Funderar på en Volvo 850 T5R, åsikter?

Daevil
18 december 2011 · 691 Inlägg

Hallå!
Jag funderar på att skaffa mig en Volvo 850 T5R sedan (ej kombi), eller bara T5 men helst R. Tänkte höra med er som äger eller har ägt en hur den är, så som vanliga fel, rost, körglädje, bränsleförbrukning osv osv?

Berätta gärna lite om din bil eller upplevelser med en.

Ha det gött!

Subaru Impreza GT "Widebody GC8" (1999)
Audi A4 Avant 2.0 TFSI "QUATTRO" (2014)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 december 2011 · 13 736 Inlägg

rost i bakluckan vid nederkant och hundbenet är ställen där det ofta rostar

men dom är märkbart rostfriare än tex s40
så tror nog du inte har mycket att oroa dig för något

har inte sätt några hål på en normalskött 850 oavsätt mil

dom hålen jag sätt i golv har varit tydligt att dom uppkommit när underredet tagt i något ganska ordenkligt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
johan_dansk
18 december 2011 · 157 Inlägg

De går väldigt bra! Våran t-5 drog ca litern/mil men det kan det ju vara värt smile

Audi A4 1.8t Quattro
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 december 2011 · 13 736 Inlägg

johan_dansk skrev:
De går väldigt bra! Våran t-5 drog ca litern/mil men det kan det ju vara värt smile

mm dom blir lätt törstiga men går att köra under litern utan problem

min aut med ägg under gaspedalen gick på under 0.8 då satt det 3" med racekisse och autotech steg3 box

men att snitta 1.3l/mil är inte svårt med aut smile men lätt värt det

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Munkis
19 december 2011 · 1 635 Inlägg

Fina bilar smile Skitnöjd med min. Leta efter ett fint exemplar så kommer du inte ångra dig sen smile

MarcusL #2573
19 december 2011 · 1 489 Inlägg

Aldrig varit så nöjd med en bil som med den gula jag har idag :-)

Försäkringen är ju dock en nackdel, beroende på ålder och din bonus. Men jag ger 10700kr om året i helförsäkring när den står på mig (24år gammal och 0% bonusnivå). Bränsleförbrukningen är inte så farlig som man tror, har en automatare men den funkar och köra på 0.8 - 1.0 liter per mil.

Tycker att du ska slå till på en, kommer nog inte ångra dig :-)

• Även den starka måste ta i när han skiter
sageebrannt
19 december 2011 · 8 Inlägg

fina bilar,  men en del som krabba , om du ska race å "bus" köra lite så får du byta låda, vanligt med tickande ventiler, ananrs fin och rolig bil å köra smile kan gå rätt bra:)

Munkis
19 december 2011 · 1 635 Inlägg

sageebrannt skrev:
fina bilar,  men en del som krabba , om du ska race å "bus" köra lite så får du byta låda, vanligt med tickande ventiler, ananrs fin och rolig bil å köra smile kan gå rätt bra:)

Behöver man inte alls. Klarar man inte av att växla ordentligt så rasar dom säkert men annars behöver du inte oroa dig. Har du dessutom riktig diff så ska du ha en eloge om du lyckas rasa lådan.

AddeGrindborg
19 december 2011 · 33 Inlägg

Lådan är inget problem... själv haft några st både r t5r t5, aldrig strulat.. och jag har kört stilla stående osv... hårda växlingar:p jag tycker de är ett bra val av bil!! Ja har aldrig behövt skruva med någon av mina.. men självklart har man gjort de ändå, angående bensin förbrukning. Så är dom ganska törstiga, har en tendens att dra mycke olja. Men en helt klart värd bil för dom pengarna!

AddeGrindborg
19 december 2011 · 33 Inlägg

Och se till att inte köpa nån som gått runt 30 000... köp en fin och välvårdad,

Munkis
19 december 2011 · 1 635 Inlägg

AddeGrindborg skrev:
Och se till att inte köpa nån som gått runt 30 000... köp en fin och välvårdad,

Nja. det där får man ta med en nypa salt skulle jag vilja påstå. Bilarna börjar bli så gamla att skötsel och skick är viktigare än miltalet enligt mig. Tar hellre en fin gammal tjänstebil (som de flesta R var) som gått 30000mil än en halvspöad R som gått 20000mil.

Vet av erfarenhet då min gått 20000mil och inte är en gammal tjänstepulka. Har fått byta massor och lite till men det har det definitivt vart värt i slutändan dock smile

AddeGrindborg
20 december 2011 · 33 Inlägg

min r hade gått 17 tusen.. så ja vet också en del smile

Munkis
21 december 2011 · 1 635 Inlägg

AddeGrindborg skrev:
min r hade gått 17 tusen.. så ja vet också en del smile

Självklart så finns det ingen regel utan undantag smile Men det jag syftade på var att man inte ska bortse från en som är riktigt fin men har gått en bit. Kan vara en kanonbil iallafall smile

8_23sek
21 december 2011 · 87 Inlägg

köp min du kan få den billigt

Daevil
27 december 2011 · 691 Inlägg

Tack till alla som skrivit, mycket kul att läsa! Hoppas på att kunna hitta en till i sommar. Skulle gärna hitta en manuell vxl.
Hur är draget i era som har runt 300 hk?  Kör en t4 med ca 240hk med bra drag i, dom är ju rätt lätta i vikten. Hur är 850t5 i vikt och så?

Audi A4 Avant 2.0 TFSI "QUATTRO" (2014)
Subaru Impreza GT "Widebody GC8" (1999)
Daevil
27 december 2011 · 691 Inlägg

8_23sek skrev:
köp min du kan få den billigt

Vad har du tänkt för pris och hur långt har den gått? smile

Subaru Impreza GT "Widebody GC8" (1999)
Audi A4 Avant 2.0 TFSI "QUATTRO" (2014)
940_44
27 december 2011 · 850 Inlägg

tycker du allt ska ha en 850t-5r om den är bra och inte sönderkörd, dom brukar gå bra och går att trimma lätt och så tycker allt du ska ha en sån!

Jag Älskar Volvo Med Mycket Hästar Under Huven! döden kommer tillbaka! uppväxt i förorten här är det som robin hood
t5-r micke
27 december 2011 · 301 Inlägg

kolla min fd R så fåru se ett riktigt bra argument varför du INTE ska ha en sådan.
eller en volvo över huvud taget..

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!
Munkis
27 december 2011 · 1 635 Inlägg

t5-r micke skrev:
kolla min fd R så fåru se ett riktigt bra argument varför du INTE ska ha en sådan.
eller en volvo över huvud taget..

Du får väl lära dig å serva bilen så blir det inte sådär wink

Turbofamilj Utan turbo suger ... :D
27 december 2011 · 79 Inlägg

Jag är otroligt nöjd med min t5:a, Men där tillkommer ju klydd om den inte är skött som den ska.

I <3 T5
Volvo 855 T5 "R-optik" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang