2752
Sök

Kondensator, rättkopplat?

930 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
#21
Ja jo, men om den stabiliserar så borde det låta bättre längre och inte bra under en kort tid? wink

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

7 281 Inlägg
18 december 2011
#22
Kamulen skrev:
Ja jo, men om den stabiliserar så borde det låta bättre längre och inte bra under en kort tid? wink

Den laddar ju ur sig direkt vid varje slag ungefär och batteriet laddar ju den.
Orkar inte batteriet med så spelar det ingen roll om du har 100st kondensatorer.


930 Inlägg
23 december 2011
Trådstartare
#23
Har en fråga här, har precis kopplat in min kondensator och den lyser även fast bilen inte är på, ska det vara så?

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

21 761 Inlägg
23 december 2011
#24
Den ska inte lysa konstant, däremot kan displayen lysa ett tag efter att den har känt av en strömförbrukning. smile

Lyser displayen absolut hela tiden på din konding fastän stereon är avslagen och inget annat i bilen är igång?

2 075 Inlägg
23 december 2011
#25
Kan ta några minuter för displayen att slockna efter att strömmen hållits konstant på runt 12,5 volt...
Vad visar displayen då?

16 197 Inlägg
23 december 2011
#26
vet att de finns kondingar som ALLTID lyser så länge de ligger spänning på dom.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

2 075 Inlägg
23 december 2011
#27
Säkert finns det, och säkert kan man fixa det själv också om man har lust...
Senast redigerat av MammDiin (23 december 2011)

930 Inlägg
23 december 2011
Trådstartare
#28
den står på ca 14.4 volt när bilen är igång och ca 13 när man öser på, sen när man stänger av så sjunker den i från 14.4 har inte orkat kolla hur lågt den sjunker man den sjunker.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

16 197 Inlägg
23 december 2011
#29
Kamulen skrev:
den står på ca 14.4 volt när bilen är igång och ca 13 när man öser på, sen när man stänger av så sjunker den i från 14.4 har inte orkat kolla hur lågt den sjunker man den sjunker.

de BRUKAR vara så att den slocknar runt 12,5-12,8 volt.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

930 Inlägg
23 december 2011
Trådstartare
#30
evilaudio skrev:
Kamulen skrev:
den står på ca 14.4 volt när bilen är igång och ca 13 när man öser på, sen när man stänger av så sjunker den i från 14.4 har inte orkat kolla hur lågt den sjunker man den sjunker.

de BRUKAR vara så att den slocknar runt 12,5-12,8 volt.

Kanske är värt att nämna att när jag kopplade på + på batteriet så lixom lystes hela säkringen och kabeln upp av ett blått sken och kondingen startade redan då och då var det mellan 9 och 11volt på mätaren! och när jag skulle starta bilen så var batteriet helt dött nästan hade TUR och då menar jag TUR att bilen startade!
Senast redigerat av Kamulen (23 december 2011)

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

16 197 Inlägg
23 december 2011
#31
Kamulen skrev:
evilaudio skrev:
Kamulen skrev:
den står på ca 14.4 volt när bilen är igång och ca 13 när man öser på, sen när man stänger av så sjunker den i från 14.4 har inte orkat kolla hur lågt den sjunker man den sjunker.

de BRUKAR vara så att den slocknar runt 12,5-12,8 volt.

Kanske är värt att nämna att när jag kopplade på + på batteriet så lixom lystes hela säkringen och kabeln upp av ett blått sken och kondingen startade redan då och då var det mellan 9 och 11volt på mätaren! och när jag skulle starta bilen så var batteriet helt dött nästan hade TUR och då menar jag TUR att bilen startade!

att de blixtrar till är inget konstigt då en konding ska "laddas" med ett motstånd innan man kopplar in den.



låt bilen stå nån timme å sen går du ut å mäter batterispänningen med en multimeter.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

2 075 Inlägg
23 december 2011
#32
Inte bra om spänningen sjunker med 1,4 volt när du spelar fullt...
Och som Evilaudio skriver så brukar det följa med ett motstånd eller lampa som kopplas i serie med kondensatorn för att ladda upp den innan man kopplar in den

930 Inlägg
23 december 2011
Trådstartare
#33
MammDiin skrev:
Inte bra om spänningen sjunker med 1,4 volt när du spelar fullt...
Och som Evilaudio skriver så brukar det följa med ett motstånd eller lampa som kopplas i serie med kondensatorn för att ladda upp den innan man kopplar in den

Detta var en konding som jag köpte av en kompis, så inget motstånd följde med, men kan filma när jag spelar så får ni se.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

2 075 Inlägg
23 december 2011
#34
Kamulen skrev:
MammDiin skrev:
Inte bra om spänningen sjunker med 1,4 volt när du spelar fullt...
Och som Evilaudio skriver så brukar det följa med ett motstånd eller lampa som kopplas i serie med kondensatorn för att ladda upp den innan man kopplar in den

Detta var en konding som jag köpte av en kompis, så inget motstånd följde med, men kan filma när jag spelar så får ni se.

Går att använda exempelvis en vanlig 5 watt billampa att ladda upp den med...

3 187 Inlägg
23 december 2011
#35
MammDiin skrev:
Inte bra om spänningen sjunker med 1,4 volt när du spelar fullt...Och som Evilaudio skriver så brukar det följa med ett motstånd eller lampa som kopplas i serie med kondensatorn för att ladda upp den innan man kopplar in den

vrider man på fullt och spänningen sjunker till 13 så är det ingen fara.


2 075 Inlägg
23 december 2011
#36
Men alltid bättre med en jämn spänning... Dessutom så får man ju inte samma effekt ur förstärkaren heller med stort spänningsfall. Och inte är det något vidare med lampor som blinkar i takt med musiken heller.

3 187 Inlägg
23 december 2011
#37
MammDiin skrev:
Men alltid bättre med en jämn spänning... Dessutom så får man ju inte samma effekt ur förstärkaren heller med stort spänningsfall. Och inte är det något vidare med lampor som blinkar i takt med musiken heller.

jaa jo, du får dock ha en rejäl batteri bank om du ska hålla stadigt på 14,4.. lamporna blinkar inte vid 13V.


Team dBakuten
3 453 Inlägg
23 december 2011
#38
MammDiin skrev:
Men alltid bättre med en jämn spänning... Dessutom så får man ju inte samma effekt ur förstärkaren heller med stort spänningsfall. Och inte är det något vidare med lampor som blinkar i takt med musiken heller.

.
Då skaffar man sig ett till batteri så e saken biff! smile

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

2 075 Inlägg
23 december 2011
#39
big-jepp skrev:
MammDiin skrev:
Men alltid bättre med en jämn spänning... Dessutom så får man ju inte samma effekt ur förstärkaren heller med stort spänningsfall. Och inte är det något vidare med lampor som blinkar i takt med musiken heller.

jaa jo, du får dock ha en rejäl batteri bank om du ska hålla stadigt på 14,4.. lamporna blinkar inte vid 13V.

Halogenlampors ljusstyrka ändras rätt så mycket med 1,4V. Men om man har xenon så märker man det inte.

16 197 Inlägg
23 december 2011
#40
kan säga att ja har ALDRIG haft en bil som haft 14,4 volt när jag spelar fullt.

"Testar man inte så får man aldrig veta"


Sök