fixa själv. Jag måste däremot få klarhet i om det är lönt att laga. En tidvis blinkande oljelampa och ett ev för lågt bränsletryck, men är det skrot behöver jag inte fördjupa mig i det.
Du menar en märkning på vevaxeldrevet kontra kamaxeldreven? Kan man se det uppifrån?

OttoM
25 november 2023 · 322 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Känns som att denna felsökning börjat i fel ände. Efter att bilen vägrat starta, plocka ut ett tändstift och kolla hur det ser ut. Är det torrt? Då får bilen ingen bensin. Är det vått? Då får bilen ingen gnista. Man kan också prova med lite startgas för att se om det är gnista eller bränsle som saknas.

Jag kan hålla med om det. Men det som gjorde att jag kollade kompressionen var att jag tyckte motorn snurrade för lätt vid startförsök. Och en slagning på google sa " ingen kompression = kamremmen har kuggat över."
Jag mätte 1,5 bar på bränsleledningen, kanske för lite, tycker det står att nya pumpar ger 3 bar. Men de sakerna har jag lagt på is tills jag vet om motorn är hel eller ej, är den hel får verkstan fixa även det. Oljetrycksvarningen och bränslepumpen menar jag. Kamaxlarna var välsmorda så jag hoppas det inte är vajsing på oljepumpen.

Senast redigerat av OttoM (25 november 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang