3228
Sök

Slutsteg spänningsfall?

4 Inlägg
20 december 2011
Trådstartare
Hejsan!

Jag är lite rädd att jag kanske pajjat mina slutsteg:(
Helt plötsligt så slutade steget funka. Tog mitt andra och kopplade in för att prova, funkade inte det heller.
Mätte och kollade då hade jag 12,?? volt (ja nästan 13volt typ) Kopplade in steget och mätte igen. Nu låg volten på 5.?? volt. Lite olika resultat vid olika mätningar. Men runt 5-6 volt. Tar ur kablarna ut steget och har åter ca 12volt.
Lånade ett steg och detta problem återkom igen även på det?!?

Provade i brorsans bil som oxå visade runt 12 volt innan inkoppling. Efter inkompling mäter jag 1,5-2 volt. Kopplar bort stegen och har åter 12 volt i systemet.

På ena steget så lyser protection lampan till en stund sedan är steget heldöd.

Tacksam för svar vad som kan vara felet och ev. åtgärder?!

Mvh

21 761 Inlägg
20 december 2011
Det kan vara glapp någonstans i strömkabeln, tex i en säkringshållare eller själva säkringen. Mät på båda sidor om säkringshållaren vilken spänning det visar när du har stereon igång och det visar 5-6 V på steget, då ser du ifall problemet ligger där. Inte säkringen på slutsteget alltså, det är säkringen som sitter nära batteriet. smile
Senast redigerat av Drönirettab (20 december 2011)

7 281 Inlägg
20 december 2011
Om du har en vanlig glassäkring, AGU, så brukar dessa kunna ge såna symptom om dom är halvt trasiga.

4 Inlägg
20 december 2011
Trådstartare
Okej, ska kolla/mäta upp detta omgående. Säkringen på pluskabeln har jag faktiskt inte kollat mer än med ögat, och den såg hel ut då. Men ska mäta efter säkringen när allt är igång nu.

Sen har jag bara hunnit fått in mitt ljud lite tillfälligt så har inte ordnat med en "riktigt" remote anslutning ännu.
Så har kopplat en kabel mellan +12 och remoten. Denna kopplar jag på när jag vill starta steget. Ska väll så småningom ta remoten från skyltbelysningen tänkte jag. Kan det ha ngt att göra med problemet tro?

Tusen tack för snabba svar btw! big_smile

4 Inlägg
20 december 2011
Trådstartare
Hej igen!
Säkringen är hel. Har 12.60volt både innan och efter. Och nu när jag nu kopplade in det i steget sjönk den med ganska precis 6volt. Så har 6.20volt på steget vid inkopplat läge:( Tar jag bort antingen plus lr jord från steget och mäter så har jag strax över 12volt bak i skuffen... skumt!?
Är rädd för att det kan ha blivit ngt fel på steget. Visserligen billiga skit steg men betyder ju ändå att jag måste jaga reda på nått nytt snart.

Mvh

21 761 Inlägg
20 december 2011
Men visar det 12,6 V före/efter säkringen när du har steget inkopplat också?

4 Inlägg
20 december 2011
Trådstartare
Problemet löst:D!!!

Ja den visade 12,6 både vid inkopplat/utkopplat slutsteg. Både före/efter säkringen.
Så var ju säker på att pluskabeln levererade hela vägen bak då det ej finns fler skarver lr liknande på den.
Så gjorde ett idiotsäkert test och tog startkablar direkt från minusen på batteriet och kopplade på steget och det funkade. Så kollade min infästning på jorden under mattan. Då hade jag ju skrapat färg mellan två fästen och sedan i all hast satt jorden ovanpå dom sen=P Så när jorden hamnade där den skulle så var allt fit for fight igen.

Tusen tack till Drönirettab och Brains för snabb hjälp och felsökning!
Så var lugna om det börjar skallra i vitrinskåpet hemma... det är bara jag som åker förbi hehehe=P

Ciao!

P.s vet inte om (jag sj lr om man ska kontakta admin) att ta bort denna tråden nu. Lr så kanske den får ligga kvar så andra kan se hur awesome och hjälpsamma ni var mot mig=D

Mvh

Sök