Köpråd: förstabil! budget 55000kr

tommen23
5 december 2011 · 46 Inlägg

okej. så alltså behöver man inte vara nojjig över nått sånt på tex denna?

http://www.blocket.se/vi/36665939.htm

Honda Civic ek4 "Hello Kitty" (1998)
ekelund88
5 december 2011 · 2 656 Inlägg

tommen23 skrev:
okej. så alltså behöver man inte vara nojjig över nått sånt på tex denna?

http://www.blocket.se/vi/36665939.htm

nej absolut inte smile

Darkie dARKiE
5 december 2011 · 5 031 Inlägg

tommen23 skrev:
okej. så alltså behöver man inte vara nojjig över nått sånt på tex denna?

http://www.blocket.se/vi/36665939.htm

Nej, den verkar helt okey!

Personligen tar jag en bil som rullat som pendel bil. Före en som gått korta sträckor istan (dvs) mycket kallstarter som sliter på motorn + koppling slitage osv.

Bara bilen är servad regelbundet så ska det inte vara några problem. Min gamla BMW 328 (dock E36:a hade rullat nästan 25 när jag sålde den och den gick som ny.

Lyssna bara efter klonkande osv när du gasar på lite, annars är det dags för bussnings byte och lite sån service. Dock mer vanligt på Motor starkare alternativen. Då dem oftast är hårdare körda med mycket hårda (snabba) starter.

Senast redigerat av Darkie (5 december 2011)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Rquired Allmänt envis
5 december 2011 · 12 512 Inlägg

tommen23 skrev:
okej. så alltså behöver man inte vara nojjig över nått sånt på tex denna?

http://www.blocket.se/vi/36665939.htm

Den motorn håller hur länge som helst om du sköter i alla fall det grundläggande, som sagt ingen kamrem eller liknande heller utan service innehåller bara olja och filter och med 10.000mils intervall tändstift. Mycket lätt bil att arbeta med, gott om utrymme att komma åt och en service gör man själv på kanske 15-25 minuter. Sjätte cylinderns tändstift kan eventuellt vara lite svårt att komma åt, men lossar man hållaren för kupéfiltret som sitter "i vägen" har man gott om plats. Det är lite olika hur man gör, jag hade aldrig några problem att komma åt med nyckeln trots att detta satt på plats men min far brukade ta sig tid att lossa filtret...

320i med 170hk räcker till för att få en pigg bil, nackdelen med den modellen är att en 330i kostar inte mer i underhåll och dricker mindre bensin på grund av högre utväxling framför allt i högre fart. Om inte försäkringspremien för 330i är mycket dyrare så tycker jag du skall satsa på en sådan, för både 320i och 325i framstår som trötta surhinkar jämfört med 330i som är grymt pigg.

BMW E46 finns för övrigt med fyrhjulsdrift den med och får då tillägget x, till exempel 325xi eller 330xi, och bakhjulsdrift samt fyrhjulsdrift uppträder på två olika vis vid både vanlig körning och på sladd men bägge är "hanterbara" på ungefär samma vis. Jag tycker personligen det är lite onödigt med 4WD, dyra bränslenotor året runt för att vara lite snabbare iväg från rödljusen ett par månader om året? Dessutom är 4WD dyrare att reparera om det går sönder, helt enkelt fler delar som kan gå sönder och fler slitdelar.

Oavsett kan jag rekommendera modellen, BMW är billig i drift, håller väl och bjuder på en hel del körglädje. Annars är Mazda Rx-8 en kanontrevlig bil och jag har inte hört något ont om den modellen, men jag hade aldrig köpt en högerstyrd sådan. Det är sin sak med modeller som aldrig tillverkats som vänsterstyrd exempelvis Nissan Skyline, men vänsterstyrda Rx-8 är ändå en relativt vanlig bil i Sverige och då måste det kännas urfånigt att komma körandes i en sådan med ratten på fel sida...

Senast redigerat av Rquired (5 december 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
kannebanne
5 december 2011 · 2 046 Inlägg

För er som säger att en audi 4.2 motor dricker mycke! De stämmer ja om man inte kan köra bilen! Håller min S6a nere på 0.9. Kan rekomendera en audi a6 quattro! Helst 4.2 men de kanske kostar lite extra men endå!

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.
ekelund88
5 december 2011 · 2 656 Inlägg

kannebanne skrev:
För er som säger att en audi 4.2 motor dricker mycke! De stämmer ja om man inte kan köra bilen! Håller min S6a nere på 0.9. Kan rekomendera en audi a6 quattro! Helst 4.2 men de kanske kostar lite extra men endå!

kör min 540 på litern med men inte fan har jag roligt då .. sen e ju a8an en tung bil med

kannebanne
5 december 2011 · 2 046 Inlägg
Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.
Rquired Allmänt envis
5 december 2011 · 12 512 Inlägg

kannebanne skrev:
För er som säger att en audi 4.2 motor dricker mycke! De stämmer ja om man inte kan köra bilen! Håller min S6a nere på 0.9. Kan rekomendera en audi a6 quattro! Helst 4.2 men de kanske kostar lite extra men endå!

Det tror jag inte ett dugg på med tanke på att Audi S6 från 2002 har en uppgiven förbrukning enligt EU-körcykeln på 1.02L/mil vid landsvägskörning och hela 1.44L/mil vid blandad körning. EU-körcykeln är erkänt snäll och sägs ge för låga värden, ändå påstår du att din Audi dricker 1.2dl/mil mindre än vad den skall göra vid ren landsvägskörning i jämn fart enligt ovanstående körcykel?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
kannebanne
5 december 2011 · 2 046 Inlägg

Rquired skrev:

kannebanne skrev:
För er som säger att en audi 4.2 motor dricker mycke! De stämmer ja om man inte kan köra bilen! Håller min S6a nere på 0.9. Kan rekomendera en audi a6 quattro! Helst 4.2 men de kanske kostar lite extra men endå!

Det tror jag inte ett dugg på med tanke på att Audi S6 från 2002 har en uppgiven förbrukning enligt EU-körcykeln på 1.02L/mil vid landsvägskörning och hela 1.44L/mil vid blandad körning. EU-körcykeln är erkänt snäll och sägs ge för låga värden, ändå påstår du att din Audi dricker 1.2dl/mil mindre än vad den skall göra vid ren landsvägskörning i jämn fart enligt ovanstående körcykel?

Enligt mätaren fick jag ner den till 0.9, körde inte snabbt höll ca 90 på farthållare

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.
Rquired Allmänt envis
5 december 2011 · 12 512 Inlägg

kannebanne skrev:

Rquired skrev:

kannebanne skrev:
För er som säger att en audi 4.2 motor dricker mycke! De stämmer ja om man inte kan köra bilen! Håller min S6a nere på 0.9. Kan rekomendera en audi a6 quattro! Helst 4.2 men de kanske kostar lite extra men endå!

Det tror jag inte ett dugg på med tanke på att Audi S6 från 2002 har en uppgiven förbrukning enligt EU-körcykeln på 1.02L/mil vid landsvägskörning och hela 1.44L/mil vid blandad körning. EU-körcykeln är erkänt snäll och sägs ge för låga värden, ändå påstår du att din Audi dricker 1.2dl/mil mindre än vad den skall göra vid ren landsvägskörning i jämn fart enligt ovanstående körcykel?

Enligt mätaren fick jag ner den till 0.9, körde inte snabbt höll ca 90 på farthållare

Färddator? Ingenting man kan lita på utan kontrollmätning vid pumpen med hjälp av trippmätaren är nästan en förutsättning, dricker din bil 1.2dl mindre än uppgivet i 90km/h och dessutom med farthållare känns det som om färddatorn inte räknar rätt.

Sedan har konstant högre fart aldrig varit den situation där en motorstark bil dricker som mest, kör lite i stan och även några kortare turer med kall motor (Ex. till affären) över en tank istället så lär din bil inte komma under 1.5L/mil utan snarare landa upp emot 2l/mil. Det är en mycket hög siffra i mina ögon, särskilt med tanke på att många bilar i denna tråd är snabbare och mycket snålare. BMW 330i till exempel, 0.53L/mil mindre än en Audi S6 i pappren...

Senast redigerat av Rquired (5 december 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Janneutanb
5 december 2011 · 7 271 Inlägg

Haha en S6 med V8 under litern? Aldrig i livet...
Vi har åkt duktigt många mil med en sån bil och rekordet ligger på 1,2L/mil. Och då gick det riktigt, riktigt lugnt!

tommen23
5 december 2011 · 46 Inlägg

tack för alla svar! har hjälpt mycket. blir till att ringa på hondan jag länkade. och om inte det går vägen så kommer jag slå ett närmare öga på e46an:)

Honda Civic ek4 "Hello Kitty" (1998)
kannebanne
5 december 2011 · 2 046 Inlägg

Brains skrev:
Haha en S6 med V8 under litern? Aldrig i livet...
Vi har åkt duktigt många mil med en sån bil och rekordet ligger på 1,2L/mil. Och då gick det riktigt, riktigt lugnt!

