3372
Sök

Generalfel på elen bakåt i bilen - Saab 9-3ss

115 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
Hej!
Har ett akut problem här och har ingen aning om vad som hänt.

Bil: Saab 9-3 SportSedan -03,

Problem:
Bagageluckan ur funktion
Baklysen ur funktion
Bakblinkers ur funktion.

Ja allting bakom bakdörrarna! Enda som lyser(lyser svagt) är Högra halvan av bromsljuset högst upp i bakrutan, diodrampen.

Händelse:
En kabel till baslådan hoppade ur för ett par dagar sedan och tänkte fixa det här, så tog bort den kabeln och skulle gå ifrån bilen när belysningen i bagaget slockande.
Jag trodde det var för att luckan varit öppen för länge och stängde den för att sen öppna den igen. Den ööpnar sig inte.
Har kollat instruktionsboken efter vilken säkring det kan vara men har kommit fram till att det är för mycket saker som bara lagt och måste i så fall vara en jävla massa säkringar!

Har provat att tagit bort ena polen på batteriet och satt tillbaka igen. Funkar inte

När man försöker "öppna" bagageluckan med nyckel så blinkar blinkersen(bara fram) som den gör för att indikekra att den är öppen men åter går den inte att öppna.

Alltså är det HANDTAGET på bagageluckan som inte fungerar..

Frågor:

1: Vad fan är det som har hänt egentligen?
2: Finns det något annat sätt att öppna bagageluckan utan att bildligt talat bryta sig in i skiten?
    - (Det sitter ju en säkringsbox i bagageluckan till bakljus, bakblinkers, bromsljus osv. men den kommer man ju inte åt!? )

Bilen startar och allting annat funkar och ingenting indikerar i bilen att något ska vara fel!?

Supraman
2 300 Inlägg
7 december 2011
Hmm.
Kolla och se om du ser några dåliga jordpunkter.
Åk till en verkstad och läs av felkoder, bilens dator loggar det mesta.
Men du får bara upp varningslampa om de rör något med motor växellåda osv.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

115 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
Stefan Varberg skrev:
Hmm.
Kolla och se om du ser några dåliga jordpunkter.
Åk till en verkstad och läs av felkoder, bilens dator loggar det mesta.
Men du får bara upp varningslampa om de rör något med motor växellåda osv.

Prioritet 1 just nu är ju att komma in i bakluckan så att jag kan se någonting överhuvudtaget!
Tips?

613 Inlägg
7 december 2011
Kan du inte fälla sätena å plocka klädseln innifrån för att komma åt mekanismen?

115 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
Johnson skrev:
Kan du inte fälla sätena å plocka klädseln innifrån för att komma åt mekanismen?

Är ju inte fällbara säten på den, endast skidlucka och önska mig lycka till om jag ska komma in i den! wink

613 Inlägg
7 december 2011
sneJe skrev:
Johnson skrev:

Är ju inte fällbara säten på den, endast skidlucka och önska mig lycka till om jag ska komma in i den! wink

jo visst fasen är de de? tongue

Hmm när ja byggde dom så va de fällbart iaf.. eller va de tillval.. ne.. kan ha förträngt den tiden..

115 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
Johnson skrev:
sneJe skrev:
Johnson skrev:

Hmm när ja byggde dom så va de fällbart iaf.. eller va de tillval.. ne.. kan ha förträngt den tiden..

Jag kan inte hitta vart jag ska fälla dom i alla fall? finns inga handdag eller någonting.

Och kom inte och säg att man fäller dom från bagagesidan då blir jag ledsen... För det är dit in jag vill men inte kommer...

613 Inlägg
7 december 2011
sneJe skrev:
Johnson skrev:
sneJe skrev:

Jag kan inte hitta vart jag ska fälla dom i alla fall? finns inga handdag eller någonting.

Och kom inte och säg att man fäller dom från bagagesidan då blir jag ledsen... För det är dit in jag vill men inte kommer...

uppe brevid nackstöden? finns de inte 4kantiga "knappar,handtag" där?
Men ja blev osäker nu men måste ju finnas många ss ägare där ute..

309 Inlägg
7 december 2011
som jag förstår det på saabs info så fälls fyrdörrars versionerna innefrån bagagen. men du borde ju kunna komma åt spärrarna genom skidluckan
Senast redigerat av jonas_ahman (7 december 2011)

Läser och släcker felkoder. pm för info

115 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
jonas_ahman skrev:
som jag förstår det på saabs info så fälls fyrdörrars versionerna innefrån bagagen. men du borde ju kunna komma åt spärrarna genom skidluckan

Du har rätt, hittade det, ska bara komma åt också (är inte så lång) tongue

613 Inlägg
7 december 2011
jonas_ahman skrev:

nu kom minnet tillbaka, ja de sitter små handtag i ovankant av öppningen när man öppnat luckan.. sorry.. då va de inte så lätt ändå..

115 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
PROBLEMET LÖST!

Felet var att den muttern som jordningen till baslådan satt på även hade två andra jordningar på sig. Dessa hade tappat kontakt med chassit (eller fått för lite).

Antog att det var någonting litet jag råkat göra men det här var nästan larvigt.

Problemet just då var att jag inte kom in till bagaget för att lokalisera detta.

Lösning:
Som flera ovanstående skrivit så fälls sätena genom små handtag precis där bagageluckan börjar, i ovankant.
Dessa nådde jag inte från skidluckan så med hjälp av, tro det eller ej, ett vedträ lyckades jag fälla sätena inifrån bilen för att seda låda jordningarna få kontakt igen och allting funkar nu som det ska...

Kan konstatera att det största felet var jag i det hela. Skulle inte ha stängt bageluckan när lampan slocknade så hade denna tråd aldrig skapats.

Jag får helt enkelt bjuda på mig själv och hoppas på att under hålla några trevliga människor här på garaget.org

Tack ni som svarade med tips och idéer!

// sneJe

Sök