Vårdslöshet i trafiken, hjälp!

it_mutt Avstängd
22 december 2011 · 10 388 Inlägg

Mnja, det tror jag inte du blir.

Det är ju som redan påpekat som så att där andra får kortet indraget, blir man under prövotiden "av med" körkortet helt.

Men, så här säger lagen;

1 § Brister vägtrafikant, den som för spårvagn eller den som någon annanstans än på väg för motordrivet fordon i väsentlig mån i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna, döms för vårdslöshet i trafik till dagsböter.

Om någon vid förande av motordrivet fordon eller spårvagn gör sig skyldig till grov oaktsamhet eller visar
uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom, döms för grov vårdslöshet i trafik till fängelse i högst två år. Lag (1994:1416).

Och ja, det är ju en stor och uppenbar skillnad mellan "vårdslöshet" och "grov vårdslöshet"

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
lakhea Leg. Bilplågare.
22 december 2011 · 218 Inlägg

Var dumt att erkänna men ändå är det du som bestämmer och hur du ser på saken är din ensak.
Men är ganska säker på att du klarar körkortet för som sagt var olyckor händer hela tiden.
Du åkte normalt och försiktigt enligt vad jag kunnat läsa.
Tycker du ska ringa upp polisen du pratatde med och påpeka att du faktiskt körde försiktigg och säga att det var en ren olycka,ren jävla otur och att du inte körde vårdslöst.
Bestämd men ändå trevlig.

tomten1
22 december 2011 · 28 Inlägg

Kan man verkligen ringa upp igen och ta tillbaka ett erkännande?
Han sa att även fast det nu var en olycka så är det jag som måste anpassa mig till väglaget och sakta ner och att jag på så sätt gjort mig skyldig till vårdslöshet. Sen sa även polismannen att visst, det låter farligt med vårdslöshet men det är det inte. Och påpekade att de endast säger det för att kunna sätta ord på "brottet".

"Man föds, man lever, man dör.. Godnatt"
Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 december 2011 · 13 742 Inlägg

tomten1 skrev:
Kan man verkligen ringa upp igen och ta tillbaka ett erkännande?
Han sa att även fast det nu var en olycka så är det jag som måste anpassa mig till väglaget och sakta ner och att jag på så sätt gjort mig skyldig till vårdslöshet. Sen sa även polismannen att visst, det låter farligt med vårdslöshet men det är det inte. Och påpekade att de endast säger det för att kunna sätta ord på "brottet".

testa säg att du inte vill erkänna att du kört vårdlöst och att du faktist sänkte farten för att försöka anpassa dig till väglaget
men att det ändå knasa

jag tycker verkligen inte att du ska erkänna något utan låta domstolen komma fram till hurvida du gjort fel eller ej

inte ens säkert att erkännadet gör dig skyldig endå

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
FL3JM Inga konstigheter
22 december 2011 · 2 064 Inlägg

Alltså, egentligen så körde du vårdslöst, man ska anpassa hastigheten efter väglaget, och du hade uppenbarligen inte gjort det. Visst att du körde 80 på en 100-väg, men hade du anpassat hastigheten till väglaget så hade du kanske behövt köra i 50.

Det går ju att hård-dra det här och säga att du körde vårdslöst. Men jag menar, då borde egentligen ALLA som åker av vägen eller krockar pga halka åka dit för vårdslöshet i trafik. Så det är en väldigt grumlig lag det där. Men polisen tyckte väl inte det kanske var så jättehalt där du halkat, är ju inte så svårt att bara prova köra polisbilen i 80 eller 100 knyck exakt där och känna efter.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 december 2011 · 13 742 Inlägg

FL3JM skrev:
Alltså, egentligen så körde du vårdslöst, man ska anpassa hastigheten efter väglaget, och du hade uppenbarligen inte gjort det. Visst att du körde 80 på en 100-väg, men hade du anpassat hastigheten till väglaget så hade du kanske behövt köra i 50.

Det går ju att hård-dra det här och säga att du körde vårdslöst. Men jag menar, då borde egentligen ALLA som åker av vägen eller krockar pga halka åka dit för vårdslöshet i trafik. Så det är en väldigt grumlig lag det där. Men polisen tyckte väl inte det kanske var så jättehalt där du halkat, är ju inte så svårt att bara prova köra polisbilen i 80 eller 100 knyck exakt där och känna efter.

läser man länkarna jag la upp tidigare i tråden så ska det inte räknas som vårdlöshet bara för att man krockar utan det krävs en del mer än så
enligt domar i Hd

sen borde man se detta med anpassning av fart efter väglag med ganska öppna ögon när en person nyss tagit körkort
inte så jävla lätt att veta hur mycket man ska anpassa om man aldrig kört på snö i hela sitt liv förut

jag anpassar alltid farten efter väglag..åker fortare jhu bättre väglaget är smile

oftast är det erfarenheterna före farten som avgör om det händer något eller inte

läser man och tolkar lagen på fel sätt så innebär det jhu i praktiken att du inte kan köra bilen frammåt
eftersom du ska anpassa farten efter alla saker som kan inträffa så du alltid kan stanna i tid

det är ganska tydligt att teorin och praktiken inte går hand i hand

verkligheten innebär att risker finns och att olyckor kommer hända utan att någon gjort sig skyldig till vårdlöshet i trafik

det är skillnad att få sladd på en bil och att skita i väjningsplikt

att man inte bryr sig om högerregeln är en vårdlös handling
mednas att få sladd på en bil inte är det

och är ganska säker att domstolarna oxå tänker likadant
men samtidigt måste polisen upprätta en anmälan då det kan handla om något vårdslöst tex att personen somnat eller testat att sladda med flit

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
tomten1
22 december 2011 · 28 Inlägg

FL3JM skrev:
Alltså, egentligen så körde du vårdslöst, man ska anpassa hastigheten efter väglaget, och du hade uppenbarligen inte gjort det. Visst att du körde 80 på en 100-väg, men hade du anpassat hastigheten till väglaget så hade du kanske behövt köra i 50.

Det går ju att hård-dra det här och säga att du körde vårdslöst. Men jag menar, då borde egentligen ALLA som åker av vägen eller krockar pga halka åka dit för vårdslöshet i trafik. Så det är en väldigt grumlig lag det där. Men polisen tyckte väl inte det kanske var så jättehalt där du halkat, är ju inte så svårt att bara prova köra polisbilen i 80 eller 100 knyck exakt där och känna efter.

Jag förstår vad du menar, det är också en av orsakerna till att jag medgav det hela. Nu säger jag inte att du nämnt det, men jag tycker inte att det är grund nog att ta mitt körkort. Bara för det så lär de göra det, haha.

"Man föds, man lever, man dör.. Godnatt"
FL3JM Inga konstigheter
22 december 2011 · 2 064 Inlägg

Haha, nej fan, dom kommer inte rycka lappen, du behöver inte oroa dig. smile

Min polare lyckades lägga sin EVO 8 på taket, men då gick det undan rejält och då blir det rätt många vittnen. Ena vittnet var nämligen en sjuksyrra som sen tog hand om honom när han låg på sjukhuset. ^^ Dock så drog dom inte hans lapp pga hastigheten i sig utan för att han lyckades klappa till en SAAB som också la sig på rygg i samma veva. Så när dom började överklaga och försöka stämma honom så beslutade dom att ta hans lapp i 4 månader och några tusen i böter. Så du förstår, det krävs mycket för att dom ska dra lappen! smile Och han hade sommarsulor, r-däck (satte på dom lite väl tidigt på säsongen kanske). Försäkringen täckte allting! Det var t.om så att dom ringde och frågade honom om han hade modifierat den, så skulle han få ersättning för det han köpt till bilen också, dvs ett veilsidekit, avgasrör osv, helt sjukt! big_smile


Att man har prövotid betyder bara att OM dom nu skulle rycka lappen så måste du göra om teorin, halkbanan och uppkörningen. Det blir lixom inte "större chans" att dom rycker ditt körkort bara för att du har prövotid eller nått alltså.

discokapten Kapten på disco!
22 december 2011 · 1 729 Inlägg

tomten1 skrev:
Ja men dåså, idag ringde farbror blå och frågade lite saker. Han sa att jag hade blivit misstänkt för vårdslöshet i trafik som jag trodde! Vi pratade lite och han var extremt trevlig och tillmötesgående. Sen frågade han hur jag såg på det hela, om jag ville medge vårdslöshet. Jag blev så jävla tagen på sängen så jag svarade väl ungefär:

- Nja, vet inte jag. Antar väl det.

Men samtidigt känner jag att jag vill släppa det här och gå vidare med mitt liv. Att det var rätt av mig att erkänna trots allt, för jag orkar inte tänka på det här något mer. Jag orkar inte spendera hela julen på att tänka när polisen ringer och vad jag ska säga i domstol om det skulle gå dit. Jobbet erbjöd sig även betala böterna, så det är ganska så kolugnt. Polismannen var också så jävla schysst att han räknade på mina inkomster förra året, istället för i år. Det som är positivt med det är att jag då gick i skolan, hehe. Noll i inkomst alltså, eller? Man räknar väl inte studiebidrag som inkomst?

Men det stora orosmomentet är ju inte det, utan det är mitt körkort.. Polisen visste inte om jag skulle tappa det, för det låg i transportstyrelsens händer tydligen. Jag känner själv att det ska jäääävligt mycket till om jag ska tappa körkortet. Med tanke på att jag behöver det i jobbet också. Vad tror ni mina herrar, kommer jag tappa körkortet?

Summa sumarum: Jag erkände trots att man inte ska göra det, kommer troligen få en eller två tusenlappar i böter. Men med oro över att tappa körkortet istället, YES!

Varför erkänner du om du inte varit vårdslös?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
tomten1
22 december 2011 · 28 Inlägg

discokapten skrev:

tomten1 skrev:
Ja men dåså, idag ringde farbror blå och frågade lite saker. Han sa att jag hade blivit misstänkt för vårdslöshet i trafik som jag trodde! Vi pratade lite och han var extremt trevlig och tillmötesgående. Sen frågade han hur jag såg på det hela, om jag ville medge vårdslöshet. Jag blev så jävla tagen på sängen så jag svarade väl ungefär:

- Nja, vet inte jag. Antar väl det.

Men samtidigt känner jag att jag vill släppa det här och gå vidare med mitt liv. Att det var rätt av mig att erkänna trots allt, för jag orkar inte tänka på det här något mer. Jag orkar inte spendera hela julen på att tänka när polisen ringer och vad jag ska säga i domstol om det skulle gå dit. Jobbet erbjöd sig även betala böterna, så det är ganska så kolugnt. Polismannen var också så jävla schysst att han räknade på mina inkomster förra året, istället för i år. Det som är positivt med det är att jag då gick i skolan, hehe. Noll i inkomst alltså, eller? Man räknar väl inte studiebidrag som inkomst?

Men det stora orosmomentet är ju inte det, utan det är mitt körkort.. Polisen visste inte om jag skulle tappa det, för det låg i transportstyrelsens händer tydligen. Jag känner själv att det ska jäääävligt mycket till om jag ska tappa körkortet. Med tanke på att jag behöver det i jobbet också. Vad tror ni mina herrar, kommer jag tappa körkortet?

Summa sumarum: Jag erkände trots att man inte ska göra det, kommer troligen få en eller två tusenlappar i böter. Men med oro över att tappa körkortet istället, YES!

Varför erkänner du om du inte varit vårdslös?

För att jag inte orkar älta i det här något mer, fine ge mig en eller två tusenlappar så länge jag får sluta tänka på det här. Plus att han läste upp lagen i telefon och lät riktigt övertygande om att jag gjort fel! Man ska ju trots allt anpassa sig efter väglag, hehe. Så länge jag får behålla körkortet så är jag nöjd. Jobbet betalar ändå böterna, så det skiter jag i!

"Man föds, man lever, man dör.. Godnatt"
n_andersson
22 december 2011 · 689 Inlägg

tomten1 skrev:
Kan man verkligen ringa upp igen och ta tillbaka ett erkännande?
Han sa att även fast det nu var en olycka så är det jag som måste anpassa mig till väglaget och sakta ner och att jag på så sätt gjort mig skyldig till vårdslöshet. Sen sa även polismannen att visst, det låter farligt med vårdslöshet men det är det inte. Och påpekade att de endast säger det för att kunna sätta ord på "brottet".

Det va dumt att erkänna vårdslöshet i trafik. Man ska aldrig erkänna nått till polisen. för nu försvann din chans att klara dig, Det att han va så snäll och trevlig va ju för att han ville få fram ett erkännande utan en massa jobb att bevisa att du gjort fel. Det enda polisen ville va ju att få fram ett erkännande.

Vet en kompis som åkte dit för vårsdlöshet i trafiken när han körde av och han blev av med kortet i 6 månader. Men då hade han ett vittne som åkte med i bilen och vittna att han körde för fort när det hände.

henke_99 Offroad Racing
22 december 2011 · 3 122 Inlägg

Ärlighet varar längst...

Anser du att du kört vårdslöst så ska du ju erkänna, anser du att du inte gjort det så ska du inte göra det.

Och ja, man kan ta tillbaka ett erkännande.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 december 2011 · 13 742 Inlägg

henke_99 skrev:
Ärlighet varar längst...

Anser du att du kört vårdslöst så ska du ju erkänna, anser du att du inte gjort det så ska du inte göra det.

Och ja, man kan ta tillbaka ett erkännande.

ähh bullshit..

inget som kommer någonstans genom ärlighet..kolla vilka jävlar som är rikast här i världen..tror du någon blivit miljonärer genom att vara ärlig..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
discokapten Kapten på disco!
22 december 2011 · 1 729 Inlägg

Growe skrev:

henke_99 skrev:
Ärlighet varar längst...

Anser du att du kört vårdslöst så ska du ju erkänna, anser du att du inte gjort det så ska du inte göra det.