De roliga e att jag har bilen och kör den varje dag! Och när den e kall som ovanstående skrev så dricker den rätt mycket. Men skumm för jag har kört på 0.9/mil och de märktes på bensinmätaren och på färdsaken. Och de har jag med, ca 4000 mil

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.
Knugcab
5 december 2011 · 5 111 Inlägg

Mazda RX8 är en ball bil, men provsitt först om du funderar på en sådan!
Har en kompis som äger en, han tycker man sitter hur skönt som helst i den, jag däremot fick ont i hela kroppen av sätena i en långfärd med den, så det är kanske inte en bil som passar alla på så sätt.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
MarcusGronberg Lowlife
5 december 2011 · 809 Inlägg

tommen23 skrev:
jo vet att hondan är framhjulsdriven, men hellere det än bakhjulsdriven. bmw är la fina, men hur är det med kamrem/kedja på bmw? nästan aldrig sett en annons där det står att den är bytt även om dom gått 20000+ mil. byts den inte alls eller? sen ganska dyra i försäkring va? just nu lutar det nog åt någon type r. nån som har nått bra eller dåligt om impreza?

På BMW byter du aldrig kedjan typ... brukar bytas vid 35000 mil.. wink  bmw är inte mycket dyrare i försäkring än andra..

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog
Chevrolet Impala "Black Squad" (1963)
BMW E39 528IA Touring "Slammed Wagon" (2000)
Rquired Allmänt envis
5 december 2011 · 12 512 Inlägg

ConXraid skrev:

tommen23 skrev:
jo vet att hondan är framhjulsdriven, men hellere det än bakhjulsdriven. bmw är la fina, men hur är det med kamrem/kedja på bmw? nästan aldrig sett en annons där det står att den är bytt även om dom gått 20000+ mil. byts den inte alls eller? sen ganska dyra i försäkring va? just nu lutar det nog åt någon type r. nån som har nått bra eller dåligt om impreza?

På BMW byter du aldrig kedjan typ... brukar bytas vid 35000 mil.. wink  bmw är inte mycket dyrare i försäkring än andra..

Det finns inget fast bytesintervall på kedjan till en BMW, misskött bilen och den kan gå av vid 25.000mil (Har hänt...) eller sköt bilen väl och den kan utan problem rulla 40-65.000mil utan rassel i alla fall.

KanneBanne: Så du kan se på "bensinmätaren" (Mätaren som visar mängden bränsle i tanken?) vad din bil dricker och veta att detta är 100% rätt? Jösses, bara det faktum att bilen dricker markant mindre än vad tom Audi själva anger borde få dig att överväga sakens rimlighet... roll

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
CTR-Jante
6 december 2011 · 301 Inlägg

Tror inte du blir besviken om du köper hondan..
Den Har ju dom sakerna som man brukar köpa till först med..

Volkswagen Passat "Sportscombi" (2020)
tommen23
6 december 2011 · 46 Inlägg

så. har snackat med han som äger honda, och åker eventuellt och hämtar den i helgen! voresuper bra med svar nu, för har en fråga. den har ju gått 17400mil, och läste i en annan annons att man ska kolla/ställa in ventilerna på en vtec. och nått sånt är inte gjort. är det någon annan stor service som väntar eller som måste göras? eller är det olja och filter som på allt annat? den verkar riktigt fin annars

Honda Civic ek4 "Hello Kitty" (1998)
gurkmeja
6 december 2011 · 23 Inlägg

BMW har kamkedja. Dessa är mer eller mindre underhållsfria under bilens livslängd.

pampers138 Har alltid rätt!
6 december 2011 · 689 Inlägg

Skit i alla andra bilar.
Nu jäklar ska du åka stort och manligt!

Har det du söker! 
http://www.blocket.se/sodermanland/Vals … 11&w=3

Kostat på över 60k senaste åren i däck mm.

Livet är ett helvete, du är bjuden!
BMW 528 "BBS" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang