Funderar på en Volvo 850 T5R, åsikter?

8_23sek
27 december 2011 · 87 Inlägg

ja den ligger på blocket för 22 den hart gåt 26

jakob_enkvist
27 december 2011 · 144 Inlägg

t5-r micke skrev:
kolla min fd R så fåru se ett riktigt bra argument varför du INTE ska ha en sådan.
eller en volvo över huvud taget..

Eller så kanske du borde lära dig sköta en bil och ta reda på hur saker och ting fungerar!

t5-r micke
28 december 2011 · 301 Inlägg

jakob_enkvist skrev:

t5-r micke skrev:
kolla min fd R så fåru se ett riktigt bra argument varför du INTE ska ha en sådan.
eller en volvo över huvud taget..

Eller så kanske du borde lära dig sköta en bil och ta reda på hur saker och ting fungerar!

Och vad baserar du detta mycket kloka uttalande på?
Som för övrigt inte tillför ett dugg till trådskaparen om han skall köpa en r eller inte, utan endast är ett personligt påhopp på mig som person.

Du vet varken hur bilen skötts innan jag köpte den eller om jag köpte den med rasad motor.
Du vet i förlängningen ingenting om mig som person eller mina erfarenheter varken i området bilar eller övrigt.

Du vet tex inte att jag är bilmekaniker till yrket och att jag varit det i många år.

Det jag vill ha sagt med detta är att du kanske ska ta och fundera lite innan du skriver en helt meningslös kommentar och försöker verka tuff på ett internet forum.

Du är välkommen att kommentera detta men dock inte i denna tråd som redan blivit nog förstörd och avvikit från ämnet.

Senast redigerat av t5-r micke (28 december 2011)

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!
t5-r micke
28 december 2011 · 301 Inlägg

Turbofamilj skrev:
Jag är otroligt nöjd med min t5:a, Men där tillkommer ju klydd om den inte är skött som den ska.

Helt rätt när dom väl fungerar är dom underbara att köra mm.
Är dock mycket svårt att hitta en som är så bra skött som dessa bilar kräver för att fungera som dom ska.

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!
___
28 december 2011 · 588 Inlägg

t5-r micke skrev:
kolla min fd R så fåru se ett riktigt bra argument varför du INTE ska ha en sådan.
eller en volvo över huvud taget..

spanade in din volvo och hittade inte det där "bra argumentet" någonstanns? yikes

t5-r micke
28 december 2011 · 301 Inlägg

___ skrev:

t5-r micke skrev:
kolla min fd R så fåru se ett riktigt bra argument varför du INTE ska ha en sådan.
eller en volvo över huvud taget..

spanade in din volvo och hittade inte det där "bra argumentet" någonstanns? yikes

Du missade altså den knäckta staken och trasiga kolven?
Stakarna är helt klart denna motors svagaste punkt.
Volvo skulle lagt lite mer krut på dom så hade dom haft en riktigt bra motor.
Tyvärr så är allt innom bilvärden en kompromiss å i detta fallet var det troligen ekonomin som styrde.
Kolla bara på deras gamla M-stakar dom har betydligt högre kvalité än övriga för att dom la ner några ören extra på dom i tillverkningen.

Sorgligt men sant

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!
___
29 december 2011 · 588 Inlägg

Nej faktiskt så missade jag inte dom! smile hade det stått det du skrev där i bildtexten hade det varit alldeles glasklart smile

tjox Däckspert
29 december 2011 · 298 Inlägg

Köp en s70 ist

Livet börjar vid 6200rpm!!!
Daevil
8 januari 2012 · 691 Inlägg

Lär bli en T5:a smile

Hur är en "vanlig" turbo i jämnförelse med en T5:a ? förutom mindre HK då och visst utseende. Känns som T5:an är bättre byggd för mer  påfrestning osv.

