2964
Sök

Kondensator, rättkopplat?

2 075 Inlägg
23 december 2011
#41
Klart man inte lyckats få det att hållas konstant 14,4 om man har mera än bilstereot... Men själv tycker jag mitt spänningsfall på 0,5 volt är mycket med mina 500w rms. Och redan med 0.5v så ser man att lamporna blinkar.
Och trådskaparen hade väl 640w rms... så jag tycker hans spänningsfall på 1,4v är mycket i jämförelse.

3 187 Inlägg
23 december 2011
#42
evilaudio skrev:
kan säga att ja har ALDRIG haft en bil som haft 14,4 volt när jag spelar fullt.

ne var lite det jag menade, när jag ligger och maxar så sjunker mitt till 13-13,5v och då blinkar iaf inga lampor.


3 187 Inlägg
23 december 2011
#43
MammDiin skrev:
Klart man inte lyckats få det att hållas konstant 14,4 om man har mera än bilstereot... Men själv tycker jag mitt spänningsfall på 0,5 volt är mycket med mina 500w rms. Och redan med 0.5v så ser man att lamporna blinkar.
Och trådskaparen hade väl 640w rms... så jag tycker hans spänningsfall på 1,4v är mycket i jämförelse.

finns kanske andra grejer i hans bil som drar mer ström än i din bil?


2 075 Inlägg
23 december 2011
#44
big-jepp skrev:
MammDiin skrev:
Klart man inte lyckats få det att hållas konstant 14,4 om man har mera än bilstereot... Men själv tycker jag mitt spänningsfall på 0,5 volt är mycket med mina 500w rms. Och redan med 0.5v så ser man att lamporna blinkar.
Och trådskaparen hade väl 640w rms... så jag tycker hans spänningsfall på 1,4v är mycket i jämförelse.

finns kanske andra grejer i hans bil som drar mer ström än i din bil?

Så mycket mera strömförbrukare tror jag inte han har, om han inte har en till förstärkare eller något. Men det kan jag inte vara säker på förstås... Är bäst att han svarar på det själv.
Men hur grova kablar har trådskaparen till förstärkaren då?

930 Inlägg
23 december 2011
Trådstartare
#45
Update, nu när jag har låtit bilen så ett tag, och öser på nu, så sjunker den i från 14.4 till 14.1 - 14.2 och det blir en SJUUUUUK skillnad på ljudet, så att folk säger att en konding inte hjälper ljudet är skitsnack.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

2 075 Inlägg
23 december 2011
#46
Låter bra det smile
Men har du gjort något annat också eller? För nu har du ju knappt något spänningsfall...

Team dBakuten
3 453 Inlägg
23 december 2011
#47
Kamulen skrev:
Update, nu när jag har låtit bilen så ett tag, och öser på nu, så sjunker den i från 14.4 till 14.1 - 14.2 och det blir en SJUUUUUK skillnad på ljudet, så att folk säger att en konding inte hjälper ljudet är skitsnack.

Absolut inget skitsnack!
Så här är det.. Har du en taskig batteribank så spelar det ingen roll om du har en kondensator då den
är beroende av strömmen från batteriet för att kunna leverera.

En kondensator användes flitigt förr då batterierna inte var lika pigga på att leverera strömmen snabbt nog.
Vilket en kondensator gjorde betydligt bättre.

Nu mer är batterierna tillräckligt snabba för att göra kondensatorerna överflödiga.

När strömmen sinar i batteribanken tar strömmen slut även i kondensatorn.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

16 197 Inlägg
23 december 2011
#48
Kamulen skrev:
Update, nu när jag har låtit bilen så ett tag, och öser på nu, så sjunker den i från 14.4 till 14.1 - 14.2 och det blir en SJUUUUUK skillnad på ljudet, så att folk säger att en konding inte hjälper ljudet är skitsnack.

fast en konding gör inte så stor skillnad så nåt annat måste varit fel oxå..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

930 Inlägg
23 december 2011
Trådstartare
#49
just nu är det som natt och dag på ljudet!

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

695 Inlägg
23 december 2011
#50
Kamulen skrev:
just nu är det som natt och dag på ljudet!

kan ju vara så att du haft dålig kontakt någonstans som omedvetet rättades till när du kopplade om för att få in en konding i systemet.. Och som någon skrev, en konding höjer inte spänningen, har du bara 12volt så har du bara 12 volt även med 5kondingar, dock kan en konding hjälpa till så steget får strömmen llite snabbare än vad ett batteri av gammal modell lyckas med, och de i sig kan ge en liten kick vid "attacker" då steget får något jämnare spänning, men har du ett steg som slukar 120A och du har 65A att tillgå så är spänningsfall ett faktum oavsett konding eller ej... Men en skillnad såpass stor som "natt och dag" verkar mystiskt ifall allt verkligen var i toppskick..
Senast redigerat av nesum (23 december 2011)

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

565 Inlägg
23 december 2011
#51
evilaudio skrev:
de kan ju vara så att den e kopplad till en strömblock som fördelas till steget.. dock är de MER rätt att koppla direkt från kondingen till steget.

Kan du förklara varför det är bättre? Som jag har förstått det så om man kopplar det till dist. blocket så hjälper  väl kondingen alla steg/förbrukade man har inkopplade där men har man det direkt på kabeln till steget så hjälper det väl bara det steget? Borde det inte vara bättre att det hjälper alla stegen, förutsatt att den är stor nog?

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481


Sök