Och ja, man kan ta tillbaka ett erkännande.

ähh bullshit..

inget som kommer någonstans genom ärlighet..kolla vilka jävlar som är rikast här i världen..tror du någon blivit miljonärer genom att vara ärlig..

Ja det tror jag.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
henke_99 Offroad Racing
22 december 2011 · 3 122 Inlägg

discokapten skrev:

Growe skrev:

henke_99 skrev:
Ärlighet varar längst...

Anser du att du kört vårdslöst så ska du ju erkänna, anser du att du inte gjort det så ska du inte göra det.

Och ja, man kan ta tillbaka ett erkännande.

ähh bullshit..

inget som kommer någonstans genom ärlighet..kolla vilka jävlar som är rikast här i världen..tror du någon blivit miljonärer genom att vara ärlig..

Ja det tror jag.

Jag med. Men visst finns det såna som blivit det på oärlig väg oxå, sen är det ju upp till var persons samvete om man vill leva med det.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Alecci
22 december 2011 · 2 014 Inlägg

Growe skrev:
ähh bullshit..

inget som kommer någonstans genom ärlighet..kolla vilka jävlar som är rikast här i världen..tror du någon blivit miljonärer genom att vara ärlig..

Right back at you!

Även om världen inte är perfekt och inte alla är helt ärliga, så bör alla och envar ändå sträva efter det om det ska kunna finnas någon förhoppning om att det ska bli bättre.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Helvete_racing Arg Snickare
22 december 2011 · 875 Inlägg

Du ska nog vara glad att du lever med tanke på vad som kunde hänt.

Blir du av med kortet/jobbet eller får böter är ju småpotatis emot att behålla sitt liv.

carnageman Rallyförare
23 december 2011 · 1 075 Inlägg

1) Ja skadorna täcker, om dom däremot ändrar brottsrubriceringen till GROV så får du betala 10% av basbeloppet.

2) Du orsakade olyckan, inte halkan. Halka orsakar inga olyckor... Du åker dit och får tre månaders indraget körkort, beslutet kommer om 6-12 månader. Du kan överklaga och få tillbaks körkortet snabbare om du inte har prövotid, då får du ta om lappen.

3) Du kommer få 2-4000kr i böter för vårdslöshet i trafik & indraget körkort

4) 6-12 månader

5) Jag är väldigt insatt i trafikrätt, det är en stor hobby, så det jag skriver här kan du se som sanning... Tyvärr sad

Det finns många trafikbrott som faller under rubriceringen "vårdslöshet i trafik", här är några:

* Utebliven/försenad teckengivning
* Brott mot väjningsplikt
* Olyckstillbud (om du nästan orsakat en olycka)
* Olycka (om du är vållande i trafikolycka)
* Somnat vid ratten
* Hindrande av trafik (inte lägger sig i högra körfältet efter en omkörning, t.ex)

Den allvarligaste formen är den när man orsakat en olycka, ett råd om det är solklart att man är vållande är att direkt erkänna och skriva på ett straff föreläggande och på så vis undvika en rättegång...

Sen kör du ju uppenbarligen bil i tjänsten så direkt när länsstyrelsen begär in ditt körkort ska du skicka ett intyg från din chef att han behöver dig och att han måste befria dig från din tjänst om du inte har körkort.
Har du riktig tur kanske du bara får en månad indraget då och kan göra annat på jobbet, vem vet?

Lycka till!

Senast redigerat av carnageman (23 december 2011)

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Rquired Allmänt envis
23 december 2011 · 12 512 Inlägg

Growe skrev:

henke_99 skrev:
Ärlighet varar längst...

Anser du att du kört vårdslöst så ska du ju erkänna, anser du att du inte gjort det så ska du inte göra det.

Och ja, man kan ta tillbaka ett erkännande.

ähh bullshit..

inget som kommer någonstans genom ärlighet..kolla vilka jävlar som är rikast här i världen..tror du någon blivit miljonärer genom att vara ärlig..

Det finns mängder med människor som byggt upp en förmögenhet på ärlig väg, är det Jantelagen som spökar eller?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Laejv0
23 december 2011 · 51 Inlägg

har varit med om liknande händelse i snöhalka med firmabil, dem hörde av sig efter någon vecka o frågade lite, sen förhör en månad senare och det slutade med 1500 kr i böter bara och kortet i behåll. Jag hade också prövotid fortfarande också 1.5 år som du smile du behöver nog inte va orolig, försäkring lär täcka de andras skador och du får antagligen en liten böter smile bara försök att inte tänka på det nu tills du vet något smile

Buick electra 225 convertible "scarecrow" (1966)
Volvo 740 16v Turbo "Blixxxternöjd nr 2" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang