Hästkrafter och vridmoment...

Misdemeanor
31 augusti 2006 · 43 Inlägg

Jag hamnade i en underlig diskussion med en arbetskamrat nyss om skillnaden mellan hästkrafter och vridmoment. Jag kan helt enkelt inte förstå mig mycket på det, och min arbetskamrat som pluggade fysik på högskolenivå i tre år (på sjuttiotalet någon gång) blir heller inte mycket klokare.

Vi skulle känna oss väldigt glada och kloka om vi fick lite hjälp med det här aningen.. menlösa ämnet! tongue

sveddan
31 augusti 2006 · 1 453 Inlägg

Var är Sharky? smile

För snabbt svar är nog wikipedia.org ett bättre alternativ än garaget.org.

GrebyAxel
31 augusti 2006 · 524 Inlägg

Hittade en formel i en fysikbok.
Vridmoment (Nm) * motorvarv/3,869 = hästkrafter

1 hk = 75 kpm/s = ca. 735,50 W      Kpm = vridmoment i kilopondmeter

sveddan
31 augusti 2006 · 1 453 Inlägg

GrebyAxel skrev:
Hittade en formel i en fysikbok.
Vridmoment (Nm) * motorvarv/3,869 = hästkrafter

1 hk = 75 kpm/s = ca. 735,50 W      Kpm = vridmoment i kilopondmeter

Jo men om jag förstod saken rätt så var frågan "vad är SKILLNADEN mellan vridmoment och hästkrafter", inte hur man räknar ut hästkrafter från Nm.

Misdemeanor
31 augusti 2006 · 43 Inlägg

Den formeln känns lite suspekt, eftersom två bilar med X hästkrafter inte båda har Y vridmoment.
För att inte tala om att en diesel har, i förhållande till hästkrafter, oftast mycket mer vridmoment än en bensin driven historia.

Daniel
31 augusti 2006 · 671 Inlägg

Vridmomentet är en kraft.
Hästkrafterna är en effekt.



Misdemeanor: Hur ser vridmomentskurvan och effektkurvan ut på en disel i jämförelse med en bensinbil?
Glöm inte bort att varvtalet finns med i ekvationen.

Senast redigerat av Daniel (31 augusti 2006)

Airflowarn
31 augusti 2006 · 11 Inlägg

Det är som daniel säger

sveddan
31 augusti 2006 · 1 453 Inlägg

*suck*

Misdemeanor
31 augusti 2006 · 43 Inlägg

how enlightening..
jag står lika förvirrad nu.. tongue

Phaetoon
31 augusti 2006 · 8 156 Inlägg

vridmoment handlar om råstyrka medan hästkrafter handlar om hur stark bilen är vid olika varvtal.

Det är som att hålla på med hantlar.
Säg att en person precis klarar av att göra ett set med 20 reps på 10kg på samma tid som en annan person precis klarar ett set med 10 reps på 20 kg.

Själva "hästkrafterna" är detsamma. (Både personerna har ju flyttat 200 kg på samma tid)
Men det krävs bra mycket mer styrka (vrid) för att kunna lyfta 20 kg.

Senast redigerat av Phaetoon (31 augusti 2006)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
THEBADGUY Gorgilus addictus
31 augusti 2006 · 4 736 Inlägg

Phaetoon skrev:
vridmoment handlar om råstyrka medan hästkrafter handlar om hur stark bilen är vid olika varvtal.

Det är som att hålla på med hantlar.
Säg att en person precis klarar av att göra ett set med 20 reps på 10kg på samma tid som en annan person precis klarar ett set med 10 reps på 20 kg.

Själva "hästkrafterna" är detsamma. (Både personerna har ju flyttat 200 kg på samma tid)
Men det krävs bra mycket mer styrka (vrid) för att kunna lyfta 20 kg.

bra läsning de...nu har man lärt sig något nytt smile

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Phaetoon
31 augusti 2006 · 8 156 Inlägg

Misdemeanor skrev:
Den formeln känns lite suspekt, eftersom två bilar med X hästkrafter inte båda har Y vridmoment.
För att inte tala om att en diesel har, i förhållande till hästkrafter, oftast mycket mer vridmoment än en bensin driven historia.

Den formeln utgår ifrån att du vet minst två av dom "okända" faktorerna. Så den formeln fungerar. Du måste veta Nm och motorvarv för att kunna räkna ut hk vid just det varvtalet...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Ostsåsen
1 september 2006 · 173 Inlägg

Vridmoment (Nm) är den kraft som motorn utvecklar momentant. Effekten (Hk) är vridmomentet gånger varvtalet mätt i radianer/sekund.

En diesel har högt vridmoment, men dieseln klarar inte att varva så högt utan att tappa vridmomentet. Då blir ändå maxeffekten inte högre än en bensinmotor eftersom bensinmotorn "kompenserar" sitt klena vridmoment med att varva. Då blir maxeffekten på dessa motorer ändå lika mycket och vridmomentet säger egentligen ingenting i det fallet om prestandan utan mer om motorkaraktären, kan man väll kanske säga...

Kan tillägga att en F1 motor har ett maximalt vridmoment på ca. 350 nm, men F1 bilen går fort som bara den ändå. Varför? Ledtråd : Vad varvar en F1 motor? Jo, 18.000rpm och då behövs inget högt vrid för att utveckla hög effekt. smile

En motor utvecklar alltid lika högt vridmoment (mätt i Nm) som effekt (mätt i Hkr) vid 7000rpm.
Vid 3500rpm är effekten alltid halva vridmomentet om vi håller oss till samma enheter.

Det frågades efter Sharky längst upp i tråden, faktum är att denna info kommer just ifrån våran gode moderator Göran eftersom jag frågade honom om just denna sak och fick detta som svar en gång i tiden. Tack, Göran! smile

mvh Fredric

Senast redigerat av Ostsåsen (1 september 2006)

Misdemeanor
1 september 2006 · 43 Inlägg

Vilka killar!
Mycket upplysande, bättre svar hade jag nog inte kunnat önska!
Tack så mycket för hjälpen

Alecci
1 september 2006 · 2 014 Inlägg

Har en fråga jag aldrig lyckats bli klok på, vet inte om den hamnar lite OT i den här tråden, så vänligen ha överseende med det...

Hur kan max effekt inte ligga vid exakt samma varvtal som max vridmoment, om de bägge värdena nu är direkt sammanlänkade i formeln för att räkna fram effekt?

Räkna gärna med den formeln på min bil där max vridmoment är 392 Nm @ 4400 RPM och max effekt är 328 hk @ 6420 RPM (originalsiffror).

Använder man den formeln blir nog svaret att vridmomentet är större vid 6420 RPM, men varför anges då max vridmoment vid 4400 RPM?

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
ilsken
6 september 2006 · 1 Inlägg

Effekt är en produkt av vrid och varvtal, därför är oftast max effekt högre upp i varvtalsregistret än max vrid.

Rätt formel är:

Hk = Nm x RPM / 7000 (7000 är inte exakt, men är nära nog wink
eller
Nm = Hk x 7000 / RPM
eller
RPM = Hk x 7000 / Nm

Så...din bil har alltså 392 Nm @ 4400 RPM, stoppa in det i formeln och vi får:
Hk = 392 x 4400 / 7000 = 246.4 hk @ 4400 RPM

Tar vi sedan och stoppar in 328 hk @ 6420 RPM i formeln så får vi:
Nm = 328 x 7000 / 6420 = 357,6 Nm @ 6420 RPM

Din bil har alltså ca 392Nm @ 4400 RPM och ca 358Nm @ 6420 RPM, dvs du har inte max vrid där du har max effekt. Hoppas det blev lite klarare smile

Senast redigerat av ilsken (6 september 2006)

Alphasonic Piratpartiet
6 september 2006 · 339 Inlägg

funkar den på diesel också?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang