Missnöjd med bemötandet från Motorcentralen i Eskilstuna.

Renjägarn
30 augusti 2006 · 638 Inlägg

Skulle förra helgen (25/8 - 26/8) och köpa en Ford Mondeo ST220 -04 på Motorcentralen i Eskilstuna. Vi hade snackat i telefon och kommit överens om ett bytespris mellan min Fiesta och deras Mondeo, med reservation för skick.

Vi åker ner på fredagkväll (ca 90mil enkel väg) och kommer fram på Lördagmorgon. Sätter oss där inne och börjar prata lite lätt. Jag hade med mig min svåger som jobbar som bilmekaniker samt hans farsa som varit billackerare i ca 30år, då jag visste att det fanns lite lackskador på Mondeon.

När vi sätter oss och börjar diskutera bilköpet så tar han upp 2 saker som dom hittade på min bil.

- Slut sommardäck, dvs 4st nya för dom.
- Liten lackskada på huven. ca 5mm stor.

Detta ville han ha 6000:- för, även fast han skulle sätta på Sumitomo däck (Asienskräp) som kostar ca 4000 för en privatkund. Detta var även däcken som satt på Mondeon.

Då tog vi upp felen som kommit fram på deras bil efter ett M-test, dessa fel var:

- Saknades Farthållare, vilket skulle finnas enligt annonsen.
- Lacksläpp på 3 olika ställen
- Stora revor innanför dörrarna bak.
- Rost i skärmkanterna i bakdörrarna (garantijobb)
- 5år gamla regummerade vinterdäck som behövde bytas
- Samt sommardäck som håller max 1 säsong.
- En hjulinställning på bilen behövdes göras.
- Samt att drivknutsdamaskerna satt dåligt.
- Galvsläpp inne i skärmkanterna (ej stenskott)

Detta påpekade vi och sa att vi iaf skulle kvitta mina fel mot dessa. Även fast jag tyckte att dom skulle sänka priset på sin bil betydligt mer då dessa skador kostar ca 15 - 25.000:- att åtgärda, medans 4 nya däck och att repa skadan i huven kostar dom max 5000:-

Men han tvärvägrade och sa att det bryr han sig inte om, utan han tänker bara på mellanskillnaden.

Jag sa då att vi kunde gå ut och hämta M-testpappret på Mondeon som jag hade ute i min bil. Då fick jag svaret