Projekt XC70 Vit till en Civilare

Volvo_R_T5 Civilt
16 december 2011 · 119 Inlägg

666_Beast skrev:
Kan försöka fixa bild till helgen eller på måndag.

Tack för de låter roligt lite skoj o se hur de blev på din bil smile

Volvo Xc70 "Bygge till Civilt" (2002)
666_Beast
16 december 2011 · 1 863 Inlägg

https://www1.garaget.org/archive/59/58215/222069/222069-2587097.jpg

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
666_Beast
16 december 2011 · 1 863 Inlägg

https://www1.garaget.org/archive/59/58215/222069/222069-2587095.jpg
Några bilder hur det blev.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
Volvo_R_T5 Civilt
16 december 2011 · 119 Inlägg

666_Beast Tack för bilden " Någon som är bra på koppling av dom ljusen hur det går till ? eller de är så passa enkelt att man inte behöver förklara det ? big_smile Vad är de för festen på dom här hella 75 ?

Senast redigerat av Volvo_R_T5 (16 december 2011)

Volvo Xc70 "Bygge till Civilt" (2002)
666_Beast
16 december 2011 · 1 863 Inlägg

Jag fick dom inkopplade samtidigt som verkstan monterade dragkroken. Men det var bara att koppla som vanliga extraljus med en reläsats. Fästet är en skruv med mutter som man bara borrar ett hål och skruvar fast dom.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
carlssoon
17 december 2011 · 144 Inlägg

Volvo_R_T5 skrev:
666_Beast Tack för bilden " Någon som är bra på koppling av dom ljusen hur det går till ? eller de är så passa enkelt att man inte behöver förklara det ? big_smile Vad är de för festen på dom här hella 75 ?

Sno plus från backlampan i orginalljuset, hitta en vettig jordpunkt, hitta en eller 2 genomföringar i skuffen genom nån form av gummi och dra till extraljusen. Om du vill kunna stänga av dom så drar du fram jorden till brytaren, alltså jordpunkt->brytare->extraljus.

Putteliten
17 december 2011 · 9 079 Inlägg

carlssoon skrev:

Volvo_R_T5 skrev:
666_Beast Tack för bilden " Någon som är bra på koppling av dom ljusen hur det går till ? eller de är så passa enkelt att man inte behöver förklara det ? big_smile Vad är de för festen på dom här hella 75 ?

Sno plus från backlampan i orginalljuset, hitta en vettig jordpunkt, hitta en eller 2 genomföringar i skuffen genom nån form av gummi och dra till extraljusen. Om du vill kunna stänga av dom så drar du fram jorden till brytaren, alltså jordpunkt->brytare->extraljus.

Lite info: Man ska aldrig någonsin sätta en strömbrytare på jord. Kan hända mycket konstigheter då.

Brådhis * Voff voff *
17 december 2011 · 10 280 Inlägg

carlssoon skrev:

Volvo_R_T5 skrev:
666_Beast Tack för bilden " Någon som är bra på koppling av dom ljusen hur det går till ? eller de är så passa enkelt att man inte behöver förklara det ? big_smile Vad är de för festen på dom här hella 75 ?

Sno plus från backlampan i orginalljuset, hitta en vettig jordpunkt, hitta en eller 2 genomföringar i skuffen genom nån form av gummi och dra till extraljusen. Om du vill kunna stänga av dom så drar du fram jorden till brytaren, alltså jordpunkt->brytare->extraljus.

Lite tveksamt om man kan köra 2 x 55W direkt från matningen till vanliga backljuset... Ihop med vanliga backljusen blir det 152W. En rejäl ökning mot dom 42W enbart dom vanliga ljusen drar.

Jag skulle definitivt rekommendera att enbart ta styrström till ett relä från vanliga backljuset istället. Batteriet sitter ju så pass bra till att det är mycket enkelt att koppla in matning till ett relä där.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Putteliten
17 december 2011 · 9 079 Inlägg

Brådhis skrev:

carlssoon skrev:

Volvo_R_T5 skrev:
666_Beast Tack för bilden " Någon som är bra på koppling av dom ljusen hur det går till ? eller de är så passa enkelt att man inte behöver förklara det ? big_smile Vad är de för festen på dom här hella 75 ?

Sno plus från backlampan i orginalljuset, hitta en vettig jordpunkt, hitta en eller 2 genomföringar i skuffen genom nån form av gummi och dra till extraljusen. Om du vill kunna stänga av dom så drar du fram jorden till brytaren, alltså jordpunkt->brytare->extraljus.

Lite tveksamt om man kan köra 2 x 55W direkt från matningen till vanliga backljuset... Ihop med vanliga backljusen blir det 152W. En rejäl ökning mot dom 42W enbart dom vanliga ljusen drar.

Jag skulle definitivt rekommendera att enbart ta styrström till ett relä från vanliga backljuset istället. Batteriet sitter ju så pass bra till att det är mycket enkelt att koppla in matning till ett relä där.

//Brådhis

Har han dessutom Canbus system så måste han ha relän.

Brådhis * Voff voff *
17 december 2011 · 10 280 Inlägg

Putteliten skrev:

Brådhis skrev:

carlssoon skrev:
Sno plus från backlampan i orginalljuset, hitta en vettig jordpunkt, hitta en eller 2 genomföringar i skuffen genom nån form av gummi och dra till extraljusen. Om du vill kunna stänga av dom så drar du fram jorden till brytaren, alltså jordpunkt->brytare->extraljus.

Lite tveksamt om man kan köra 2 x 55W direkt från matningen till vanliga backljuset... Ihop med vanliga backljusen blir det 152W. En rejäl ökning mot dom 42W enbart dom vanliga ljusen drar.

Jag skulle definitivt rekommendera att enbart ta styrström till ett relä från vanliga backljuset istället. Batteriet sitter ju så pass bra till att det är mycket enkelt att koppla in matning till ett relä där.

//Brådhis

Har han dessutom Canbus system så måste han ha relän.

Så vitt jag minns så övervakas inte backljuset av bilens "Can-nät", men däremot går strömmen vis REM och risken att bränna nå´t där är ganska så stor om man kopplar direkt... I bästa fall går väl bara säkringen, men i värsta fall hinner nå´t dyrare bli ledset. I synnerhet om nå´n skulle få för sig att bara byta till en starkare säkring!

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (17 december 2011)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
SylvesterStallone
17 december 2011 · 1 433 Inlägg

mopar81 skrev:

Danne_1977 skrev:

mopar81 skrev:
löjligt tycker du ska söka in till polisen istället,vad är ditt syfte med att bygga en civilare?

Syftet med att bygga en civilare är antagligen för att man vill ha en bil som ser ut som en sån ? eller har jag missförstått nåt ang detta med civilare.. ?

jo men till vilken nytta,för att skräma snorungar på moppe?finns en likadan i min by som kör runt,jag har gjort väldigt klart för pojken att han testar 1 gång på mig så slår jag sönder bilen!,,,,,min personliga uppfattning är att vill man köra runt i en civilare så blir man polis

nån borde slå sönder dig för att du säger att du ska slå sönder en bil för nån annan utan anledning? no joke vem fan tror du att du är?

BMW 730D (2005)
carlssoon
17 december 2011 · 144 Inlägg

Putteliten skrev:

carlssoon skrev:

Volvo_R_T5 skrev:
666_Beast Tack för bilden " Någon som är bra på koppling av dom ljusen hur det går till ? eller de är så passa enkelt att man inte behöver förklara det ? big_smile Vad är de för festen på dom här hella 75 ?

Sno plus från backlampan i orginalljuset, hitta en vettig jordpunkt, hitta en eller 2 genomföringar i skuffen genom nån form av gummi och dra till extraljusen. Om du vill kunna stänga av dom så drar du fram jorden till brytaren, alltså jordpunkt->brytare->extraljus.

Lite info: Man ska aldrig någonsin sätta en strömbrytare på jord. Kan hända mycket konstigheter då.

Då kan du gärna förklara varför.

carlssoon
17 december 2011 · 144 Inlägg

Brådhis skrev:

carlssoon skrev:

Volvo_R_T5 skrev:
666_Beast Tack för bilden " Någon som är bra på koppling av dom ljusen hur det går till ? eller de är så passa enkelt att man inte behöver förklara det ? big_smile Vad är de för festen på dom här hella 75 ?

Sno plus från backlampan i orginalljuset, hitta en vettig jordpunkt, hitta en eller 2 genomföringar i skuffen genom nån form av gummi och dra till extraljusen. Om du vill kunna stänga av dom så drar du fram jorden till brytaren, alltså jordpunkt->brytare->extraljus.

Lite tveksamt om man kan köra 2 x 55W direkt från matningen till vanliga backljuset... Ihop med vanliga backljusen blir det 152W. En rejäl ökning mot dom 42W enbart dom vanliga ljusen drar.

Jag skulle definitivt rekommendera att enbart ta styrström till ett relä från vanliga backljuset istället. Batteriet sitter ju så pass bra till att det är mycket enkelt att koppla in matning till ett relä där.

//Brådhis

Har kopplat som jag förklarade med bilar som haft 15A säkring.
U: 12V
I: 21+21+55+55=152w
I/U=12,6A
Dvs att det funkar alldeles utomordentligt, om det nu inte går något annat på samma säkring. Har det inte gjort på någon bil jag kopplat så.

Problem?

Brådhis * Voff voff *
17 december 2011 · 10 280 Inlägg

carlssoon skrev:

Brådhis skrev:

carlssoon skrev:
Sno plus från backlampan i orginalljuset, hitta en vettig jordpunkt, hitta en eller 2 genomföringar i skuffen genom nån form av gummi och dra till extraljusen. Om du vill kunna stänga av dom så drar du fram jorden till brytaren, alltså jordpunkt->brytare->extraljus.

Lite tveksamt om man kan köra 2 x 55W direkt från matningen till vanliga backljuset... Ihop med vanliga backljusen blir det 152W. En rejäl ökning mot dom 42W enbart dom vanliga ljusen drar.

Jag skulle definitivt rekommendera att enbart ta styrström till ett relä från vanliga backljuset istället. Batteriet sitter ju så pass bra till att det är mycket enkelt att koppla in matning till ett relä där.

//Brådhis

Har kopplat som jag förklarade med bilar som haft 15A säkring.
U: 12V
I: 21+21+55+55=152w
I/U=12,6A
Dvs att det funkar alldeles utomordentligt, om det nu inte går något annat på samma säkring. Har det inte gjort på någon bil jag kopplat så.

Problem?

Problemet ligger att jag tror att REM, som ju strömmen kommer ifrån, inte alls gillar den ökade belastningen. Men om du kör så och det funkar och känns bra så kan du förstås fortsätta göra det. smile Men jag personligen hade inte gjort det.

//Brådhis

EDIT: Dessutom är säkringen för backljusen i en V70/XC70 endast på 10A och 12,6A är alltså 2,6A för mycket... Därav att jag skrev att man INTE ska lösa det genom att byta till en 15A-säkring.

Senast redigerat av Brådhis (17 december 2011)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
carlssoon
17 december 2011 · 144 Inlägg

Brådhis skrev:

carlssoon skrev:

Brådhis skrev:

Lite tveksamt om man kan köra 2 x 55W direkt från matningen till vanliga backljuset... Ihop med vanliga backljusen blir det 152W. En rejäl ökning mot dom 42W enbart dom vanliga ljusen drar.

Jag skulle definitivt rekommendera att enbart ta styrström till ett relä från vanliga backljuset istället. Batteriet sitter ju så pass bra till att det är mycket enkelt att koppla in matning till ett relä där.

//Brådhis

Har kopplat som jag förklarade med bilar som haft 15A säkring.
U: 12V
I: 21+21+55+55=152w
I/U=12,6A
Dvs att det funkar alldeles utomordentligt, om det nu inte går något annat på samma säkring. Har det inte gjort på någon bil jag kopplat så.

Problem?

Problemet ligger att jag tror att REM, som ju strömmen kommer ifrån, inte alls gillar den ökade belastningen. Men om du kör så och det funkar och känns bra så kan du förstås fortsätta göra det. smile Men jag personligen hade inte gjort det.

//Brådhis

Har kopplat så till mitt extra backljus på tex min volvo 740 och min padres v70. Funkar klockrent. Dock är jag inte så jävla kunnig så måste faktiskt fråga vad REM är? Missminner jag mig om det är nå slags skyddsrelä/skyddssystem typ?

Brådhis * Voff voff *
17 december 2011 · 10 280 Inlägg

carlssoon skrev:

Brådhis skrev:

carlssoon skrev:

Har kopplat som jag förklarade med bilar som haft 15A säkring.
U: 12V
I: 21+21+55+55=152w
I/U=12,6A
Dvs att det funkar alldeles utomordentligt, om det nu inte går något annat på samma säkring. Har det inte gjort på någon bil jag kopplat så.

Problem?

Problemet ligger att jag tror att REM, som ju strömmen kommer ifrån, inte alls gillar den ökade belastningen. Men om du kör så och det funkar och känns bra så kan du förstås fortsätta göra det. smile Men jag personligen hade inte gjort det.

//Brådhis

Har kopplat så till mitt extra backljus på tex min volvo 740 och min padres v70. Funkar klockrent. Dock är jag inte så jävla kunnig så måste faktiskt fråga vad REM är? Missminner jag mig om det är nå slags skyddsrelä/skyddssystem typ?

REM är Rear Electronic Module och är helt enkelt bakre elcentralen i bilen.

Observera mitt "EDIT" i förra inlägget! V70N/XC70 har endast 10A säkring till backljuset och jag vidhåller att man INTE ska lösa det genom att sätta i en 15A. Chansen att bränna nå´t är mycket stor!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
carlssoon
17 december 2011 · 144 Inlägg

Brådhis skrev:

carlssoon skrev:

Brådhis skrev:

Problemet ligger att jag tror att REM, som ju strömmen kommer ifrån, inte alls gillar den ökade belastningen. Men om du kör så och det funkar och känns bra så kan du förstås fortsätta göra det. smile Men jag personligen hade inte gjort det.

//Brådhis

Har kopplat så till mitt extra backljus på tex min volvo 740 och min padres v70. Funkar klockrent. Dock är jag inte så jävla kunnig så måste faktiskt fråga vad REM är? Missminner jag mig om det är nå slags skyddsrelä/skyddssystem typ?

REM är Rear Electronic Module och är helt enkelt bakre elcentralen i bilen.

Observera mitt "EDIT" i förra inlägget! V70N/XC70 har endast 10A säkring till backljuset och jag vidhåller att man INTE ska lösa det genom att sätta i en 15A. Chansen att bränna nå´t är mycket stor!

//Brådhis

Aha okej, och vad är dens funktion som skiljer från ett äldre elsystem i bilar?

Åfan okej. Nej men då är det klart att det inte fungerar så som jag sa. Då får man helt enkelt köra me styrström o relä. Att byta ut säkringar hit och dit är inte bra alls, vilket jag är väl medveten om. Har själv felsökt styrskåp och liknande i jobbet och funnit intryckta gem eller skruvar (istället) för säkring. Hur fint är inte det liksom? smile

Brådhis * Voff voff *
17 december 2011 · 10 280 Inlägg

carlssoon skrev:

Brådhis skrev:

carlssoon skrev:

Har kopplat så till mitt extra backljus på tex min volvo 740 och min padres v70. Funkar klockrent. Dock är jag inte så jävla kunnig så måste faktiskt fråga vad REM är? Missminner jag mig om det är nå slags skyddsrelä/skyddssystem typ?

REM är Rear Electronic Module och är helt enkelt bakre elcentralen i bilen.

Observera mitt "EDIT" i förra inlägget! V70N/XC70 har endast 10A säkring till backljuset och jag vidhåller att man INTE ska lösa det genom att sätta i en 15A. Chansen att bränna nå´t är mycket stor!

//Brådhis

Aha okej, och vad är dens funktion som skiljer från ett äldre elsystem i bilar?

Åfan okej. Nej men då är det klart att det inte fungerar så som jag sa. Då får man helt enkelt köra me styrström o relä. Att byta ut säkringar hit och dit är inte bra alls, vilket jag är väl medveten om. Har själv felsökt styrskåp och liknande i jobbet och funnit intryckta gem eller skruvar (istället) för säkring. Hur fint är inte det liksom? smile

Då är vi överens! smile

Skillnaden är väl i första hand att bilen är klart mer datoriserad och att REM fördelar ut ström på "uppdrag" av bilens "datorer". Till skillnad från t.ex. en 740 där det helt enkelt går en sladd från punkt a till punkt b.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
carlssoon
17 december 2011 · 144 Inlägg

Brådhis skrev:

carlssoon skrev:

Brådhis skrev:

REM är Rear Electronic Module och är helt enkelt bakre elcentralen i bilen.

Observera mitt "EDIT" i förra inlägget! V70N/XC70 har endast 10A säkring till backljuset och jag vidhåller att man INTE ska lösa det genom att sätta i en 15A. Chansen att bränna nå´t är mycket stor!

//Brådhis

Aha okej, och vad är dens funktion som skiljer från ett äldre elsystem i bilar?

Åfan okej. Nej men då är det klart att det inte fungerar så som jag sa. Då får man helt enkelt köra me styrström o relä. Att byta ut säkringar hit och dit är inte bra alls, vilket jag är väl medveten om. Har själv felsökt styrskåp och liknande i jobbet och funnit intryckta gem eller skruvar (istället) för säkring. Hur fint är inte det liksom? smile

Då är vi överens! smile

Skillnaden är väl i första hand att bilen är klart mer datoriserad och att REM fördelar ut ström på "uppdrag" av bilens "datorer". Till skillnad från t.ex. en 740 där det helt enkelt går en sladd från punkt a till punkt b.

//Brådhis

Jo men abslut, de förstår jag. Men i det stora hela är det väl inget som skiljer om man bara tänker sig batteri, plus, jord, säkringar, etc. Menar du att uppbyggnaden är densamma men att en dator "övervakar" det hela lite mer så att om man ökar effekten över en säkring blir den lite sur och varnar för det?

Förstår du hur jag menar? Jag tänker som så att elsystemen i grund och botten är samma lika men modernare bilar har bara ett gäng extra kablar och en dator som övervakar så borde ju inkoppling av diverse saker inte vara något problem om man håller sig inom ramarna ör Amperen på säkringarna dvs.

mopar81 yrkeschaffis
17 december 2011 · 54 Inlägg

SylvesterStallone skrev:

mopar81 skrev:

Danne_1977 skrev:

Syftet med att bygga en civilare är antagligen för att man vill ha en bil som ser ut som en sån ? eller har jag missförstått nåt ang detta med civilare.. ?

jo men till vilken nytta,för att skräma snorungar på moppe?finns en likadan i min by som kör runt,jag har gjort väldigt klart för pojken att han testar 1 gång på mig så slår jag sönder bilen!,,,,,min personliga uppfattning är att vill man köra runt i en civilare så blir man polis

nån borde slå sönder dig för att du säger att du ska slå sönder en bil för nån annan utan anledning? no joke vem fan tror du att du är?

vill du ha min adress?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang