*Köpråd* Volvo s60 t5 budget 50 000kr

Lyngmo
7 december 2011 · 466 Inlägg

jag tror det också.... GROWE. men jag tycker min drar okej mot min vr6 a innan big_smile

Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
7 december 2011 · 1 163 Inlägg

Growe skrev:

perryboy skrev:
vi pratar inte om någon 2,4t

skillnaden mellan t5 och 2.4t är sååå liten att skillnaden i förbrukningen vid likvärdig körning
att det faktist är relevant vad en s60 drar oavsätt om det är 200hk eller 250hk

Dem spärrar väl deras automat lådor på 2an, så jag förstår varför dem får upp dem i 2l/mil wink

~Andy~
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 december 2011 · 13 776 Inlägg

Andyy90 skrev:

Growe skrev:

perryboy skrev:
vi pratar inte om någon 2,4t

skillnaden mellan t5 och 2.4t är sååå liten att skillnaden i förbrukningen vid likvärdig körning
att det faktist är relevant vad en s60 drar oavsätt om det är 200hk eller 250hk

Dem spärrar väl deras automat lådor på 2an, så jag förstår varför dem får upp dem i 2l/mil wink

haha japp..

på min gamla 855turbo såg jag snittförbrukningar på 1.5-1.7 men då körde jag som fan och lite till
svårt att nå så mycket högre förbrukning om man har en frisk motor och kör fullt ös

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
7 december 2011 · 1 163 Inlägg

Growe skrev:

Andyy90 skrev:

Growe skrev:

skillnaden mellan t5 och 2.4t är sååå liten att skillnaden i förbrukningen vid likvärdig körning
att det faktist är relevant vad en s60 drar oavsätt om det är 200hk eller 250hk

Dem spärrar väl deras automat lådor på 2an, så jag förstår varför dem får upp dem i 2l/mil wink

haha japp..

på min gamla 855turbo såg jag snittförbrukningar på 1.5-1.7 men då körde jag som fan och lite till
svårt att nå så mycket högre förbrukning om man har en frisk motor och kör fullt ös

eller hur, körde som fan med tjejens 170hk s60 -01 landade max på 1.3... då var det fullgas i 25 mil på motorväg tongue

~Andy~
Rquired Allmänt envis
7 december 2011 · 12 512 Inlägg

Har i alla fall själv alltid erfarit Volvo som törstiga, en förbrukning på 1.3-1.5L/mil är kanske att ta i men närmre 1.1L/mil eller kanske lite till har de S60 Turbo jag kört tagit i alla fall. Inga skyhöga siffror men klart mer än många liknande bilar med samma prestanda...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
gurkmeja
7 december 2011 · 23 Inlägg

Vad finns det då för liknande bilar i samma prisklass med liknande möjligheter att trimma i framtiden?

F4S4N CAD-konstruktör
7 december 2011 · 1 392 Inlägg

Min 2.4T ligger på 0.65-0.7 landsväg när man "planerar" sin körning. Blandad körning (med mycket gasande inkluderat) ligger den på ganska precis 1L/mil. Hade en T4 innan som även den hade exakt samma siffror.

Att en T5 ligger på 1.4-1.5 liter milen vid blandad körning är ju bara struntprat. Dessa siffrorna kommer du bara upp i vid många kallstarter med kort körsträcka alternativt om du ger järnet överallt du ska!


