2547
Sök

Hastighetsmätarn gå fel på volvo 940 -97

1 231 Inlägg
14 december 2011
Trådstartare
jag har ett jobbigt problem med hastighetsmätarn på min 940.. den går helt åt helvete fel.. visar 30 när jag ligger 50, 50 när jag ligger 70 sen halkar den bara efter mer ju snabbare jag kör.. visar 65 vid 3000 varv och det är väl runt 110? skulle vilja bli av med det men vet inte riktigt vad som är fel sad

ringde till bakaxeldelar och dom trodde det var för mycket "packning" mellan bakaxeln och kåpan eftersom nån hade vart där och kletat, så jag kleta dit lite mindre men det hjälpte inte sad allt som hände var att den började svajja när man körde.. mätarkransen är iallafall rätt och bakaxeln är rätt med rätt utväxling och allt så där är det inget fel.. kan det vara nåt med elen? Mvh

Fri fart för ett fritt folk!
14 776 Inlägg
14 december 2011
börja med att mäta kabeln ohm mät den mellan kopplingen i skuffen och bakaxeln så får man ett hum om det är dåliga kablar till att börja med

Kör fort så hinner inget hända...

1 231 Inlägg
14 december 2011
Trådstartare
Growe skrev:
börja med att mäta kabeln ohm mät den mellan kopplingen i skuffen och bakaxeln så får man ett hum om det är dåliga kablar till att börja med

nu är ju jag väldigt sämst på att mäta sånt där tongue kan mäta spänningen men ohm vet jag inte hur man mäter..

14 776 Inlägg
14 december 2011
skulle du inte lösa det dra iväg ett Medelande  till mig har nog ett orginal classic mätarhus liggandes som man kan testa om det blir någon skillnad

bor i örebro själv..dock ligger mätarhuset en bit härifrån

Smålänning
7 887 Inlägg
14 december 2011
Bakaxel/diff bytt?

Med/utan ABS har visst olika givare, har du fått en 740-axel som inte är avsedd för ABS på din ABS-bil så visar mätaren mycket för lite.

Finns visst lite årsmodellvariationer också.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

14 776 Inlägg
14 december 2011
manne_940 skrev:
Growe skrev:

nu är ju jag väldigt sämst på att mäta sånt där tongue kan mäta spänningen men ohm vet jag inte hur man mäter..

bara ställa om mätaren till ohm..

är det oändligt motstånd så är kabeln typ hel

har du ett motstånd så är det något knas mät dom utan att dom är inkopplade

bara för att försäkra dig om att inte kabeln är dålig

14 776 Inlägg
14 december 2011
twin_cam skrev:
Bakaxel/diff bytt?

Med/utan ABS har visst olika givare, har du fått en 740-axel som inte är avsedd för ABS på din ABS-bil så visar mätaren mycket för lite.

skulle kunna vara så oxå

ser man ganska tydligt på locket
är det alu locket är det den nya
och är ganska säker på att bakaxeln ej skiljer hurvida det är abs eller ej

finns väll bara 2st olika en fram till 88A och en från 88b-98

1 231 Inlägg
14 december 2011
Trådstartare
twin_cam skrev:
Bakaxel/diff bytt?

alltså det är jag inte säker på men bilen har abs och enligt boken är det rätt axel en 1031 axel med 3,31 utväxling men kan man se på annat sätt om det är fel?

okej jag ska kolla upp det där imorgon! smile men man mäter alltså uppe vid instrumenthuset då? smile

14 776 Inlägg
14 december 2011
manne_940 skrev:
twin_cam skrev:
Bakaxel/diff bytt?

alltså det är jag inte säker på men bilen har abs och enligt boken är det rätt axel en 1031 axel med 3,31 utväxling men kan man se på annat sätt om det är fel?

okej jag ska kolla upp det där imorgon! smile men man mäter alltså uppe vid instrumenthuset då? smile

nej är det fel så är det fel mellan skarven i skuffen och bakaxeln

skarven sitter vid hjulhuset på vänster bakskärm
tror man får flytta klädeseln lite men kan vara så att man ser den om man lyfter vänstra locket brevid reservhjulet

Smålänning
7 887 Inlägg
14 december 2011
Growe skrev:
twin_cam skrev:
Bakaxel/diff bytt?

skulle kunna vara så oxå

Mja... Det är inte bakaxeln i sig som skiljer, du kan ha 1031 från både 86 och 96, som inte hastighetsmätaren fungerar emellan.

Det har med antalet tänder på hastighetsgivarens induktiva hjul att göra. Finns minst två olika.

740 90 med/utan ABS t.ex, och har starkt för mig att det är likadant på 940.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

14 776 Inlägg
14 december 2011
twin_cam skrev:
Growe skrev:
twin_cam skrev:
Bakaxel/diff bytt?

skulle kunna vara så oxå

Mja... Det är inte bakaxeln i sig som skiljer, du kan ha 1031 från både 86 och 96, som inte hastighetsmätaren fungerar emellan.

Det har med antalet tänder på hastighetsgivarens induktiva hjul att göra. Finns minst två olika.

740 90 med/utan ABS t.ex, och har starkt för mig att det är likadant på 940.

hade inte abs på min 88b 745glt 16v och körde med 98:ans 940turbo axel som hade abs..h-mätaren fungerade utmärkt..enda gång det skilljer är om bilen är äldre eller nyare än 88b

har än så länge aldrig stött på någon annan skillnad
har skruvat 940 sedan dom gick att köpa nya från fabriken smile

1 231 Inlägg
14 december 2011
Trådstartare
men tänderna stämmer smile det är rätt antal wink så ska kolla dom där kablarna först sen vet jag inte vad jag gör smile

1 231 Inlägg
15 december 2011
Trådstartare
jag ohm mätte kablarna och fick det till 000 när jag ställde mätarn på 2000k ohm sen mätte jag andra ändarna som går till mätarn och där hade jag runt 600 ohm men det kanske blir så när instrumenthuset är inkopplat?

14 776 Inlägg
15 december 2011
mm  det blir jhu det eftersom själva mätaren har resistens

när du hade loss kåpan och tittade på själva ringen som givaren avläser hur såg den då ut

http://img107.imageshack.us/img107/9205/dsc01530ic8.jpg

eller

https://www1.garaget.org/gallery/archive/75761/626349_ubiewn.jpg

1 231 Inlägg
15 december 2011
Trådstartare
den såg inte ut som nån av dom där sad den såg ut såhär https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131772/131772-f47e460b40bb5395bf57fdfc290b8e70.jpg
är det fel diff eller?
Senast redigerat av manne_940 (15 december 2011)

14 776 Inlägg
15 december 2011
det är rätt diff  skillnaden är att den ena bilden är på slungdiffen och du har en vanlig öppen diff så det är rätt

vill du att jag ska ta med ett mätarhus så du kan få pröva?
är inte i garaget jätte ofta men har säkert en anledning att åka över där i helgen eventuellt

1 231 Inlägg
15 december 2011
Trådstartare
Growe skrev:
det är rätt diff  skillnaden är att den ena bilden är på slungdiffen och du har en vanlig öppen diff så det är rätt

vill du att jag ska ta med ett mätarhus så du kan få pröva?
är inte i garaget jätte ofta men har säkert en anledning att åka över där i helgen eventuellt

jag bor ju i askersund men kan vara så att jag har vägarna förbi örebro i helgen om jag ska till mässan eller nåt så det vore snällt isf! smile skicka ett pm till mig med ditt nummer så kan jag smsa dig eller nåt om jag ska inåt! smile

14 776 Inlägg
15 december 2011
ska iof halvägs i morgon ska till åsbro men hinner inte till garaget innan dess men ska koll om jag har något hus hemma som jag glömt bort

1 231 Inlägg
25 december 2011
Trådstartare
nu har jag provat med ett annat mätarhus.. lånade av en kompis men det var samma fel sad vad fan kan det vara för fel? pappa pratade om jordfel men vart kan den jordkabeln sitta isånnafall? kan det vara sensorn som är felet? har ju ohm mätt och det var ju som det skulle "/ knepigt värre..

Sök