Subaru Impreza GT "Widebody GC8" (1999)
Audi A4 Avant 2.0 TFSI "QUATTRO" (2014)
940_44
8 januari 2012 · 850 Inlägg

Daevil skrev:
Lär bli en T5:a smile

Hur är en "vanlig" turbo i jämnförelse med en T5:a ? förutom mindre HK då och visst utseende. Känns som T5:an är bättre byggd för mer  påfrestning osv.

t5 håller för en del hästar samma med R med, så dom är ju kanska bra byggda men som sakt vanlig turbo och t5 är typ samma!

Jag Älskar Volvo Med Mycket Hästar Under Huven! döden kommer tillbaka! uppväxt i förorten här är det som robin hood
Bjornn
8 januari 2012 · 749 Inlägg

Angående rost, så kan jag säga att detta är en fantastiskt seg bil då det gäller det.

Har aldrig varit med om att det rostat någonstans i underredet på en sån här bil, förrutom om det sitter dragkrok, då kan det krypa lite rost på balkarna där draget är infäst.

Om det rostar ute på chassit, så rostar det oftast i nedre framkant på skärmarna bak, eller i skärmkanterna fram, i nederkant på dörrarna eller på bakluckan.
Det hela beror helt på hur bilen har skötts.

Man slipper byta bromsrör, då alla bromsrör är i kopparnickel orginal.
Stort + då jag tycker de är fattig att många tillverkare fortfarande monterar stålrör, är så drygt att byta.

Bränsleförbrukningen kan man få ner med en chippning om man vill.
Det hela beror hur mycket man trycker på gasen.

Senast redigerat av Bjornn (8 januari 2012)

Munkis
8 januari 2012 · 1 636 Inlägg

Daevil skrev:
Lär bli en T5:a smile

Hur är en "vanlig" turbo i jämnförelse med en T5:a ? förutom mindre HK då och visst utseende. Känns som T5:an är bättre byggd för mer  påfrestning osv.

T5 och Turbo är väl exakt samma bil bara att T5 är import och Turbo troligen är Svensksåld smile

744GLT
9 januari 2012 · 809 Inlägg

Munkis skrev:

Daevil skrev:
Lär bli en T5:a smile

Hur är en "vanlig" turbo i jämnförelse med en T5:a ? förutom mindre HK då och visst utseende. Känns som T5:an är bättre byggd för mer  påfrestning osv.

T5 och Turbo är väl exakt samma bil bara att T5 är import och Turbo troligen är Svensksåld smile

nja lite fel faktiskt. båda bilarna såldes i sverige, finns en massa importerade T5.or från italien dock. t5.an har mer häst än en vanlig turbo. resten får någon mer kunnig fylla i smile

Wiper_Swe
9 januari 2012 · 93 Inlägg

Jag var väldigt nöjd med min 850 T5 2,0L. (http://www.garaget.org/?car=162918)
Förutom att turbon,motorn och växellådan rasade men den gick även rätt hårt om man säger så.
I övrigt så är det en mkt bra bil.


Mvh
Mark

MDS / LackOn Upplands Väsby / Hybalu (Hydraulic Performance) / Tudor Exide / Stefan Andersson Bil & Plåt Orminge /
Audi RS4 B5 (2001)
Munkis
9 januari 2012 · 1 636 Inlägg

744GLT skrev:

Munkis skrev:

Daevil skrev:
Lär bli en T5:a smile

Hur är en "vanlig" turbo i jämnförelse med en T5:a ? förutom mindre HK då och visst utseende. Känns som T5:an är bättre byggd för mer  påfrestning osv.

T5 och Turbo är väl exakt samma bil bara att T5 är import och Turbo troligen är Svensksåld smile

nja lite fel faktiskt. båda bilarna såldes i sverige, finns en massa importerade T5.or från italien dock. t5.an har mer häst än en vanlig turbo. resten får någon mer kunnig fylla i smile

T5 har väl 225hk? Vilket 850 Turbo också har!

744GLT
9 januari 2012 · 809 Inlägg

Munkis skrev:

744GLT skrev:

Munkis skrev:

T5 och Turbo är väl exakt samma bil bara att T5 är import och Turbo troligen är Svensksåld smile

nja lite fel faktiskt. båda bilarna såldes i sverige, finns en massa importerade T5.or från italien dock. t5.an har mer häst än en vanlig turbo. resten får någon mer kunnig fylla i smile

T5 har väl 225hk? Vilket 850 Turbo också har!

det har du rätt i 850 turbo heter kort och gott t5 jag som sitter och tänker på fel bil smile men att t5 bara var importerade stämmer dock inte smile

Munkis
9 januari 2012 · 1 636 Inlägg

744GLT skrev:

Munkis skrev:

744GLT skrev:

nja lite fel faktiskt. båda bilarna såldes i sverige, finns en massa importerade T5.or från italien dock. t5.an har mer häst än en vanlig turbo. resten får någon mer kunnig fylla i smile

T5 har väl 225hk? Vilket 850 Turbo också har!

det har du rätt i 850 turbo heter kort och gott t5 jag som sitter och tänker på fel bil smile men att t5 bara var importerade stämmer dock inte smile

Nej där har du fel igen! wink Finns både 850 Turbo och T5 och när jag googlar lite så stärks mina misstankar ännu mer om att alla 850T5 är import och TURBO är svensksålda wink

turbodeath
9 januari 2012 · 2 452 Inlägg

850 Turbo/T5
Två olika namn på samma sak, där T5 främst användes på vissa exportmarknader.

Den har 225 hk och 15G-turbo.
Motorkod: B5234FT/T, Automat med 3 körprogram (vinter, sport, ekonomi) eller manuell (M56).

850 T5-R
Kom 1995. Den har en sk. overboostfunktion, som under en begränsad tid höjer effekten från 225 till 240 hk under ca 30 sekunder. 15G-turbo.
Motorkod: B5234T5. Automat med 3 körprogram (vinter, sport, ekonomi) eller manuell (M56).

Speciellt i övrigt är inredning i skinn (sittytor) och amaretta, 17" Titanfälgar, R-front.
Fanns i följande färger: gul (den sk. T-gula), svart och olivgrön*.

850 R
Kom 1996. Den har 250 hk (automat 240 hk med overboost). 16T-turbo (automat 15G).
Motorkod: B5234T4 (automat B5234T5), Automat med 3 körprogram (vinter, sport, ekonomi) eller manuell (M59).

Speciellt i övrigt är inredning i alcantara (sittytor) och skinn, 17" Volansfälgar, R-front, R-vinge (sedan).

Fanns följande färger: röd (flamröd) och svart*.

* Kan även finnas i andra färger sålda på exportmarkanden.

sen har du 850 2,0 turbo som har 211 hk

döden kommer tillbaka
Lund-gren
9 januari 2012 ·

Munkis skrev:

744GLT skrev:

Munkis skrev:

T5 har väl 225hk? Vilket 850 Turbo också har!

det har du rätt i 850 turbo heter kort och gott t5 jag som sitter och tänker på fel bil smile men att t5 bara var importerade stämmer dock inte smile

Nej där har du fel igen! wink Finns både 850 Turbo och T5 och när jag googlar lite så stärks mina misstankar ännu mer om att alla 850T5 är import och TURBO är svensksålda wink

Stämmer bra det, Turbo och T5 är samma bil, dock högst troligt att T5 är importerad då de såldes under namnet Turbo i Sverige...

Daevil
9 januari 2012 · 691 Inlägg

tack för mkt bra svar, då är man lite klokare i den fronten med. Är sjukt sugen på att skaffa en nu, får dock vänta tills vintern passerat.. hmm

Audi A4 Avant 2.0 TFSI "QUATTRO" (2014)
Subaru Impreza GT "Widebody GC8" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang