2963
Sök

Kondensator, rättkopplat?

930 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
#1
Tjo, tänkte göra en sista koll innan jag kopplar in min konding i bilen så att det är rättkopplat.!

De silvriga kablarna är jord, DVS

Jordat i bältet -> - på Kondensatorn -> GND på steget

De blå kablarna är +, DVS

+ på batteri -> Säkring -> + på Kondensatorn -> + på steget

Är det rätt?


http://img254.imageshack.us/img254/457/20111217165236.jpg

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

Team dBakuten
3 453 Inlägg
18 december 2011
#2
Kamulen skrev:
Tjo, tänkte göra en sista koll innan jag kopplar in min konding i bilen så att det är rättkopplat.!

De silvriga kablarna är jord, DVS

Jordat i bältet -> - på Kondensatorn -> GND på steget

De blå kablarna är +, DVS

+ på batteri -> Säkring -> + på Kondensatorn -> + på steget

Är det rätt?


http://img254.imageshack.us/img254/457/20111217165236.jpg

Japp det verkar stämma, men vad är det för steg du har?

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

930 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
#3
http://shop.monacor.se/servlet/us_pyra? … 301=142620

ett sånt steg har jag.

Vilken tur, då ska jag bara fixa en kabelskotång och sen kan jag ösa dit kabelskorna.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

930 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
#4
har ju sett att vissa bara koppar från batteri till - på kondingen och sen från + på kondingen till stegets +.


om ni kollar denna bil som jag lånar av Stefan Varberg, kan ju vara så att de andra kablarna inte syns men jag tycker det ser ut så!


http://www.garaget.org/?car=44814&image=1365818
Senast redigerat av Kamulen (18 december 2011)

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

Team dBakuten
3 453 Inlägg
18 december 2011
#5
Kamulen skrev:
har ju sett att vissa bara koppar från batteri till - på kondingen och sen från + på kondingen till stegets +.


om ni kollar denna bil som jag lånar av Stefan Varberg, kan ju vara så att de andra kablarna inte syns men jag tycker det ser ut så!


http://www.garaget.org/?car=44814&image=1365818

Du MÅSTE ju ha en plusmatning in till kondensatorn.. annars får den ju inte in laddström.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Bas För Ditt As!!!!!!
353 Inlägg
18 december 2011
#6
Ser bra ut! Va noga med att klämma dit kabelskona så det inte blir glapp!

Följ gärna mitt projekt! "Volvo S40N"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=236594

930 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
#7
Tokken skrev:
Kamulen skrev:
har ju sett att vissa bara koppar från batteri till - på kondingen och sen från + på kondingen till stegets +.


om ni kollar denna bil som jag lånar av Stefan Varberg, kan ju vara så att de andra kablarna inte syns men jag tycker det ser ut så!


http://www.garaget.org/?car=44814&image=1365818

Du MÅSTE ju ha en plusmatning in till kondensatorn.. annars får den ju inte in laddström.

Ja självklart, men om du ser hans bild igen, så ser det ut som att han bara har EN kabel som kommer TILL kondensatorn och BARA EN kabel som går IFRÅN kondensatorn.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

930 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
#8
NeckBreaker skrev:
Ser bra ut! Va noga med att klämma dit kabelskona så det inte blir glapp!

Yes självklart, så att MIN bild ser bra och rätt kopplad ut?

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

16 197 Inlägg
18 december 2011
#9
Kamulen skrev:
Tokken skrev:
Kamulen skrev:
har ju sett att vissa bara koppar från batteri till - på kondingen och sen från + på kondingen till stegets +.


om ni kollar denna bil som jag lånar av Stefan Varberg, kan ju vara så att de andra kablarna inte syns men jag tycker det ser ut så!


http://www.garaget.org/?car=44814&image=1365818

Du MÅSTE ju ha en plusmatning in till kondensatorn.. annars får den ju inte in laddström.

Ja självklart, men om du ser hans bild igen, så ser det ut som att han bara har EN kabel som kommer TILL kondensatorn och BARA EN kabel som går IFRÅN kondensatorn.

de kan ju vara så att den e kopplad till en strömblock som fördelas till steget.. dock är de MER rätt att koppla direkt från kondingen till steget.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

930 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
#10
evilaudio skrev:
Kamulen skrev:
Tokken skrev:
Du MÅSTE ju ha en plusmatning in till kondensatorn.. annars får den ju inte in laddström.

Ja självklart, men om du ser hans bild igen, så ser det ut som att han bara har EN kabel som kommer TILL kondensatorn och BARA EN kabel som går IFRÅN kondensatorn.

de kan ju vara så att den e kopplad till en strömblock som fördelas till steget.. dock är de MER rätt att koppla direkt från kondingen till steget.

JA sant men om du kikar på bilden så är det bara 2 kablar på kondingen.

Men ja, då är det alltså så att mitt är rätt kopplat och det är bara att tuta och köra.
Senast redigerat av Kamulen (18 december 2011)

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

16 197 Inlägg
18 december 2011
#11
Kamulen skrev:
evilaudio skrev:
Kamulen skrev:

Ja självklart, men om du ser hans bild igen, så ser det ut som att han bara har EN kabel som kommer TILL kondensatorn och BARA EN kabel som går IFRÅN kondensatorn.

de kan ju vara så att den e kopplad till en strömblock som fördelas till steget.. dock är de MER rätt att koppla direkt från kondingen till steget.

JA sant men om du kikar på bilden så är det bara 2 kablar på kondingen.

Men ja, då är det alltså så att mitt är rätt kopplat och det är bara att tuta och köra.

jo de e rätt vanligt att folk kopplar så som på bilden.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

930 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
#12
Jaha, men funkar det med både 2 och 4 kablar då? Vad blir det för skillnad osv?

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

16 197 Inlägg
18 december 2011
#13
Kamulen skrev:
Jaha, men funkar det med både 2 och 4 kablar då? Vad blir det för skillnad osv?

4 kablar är den bästa lösningen..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

930 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
#14
Aha okej, men dåså. Kommer med en update med lite bilder och eventuellt ett litet filmklipp i morgon! eller eventuellt på onsdag!

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

16 197 Inlägg
18 december 2011
#15
vad för övriga saker har du i bilen eftersom du vill ha en konding?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

930 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
#16
*Baslåda: Mmats 15" P3.0 700RMS xx00Wmax i en sluten låda.
*Slutsteg: Monacor Carpower 640RMS 900WMAX

Hör stoooor skillnad på ljud och ljud när man har spelat ett tag, då basen bara blir lägre och lägre.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

16 197 Inlägg
18 december 2011
#17
Kamulen skrev:
*Baslåda: Mmats 15" P3.0 700RMS xx00Wmax i en sluten låda.
*Slutsteg: Monacor Carpower 640RMS 900WMAX

Hör stoooor skillnad på ljud och ljud när man har spelat ett tag, då basen bara blir lägre och lägre.

att de blir lägre å lägre beror nog på att spänningen i systemet sjunker.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

930 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
#18
Aaa det kan väl en konding lösa? yikes

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

21 761 Inlägg
18 december 2011
#19
Att spänningen successivt sjunker beror på att generatorn inte hinner ladda ordentligt, då hjälper ingen konding. Om det händer när motorn är igång alltså. smile
Senast redigerat av Drönirettab (18 december 2011)

16 197 Inlägg
18 december 2011
#20
Kamulen skrev:
Aaa det kan väl en konding lösa? yikes

du får inte mer ström du skaffar en konding..   den stabiliserer upp den strömmen du har samt tar bort en del störningar som kommer ifrån generatorn.

"Testar man inte så får man aldrig veta"


Sök