Såg även att trådskaparen skrev att bilarna hade gått lite längre. 18 000 och uppåt. Vill bara säga att 18 000 rent maskinellt sett är inga siffror du ska stirra dig blind på. Är bilen välskött så spelar det ingen som helst roll. Min ligger på nästan exakt 30 000 nu och jag märker inga som helst tecken på att något skulle vara fel maskinellt sett. Har den gått 18 000 så är den precis inkörd! smile

Om du testkör så tänk på framvagnen. Lyssna efter missljud. Dra gärna upp i lite högre farter och känn efter vibrationer vid gaspådrag också. Brukar vara styrleder/styrstag. Kostar inte många kronor att byta själv och du ska absolut inte avstå från att köpa bilen pga att någon led är kass, men du kan ju alltid pruta några extra tusenlappar!
Kolla även fjäderbenslagringarna. Brukar ganska ofta vara rötna. Är dom väldigt rostiga så har dom antagligen aldrig bytts ut och det kan då bli aktuellt att åtgärda ganska ifall du inte vill ha en dämpare genom huven! wink

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
F4S4N CAD-konstruktör
8 december 2011 · 1 392 Inlägg

Felplacerad skrev:

F4S4N skrev:
Min 2.4T ligger på 0.65-0.7 landsväg när man "planerar" sin körning. Blandad körning (med mycket gasande inkluderat) ligger den på ganska precis 1L/mil. Hade en T4 innan som även den hade exakt samma siffror.

Att en T5 ligger på 1.4-1.5 liter milen vid blandad körning är ju bara struntprat. Dessa siffrorna kommer du bara upp i vid många kallstarter med kort körsträcka alternativt om du ger järnet överallt du ska!


Såg även att trådskaparen skrev att bilarna hade gått lite längre. 18 000 och uppåt. Vill bara säga att 18 000 rent maskinellt sett är inga siffror du ska stirra dig blind på. Är bilen välskött så spelar det ingen som helst roll. Min ligger på nästan exakt 30 000 nu och jag märker inga som helst tecken på att något skulle vara fel maskinellt sett. Har den gått 18 000 så är den precis inkörd! smile

Om du testkör så tänk på framvagnen. Lyssna efter missljud. Dra gärna upp i lite högre farter och känn efter vibrationer vid gaspådrag också. Brukar vara styrleder/styrstag. Kostar inte många kronor att byta själv och du ska absolut inte avstå från att köpa bilen pga att någon led är kass, men du kan ju alltid pruta några extra tusenlappar!
Kolla även fjäderbenslagringarna. Brukar ganska ofta vara rötna. Är dom väldigt rostiga så har dom antagligen aldrig bytts ut och det kan då bli aktuellt att åtgärda ganska ifall du inte vill ha en dämpare genom huven! wink

Hela grejen är väl att +/- 20.000mil så börjar man få byta alla jäkla slitagedelar. Det man oroar sig för vid högt miltal är väl inte direkt att motorn ska rasa..I alla fall inte förens efter 40.000mil. 18.000mil är mycket. Om man själv kör en bil som gått 30.000mil så kanske man inte tycker det dock :p Kan lova att en S60 inte är "precis inkörd" vid 18.000mil...Det är väl mer sånt som 740 raggare spottar ur sig på mcd parkeringen wink

Nja där har du både rätt och fel. Håller med om att man kan ha otur och få byta en del slitage-delar. Dock så får man ju generellt sett göra detta ganska frekvent på alla dessa bilarna oavsett miltal. Styrleder, k-stag och magnetventiler är ju något som den har en tendens att förbruka ganska snabbt big_smile

Har själv bytt AC-kompressorn på min bil, dock vid 28k. Det är faktiskt den enda delen som är bytt, utöver slitage-delarna såklart. Köper du en som gått 18 000 så är den största och dyraste servicen precis gjord vilket är kanon. Att motorn skulle rasa vid 40k har jag svårt att se. Snarare att lådan eller något annat kritiskt ger med sig.

Och om bilen då har rullat 40k mil och detta skulle inträffa, då har du ändå haft den i 22k mil (förutsatt att du köper en som gått 18k) och 10 år, räknat på drygt 2000mil/år. Alltså är bilen runt 20 år gammal när den "dör". Det är ju som sagt en budget på 50 000kr och då är dessa siffrorna väldigt bra. Det är ju ingen ny bil och man får räkna med en genomsnittlig material-kostnad på runt 3-4000kr/år utöver vanlig service på en sådan här bil! smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
perryboy
8 december 2011 · 45 Inlägg

Om jag ska vara lite hård på denna tråden så säger jag :
Köp inte ett volvo s60, törstiga och väldigt tråkiga att köra smile

Rquired Allmänt envis
8 december 2011 · 12 512 Inlägg

perryboy skrev:
Om jag ska vara lite hård på denna tråden så säger jag :
Köp inte ett volvo s60, törstiga och väldigt tråkiga att köra smile

Jag kan till en viss del hålla med dig om att S60 varken hör till de roligaste bilarna att köra eller är en bensinsnål modell, men om man skall ta allting till sin spets så kan man få alla bilar att framstå som dåliga köp. Till exempel; Hur rolig är egentligen en Audi A4? Framtung och sävlig med en trist fyra under huven som dessutom lätt råkar ut för oilsludge och haveri... smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
perryboy
8 december 2011 · 45 Inlägg

Om man har ägt bägge bilarna så kan jag nog säga vad jag föredrar!
Sen kan man ju ha enkel 4, v6 och v8 i audi a4 så det finns ju alternativ smile
Min bil är ju ingen värsting men den går stabilt som satan på vägen

F4S4N CAD-konstruktör
8 december 2011 · 1 392 Inlägg

Felplacerad skrev:

perryboy skrev:
Om man har ägt bägge bilarna så kan jag nog säga vad jag föredrar!
Sen kan man ju ha enkel 4, v6 och v8 i audi a4 så det finns ju alternativ smile
Min bil är ju ingen värsting men den går stabilt som satan på vägen

Fast det är ju en ganska drastisk prisskillnad också smile

S60 T5 är fruktansvärt rolig bil för sitt pris.

Och det går ju faktiskt att få väghållningen uppgraderad väldigt billigt smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
perryboy
8 december 2011 · 45 Inlägg

9-5 aero är nog bäst bil för pengarna smile

perryboy
8 december 2011 · 45 Inlägg

billig, rolig att köra , inte jättedyr att äga!

perryboy
8 december 2011 · 45 Inlägg

får ju köpa rätt ex såklart, kollade på 15bilar innan jag köpte min. så inte köpa grisen i säcken smile

perryboy
8 december 2011 · 45 Inlägg

300hk i en framhjulsdriven bil är åt helvete för mycket smile

Rquired Allmänt envis
8 december 2011 · 12 512 Inlägg

perryboy skrev:
Om man har ägt bägge bilarna så kan jag nog säga vad jag föredrar!
Sen kan man ju ha enkel 4, v6 och v8 i audi a4 så det finns ju alternativ smile
Min bil är ju ingen värsting men den går stabilt som satan på vägen

Jag tror inte innebörden utav mitt inlägg gick fram, Audi A4 är en riktigt bra bil jag ville bara visa att man kan få alla bilmodeller att framstå i dålig dager om man vill och det var precis det jag gjorde med den bilen du äger som ett exempel. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Sotam
9 december 2011 · 95 Inlägg

perryboy skrev:
300hk i en framhjulsdriven bil är åt helvete för mycket smile

Äh, 300hk i en fyrhjulsdriven bil är åt helvete för lite smile !

Jag har kört focus rs med 430hk på framhjulen och det är inga som helst problem! Jag kör med +350hk i min s60 och så länge jag inte kör på bana (vilket jag inte gör) har jag inga problem med drivhjulsgrepp när väl 2ans vxl åkt i. Jag har växt ifrån rivstarter från stillastående vid rödljusen och jag kör inte runt och driftar på landsvägarna. För min körning (98% stad och landsväg) passar framhjulsdrift alldeles utomordentligt.

Munkis
9 december 2011 · 1 637 Inlägg

perryboy skrev:
300hk i en framhjulsdriven bil är åt helvete för mycket smile

Dummaste kommentaren jag hört idag! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang