Vårdslöshet i trafiken, hjälp!

killercow
18 december 2011 ·

tomten1 skrev:

killercow skrev:

tomten1 skrev:

Okej, tack! Min chef sa att han väntade på att polisen skulle ringa så att han kunde lämna försäkringsnummer. Så försäkrad är den iallafall!

Försäkringsbiten kan du va lugn på. de täcker alla skador hoppas bara du slipper få avdrag på lönen för självrisken wink


Tror du kan va lugn på biten med vårdslöshet då dom troligen kommer klassa de som en olycka pga halkan smile

Men, om jag nu skulle bli straffad, gäller försäkringen då fortfarande?

Trafikförsäkringen täcker dom andra fordonens skador även om du orsakat olyckan pga vårdslöshet.
Helförsäkringen täcker oftast helt på de egna fordonet om det är påställt och bes. och du inte varit påverkad när du kört. Lite olika regler mellan bolagen

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 december 2011 · 13 742 Inlägg

killercow skrev:

tomten1 skrev:

killercow skrev:

Försäkringsbiten kan du va lugn på. de täcker alla skador hoppas bara du slipper få avdrag på lönen för självrisken wink


Tror du kan va lugn på biten med vårdslöshet då dom troligen kommer klassa de som en olycka pga halkan smile

Men, om jag nu skulle bli straffad, gäller försäkringen då fortfarande?

Trafikförsäkringen täcker dom andra fordonens skador även om du orsakat olyckan pga vårdslöshet.
Helförsäkringen täcker oftast helt på de egna fordonet om det är påställt och bes. och du inte varit påverkad när du kört. Lite olika regler mellan bolagen

tror att vid grovvårdlöshet så kan det hända att försäkringen inte gäller

men nu betvivlar jag att det ens går upp till rätten än mindre att han blir dömd

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
tomten1
18 december 2011 · 28 Inlägg

Tack så jävla mycket för allas engagemang och svar. Ni är guld! Nu är det bara hoppas att lastbilen inte hittat på någon annan skithistoria. För han vinner ju ingenting på det..

"Man föds, man lever, man dör.. Godnatt"
Janneutanb
18 december 2011 · 7 271 Inlägg

Growe skrev:

killercow skrev:

tomten1 skrev:

Men, om jag nu skulle bli straffad, gäller försäkringen då fortfarande?

Trafikförsäkringen täcker dom andra fordonens skador även om du orsakat olyckan pga vårdslöshet.
Helförsäkringen täcker oftast helt på de egna fordonet om det är påställt och bes. och du inte varit påverkad när du kört. Lite olika regler mellan bolagen

tror att vid grovvårdlöshet så kan det hända att försäkringen inte gäller

men nu betvivlar jag att det ens går upp till rätten än mindre att han blir dömd

Den täcker väl alltid men om man bryter mot avtalet med försäkringen, exempelvis alkoholpåverkad kanske, så kan väl dom stämma ( om det nu heter så) försäkringstagaren på deras kostnader.

discokapten Kapten på disco!
18 december 2011 · 1 729 Inlägg

Growe skrev:

killercow skrev:
Har svårt att se att dom skulle kunna fälla dej för vårdslöshet i trafik då du dels kört i 80 å där med sänkt hastigheten. visserligen svårt för dej att bevisa. å dels för övrigt följt alla lagar med vinterdäck å så.

Visst att du är vållande står ju klart. Men detta låter ju mer som en olycka än att du kört vårdslöst.

Att det blir olyckor pga halkan är ju inget ovanligt och det vanliga är ju att det bedöms som just en olycka.

I detta fallet så måste det nog ligga nått i grunden till att dom skriver vårdslöshet. Troligast är att nån av dom andra inblandade sagt att du kört som en galning eller nått liknande

polisen skriver en anmällan om misstanke om vårdslöhset oavsätt vid en olycka där flera bilar är inblanadade så det behöver inte betyda att det ligger något annat bakom

och det är rätt sunt att dom gör en anmälan
sen avgör åklagaren om det ens är någon mening att dra det vidare och mest troligen så läggs det ner ganska snart

Nej det gör de inte.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
killercow
18 december 2011 ·

Brains skrev:

Growe skrev:

killercow skrev:

Trafikförsäkringen täcker dom andra fordonens skador även om du orsakat olyckan pga vårdslöshet.
Helförsäkringen täcker oftast helt på de egna fordonet om det är påställt och bes. och du inte varit påverkad när du kört. Lite olika regler mellan bolagen

tror att vid grovvårdlöshet så kan det hända att försäkringen inte gäller

men nu betvivlar jag att det ens går upp till rätten än mindre att han blir dömd

Den täcker väl alltid men om man bryter mot avtalet med försäkringen, exempelvis alkoholpåverkad kanske, så kan väl dom stämma ( om det nu heter så) försäkringstagaren på deras kostnader.

