Projekt Gästrumsmotor (DEN LEVER!! på s.13)

quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
15 december 2011 · 1 301 Inlägg

JonR skrev:

quinna skrev:
Jag  vill ha ett mekaniskt "klick" när jag stoppar ner oljestickan i tråget. Letar dock efter någon passande typ av koppling, men det kommer sen.

En tryckluftkoppling? Den "klickar" ju bra och borde gå att använda på nåt sätt! smile

Mvh/Jon

Jag satt och labbade med lite olika TEMA och Swagelock-kopplingar men hittade inget som funkade bra. Antingen blev dom för klumpiga eller så va dom inte öppna, alltså dom var trycktäta när dom inte var kopplade, och då går det inte att få igenom stickan. Men jag hittar nog nåt. Annars får man kanske bygga en egen snabbkoppling tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
16 december 2011 · 1 301 Inlägg

Jag provmonterade klart dom sista bitarna i bottendelen idag. Inte så mycket att orda om egentligen, men nu är alla lagerspel uppmätta och dokumenterade och jag vet att delarna kommer fungera ihop. Det är lite tajt just nu dock, för vevstakarnas bultar går i blockets väggar lite lätt, så jag kommer måste fila lite. Men det blir sjysst. Det är nåt speciellt med att titta in i ett vevhus med bara nya, blanka delar. Mekanikporr om det nu finns nåt sånt ord.

Jag passade på att fota mina kolvar så ni får se vad jag kommer köra med...

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/vrigt001.jpg
http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/vrigt002.jpg
http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/vrigt006.jpg

Klicka för att se filmen
http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/th_vrigt008.jpg

Visst är det porrigt att se en motor snurra för första gången även om det är väldigt långsamt tongue

När jag hade plockat ihop botten klart var jag tvungen att röja lite. Min kära mor kommer på besök i helgen och eftersom jag kallar motorn för gästrumsmotorn, så innebär det indirekt att verkstan även ska gå att bo i utan allt för mycket av missnöje. När jag då va tvungen att städa passade jag på att hänga på orginaltopparna bara för at få bort dom från golvet och och då kändes det dumt att inte provpassa dit spjällkropparna också. Nu har jag ju inget insug, men en kartong från ett gammalt tangentbord fick fungera som stand-in bara för att få ungefär rätt höjd. Man får ha lite fantasi, men fränt kommer det bli.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/vrigt009.jpg
http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/vrigt010.jpg
http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/vrigt011.jpg

Sist i dagens uppdatering tänkte jag bara visa hur sjysst det är att ha verkstan i gästrummet. Samtidigt vill jag uppmana fler att göra samma sak. Det är säkert många där ute som inte har råd eller av annan anledning inte tillgång till verkstad och då är detta en perfekt lösning tongue Kolla här bara på hur lång tid det tar att förflytta sig från horisontalläget i soffan till "verkstan".

Klicka för att se filmen
http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/th_vrigt012.jpg

Och till sist tänkte jag passa på att visa ett par bilder pågästrummet nu när det faktiskt för en gångs skull är städat tongue

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/vrigt014.jpg
http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/vrigt013.jpg

Kommentera! tongue

Senast redigerat av quinna (16 december 2011)

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
konsp
16 december 2011 · 120 Inlägg

mycket fin mock-up!

_Fredrik
16 december 2011 · 2 788 Inlägg

Ser bra ut, gillade verkligen filmsnutten du lade upp! smile Kolvarnas ovansida ser ut som smile-gubbar, de ser så glada ut big_smile

Fortsätt i samma stil smile

Volkswagen Polo 9N3 "Polo-Yolo" (2005)
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
16 december 2011 · 1 301 Inlägg

_Fredrik skrev:
Ser bra ut, gillade verkligen filmsnutten du lade upp! smile Kolvarnas ovansida ser ut som smile-gubbar, de ser så glada ut big_smile

Fortsätt i samma stil smile

Undra om dom kommer se lika glada ut när dom för veta när dom kommer få jobba mot närmare 11:1 i kompressionsförhållande tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Super40
17 december 2011 · 415 Inlägg

Väldigt fränt bygge. Hur klarar golvet av motorstativet? Det är ju inte helt fel med en motor i lägenheten smile

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)
cheva_raggare
17 december 2011 · 534 Inlägg

Super40 skrev:
Väldigt fränt bygge. Hur klarar golvet av motorstativet? Det är ju inte helt fel med en motor i lägenheten smile

han har ju lagt extra golv på det gamla för annars hade det blivit 4 sjunkningar i golvet där motor lyften ståt wink

Mercedes s124 "Diesel" (1996)
Chevrolet Impala "Airride" (1963)
Chevrolet impala "Cruiser" (1963)
Super40
17 december 2011 · 415 Inlägg

cheva_raggare skrev:

Super40 skrev:
Väldigt fränt bygge. Hur klarar golvet av motorstativet? Det är ju inte helt fel med en motor i lägenheten smile

han har ju lagt extra golv på det gamla för annars hade det blivit 4 sjunkningar i golvet där motor lyften ståt wink

Ja nu ser jag det, väldigt diskret gjort smile

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
17 december 2011 · 1 301 Inlägg

Min flickvän gillade även hon lösning med ett par extra tarkett-skivor. Smälter in riktigt bra, men jag är förvånad över hur hårda tarketgolv är. Det är inga som helst problem att rulla stativet fram och tillbaka och det syns inga direkta märken heller.

Som jag nämnde tidigare i nåt inlägg, så är morsan på besök i helgen. Hon förstod väl inte riktigt vad det var för röd järn-klump som stod där, men efter lite förklaring fick jag lite nickande och ett "Fränt" tongue Så fort dom åker hem ska jag riva isär det igen, fila ur där det behöver filas och sen återmontera på riktigt. När det väl är gjort sen så åker kamaxeln i och ska klockas in. Har som mål att ha en komplett bottendel som är blueprintad och färdigmonterad i slutet av januari. Kommer kanske saknas vattenpump och sånt, men det ger sig. Har ändå planer på att bygga en helt egen remkrets med egensvarvade remhjul osv, så vattenpumpen kommer nog monteras i och med det projektet.

Är det förresten nån som har tips på någon bilmodell som har nån smidig generator, gärna med multiribb-rem. Likaså servopump i smidigt format?

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
bollen1986
17 december 2011 · 3 714 Inlägg

såg riktigt bra ut smile

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
PALLBOCKEN
17 december 2011 · 84 Inlägg

Ser riktigt fint ut, snyggare julprydnad finns inte!
Antar att det finns hiss i huset, en sån där pjäs är ju inte nåt man gärna kånkar på i onödan?!

quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
17 december 2011 · 1 301 Inlägg

Nope, det finns ingen hiss. Jag bor på andra våningen i en lägenhet med loftgång. Det gick ganska bra att få upp det tomma blocket, men när den kompletta motorn ska ner blir det värre. Jag har en kompis som kör kranbil och planen är att få ut motorn via fönstret med hans kran :p

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
PALLBOCKEN
17 december 2011 · 84 Inlägg

quinna skrev:
Nope, det finns ingen hiss. Jag bor på andra våningen i en lägenhet med loftgång. Det gick ganska bra att få upp det tomma blocket, men när den kompletta motorn ska ner blir det värre. Jag har en kompis som kör kranbil och planen är att få ut motorn via fönstret med hans kran :p

Åfan. Hoppas det dokumenteras även det, och hamnar i tråden. Vore kul !

quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
18 december 2011 · 1 301 Inlägg

PALLBOCKEN skrev:

quinna skrev:
Nope, det finns ingen hiss. Jag bor på andra våningen i en lägenhet med loftgång. Det gick ganska bra att få upp det tomma blocket, men när den kompletta motorn ska ner blir det värre. Jag har en kompis som kör kranbil och planen är att få ut motorn via fönstret med hans kran :p

Åfan. Hoppas det dokumenteras även det, och hamnar i tråden. Vore kul !

Kan lova att det kommer finnas både film och  bild på detta tongue Kommer nästan bli en större händelse än första uppstarten tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Pavva
18 december 2011 · 1 215 Inlägg

I så fall tycker jag att ni ger fan i att tappa motorn! xD

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥
BMW E36 325i Turbo "Trettisexan" (1993)
Fiestaraggarn B20 Fanatiker
18 december 2011 · 34 Inlägg

Rått å bygga motorn i gästrummet!! Ännu råare att sen få ut den med kranbil big_smile prenumeration lagd!

Volvo Renoverare
Volvo 145 "GOJen" (1973)
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
20 december 2011 · 1 301 Inlägg

Det är ingen här som vet om det går att få tag i ritningar eller mått på packningsytan på en vanligt Square Bore-förgasare? Jag kommer köra med ett Squarebore-insug och skulle vilja ha alla avstånd mellan bulthål och inloppskanalernas position i förhållande till varandra osv. för att kunna fräsa adaptern mellan min spjällhus och insuget. Jag har letat runt på internet i timmar, jag har snackat med alla jag känner som kan tänkas veta och jag har tillochmed ringt till Edelbrock i USA (dom var inte direkt medgörliga) utan att få tag i nåt som går att använda =/

Det absolut bästa vore om det gick att få tag i en ritning med mått på exakt det insug jag vill ha. Hade jag det hade jag bara kunnat rita ut det på ett aluminiumblock och rita spjällkropparnas "fotavtryck" på andra sidan och sen bara börja borra, fräsa och slipa.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
22 december 2011 · 1 301 Inlägg

Jag har inte hunnit med mer denna veckan. Har varit körigt på jobbet och det är veckan innan jul å allt, men nu i mellandagarna har jag planer på att bygga vidare.

Ikväll hade vi uppesittarkväll med grabbarna. Jag ska bort över jul till tjejens föräldrar, så jag drog ihop polarna för lite Grögg (Glögg och Vodka) och julmusik och precis som vanligt blev det mycket motorsnack. Det slutade med att jag la ihop en simulering i DeskTop Dyno för att visa vart jag gar tänkt hamna. Jag tänkte bifoga Dyno-resultatet här. Visst, det är bara en simulering, men det baseras på en jädra massa erfarenhet och ska enligt uppgift hamna inom +/- 5% förutsatt att man har koll på delarna och har fyllt i datat rätt. Nu har jag inte ens bestämt vilka toppar jag ska ha, men med några relativt snälla toppar, min kam, motsvarande insug och rätt slagvolym lär det se ut såhär:

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/DesktopDyno.jpg

Tänk nu på att detta är i lb-Ft och inte i Nm, så ta momentet*1.36 så får man det i begripbara siffror. Känns rätt bra att man med stor sannolikhet kommer hamna på över 600Nm från 2000rpm upp till nära maxeffekt och med ett maxmoment på närmare 700Nm. Sen lär dessa siffror gå att massera med sjyssta toppar och ordentlig mappning med tändning mot spik i hela registret osv. De e ju trots allt sånt ma jobbar med till vardags tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
25 december 2011 · 1 301 Inlägg

God jul på eder alla! Se upp så ni inte får julskinka i ventilsätet eller prinskorv i förgasarn!

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Joel82
25 december 2011 · 93 Inlägg

härligt med motorporr i gästrummet!
är spjällhusen från en Ford V6a EFI? rackarns lika dom på Scorpio iaf.. smile

lycka till med bygget! prenumeration lagd!

Idrott luktar svett, sport luktar bensin
går det inte att laga med silvertejp är det trasigt!
Chevrolet Camaro "Humlan" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang