2818
Sök

Mest effekt,monoblock för max 3000Kr?

4 074 Inlägg
8 december 2011
Trådstartare
En polare som ska ha ett monoblock,ska driva 2st FR12W.
Han skulle vilja ha "most bang for the buck"
Har kikat på detta och det ligger nog i topp skulle jag tro??
http://www.autohifi.se/?category_id=171 … m_id=HXA3K
Finns två Banner running bull 95ah att tillgå...

Mosa på med förslag!
Även private med beggat kan skriva...

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

6 851 Inlägg
8 december 2011
Ska man vara helt ärlig så är det nog svårt att säga, utan ätt själv mäta effekten på samma sätt på alla steg som är intressanta, så man är helt säker på att dem mäts på samma sätt. Annars blir det nog svårt, då effekt på ett papper är en sak, verkligheten en annan sak.
Och vad för last kommer du ha på steget?1,2,4ohm eller något annat?

149 Inlägg
4 074 Inlägg
8 december 2011
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Ska man vara helt ärlig så är det nog svårt att säga, utan ätt själv mäta effekten på samma sätt på alla steg som är intressanta, så man är helt säker på att dem mäts på samma sätt. Annars blir det nog svårt, då effekt på ett papper är en sak, verkligheten en annan sak.

jo det är sant men blir lite dyrt då! smile
Kommer köras i 1ohm

4 074 Inlägg
8 december 2011
Trådstartare
tung_man skrev:
http://www.fyndborsen.se/bil-navigation/slutsteg/hollywood-excursion-hxa-m-3k?stat=1ca=18&w=3

200 spänn billigare.

Aha...... Danke schön! smile

458 Inlägg
8 december 2011
Sinus live sl-a1500
http://www.ljudia.se/billjud-s82121/slu … 0-p475666/

Finns även sinus live sl-a3000 att tillgå, dock endast begagnat nuförtiden hmm
Inte världens bästa kontroll på steget vill jag lova men mycket bröööl för pengarna smile

Mvh John

6 851 Inlägg
8 december 2011
BJonsson skrev:
TT-Avant skrev:

Kommer köras i 1ohm

jo det blir det, men det jag menar är den med lite teknisk spec. ska man även ta med detta i beräkningen?
tex. en Dist eller THD som det brukar stå, ett steg som mätts i 1%THD och lämnar 1500Wrms, eller ska man välja ett steg som har THD 0.08% men bara 1400Wrms? Samma sak som detta med volt..mätta i 14.4 eller 12.5, samma där, 1500Wrms och 1%THD, eller 12.5V och 0.08%THD? ja, som du märker kan detta vara svårt då det är mer en den skrivna effekten som är most bang for the buck wink

4 074 Inlägg
8 december 2011
Trådstartare
TT-Avant skrev:
BJonsson skrev:
TT-Avant skrev:

Kommer köras i 1ohm

jo det blir det, men det jag menar är den med lite teknisk spec. ska man även ta med detta i beräkningen?
tex. en Dist eller THD som det brukar stå, ett steg som mätts i 1%THD och lämnar 1500Wrms, eller ska man välja ett steg som har THD 0.08% men bara 1400Wrms? Samma sak som detta med volt..mätta i 14.4 eller 12.5, samma där, 1500Wrms och 1%THD, eller 12.5V och 0.08%THD? ja, som du märker kan detta vara svårt då det är mer en den skrivna effekten som är most bang for the buck wink

Drygo! tongue
Låt oss fokusera på mest RMS för pengen,han kommer inte märka nån skillnad förutom effekten! big_smile

149 Inlägg
8 december 2011
BJonsson skrev:
TT-Avant skrev:
BJonsson skrev:
Kommer köras i 1ohm

Drygo! tongue
Låt oss fokusera på mest RMS för pengen,han kommer inte märka nån skillnad förutom effekten! big_smile

Jag tror hollywood steget lämnade ca 1500w rms i 1 ohm och inte 1800w rms.

Du kan ju kanske fråga "burning" här på forumet han har ju haft ett par stycken, om jag inte minns fel.

Jag var inne på att köpa hollywood steget ett tag men det blev ett beggat SPL ICE 1500D till slut för ungefär samma peng.

Vad som är bättre eller sämre vet jag inte.
Hade ett Lanzar steg tidigare som skulle vara på 1800w rms, dock spelade SPL ICE steget mycket högre och bättre sedan har jag inte prövat något fler steg.
Så mer vet jag inte neutral
Senast redigerat av tung_man (8 december 2011)

27 Inlägg
9 december 2011
Om det bara ska skallra så mycket i plåten som möjligt så är nog steget dusjälv länkade ett bra alternativ, eller ev
Mutant Ascension 1 har för mig att någon hade mätt upp det till 1800 watt i 1 ohm, pris kring 2,5k om jag inte minns fel.

4 Inlägg
DB Jägare!!
115 Inlägg
9 december 2011
spl dynamics ice1500w säljs för  2995kr ! de är riktigt med effekt för pengarna!
http://dbakuten.se/detail-item_id-318347

2 035 Inlägg
9 december 2011
hjertbro skrev:
spl dynamics ice1500w säljs för  2995kr ! de är riktigt med effekt för pengarna!
http://dbakuten.se/detail-item_id-318347

Jag har ingen vetenskaplig undersökning på detta steget, men det känns som det bästa alternativet. SPL verkar vara ett bra märke som många anväder och jag inte hört NÅT dåligt om dem.

Biljudsveteran sen 1984!

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
9 december 2011
Man kan aldrig och åter aldrig jämföra Watt mellan olika märken sen efter det köpa ett slutsteg. I princip alla tillverkare angiver olika mätvärden på sina slutsteg rätt att det kanske till och med stå samma mätmetod. Oftast desto billigare slutsteg desto större differenser.

Jag har mätt upp ett väldigt populärt 1500W slutsteg där det står 1500W rms och sen ger ca 7-800W med ren signal 12V Sen har man mätt upp på exakt samma sätt 1000W av dyrare märken och där kan steget ge 1100-1200W med exakt samma mätmetod och i det fallet så skulle faktiskt det dyrare 1000W steget ha mer Watt/Krona om man nu går efter det.

Jag förstå det hopplösa i att hitta ett bra och kraftfullt slutsteg genom att bara kolla på Prisjakt och leta efter mest effekt sen tro man att man har gjort ett kap om man inte har koll på läget.

MVH//Björn

451 Inlägg
12 december 2011
Jag blir så glad när Björn trillar in med fakta. Detta är helt hopplöst att förklara för de flesta. In genom ena örat, ut genom det andra. Fick höra här om dagen att man var dum i huvudet om man köpte ett ZX-steg när det finns en EX serie att välja... Folk ser ingen skillnad på ström eller spänningsstarka slutsteg..

Jag har slutat att rekommendera saker helt för att har man inte mätt dem själv har man egentligen ingen aning och folk vill inte lyssna på mig när jag säger att de skall köpa ett alldeles för dyrt steg till deras billiga högtalare.

4 074 Inlägg
12 december 2011
Trådstartare
Rigan skrev:
Jag blir så glad när Björn trillar in med fakta. Detta är helt hopplöst att förklara för de flesta. In genom ena örat, ut genom det andra. Fick höra här om dagen att man var dum i huvudet om man köpte ett ZX-steg när det finns en EX serie att välja... Folk ser ingen skillnad på ström eller spänningsstarka slutsteg..

Jag har slutat att rekommendera saker helt för att har man inte mätt dem själv har man egentligen ingen aning och folk vill inte lyssna på mig när jag säger att de skall köpa ett alldeles för dyrt steg till deras billiga högtalare.

Jaha?
skriv en bok i så fall då....

Sök