Nja trafikförsäkringen gäller ju fortfarande. däremot kan du bli utan ersättning på egna fordonet.

Ska dom stämma dej på kostnaderna som trafikförsäkringen täcker på andras fordon så handlar de inte om att du ska bli dömd för grov vårdslöshet eller vårdslöshet. utan då måste du bli dömd för skadegörelse.
Med andra ord då måste du ta ditt fordon å medvetet köra på dom andra fordonen. då blir det istället skadegörelse å då kan försäkringsbolaget stämma dej.

tomten1
18 december 2011 · 28 Inlägg

discokapten skrev:

Growe skrev:

killercow skrev:
Har svårt att se att dom skulle kunna fälla dej för vårdslöshet i trafik då du dels kört i 80 å där med sänkt hastigheten. visserligen svårt för dej att bevisa. å dels för övrigt följt alla lagar med vinterdäck å så.

Visst att du är vållande står ju klart. Men detta låter ju mer som en olycka än att du kört vårdslöst.

Att det blir olyckor pga halkan är ju inget ovanligt och det vanliga är ju att det bedöms som just en olycka.

I detta fallet så måste det nog ligga nått i grunden till att dom skriver vårdslöshet. Troligast är att nån av dom andra inblandade sagt att du kört som en galning eller nått liknande

polisen skriver en anmällan om misstanke om vårdslöhset oavsätt vid en olycka där flera bilar är inblanadade så det behöver inte betyda att det ligger något annat bakom

och det är rätt sunt att dom gör en anmälan
sen avgör åklagaren om det ens är någon mening att dra det vidare och mest troligen så läggs det ner ganska snart

Nej det gör de inte.

Gör de inte? Helvete..  :'(

"Man föds, man lever, man dör.. Godnatt"
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 december 2011 · 13 742 Inlägg

tomten1 skrev:

discokapten skrev:

Growe skrev:

polisen skriver en anmällan om misstanke om vårdslöhset oavsätt vid en olycka där flera bilar är inblanadade så det behöver inte betyda att det ligger något annat bakom

och det är rätt sunt att dom gör en anmälan
sen avgör åklagaren om det ens är någon mening att dra det vidare och mest troligen så läggs det ner ganska snart

Nej det gör de inte.

Gör de inte? Helvete..  :'(

skulle tro att en misstanke uppkommer direkt när en olycka händer när det finns någon halv märklig anledning

men jag tycker du ska slappna av och inte oroa dig dom kommer inte flå dig levande
ivärsta fall får du lite böter inget värre än så

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
tomten1
18 december 2011 · 28 Inlägg

Growe skrev:

tomten1 skrev:

discokapten skrev:

Nej det gör de inte.

Gör de inte? Helvete..  :'(

skulle tro att en misstanke uppkommer direkt när en olycka händer när det finns någon halv märklig anledning

men jag tycker du ska slappna av och inte oroa dig dom kommer inte flå dig levande
ivärsta fall får du lite böter inget värre än så

I värsta fall så tror dom att jag sov ifall nu lastbilschaffisen sa det till dem att det gick vingligt (på grund av halkan säger jag), men samtidigt kommer jag knappt ihåg ett piss på grund av smällen. Och det skulle vara ödesdigert, för då ryker körkortet direkt plus mitt jobb med det. Gaaaah, ska aldrig mer köra bil..   sad

"Man föds, man lever, man dör.. Godnatt"
Germax
18 december 2011 · 12 086 Inlägg

Min morfar somnade och krockade med just en lastbil, han vart dömd för vårdslöshet i trafiken med böter som följd.
Jag har inte hört något annat än att försäkringsbolaget stod för hela kalaset, inkl egna vagnskador.

p12
18 december 2011 · 551 Inlägg

tomten1 skrev:
tappade jag kontrollen över min bil på grund av halka.

Inte för att verka elak eller så, men jag skulle nog inte säga att det finns något som heter "på grund av halka", det heter "på grund av att jag inte anpassade hastigheten till rådande förhållanden". Detta gäller ju oavsett som du körde under hastighetsbegränsningen, då den inte är en rekommendation utan en högsta gräns.

Haters gonna hate.
tomten1
18 december 2011 · 28 Inlägg

p12 skrev:

tomten1 skrev:
tappade jag kontrollen över min bil på grund av halka.

Inte för att verka elak eller så, men jag skulle nog inte säga att det finns något som heter "på grund av halka", det heter "på grund av att jag inte anpassade hastigheten till rådande förhållanden". Detta gäller ju oavsett som du körde under hastighetsbegränsningen, då den inte är en rekommendation utan en högsta gräns.

Jo, du har rätt. Därför tar jag på mig skyldigheten också. Men jag tycker inte att det borde klassas som vårdslöshet i trafik. Men det gör det ju.

"Man föds, man lever, man dör.. Godnatt"
discokapten Kapten på disco!
19 december 2011 · 1 729 Inlägg

tomten1 skrev:

p12 skrev:

tomten1 skrev:
tappade jag kontrollen över min bil på grund av halka.

Inte för att verka elak eller så, men jag skulle nog inte säga att det finns något som heter "på grund av halka", det heter "på grund av att jag inte anpassade hastigheten till rådande förhållanden". Detta gäller ju oavsett som du körde under hastighetsbegränsningen, då den inte är en rekommendation utan en högsta gräns.

Jo, du har rätt. Därför tar jag på mig skyldigheten också. Men jag tycker inte att det borde klassas som vårdslöshet i trafik. Men det gör det ju.

Men shit, slappna av, är det som du säger att du tog det lungt och inte var ute och lekte så är det ingen fara, visst du är vållande men olyckor händer, var glad för att ingen gjorde illa sig.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Kolhasse Korta ben å långa armar
19 december 2011 · 55 Inlägg

Slappna av nu & vänta på vad farbröderna med den blåvita bilen har skrivit. För att det ska bli fråga om Grov vårdslöshet så ska du ha kört som du stulit bilen och struntat totalt i dina medtrafikanter.
Polisen upprättar ofta rapport om vårdslöshet men i de flesta fall leder den inte till något alls.
Om 2-3 veckor är detta historia, försäkringsbolagen har kommit överrens och du kan gå vidare.
Ta det som en lärdom.

God Jul!
smile

Far min var fattig, men han hade filar som gick lätt...
Volvo V40 2,0t "Yello-edition" (2001)
Volvo 142 "S Clone" (1968)
Andromeda Rumpmas
19 december 2011 · 3 860 Inlägg

tomten1 skrev:
Tack för alla snabba svar, fan vad ni är snälla.
Poliserna som jag träffade var extremt trevliga för övrigt, även ambulanspersonalen. Ambulansmannen skrev också en rapport för övrigt, att jag tappade kontrollen på grund av halka. Vet inte om det hjälper mig något. Poliserna skrev ner samma sak men sa även att någonstans är det mitt fel. Jag höll med på det, i och med att jag kom över på fel sida. Men de sa aldrig något om vårdslöshet i trafiken. Det löste jag på polisen.se att de hade skrivit en rapport om det. Så hoppas att de fick sympati för mig och var snälla i sin rapport.

Hoppas på det bästa!

Du ska nog inte dra så stora växlar på att det enligt Polisen är "ditt fel". Kör jag på ett rådjur om jag så kör i 30 knyck på en 100-väg är det mitt fel. Halkar jag av min väghalva i 30 knyck på 100-väg är det också mitt fel. Någons fel måste det ju vara på rapporten. Det bästa är nog som Growe säger att påpeka att det är din första riktiga vinter med körkort och att du faktiskt saktat ned en del. Erkänn ingen vårdslöshet. Det var ju en olycka, och olyckor händer ju. Förhoppningsvis ger de Trafikverket en skopa ovett istället för dålig väghållning smile

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
SportPilot Ubåtsingenjör
19 december 2011 · 7 232 Inlägg

som många sagt blir det MAX lite böter, och trafikförsäkringen gäller ALLTID även om du rökt majja en vecka innan och dratt en 70is innan du hoppat in i bilen... ja till och med om du ej har körkort

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 december 2011 · 13 742 Inlägg

JapMax skrev:
Min morfar somnade och krockade med just en lastbil, han vart dömd för vårdslöshet i trafiken med böter som följd.
Jag har inte hört något annat än att försäkringsbolaget stod för hela kalaset, inkl egna vagnskador.

bevis delen är ganska svår vid somning..
så där krävs det att det blir bevisat genom ett erkännande eller vittnen som såg föraren sova


förutsätter att det inte är det det handlar om här

ofta kommer man inte ihåg så jävla mycket av en halv stor olycka
dom 2 olyckorna jag varit med om

har jag vissa minnen av tex vet jag hur fort vi åkte när det gick åt helvete och sen är det rätt svart
tills man kliver ur
ena gången var det ganska alvarligt då vi låg på sidan och hade inte haft bälten
och där är det svart när polarn säger att det går åt helvete och jag ser hur han rycker handbromsen sen minns jag inget förens jag reser mig upp och försöker ta mig ur och då var polarn som åkte framför oss redan hunnit vänt och kommit fram till bilen

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
tomten1
19 december 2011 · 28 Inlägg

Då har en jobbdag gått. Jag känner mig lugn och allt har börjat sätta sig. Jag har till och med kommit underfund med att jag får ta det som det kommer. Jag är tacksam för allas svar och engagemang, ni är guld värda för en förvirrad ung man. Nu ska jag slappna av och njuta av att jag får uppleva en till jul med familj och vänner. Har ni något mer att skriva eller säga, så är ni mer än välkommen att fortsätta komma med synpunkter. Jag kommer även uppdatera succesivt så ni får reda på vad som händer.

Tack för allt ännu en gång! :)

"Man föds, man lever, man dör.. Godnatt"
Germax
19 december 2011 · 12 086 Inlägg

Growe skrev:

JapMax skrev:
Min morfar somnade och krockade med just en lastbil, han vart dömd för vårdslöshet i trafiken med böter som följd.
Jag har inte hört något annat än att försäkringsbolaget stod för hela kalaset, inkl egna vagnskador.

bevis delen är ganska svår vid somning..
så där krävs det att det blir bevisat genom ett erkännande eller vittnen som såg föraren sova

Mycket möjligt, gubben erkände säkerligen att han somnade till.

tomten1
22 december 2011 · 28 Inlägg

Ja men dåså, idag ringde farbror blå och frågade lite saker. Han sa att jag hade blivit misstänkt för vårdslöshet i trafik som jag trodde! Vi pratade lite och han var extremt trevlig och tillmötesgående. Sen frågade han hur jag såg på det hela, om jag ville medge vårdslöshet. Jag blev så jävla tagen på sängen så jag svarade väl ungefär:

- Nja, vet inte jag. Antar väl det.

Men samtidigt känner jag att jag vill släppa det här och gå vidare med mitt liv. Att det var rätt av mig att erkänna trots allt, för jag orkar inte tänka på det här något mer. Jag orkar inte spendera hela julen på att tänka när polisen ringer och vad jag ska säga i domstol om det skulle gå dit. Jobbet erbjöd sig även betala böterna, så det är ganska så kolugnt. Polismannen var också så jävla schysst att han räknade på mina inkomster förra året, istället för i år. Det som är positivt med det är att jag då gick i skolan, hehe. Noll i inkomst alltså, eller? Man räknar väl inte studiebidrag som inkomst?

Men det stora orosmomentet är ju inte det, utan det är mitt körkort.. Polisen visste inte om jag skulle tappa det, för det låg i transportstyrelsens händer tydligen. Jag känner själv att det ska jäääävligt mycket till om jag ska tappa körkortet. Med tanke på att jag behöver det i jobbet också. Vad tror ni mina herrar, kommer jag tappa körkortet?

Summa sumarum: Jag erkände trots att man inte ska göra det, kommer troligen få en eller två tusenlappar i böter. Men med oro över att tappa körkortet istället, YES!

Senast redigerat av tomten1 (22 december 2011)

"Man föds, man lever, man dör.. Godnatt"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang