Projekt XC70 Vit till en Civilare

F-Tar
17 december 2011 · 1 335 Inlägg

Få nåt gjort idag nu då! Sen laddar du upp en bild=)

B5 #001
BMW 325 tds "E36" (1997)
BMW Alpina B5 "001" (2005)
666_Beast
17 december 2011 · 1 863 Inlägg

Kan vi hålla oss till projektet, era sandlådelekar kan ni ta nån annanstans.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
steevie
17 december 2011 · 322 Inlägg

Roligt projekt smile ska följas

Kolla gärna in min projekttråd om S60in
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=232927
Brådhis * Voff voff *
17 december 2011 · 10 280 Inlägg

carlssoon skrev:

Brådhis skrev:

carlssoon skrev:

Aha okej, och vad är dens funktion som skiljer från ett äldre elsystem i bilar?

Åfan okej. Nej men då är det klart att det inte fungerar så som jag sa. Då får man helt enkelt köra me styrström o relä. Att byta ut säkringar hit och dit är inte bra alls, vilket jag är väl medveten om. Har själv felsökt styrskåp och liknande i jobbet och funnit intryckta gem eller skruvar (istället) för säkring. Hur fint är inte det liksom? smile

Då är vi överens! smile

Skillnaden är väl i första hand att bilen är klart mer datoriserad och att REM fördelar ut ström på "uppdrag" av bilens "datorer". Till skillnad från t.ex. en 740 där det helt enkelt går en sladd från punkt a till punkt b.

//Brådhis

Jo men abslut, de förstår jag. Men i det stora hela är det väl inget som skiljer om man bara tänker sig batteri, plus, jord, säkringar, etc. Menar du att uppbyggnaden är densamma men att en dator "övervakar" det hela lite mer så att om man ökar effekten över en säkring blir den lite sur och varnar för det?

Förstår du hur jag menar? Jag tänker som så att elsystemen i grund och botten är samma lika men modernare bilar har bara ett gäng extra kablar och en dator som övervakar så borde ju inkoppling av diverse saker inte vara något problem om man håller sig inom ramarna ör Amperen på säkringarna dvs.

Så länge man håller sig inom dom A som det är dimensionerat för så är det förstås okej. Men går man över det så blir saker ledsna och då handlar det inte längre om en bränd kontakt, som på en 740, utan då handlar det om bränd elektronik. REM/CEM har en massa "datorstyrda" utgångar och små relän på sig och överbelastar man bränner man elektroniken där. Klart dyrare och krångligare att laga.

Skillnaden ligger ju i första hand i att man i en modern bil skickar ett kommando från t.ex. blinkersspaken till ett kretskort som i sin tur skickar ut rätt signal på rätt utgång och vips så blinkar blinkersen. Att jämföra med en 740 där strömmen går från spaken till ett relä och sen ut till lampan.

Men nu tror jag vi får lägga ner det här innan trådskaparen blir arg över att vi "kapat" hans tråd. Vill du diskutera vidare får vi ta det via PM. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Volvo_R_T5 Civilt
17 december 2011 · 119 Inlägg

steevie skrev:
Roligt projekt smile ska följas

Tack och jag hoppas på att jag kan börja med bilen så snart jag får hem hon i från Volvo cool

Volvo Xc70 "Bygge till Civilt" (2002)
Volvo_R_T5 Civilt
17 december 2011 · 119 Inlägg

Jag var inne på Autoexperten i Malmö och skulle höra vad dom tog för hella belysning 75 de var ett pris på 498kr st kan de stämma att de är ett sådant pris ? roll

>>>  http://www.hella.se/Produkter/Extraljus … F-75-Blue/

Senast redigerat av Volvo_R_T5 (17 december 2011)

Volvo Xc70 "Bygge till Civilt" (2002)
666_Beast
17 december 2011 · 1 863 Inlägg

Volvo_R_T5 skrev:
Jag var inne på Autoexperten i Malmö och skulle höra vad dom tog för hella belysning 75 de var ett pris på 498kr st kan de stämma att de är ett sådant pris ? roll

>>>  http://www.hella.se/Produkter/Extraljus … F-75-Blue/

Jag köpte mina på Mekonomen, dom tog 595 st. Inga billiga saker direkt.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
Volvo_R_T5 Civilt
17 december 2011 · 119 Inlägg

Ok ja då vet man de då är de inte så farligt en då. (  :

Volvo Xc70 "Bygge till Civilt" (2002)
aqulio
17 december 2011 · 1 146 Inlägg

kul projekt detta ska följas big_smile

F-Tar
17 december 2011 · 1 335 Inlägg

Hellre lightforce! De kostar nog lite extra, men vill man ha de riktigt gjort såwink

B5 #001
BMW 325 tds "E36" (1997)
BMW Alpina B5 "001" (2005)
Volvo_R_T5 Civilt
17 december 2011 · 119 Inlägg

aqulio skrev:
kul projekt detta ska följas big_smile

Ja de hoppas jag att du kommer tycka. Tar lite tid då två dagar efter jag starta tråden så kniva någon alla mina 4a nya däck så bilen står i nu på Volvo. Hoppas på att de kommer igång snart.

Volvo Xc70 "Bygge till Civilt" (2002)
Volvo_R_T5 Civilt
17 december 2011 · 119 Inlägg

F-Tar skrev:
Hellre lightforce! De kostar nog lite extra, men vill man ha de riktigt gjort såwink

Ja de är väll lite så man får vad man betalar för. Kan man ha starkare lampor i den tror du ?

Volvo Xc70 "Bygge till Civilt" (2002)
F-Tar
17 december 2011 · 1 335 Inlägg

De beror ju helt på vilken typ du vill ha, mitt i malmö behöver man inte extraljus, ska va om man ´kör landsväg mkt. Så xenonlyktor från lightforce bli nog lite överdrift tror jag. halogen 100W är de starkaste. Sen xenon så kommer du upp i max 85w tro ja de va.. 100w xenon finns såklart med, men bara 24V än så länge vad ja vet.

B5 #001
BMW 325 tds "E36" (1997)
BMW Alpina B5 "001" (2005)
Anton-DekorTeknik
17 december 2011 · 964 Inlägg

Om man ökar säkringen och belastar kabeln mera än vad den är gjord för vilket är ganska troligt då
kablar i en bil inte är spec överdim. så kommer värsta fall bli kablen så varm att den smälter och kortsluter batteriet och bilen börjar brinna.

Och då gäller inga försäkringar heller tyvärr

Söker ni dekaler eller material till bilmässor?
Gå in på DEKORTEKNIK.COM
Eller följ oss på Facebook:
Gå in och gilla!
666_Beast
17 december 2011 · 1 863 Inlägg

En fråga, du ska väl inte ha Lightforce som backlampor?

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
carlssoon
17 december 2011 · 144 Inlägg

Brådhis skrev:

carlssoon skrev:

Brådhis skrev:

Då är vi överens! smile

Skillnaden är väl i första hand att bilen är klart mer datoriserad och att REM fördelar ut ström på "uppdrag" av bilens "datorer". Till skillnad från t.ex. en 740 där det helt enkelt går en sladd från punkt a till punkt b.

//Brådhis

Jo men abslut, de förstår jag. Men i det stora hela är det väl inget som skiljer om man bara tänker sig batteri, plus, jord, säkringar, etc. Menar du att uppbyggnaden är densamma men att en dator "övervakar" det hela lite mer så att om man ökar effekten över en säkring blir den lite sur och varnar för det?

Förstår du hur jag menar? Jag tänker som så att elsystemen i grund och botten är samma lika men modernare bilar har bara ett gäng extra kablar och en dator som övervakar så borde ju inkoppling av diverse saker inte vara något problem om man håller sig inom ramarna ör Amperen på säkringarna dvs.

Så länge man håller sig inom dom A som det är dimensionerat för så är det förstås okej. Men går man över det så blir saker ledsna och då handlar det inte längre om en bränd kontakt, som på en 740, utan då handlar det om bränd elektronik. REM/CEM har en massa "datorstyrda" utgångar och små relän på sig och överbelastar man bränner man elektroniken där. Klart dyrare och krångligare att laga.

Skillnaden ligger ju i första hand i att man i en modern bil skickar ett kommando från t.ex. blinkersspaken till ett kretskort som i sin tur skickar ut rätt signal på rätt utgång och vips så blinkar blinkersen. Att jämföra med en 740 där strömmen går från spaken till ett relä och sen ut till lampan.

Men nu tror jag vi får lägga ner det här innan trådskaparen blir arg över att vi "kapat" hans tråd. Vill du diskutera vidare får vi ta det via PM. smile

//Brådhis

Tack så mkt för infon, alltid lär man sig nåt nytt smile

F-Tar
17 december 2011 · 1 335 Inlägg

Extraljusen vi pratar om nu. Btw, 2 ska de va, aldrig någonsin sett en, varken civil eller färgad med 3 extraljus

B5 #001
BMW Alpina B5 "001" (2005)
BMW 325 tds "E36" (1997)
Brådhis * Voff voff *
17 december 2011 · 10 280 Inlägg

F-Tar skrev:
Extraljusen vi pratar om nu. Btw, 2 ska de va, aldrig någonsin sett en, varken civil eller färgad med 3 extraljus

Jodå, det finns. Arlandapolisens V70 har tre blåa BigKnick t.ex.!

Men visst, det vanligaste är två små extraljus. Hella 200FF xenon eller NBB Alpha 175 brukar det vara.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Jonnsard
17 december 2011 · 458 Inlägg

mopar81 skrev:

SylvesterStallone skrev:

mopar81 skrev:

jo men till vilken nytta,för att skräma snorungar på moppe?finns en likadan i min by som kör runt,jag har gjort väldigt klart för pojken att han testar 1 gång på mig så slår jag sönder bilen!,,,,,min personliga uppfattning är att vill man köra runt i en civilare så blir man polis

nån borde slå sönder dig för att du säger att du ska slå sönder en bil för nån annan utan anledning? no joke vem fan tror du att du är?

vill du ha min adress?

Kan ni inte PMa varandra istället med kärleksmeddelanden istället för i denna projekt-tråd?
"Sköt dig själv och skit i andra" är ett bra ordspråk, spela roll hur andra bygger sina bilar, att bygga en civilare är framförallt det säkraste alternativet att fortfärdas i...
Mvh John

BMW E46 330Ci Clubsport "Individual" (2002)
Putteliten
17 december 2011 · 9 079 Inlägg

carlssoon skrev:

Putteliten skrev:

carlssoon skrev:

Sno plus från backlampan i orginalljuset, hitta en vettig jordpunkt, hitta en eller 2 genomföringar i skuffen genom nån form av gummi och dra till extraljusen. Om du vill kunna stänga av dom så drar du fram jorden till brytaren, alltså jordpunkt->brytare->extraljus.

Lite info: Man ska aldrig någonsin sätta en strömbrytare på jord. Kan hända mycket konstigheter då.

Då kan du gärna förklara varför.

Det var bland det första man fick lära sig som elektronikare, det och sen att man aldrig fick använda svart + kabel. Kommer inte ihåg riktigt varför, men just det ovan har man memorerat.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang