Inkoppling av bilstereo med slutsteg i volvo 240, se bifogade bilder.

robertr81
9 december 2011 · 48 Inlägg

Jag har köpt en begagnad pioneer 3100-UD och en volvo240 ISO-kontakt.
Till stereon medföljer lite kablage som jag börjat koppla ihop med ISO-kontakten.
Dock är det några sladdar jag är lite osäker på.

Som det ser ut nu så är tex en röd sladd som det står "ACC" på ihopkopplad direkt
med en gul sladd som det står "Battery" på samma sida. Ska det se ut sådär verkligen?

Sen i andra änden av kontakten hänger en gul, en röd och en blåvit kabel löst.

I änden som sitter i stereon hänger en blåvit löst som förgrenas i två (antar att detta ska till remote på steget?)
En svartgul som det står "mute" på. Vart ska denna?
Samt ACC som är ihopkopplad med en gul "battery" som förgrenas i två?
Svart kabel (Jord?) verkar gå direkt från kontakt till kontakt, ska inte jord kopplas till karossen eller funkar det att ha det som det är nu?

Tacksam för all hjälp jag kan få!


Bild till vänster är på kontakten i bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126371/126371-c094e399a0bfa7b93104fb18eae80692_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126371/126371-f759c063d74c263fdd6660e246e3a5ca_tn.jpg

Senast redigerat av robertr81 (9 december 2011)

MarcusGronberg Lowlife
9 december 2011 · 809 Inlägg

gul/svart är mute... tror inte du behöver använda den^^
ang acc och gul någon av dem är nog ignition tror jag, eftersom dem är ihop kopplade så kan du startas stereon även när nyckeln inte är i ^

ang blå vita är remote.. kopplas till ev. slutsteg.

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog
Chevrolet Impala "Black Squad" (1963)
BMW E39 528IA Touring "Slammed Wagon" (2000)
Crille88
9 december 2011 · 1 353 Inlägg

öh? det är juh bara o titta så ser du exakt hur de ska va..
den röda till den röda, den gula till den gula..
på bilden är de endast jorden och högtalarna som går från iso-skarven till stereon, du behöver även röd o gul för att den överhuvudtaget ska starta, blåa är endast om du tänker koppla ett slutsteg

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Crille88
9 december 2011 · 1 353 Inlägg

robertr81 skrev:
1. Som det ser ut nu så är tex en röd sladd som det står "ACC" på ihopkopplad direkt
med en gul sladd som det står "Battery" på samma sida. Ska det se ut sådär verkligen?

2. Sen i andra änden av kontakten hänger en gul, en röd och en blåvit kabel löst.

3. I änden som sitter i stereon hänger en blåvit löst som förgrenas i två (antar att detta ska till remote på steget?)
4. En svartgul som det står "mute" på. Vart ska denna?
5. Samt ACC som är ihopkopplad med en gul "battery" som förgrenas i två?
6. Svart kabel (Jord?) verkar gå direkt från kontakt till kontakt, ska inte jord kopplas till karossen eller funkar det att ha det som det är nu?

1: Nej dom ska dras isär och kopplas med rätt ände som hänger i andra änden närmast iso-skarven

2. Dom ska kopplas ihop med kablarna närmast sterekontakten

3. Ja, du behöver inte koppla ihop den utan du kan ha den hängande, ska du koppla ett steg använder du den som remote, annars ska du isolera denna för där går 12v ut från stereon, de ska inte ligga i panelen o ha sig..
(alternativt kopplar du ihop den och isolerar sen den lösa änden)

4. Ingenstans, isolera den bara

5. Felkopplad, dra isär och läs punkt 1-2

6. Enda kabeln som är rätt i nuläget, den kabeln fortsätter igenom kabelhärvan och jordas så småningom i karossen, inget du behöver bry dig om.

bara o para ihop färgerna så är du klar o starta stereon.. just nu händer inget alls om du kopplar in dedär..

för du inte ihop det med denna guiden ska du inte ha med elektronik eller stereo över huvudtaget o göra wink
att vrida om nyckeln är nästan överkurs, det är lite mer komlicerat än detta.. till o med rätt färger, dom ska paras ihop, finns väl leksaker till 2åringar som går ut på samma grej typ tongue

(och ta nu detta på rätt sätt, dvs, skratta le och "facepalm" eftersom att du kommer på själv att det är juh så självklart att färgerna ska paras ihop så att kablarna fortsätter från bilens kablar HELA vägen till stereon, på bilden är de juh bara högtalarna och jorden som gör det big_smile )

Senast redigerat av Crille88 (9 december 2011)

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
robertr81
9 december 2011 · 48 Inlägg

Tack så mycket för infon och bra beskrivet, nu är jag helt med på vad som ska göras. Första stereon jag sätter i en bil så vill inte kortsluta något smile Blev lite förvirrad över vad den förra ägaren hade gjort

Senast redigerat av robertr81 (9 december 2011)

Crille88
9 december 2011 · 1 353 Inlägg

gött lycka till med allt nu big_smile

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
robertr81
9 december 2011 · 48 Inlägg

Tackar, det kommer nog gå finfint smile

"Kunskap går framåt stegvis och inte med stora språng." smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang