Tjena! Har nu råkat ut för det grymt tråkiga med att topplockspackningen har gått! Såg det då det var helt vitklabbit/klumpar på stickan! Så jag har lite frågor till er angående vad som behövs göras! Det jag har tänkt att köpa är ju topppackning, sotningssats, kamrem, och nya bultar, kanske nya filter och så med. men sen med själva toppen när man fått bort den, finns det någon risk för att den blivit skev eller spruckit? den har inte kokat någon gång ska tillläggas! för om det finns risk att det hänt något med toppen så måste jag ju lämna in den så dom får kolla upp om det är något fel med den! men finns det några fler saker man bör kolla upp eller ha koll på när det gäller sådana här saker?
Säker på att det inte bara var kondens på stickan, innan du ger dig i kast med att plocka av toppen?
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Kan ju säga att jag upptäckte detta på grund av att det försvunnit vatten då lampan lös vid gaspådrag så kollade jag även på oljestickan och då var den tom på olja och den var helt vit klabbig, känns ju nästan som allt annat är uteslutet, tilläggas ska väll även att det rök ganska myclet vid gaspådrag med varm motor! Det är en v70 2.5t 98 för den som missat det!
Kan ju säga att jag upptäckte detta på grund av att det försvunnit vatten då lampan lös vid gaspådrag så kollade jag även på oljestickan och då var den tom på olja och den var helt vit klabbig, känns ju nästan som allt annat är uteslutet, tilläggas ska väll även att det rök ganska myclet vid gaspådrag med varm motor! Det är en v70 2.5t 98 för den som missat det!
Vilken färg var röken?
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Kunde tyvärr inte se det då det var mörkt ute, men skulle ju gissa på vit eftersom den syntes så pass tydligt bakom med en bil bakom som lös upp
Okej..hade det varit blå rök så hade det kunnat vara turbon eller liknande. Bubblar det och grejer i expansionskärlet?
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Det har jag inte kollat, men då skulle väll motorn varmköras först och sen se om det bubblar antar jag?
Mjo.
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Det har jag inte kollat, men då skulle väll motorn varmköras först och sen se om det bubblar antar jag?
Mjo.
Nej, det lär bubbla med en gång om det läcker avgaser ut i kylvattnet.
Om toppen ska av för byte av packning så lämnar man den alltid för en planing för att utesluta eventuell ojämnhet. Kan ju även läckagetesta ventilerna när den ändå är av.
Det har jag inte kollat, men då skulle väll motorn varmköras först och sen se om det bubblar antar jag?
Mjo.
Nej, det lär bubbla med en gång om det läcker avgaser ut i kylvattnet.
Om toppen ska av för byte av packning så lämnar man den alltid för en planing för att utesluta eventuell ojämnhet. Kan ju även läckagetesta ventilerna när den ändå är av.
Ah..så kanske det ska vara. Ska inte vilseleda, haha. Sorry.
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
är det ALLTID ett måste att plana toppen? jag ringde jönköpings motorrenovering och kollade och då skulle dom ha 2500 för provtryckning och planing, sen tillkommer det ca 5000 spänn i delar och då är det uppe i 7500 sen så tillkommer ju arbete med, och då känns ju nästan frågan om det inte är bättre och smidigare att byta motor?
Det lät fruktansvärt dyrt med tanke på att jag betalade 500kr sist :S Men lämna in för planing o sedan slipar du in ventilerna själv, det blir kanoners
Du kan ju mäta om toppen är skev med en ordentlig stållinjal eller annat verktyg, Har motorn gått ordentligt innan så är det inget tvång att inspektera ventilerna mer än med ögat. Skulle ventilerna se tråkiga ut är det bara att göra som Nybergrobin skriver, det är ingen raketforskning. En planing borde bara kosta 200-500 om någon verkstadsnisse kan göra det svart.
"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Sen är det nog lika bra att slipa in ventilerna ändå eftersom bilen garranterat gått några mil. Det blev enorm skillnad på min audi 80 när jag slipade in ventilerna i alla fall (dem såg inte hemska ut).
jag har faktiskt kanske en som kan plana toppen till ett bra mycket bättre pris! har en granne som gjort det åt mig på en gammal 740 och det borde ju funka med v70n också! men är en provtryckning ett måste då?
Du behöver inte provtrycka ifall packningen har gått. Annat om packningen är hel och motorn har ändå tagit in olja. Ang slipa in ventilerna så finns det speciella verktyg för detta som inte kostar så många kronor.
Gick motorn som den skulle? Jämt och fint? drog inte kontigt mycke sopp? Isf riv toppen åk till närmsta mekaniska verkstad och plana toppen, kostar mellan 300-500kr. Skit i ventilerna, då det är ett jävla jobb om dom ändå inte är dåliga. Finns verkstäder som gör det för 50kr per ventil annars.
Gick den kass innan, kan de va lönt att fixa ventilerna.
Glöm inte efter du skruvat ihop den att byta olja till de billigaste du hittar och köra några mil, den byta igen till en bra olja.