3815
Sök

Div.frågor, 9-3 dumpventil till ng900? Samt tanka etanol inför besiktning?

796 Inlägg
12 december 2011
Trådstartare
Tjena!

Min bil har fått ny låda samt bärarmar och stått några månader (ng 900an) Och idag ska skiten besiktas! Så har två funderingar, jag sitter på praktiken just nu och kan dessvärre inte gå ut och kolla på bilen nu.. Kommer hem 17:00 och besiktningen är 17:40..

Funderingarna:

Har ju en Hks dump på pappas cab, och på min egna bil har jag nån chingchong dump, så tänkte sätta på orginal dumpen inför besiktningen, passar en 9-3 t5 -99 orginal dump direkt på min ng900 -97?

Då bilen stått ett bra tag så är väl inte värderna så bra som de borde va.. Har ni nått tips för att få ner värderna? Etanol?

Tacksam för snabba svar..

Med vänlig hälsning

Daniel

Hemma bra, garaget BÄST!

41 Inlägg
12 december 2011
Tjenare.

Dumpen borde fungera utan problem, men varför byta ?? tror inte besiktningen gnäller på en chingchong dump, dock kan den ju vara iögonfallande så att dom blir mer nitiska.

Etanol fungerar istort sett på samma sätt som K-Sprit, du sänker Co-värdet men ta en snabb sväng förbi SAAB experten (bakom Mekonomen Fyrislund) och be dom ta ett avgasprov, sen kör motorn ruskigt varm innan besiktningen så att katten är riktigt varm då borde värderna vara ok, ( jag brukar rulla in med rödglödgat turbo agg )

Lycka till.

796 Inlägg
12 december 2011
Trådstartare
Mickemannen skrev:
Tjenare.

Dumpen borde fungera utan problem, men varför byta ?? tror inte besiktningen gnäller på en chingchong dump, dock kan den ju vara iögonfallande så att dom blir mer nitiska.

Etanol fungerar istort sett på samma sätt som K-Sprit, du sänker Co-värdet men ta en snabb sväng förbi SAAB experten (bakom Mekonomen Fyrislund) och be dom ta ett avgasprov, sen kör motorn ruskigt varm innan besiktningen så att katten är riktigt varm då borde värderna vara ok, ( jag brukar rulla in med rödglödgat turbo agg )

Lycka till.

Tack för svar mickemannen! Bytte till orginaldump samt orginal luftbox, ser orginalt och fint ut nu! Tankade även i 5 liter etanol.. Tack! Hoppas på att bilen går igenom nu bara smile

Hemma bra, garaget BÄST!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
12 december 2011
Dumpen har dom inte ett skit med o göra... o sen behöver du inte tanka etanol, för är katten kry o motor o avgassystem är i rätt temp går den igenom om du inte har ett cp program, iof har du ju de men ja du vet ;*

796 Inlägg
12 december 2011
Trådstartare
Funkiee skrev:
Dumpen har dom inte ett skit med o göra... o sen behöver du inte tanka etanol, för är katten kry o motor o avgassystem är i rätt temp går den igenom om du inte har ett cp program, iof har du ju de men ja du vet ;*

Satte på luftburken samt org-dumpen, även tankade jag 5 liter etanol. Bilen gick rätt igenom utan några konstigheter, inga bra att veta ens roll

Hemma bra, garaget BÄST!

Sök