Lagligt med xenon när man har högtrycksspolning och nivåreglering?

ejon_850
13 december 2011 · 878 Inlägg

Tja!

Hur är detta.. Jag har på min bil högtrycksspolning ( en grej som kommer upp å spolar glaset ) och sedan har jag nivåreglering i bilen som jag kan justera ljusen ner å upp med.. får man ha detta då?

//
jonas

All The best
MVH
Jonas .L
Janneutanb
13 december 2011 · 7 272 Inlägg

ejon_850 skrev:
Tja!

Hur är detta.. Jag har på min bil högtrycksspolning ( en grej som kommer upp å spolar glaset ) och sedan har jag nivåreglering i bilen som jag kan justera ljusen ner å upp med.. får man ha detta då?

//
jonas

AUTOMATISK nivåreglering ska det vara.

Mervolic Yawn...
13 december 2011 · 3 151 Inlägg

Precis som Brains säger. Det måste vara automatisk ljusnivåreglering. Det finns att köpa konverteringskit för nivåregleringen på t ex Xenonkungens hemsida.

Mvh.

andreas1
13 december 2011 · 1 020 Inlägg

nä det får du inte är inte samma nivåreglering.
den som sitter på bilar med xenon reglerar automatiskt sitter givare i varje hjulupphängning.
strålkastarna skiljer sig oxå,tror även bilen måste reggas med xenon men det är jag ej säker på

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
Janneutanb
13 december 2011 · 7 272 Inlägg

Sen att inte glömma bort heller. Ljusbilden ska ju faktiskt stämma vilket kan vara svårt om man har strålkastare med reflektorer.

Jag är lite osäker på om lyktorna måste vara godkända för xenon eller inte.

ejon_850
13 december 2011 · 878 Inlägg

Mervolic skrev:
Precis som Brains säger. Det måste vara automatisk ljusnivåreglering. Det finns att köpa konverteringskit för nivåregleringen på t ex Xenonkungens hemsida.

Mvh.

Är detta svårt att montera ?

All The best
MVH
Jonas .L
tucce
13 december 2011 · 106 Inlägg

Bilen måste vara helbilsgodskänd med xenonlampor, Xenonkungens konverteringssats duger inte


  // Bosse

Mervolic Yawn...
14 december 2011 · 3 151 Inlägg

Ni har rätt, det är massvis av faktorer som måste stämma in. Allting måste vara E-godkänt för xenonanvändande, linserna/reflektorerna måste ge en ljusbild som stämmer överens med reglerna, etc, etc... Lättast vore att köpa en ny bil. Antagligen billigast också i slutändan. hmm


ejon_850 skrev:
Är detta svårt att montera ?

Jag vet inte, har aldrig provat... Tänkte göra det en gång, men blev ändrade planer.

ejon_850
15 december 2011 · 878 Inlägg

Tydligen så blir inte en bil godkänd av SBP även om man konvertar.. Måste bli godkänd utav audi och dom vill gärna använda deras egna produkter så det blir 10 tusen på varsin sida för konvert.. så näe.. jag får hoppas snuten inte grinar och får ställa in ljusen i min manuella för minsta bländning för allmänna trafiken :smile ser ju fan inte framåt med dessa halogen skit..

All The best
MVH
Jonas .L
JaggaChafen Tesla Senior Technician
15 december 2011 · 2 307 Inlägg

Har bilen xenon från början så får den ha det annrs kan det bli svårt då hela nivåregleringsgrejjen nog kan bli svår å få till.

Sen så tror jag faktiskt bilen måste va typad med xenon annars e det kört....

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
ejon_850
15 december 2011 · 878 Inlägg

JaggaChafen skrev:
Har bilen xenon från början så får den ha det annrs kan det bli svårt då hela nivåregleringsgrejjen nog kan bli svår å få till.

Sen så tror jag faktiskt bilen måste va typad med xenon annars e det kört....

Hörde av några xenon nissar idag när jag ringde dom att det går få till de bra, men endå godkänner ingen de så länge inte audi har "monterat" och godkänt detta, och kan bli förjäkla dyrt..

Konstigt nog är mina strålkastare byggda för xenon oxå.. är på gränsen när xenonet monterades o inte så den har vissa saker endå.. får se hur ljusbilden blir me xenon, bländar de för mkt får ja rycka bort det .

All The best
MVH
Jonas .L
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang