5993
Sök

Hur utrycker du att du har en bakaxel med differentialbroms?

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
5 december 2011
Mattman skrev:
alexbenhard skrev:
Evildan skrev:
I talspråk brukar de flesta säga att bakaxeln på sin bakhjulsdrivna bil som är utrustad med differentialbroms/spärr är "diffad", alla bakaxlar som sitter fabriksmonterade på bakhjulsdrivna personbilar är diffade (har differential) annars skulle det bryta något förjävligt när man kör runt ett gathörn eller dylikt.

Varför säger du "diffad"? eller vad säger du?

Jag brukar säga att jag har diffbromsad axel då det andra utrycket i mitt tycke är lika uppenbart som att påstå att bilen har motor eller ratt.

Vem har sagt att "diffad" betyder att man har en differential då?

Vad skulle annars diffad stå för? Att ha motsattsen, en odiffad axel, är ju precis vad du har när du tex svetsar diffen. Antingen betyder diffad att man har en diff, vilket alla har (efter typ tidigt 1900tal) eller så försöker man beskriva att något annat diffar, tex att den ena sidan är högre än den andra, så den diffar lite i måtten.

Jag brukar väll uttrycka det som det är, har man svetsad så säger man svetsad diff, har man lamell har man lamelldiff. Att bara säga diffad tyder ju på att man inte vet vad diffen gör.

Du förstod inte vad jag menade...

Diffad = diffbromsad
Diff = differential

Eller säger man jag ska byta/svetsa/fylla på olja i min diffad?

1 200 Inlägg
5 december 2011
Min bil har diffbroms och jag säger "Den har diffbroms", alt. "Den har torsendiff".

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
5 december 2011
jag säger :
agadiff\diff\diffat = bromsad differential
den diffar = går loss på båda hjulen
differentialen = obromsad diff

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

5 111 Inlägg
5 december 2011
Med diffbroms: Diffbromsad.
Utan diffbroms: Öppen diff.
AGA: Svetsad diff

Så säger jag.
Senast redigerat av Volvo544special65 (5 december 2011)

Sök