Sälja bil: Helt dött!? Är det fel på annons / pris?

joakim89
7 mars 2012 · 1 265 Inlägg

charlie_hansson skrev:
La ut min Golf -04 på blocket för 3 veckor sedan, la ut den för 66k. Gåt 11 000 , nybesiktad, skattad servad osv osv.

Ingen hörde av sig på 1 vecka. Då tecknade jag blocket begagnade försäkring. Ändå inget svar på 1 vecka. Sänkte priset från 66k till 61k och då började folk ringa. Den blev såld igår efter 3 veckor.

Min slutsats: Priset är avgörande visserligen. Verkar som att folk inte har pengar och då snålar man hellre på bilar / lyx prylar än annat.

Folk vill bara betala ca 70% av de som säljaren vill ha

Lowenhart fälg fantast
7 mars 2012 · 1 086 Inlägg

nyare dieslar är väldigt lättsålda, spec v70/s70

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71
Audi A7 3.0 "Bilstein Airride" (2015)
Volkswagen Golf mk2 "Drömbilen" (1985)
Rock-Star
7 mars 2012 · 2 982 Inlägg

blocket ÄR stendött just nu..

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 mars 2012 · 17 486 Inlägg

Rock-Star skrev:
blocket ÄR stendött just nu..

Jupp. Billiga bensinsnåla bilar för runt 10 lappar verkar gå att sälja. Sen är det stopp. Bra för mig som ska köpa dock... Har ju kontakt med handlare fortfarande och de beklagar sig med (som alltid) och just runt 50-60k verkar vara riktigt svårt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Masquerade Aldrig nöjd
7 mars 2012 · 804 Inlägg

Man får givetvis anpassa sig efter marknaden. Om ingen ringer har man satt för högt pris; Istället för att sätta ett pris lika högt som konkurrenten (dvs liknande bil i samma skick) så går man istället under det priset. Det spelar ju ingen roll vad du kan få för bilen om 6 månader om du försöker sälja den nu.

"Men min bil är värd si och så på pappret" fungerar liksom inte, bilförsäljning tillhör inte någon magisk ekonomi som är helt oberoende sin egen marknad. Köparen bestämmer priset och har du rätt pris kommer det alltid finnas köpare.

Livet är för kort för att äga Volvo.
Pim_Pim
7 mars 2012 ·

Masquerade skrev:
Man får givetvis anpassa sig efter marknaden. Om ingen ringer har man satt för högt pris; Istället för att sätta ett pris lika högt som konkurrenten (dvs liknande bil i samma skick) så går man istället under det priset. Det spelar ju ingen roll vad du kan få för bilen om 6 månader om du försöker sälja den nu.

"Men min bil är värd si och så på pappret" fungerar liksom inte, bilförsäljning tillhör inte någon magisk ekonomi som är helt oberoende sin egen marknad. Köparen bestämmer priset och har du rätt pris kommer det alltid finnas köpare.

Sen har ju bilderna samt beskrivningen väldigt mycket inflytande också.

940R
7 mars 2012 · 1 567 Inlägg

Tycker ändå det är märkligt att folk inte ringer och pratar kommer och tittar fysiskt sedan lägger ett bud!! i det stora hela så sätter man alla ett högre pris än vad man räknar med att få ifrån början.
Detta känns ju som folk över lag borde ha lärt sig att allt går att pruta på till en viss nivå givetvis.Bara för att en bil ligger för 100.000:- så kan man ju ge ett bud på 80-90 tusen med ganska stor möjlighet att få den för det priset.

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Kia Sportage GTline "GTline" (2016)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 mars 2012 · 17 486 Inlägg

Pim_Pim skrev:

Masquerade skrev:
Man får givetvis anpassa sig efter marknaden. Om ingen ringer har man satt för högt pris; Istället för att sätta ett pris lika högt som konkurrenten (dvs liknande bil i samma skick) så går man istället under det priset. Det spelar ju ingen roll vad du kan få för bilen om 6 månader om du försöker sälja den nu.

"Men min bil är värd si och så på pappret" fungerar liksom inte, bilförsäljning tillhör inte någon magisk ekonomi som är helt oberoende sin egen marknad. Köparen bestämmer priset och har du rätt pris kommer det alltid finnas köpare.

Sen har ju bilderna samt beskrivningen väldigt mycket inflytande också.

Exempel: Bild tagen i regn på Statoil (Regplåt syns ej) och:

- Säljes av "BMW"
- grom bra vexelålda å motoren
- jette bensin snål.

Kan vara lite svårsåld alltså?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Masquerade Aldrig nöjd
7 mars 2012 · 804 Inlägg

Pim_Pim skrev:

Masquerade skrev:
Man får givetvis anpassa sig efter marknaden. Om ingen ringer har man satt för högt pris; Istället för att sätta ett pris lika högt som konkurrenten (dvs liknande bil i samma skick) så går man istället under det priset. Det spelar ju ingen roll vad du kan få för bilen om 6 månader om du försöker sälja den nu.

"Men min bil är värd si och så på pappret" fungerar liksom inte, bilförsäljning tillhör inte någon magisk ekonomi som är helt oberoende sin egen marknad. Köparen bestämmer priset och har du rätt pris kommer det alltid finnas köpare.

Sen har ju bilderna samt beskrivningen väldigt mycket inflytande också.

Ja, absolut. Bilder och text är ju oftast mer avgörande än specifik modell. Sålde själv två relativt svårsålda bilar på 2-3 veckor mitt i högsommaren förra året; Min egen Coupé och min systers 945, båda utan AC. Inte världens mest lockande bilar i 30 grader. tongue

Livet är för kort för att äga Volvo.
940R
7 mars 2012 · 1 567 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

Pim_Pim skrev:

Masquerade skrev:
Man får givetvis anpassa sig efter marknaden. Om ingen ringer har man satt för högt pris; Istället för att sätta ett pris lika högt som konkurrenten (dvs liknande bil i samma skick) så går man istället under det priset. Det spelar ju ingen roll vad du kan få för bilen om 6 månader om du försöker sälja den nu.

"Men min bil är värd si och så på pappret" fungerar liksom inte, bilförsäljning tillhör inte någon magisk ekonomi som är helt oberoende sin egen marknad. Köparen bestämmer priset och har du rätt pris kommer det alltid finnas köpare.

Sen har ju bilderna samt beskrivningen väldigt mycket inflytande också.

Exempel: Bild tagen i regn på Statoil (Regplåt syns ej) och:

- Säljes av "BMW"
- grom bra vexelålda å motoren
- jette bensin snål.

Kan vara lite svårsåld alltså?

haha ja men det ger oss ett gott skratt samtidigt som man skakar på huvudet som en normal människa
Tror sådana bilar säljs till samma personer som talar och skriver lika illa..

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Kia Sportage GTline "GTline" (2016)
Pim_Pim
7 mars 2012 ·

Dieselsmurfen skrev:

Pim_Pim skrev:

Masquerade skrev:
Man får givetvis anpassa sig efter marknaden. Om ingen ringer har man satt för högt pris; Istället för att sätta ett pris lika högt som konkurrenten (dvs liknande bil i samma skick) så går man istället under det priset. Det spelar ju ingen roll vad du kan få för bilen om 6 månader om du försöker sälja den nu.

"Men min bil är värd si och så på pappret" fungerar liksom inte, bilförsäljning tillhör inte någon magisk ekonomi som är helt oberoende sin egen marknad. Köparen bestämmer priset och har du rätt pris kommer det alltid finnas köpare.

Sen har ju bilderna samt beskrivningen väldigt mycket inflytande också.

Exempel: Bild tagen i regn på Statoil (Regplåt syns ej) och:

- Säljes av "BMW"
- grom bra vexelålda å motoren
- jette bensin snål.

Kan vara lite svårsåld alltså?

Precis, det är då man trycker bort annonsen och väljer nån annan.
Eller folk som lägger ut en bild från google och skriver, "inte min bil på bilden men en lika dan".
Eller varför inte skita i att ens lägga ut en bild ?

Såg en annons för inte så länge sen där en skrev såhär, "Testpiloter eller dylikt får ej provköra bilen, eventuella köpare får sitta bredvid när vi tar en provsväng". Och den bilen var rätt dyr, vi pratar omkring 200.000kr. Liksom, va fan ? Man ska köpa bilen men du får inte provköra den innan, så du måste köpa grisen i säcken. :S

LoudPipes
7 mars 2012 · 58 Inlägg

Bilar mellan 10000-20000kr verkar lättsålda. Jag sålde en 940ltt -95 i början av året och det gick inte 2dagar innan den va såld. Och så sålde jag en V70 2.5T -99 för ca 2veckor sen och den gick på några timmar. Inte några bensinsnåla bilar och jag tycker att jag satte rätt höga priser i förhållande till skick, mil mm pga av att alla prutar ju lite när dom ska köpa bil.
Och så har jag ju min camaro som inte blev såld förra året, så har varit med om både svårsålt och lättsålt.

Vem fan behöver T5 när det finns V8?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang