Missnöjd med bemötandet från Motorcentralen i Eskilstuna.

Renjägarn
30 augusti 2006 · 638 Inlägg

Skulle förra helgen (25/8 - 26/8) och köpa en Ford Mondeo ST220 -04 på Motorcentralen i Eskilstuna. Vi hade snackat i telefon och kommit överens om ett bytespris mellan min Fiesta och deras Mondeo, med reservation för skick.

Vi åker ner på fredagkväll (ca 90mil enkel väg) och kommer fram på Lördagmorgon. Sätter oss där inne och börjar prata lite lätt. Jag hade med mig min svåger som jobbar som bilmekaniker samt hans farsa som varit billackerare i ca 30år, då jag visste att det fanns lite lackskador på Mondeon.

När vi sätter oss och börjar diskutera bilköpet så tar han upp 2 saker som dom hittade på min bil.

- Slut sommardäck, dvs 4st nya för dom.
- Liten lackskada på huven. ca 5mm stor.

Detta ville han ha 6000:- för, även fast han skulle sätta på Sumitomo däck (Asienskräp) som kostar ca 4000 för en privatkund. Detta var även däcken som satt på Mondeon.

Då tog vi upp felen som kommit fram på deras bil efter ett M-test, dessa fel var:

- Saknades Farthållare, vilket skulle finnas enligt annonsen.
- Lacksläpp på 3 olika ställen
- Stora revor innanför dörrarna bak.
- Rost i skärmkanterna i bakdörrarna (garantijobb)
- 5år gamla regummerade vinterdäck som behövde bytas
- Samt sommardäck som håller max 1 säsong.
- En hjulinställning på bilen behövdes göras.
- Samt att drivknutsdamaskerna satt dåligt.
- Galvsläpp inne i skärmkanterna (ej stenskott)

Detta påpekade vi och sa att vi iaf skulle kvitta mina fel mot dessa. Även fast jag tyckte att dom skulle sänka priset på sin bil betydligt mer då dessa skador kostar ca 15 - 25.000:- att åtgärda, medans 4 nya däck och att repa skadan i huven kostar dom max 5000:-

Men han tvärvägrade och sa att det bryr han sig inte om, utan han tänker bara på mellanskillnaden.

Jag sa då att vi kunde gå ut och hämta M-testpappret på Mondeon som jag hade ute i min bil. Då fick jag svaret

" Nej vi har inte tid med sånt där, jag har en nybilsleverans snart så vi måste snabbas oss på "

Vem i helvete säger något sånt åt en kund som åkt 90 mil enkel väg för att köpa en bil?

Inte nog med det, han fortsatte hålla på sitt krav om att han skulle ha mer pengar än vad vi kommit överens om. Så vi gick tillslut ut för att granska skadorna på Mondeon.

Då vi visade lackskadorna så stod han bara och sa att " det här polerar jag bort på en minut " och " Detta täcker ni bara över med lackstift "

Det var alltså skador som var över 1dm långa. Samt revor som han skulle polera var genom lacken. Svågerns farsa stod bara och skratta i bakgrunden när han hörde försäljarens bortförklaringar.

För han tyckte att jag lätt kunde polera bort samt använda lackstift på mondeons skador. Men min huv som skadan knappt syntes på skulle minsann kräva en helt ny lack?

När vi kom till däcken så började han såga mina vinterdäck som jag hade med mig också. Helt nya Hakkapelitta 4 däck som rullat några hundra mil max. Däremot var hans 5 år gamla regummerade Sarek 2 däck i fint skick?

Detta var det värsta bemötande jag fått av en bilhandlare. Detta var en Ford handlare samt medlem i MRF vilket jag anser ska visa på kvalite och god service.

Då det inte fanns några banker öppna på en lördag så ville han väl få ut lite svarta pengar snabbt då han inte trodde vi skulle backa i köpet då vi skulle köra 180mil i onödan.

Visst hade jag kunnat betala mer för bilen om den varit i nyskick. Men när det är skador för 25000 på bilen jag ska köpa och vi kommit överens om ett pris redan så är det skrattretande att bli bemött på det där viset?

AKTA ER JÄVLIGT MYCKET för den firman kan jag bara säga. Dom verkar inte rygga en mm för att lura er vid köp.


Blir att åka till Skellefteå denna helg istället och kolla på en bil där. Hoppas på ett betydligt bättre bemötande.

Kommer väl nånting här snart!
Eliza Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
30 augusti 2006 · 991 Inlägg

fy fan, de här va ju verkligen inte upplyftande...... uschaaa..
lycka till med bilköpen iaf smile

Varför följa strömmen när de bränner mer kalorier att simma motströms?
www.mondoblog.se/misscarbon
Dodge Magnum SRT8 "VORTECH" (2006)
chrizz Administratör
30 augusti 2006 · 11 783 Inlägg

Jag vill bara påminna er som läser om att det alltid finns flera versioner av samma historia, och den som skrivs här av den missnöjda kunden behöver inte vara den korrekta bilden av det inträffade.

Dessutom har jag redigerat rubriken till en mer diplomatisk variant. Det är inte OK att uppmana till bojkott då det orättvist kan skada företag eftersom så få är insatta i vad som faktiskt hänt. Vi har fortfarande bara en sida av historien att gå på här...

Det var allt från mig...

Mvh.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
aaronp
30 augusti 2006 · 95 Inlägg

Oj oj, låter som ett riktigt as till försäljare... Tråkigt att en så lång resa blev utan resultat, men tycker ändå du gjorde rätt som skippade köpet. Skönt att du hade med lite folk som kunde backa upp också. Vad sa han när ni drog utan o köpa bilen?

Lycka till på nästa köpresa!!

Hamilton
30 augusti 2006 · 8 865 Inlägg

Tråkigt som fan det där. Men jag undrar om du verkligen inte kan hitta en bil på närmare håll än 90 mil? är ju ingen ovanlig bil direkt du kollade på.

Fotograf på tierpidag.se
Renjägarn
31 augusti 2006 · 638 Inlägg

Hamilton skrev:
Tråkigt som fan det där. Men jag undrar om du verkligen inte kan hitta en bil på närmare håll än 90 mil? är ju ingen ovanlig bil direkt du kollade på.

Inte ovanlig? Inte så enkelt att hitta en sen 03 / eller senare. Samt för en rimlig summa.

Kommer väl nånting här snart!
Renjägarn
31 augusti 2006 · 638 Inlägg

aaronp skrev:
Skönt att du hade med lite folk som kunde backa upp också. Vad sa han när ni drog utan o köpa bilen?

Lycka till på nästa köpresa!!

Han frågade först vad jag ansåg att bilen var värd, och jag tog då upp att jag ansåg att jag tyckte att hans bil var betydligt värre skick än min och att jag då tyckte han skulle sänka istället för att sänka priset på min. Men att jag kunde gå med på jämnt upp. Då försökte han sig på " Men vi kan göra såhär, jag kollar om vi har några bättre begagnade vinterdäck här ute "  Samt att han köper in nya fiestor för ***.*** Netto. Vilket var lite strax över vad jag hade fått som bud av han på min.

Sen gick jag bara.

Kommer väl nånting här snart!
Martin 9-3 Fisketokig
31 augusti 2006 · 2 997 Inlägg

Bilförsäljare är ett folk för sig själva.

Litar aldrig på sånt folk och tar för givet att allt de säger är fel.

Skulle aldrig åka så långt för en Mondeo, halva vägen var på sin höjd.
Skulle aldrig tala om vartifrån man kommer om det är så långt annars för då är det automatiskt att prutning blir svårare.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
AK86
31 augusti 2006 · 250 Inlägg

Bilförsäljare Som Har Fel Jobb Möter Man Ofta!! Spec Dom Som Ignorerar Än Bara För Att Man Ser Yngre Ut Som Ja Som Är 20 År!! Jag Hade Gått O Kollat På En Bil I En Vecka Och Hade Bestämt Mig För Att Köpa Den, Kommer Till Bilförsäljaren Och Han Säger Att Han Vill Sälja Den Till En Äldre Man/kvinna?? Hur I Helvete Går Det Till ?

______________________________________________________
Subaru Impreza / Fiat Coupe 20VT / Volvo S80 T6 / Seat Leon Tsi
______________________________________________________
Martin 9-3 Fisketokig
31 augusti 2006 · 2 997 Inlägg

Impreza_BlackDrake skrev:
Bilförsäljare Som Har Fel Jobb Möter Man Ofta!! Spec Dom Som Ignorerar Än Bara För Att Man Ser Yngre Ut Som Ja Som Är 20 År!! Jag Hade Gått O Kollat På En Bil I En Vecka Och Hade Bestämt Mig För Att Köpa Den, Kommer Till Bilförsäljaren Och Han Säger Att Han Vill Sälja Den Till En Äldre Man/kvinna?? Hur I Helvete Går Det Till ?

Känner igen det, bara för man är 20år och frågar vad man får pruta på en bil på rent köp så behöver de inte vika sig dubbel av skratt.

Var lite intresserad av en Mazda 6 2006a men av det bemötandet man fick så blir det aldrig nån mazda av dem.

De efterforskningar man gör nu ang Mitsubishi Evo IX så upplever jag samma respons.. Gubbar på 50år som står och är helt ointresserad, menar, kommer man och vill köpa en bil för nästan en halv mille och säljaren ignorerar en så har de fel jobb.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Ronnie.L
31 augusti 2006 · 914 Inlägg

hehe kan varna er för en bilfirma i kalmar med den ligger bredvid sandra..
Jag skulle kolla på en audi80 quatrro kommer inte ihåg vilken årsmoddel det var på den men var runt 90. Försäljaren rullar ut bilen. Är en oljefläck under bilen lika stor som motor rummet under den. Startar upp den på gatan och det låter som att man hält ner en hel grusfabrik i motorn.. Fläcken och oljuden beror på att bilen stått en liten stund säjer försäljaren. Bara låt den gå några minuter så blir det bra. Jovisst tänker jag det tror jag ju mycket på. Vi snackar fram och tillbaks medans vi väntar på att ojludet ska försvinna. Efter 15min låter det fortfarande lika illa. tar en provtur för skojs skull. Tar full fart medbilen från Sandra till viadukten.. Är c.a 300m på den sträckan kom vi knappt upp i 60km/h. BOrde vara bra mycket mer med en quattro. Säjer till försäljaren när jagkommer tillbaka, du kan få 10.000 för karossen. Han ville ha 60k för bilen. Han bara skrattar åt mig och går därifrån efter vi tjafsat lite om hur slut motorn är smile

Renjägarn
31 augusti 2006 · 638 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
Bilförsäljare är ett folk för sig själva.

Litar aldrig på sånt folk och tar för givet att allt de säger är fel.

Skulle aldrig åka så långt för en Mondeo, halva vägen var på sin höjd.
Skulle aldrig tala om vartifrån man kommer om det är så långt annars för då är det automatiskt att prutning blir svårare.

Inte lätt att dölja vart man bor när han kollar upp mina uppgifter som Telefonnummer / Ägaren på bilen (mig) samt adress att skicka köpesavtalet till? Ganska svårt att undvika.

Sen att köra långt för att hämta bil ser jag inga problem med. Kan t om köra till tyskland om priset är bättre där.

Kommer väl nånting här snart!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang