Vilken olja använder ni era bilar?

Emilius Avstängd
23 januari 2012 · 1 714 Inlägg

FordRSC skrev:

Ljepone skrev:
Har för.tlf 5w-40 - Castrol, Helsyntetisk olja.


Tänker dock testa Biltema´s Helsyntetiska motorolja 5W–40 (ca: 1 l) då jag behöver "fylla på" tills rek. oljenivå.

Ikke bra att blanda oljor, om det är olika klassning, vad jag hört!

Köp David Vizard's bok "How to build horsepower" och läs speciellt delen där han redovisar att en blandning av lite olika oljor, mineral och helsyntet ger 5-8hk i bänk.

Med andra ord så har jag hört att blanda oljor spelar ingen roll.

Tarasus
24 januari 2012 · 9 Inlägg

RearWheelDrive skrev:

anton_mjor skrev:

M-Levin skrev:

Ingen.

Var på kurs hos castrol och man kan kort förklara skillnaden på hel/halv/mineralolja så här: Allt handlar om molekyler.

Om man tänker sig ett kullager med molekyler istället för kulor så har

1. Lagret med mineraloljemolekyler är kulorna inte runda, dom kan se ut lite hur som helst och därför kommer friktionen bli hög + slitaget bli högt.

2. Lagret med halsyntetmolekyler fungerar bättre, för där är alla kulor runda, men allihopa har inte samma storlek

3. Lagret med helsyntetsmolekyler funkar utmärkt för dom molekylerna är alla exakt lika runda och stora.

Svårt att förklara någorlunda vettigt men värt ett försök iaf:)

Sen finns det en hel del tillsatser i helynteten också, och en viktig del är en tillsats som förhindrar att gummipackningar torkar ut.

Castrol magnatech 5w-40 i alla bilar, funkar kanon

För att vara ett oljeföretag gav de en riktigt dåligt förklaring.
Helsyntet har längre molekylkedjor än mineral/delsyntet och därför får oljefilmen bättre bärighet.
Ojämna kulor pfft.
Tillsatserna finns dessutom i alla moderna oljor.

För att dessutom förklara lite bättre är semi- och delsyntet synonymer.

"Mekonomen semi synthetic 10w-40 485kr 5L"

  "Castrol gtx 10W40 delsyntet. 669kr 5L"

Samma sak? om jag fattade rätt?

Nej men samma viskositet... Klassningarna på dom kan skilja.

TimR
24 januari 2012 · 84 Inlägg

Biltemas i 1.8t motorn, Biltemas i Sporthojen och Biltemas Crossen smile

Biltemas olja är en fin olja.

Adeno självutnämnd expert
24 januari 2012 · 157 Inlägg

RearWheelDrive skrev:

Tarasus skrev:

RearWheelDrive skrev:

"Mekonomen semi synthetic 10w-40 485kr 5L"

  "Castrol gtx 10W40 delsyntet. 669kr 5L"

Samma sak? om jag fattade rätt?

Nej men samma viskositet... Klassningarna på dom kan skilja.

vadå klassningarna?

http://www.castrol.com/castrol/sectiong … Id=6008153 står lite där smile

if you’re going to talk the talk, you’ve got to walk the walk
Tarasus
24 januari 2012 · 9 Inlägg

RearWheelDrive skrev:

Tarasus skrev:

RearWheelDrive skrev:
"Mekonomen semi synthetic 10w-40 485kr 5L"

  "Castrol gtx 10W40 delsyntet. 669kr 5L"

Samma sak? om jag fattade rätt?

Nej men samma viskositet... Klassningarna på dom kan skilja.

vadå klassningarna?

Nu har redan en person svara med en fin länk. Men man kan väl säga att många förstå-sig-påare på diverse forum på nätet bara snackar viskositet, sen att oljan dom har hittat som är en 10w60 olja är en riktigt skitolja spelar ingen roll, för den bara MÅSTE vara bra eftersom den går ända upp till 60... roll

Senast redigerat av Tarasus (24 januari 2012)

DusanMandick Random Hero
24 januari 2012 · 4 047 Inlägg

mobil 1 FE, 5w-30 har ja kört med i de flesta bilar ja ägt

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
puttrik11
24 januari 2012 · 10 Inlägg

Så billig som möjligt med så "hög" API-klassificering som möjligt. Klass SL eller SM, samma klassificering = ungerfär lika modern olja. Viskositet enl. instruktionsbok eller rekommendationer från kunniga på just din motorkonstruktion, turbo eller inte mfl faktorer avgör.

Max 40-50 kr/l tycker jag. Havoline extra 10W40 har funkat fint i alla mina bilar och den har jag köpt för 34 + moms för ett år sedan i 20l frp.

Biltemas oljor är nog kanon tror jag

Köp inte dyra syntetoljor, det är att kasta pengar i sjön

puttrik11
24 januari 2012 · 10 Inlägg

RearWheelDrive skrev:

puttrik11 skrev:
Så billig som möjligt med så "hög" API-klassificering som möjligt. Klass SL eller SM, samma klassificering = ungerfär lika modern olja. Viskositet enl. instruktionsbok eller rekommendationer från kunniga på just din motorkonstruktion, turbo eller inte mfl faktorer avgör.

Max 40-50 kr/l tycker jag. Havoline extra 10W40 har funkat fint i alla mina bilar och den har jag köpt för 34 + moms för ett år sedan i 20l frp.

Biltemas oljor är nog kanon tror jag

Köp inte dyra syntetoljor, det är att kasta pengar i sjön

Men mekonomens oljor är väl inte dåliga oljor? eller skall man byta?

Det är inte frågan om de är dyra eller inte, här finns pengar att spara som kanske kan gå till lite skälslig olja istället=en god virre eller något annat smaskigt:-)

Mekonomen 100 kr/l, Biltema 50 kr/l, Oljedepå 40 kr/l  --  Välj själv

Ljepone * Studerande *
24 januari 2012 · 563 Inlägg

Castrol > Petrolia/Statoil > Biltema ..


Bara & följa viskositetsklassen samt specifikationen och se till att de är "identiska".

Ljepone * Studerande *
24 januari 2012 · 563 Inlägg

RearWheelDrive skrev:
Mekonomen tyckte att jag skulle andvända den oljan så... neutral

Klart Mekonomen "tycker" du skall köpa "Oljan" de saluför, likaså kan BMW/Autoexperten/Biltema/Statoil ir påstå att du skall använda "Oljan" de saluför.


Har du bara koll på specifikationerna som finns angivna i fordons manualen så klarar du dig.

puttrik11
24 januari 2012 · 10 Inlägg

RearWheelDrive skrev:

Ljepone skrev:

RearWheelDrive skrev:
Mekonomen tyckte att jag skulle andvända den oljan så... neutral

Klart Mekonomen "tycker" du skall köpa "Oljan" de saluför, likaså kan BMW/Autoexperten/Biltema/Statoil ir påstå att du skall använda "Oljan" de saluför.


Har du bara koll på specifikationerna som finns angivna i fordons manualen så klarar du dig.

Jo, dock så har jag inte nån manual på denna bil, allt står på tyska. Måste hitta nånstans att skaffa..

är det en 320 ia? Ingen supersportbil precis, ingen turbo, enkel motorkonstruktion, det duger säkert med http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o … W40-36922/

Swirre66
28 januari 2012 · 176 Inlägg

Jag kör Swedol Helsyntet 5W-40 API SJ/CF, ACEA A3 B3 på min V70, den är billig och samma som OK/Q8 helsyntet
bara omdöpt till Swedols egna

SkyCandy1 Meldem
28 januari 2012 · 117 Inlägg

Mobil1 5w-50, tidigare kört med mobil1 0w-40.. Vad oljan kostar bryr jag mig inte om. Bara full tank i bilen kostar 1300kr, så oljebyten är inga stora pengar neutral

Senast redigerat av JensDavid (28 januari 2012)

klasson84
8 februari 2012 · 14 Inlägg

Dyr motorolja av ett känt märke är inte bättre än en billig!

Denna slutsats tar jag av att läst på 100-tals olika bilforum om olja samt att jag ringde upp återförsäljaren som säljer oljan MOTOR GOLD som finns att köpa i Ullared. Han har besökt oljeraffinaderiet i Tyskland som gör denna olja och sett att ur samma tankar och kranar tappar man upp olja till flaskor som det står "Mobil 1" och "Castrol" på, olja som är 4-5 ggr dyrare. Detta sa han utan att jag ställde frågan, jag ville bara veta om man kunde köpa MOTOR GOLD någon annan stans än i Ullared. Men det kan man inte, eftersom MOTOR GOLD som jag mailade svarade att det var just denna svenska firma i SÄRÖ som sålde deras olja, och detta gör dem då till Ullared och olika bilverkstäder.

Jag har även hört av väldigt många att det är Statoil som gör biltemas olja. Men flaskan som det står "Statoil" på kostar minst 3 ggr så mycket. Bara lite tips att spara pengar från mig !

Detta är som sagt mina slutsatser, självklart får man ha sina egna.

gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
13 oktober 2013 · 901 Inlägg

ALLTID HELsyntetisk, oftast 5w/40, beroende vart ska jag köra. Märke kan variera elf, selenia, total (quartz 9000), valvoline, Castrol, Shell, mobil  mm

Senast redigerat av gps18 (18 oktober 2013)

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9-5 (2002)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
twin_cam Smålänning
18 oktober 2013 · 7 877 Inlägg

Sålänge det står olja, multigrade, så duger det att fylla på med.

Vid byte gäller riktig dieselolja på 15W/50 smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Pelle_A
21 oktober 2013 · 21 Inlägg

Shell Helix Ultra 5W-40, ICA Maxi reade ut lådor om 4+1 liter olja för 250 kr tidigare i höst.
Köpte 2 lådor big_smile

Senast redigerat av Pelle_A (21 oktober 2013)

BMW 320i "M-Tech II" (2004)
pim_pim
21 oktober 2013 ·

Goth oil från ö_b är väl det bästa? smile

Senast redigerat av pim_pim (21 oktober 2013)

manetsmet
25 oktober 2013 · 20 Inlägg

Castrol edge kör jag på. smile

rcy
25 oktober 2013 · 1 705 Inlägg

klonecki84 skrev:
Dyr motorolja av ett känt märke är inte bättre än en billig!

Denna slutsats tar jag av att läst på 100-tals olika bilforum om olja samt att jag ringde upp återförsäljaren som säljer oljan MOTOR GOLD som finns att köpa i Ullared. Han har besökt oljeraffinaderiet i Tyskland som gör denna olja och sett att ur samma tankar och kranar tappar man upp olja till flaskor som det står "Mobil 1" och "Castrol" på, olja som är 4-5 ggr dyrare. Detta sa han utan att jag ställde frågan, jag ville bara veta om man kunde köpa MOTOR GOLD någon annan stans än i Ullared. Men det kan man inte, eftersom MOTOR GOLD som jag mailade svarade att det var just denna svenska firma i SÄRÖ som sålde deras olja, och detta gör dem då till Ullared och olika bilverkstäder.

Jag har även hört av väldigt många att det är Statoil som gör biltemas olja. Men flaskan som det står "Statoil" på kostar minst 3 ggr så mycket. Bara lite tips att spara pengar från mig !

Detta är som sagt mina slutsatser, självklart får man ha sina egna.

Eftersom jag har plöjt ner 6-siffriga belopp i min bil, så räcker "jag har hört" inte särskilt långt för att övertyga mig. Att en ÅF för en olja påstår att deras olja kommer ur samma tank som Mobil1 känns faktiskt skrattretande irrelevant och inget jag fäster någon vikt vid överhuvudtaget.

Jag har med egna ögon sett skillnaden på bra olja och dålig olja i ett riktigt oljelabb, och jag lovar, den som verkligen sett vilken enorm skillnad det är kommer aldrig igen att ens överväga att använda budgetolja i en motor man är rädd om igen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang