Koppla extraljus med separat strömbrytare

Challej
22 december 2011 · 88 Inlägg

tja har 4 st extra lampor som ska kopplas in. lite osäker på hur allt ska dras bara, ska koppla de till en strömbrytare in i bilen tänkte jag, måste man ha 2 reläer till detta eller kan man köra utan reläer helt o hållet ? funkar inte själva strömbrytaren som ett slags relä ? smile

Volvo 945 TDIC "DieslarN" (1994)
BMW 540 IA e39 "StorTysken" (2000)
Janneutanb
22 december 2011 · 7 272 Inlägg

En strömbrytare klarar sällan av högre amperestyrkor så du måste ha ett relä.
Eller ja eftersom du ska ha 4st ljus så föreslår jag dubbla reläer. 2 ljus till varje relä.
Sen signalen till reläna tar du från vanliga helljusen som sen går vidare till en knapp, så att du kan köra med extraljusen avstängda men vanliga helljuset igång, och därefter in till reläna.

Challej
22 december 2011 · 88 Inlägg

vart tar ja lämpligast från helljuset till relät då ?

BMW 540 IA e39 "StorTysken" (2000)
Volvo 945 TDIC "DieslarN" (1994)
F-Tar
22 december 2011 · 1 335 Inlägg

En liten fråga bara, varför vill du inte att extraljusen ska gå på helljus-spaken? Du kan fortf ha brytaren så du kan stänga av tex vid besiktning.

B5 #001
BMW Alpina B5 "001" (2005)
BMW 325 tds "E36" (1997)
F-Tar
22 december 2011 · 1 335 Inlägg

Challej skrev:
vart tar ja lämpligast från helljuset till relät då ?

Om du köper 2 reläsatser och utgår från det lilla schemat som finns printat på paketet (Många ggr så har du redan stiften anslutna in till relät) så är hälften gjort smile

B5 #001
BMW 325 tds "E36" (1997)
BMW Alpina B5 "001" (2005)
Louksor
22 december 2011 · 1 915 Inlägg

Avänd dig av 2 relä, tjuva ström från heljuset vid tex helljusets glödlampa/anslutning
http://forumbilder.se/images/55320091006061ce4.jpg

Glöm inte säkring!

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Challej
23 december 2011 · 88 Inlägg

tack så mycket smile nu blev de väldigt mkt lättare smile men måste ja tjuva ström från helljuset när ja bara ska styra extraljusen med en separat strömbrytare ? med andra ord kan ja dra en kabel från uttag 86 direkt upp till den separata strömbrytaren ? smile

Volvo 945 TDIC "DieslarN" (1994)
BMW 540 IA e39 "StorTysken" (2000)
F-Tar
23 december 2011 · 1 335 Inlägg

Ja. Om du vill ha på spaken, så måste du luska ut vilken kabel som styr org helljus. Sen skarva där bara

B5 #001
BMW 325 tds "E36" (1997)
BMW Alpina B5 "001" (2005)
Louksor
23 december 2011 · 1 915 Inlägg

Om du av någon konstig anledning ej vill koppla så de tänds automatiskt när du slår på helljuset, så kan du som du skriver koppla nr 86 till en brytare och brytaren kopplar du ihop med 12v.

Varför vill du koppla så ?
Ska du ha ljusen som extraljus så ser jag ingen anledning till att koppla som du vill.
De ska bara lysa tillsammans med helljuset...

Däremot om du ska ha dom som tex arbetsljus, så blir det bra att koppla så.

Challej skrev:
tack så mycket smile nu blev de väldigt mkt lättare smile men måste ja tjuva ström från helljuset när ja bara ska styra extraljusen med en separat strömbrytare ? med andra ord kan ja dra en kabel från uttag 86 direkt upp till den separata strömbrytaren ? smile

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Challej
23 december 2011 · 88 Inlägg

okej smile tack så mycket för all hjälp, de är så här att ja har nämligen redan 3 extraljusen framme i fronten som är kopplade på helljuset smile men dessa fyra som ja pratar om ska sättas på taket på bilen som ja ska styra med en separat strömbrytare smile så ligger de till smile

BMW 540 IA e39 "StorTysken" (2000)
Volvo 945 TDIC "DieslarN" (1994)
Challej
23 december 2011 · 88 Inlägg

jag har ett relä på 15 A och ett relä på 30 A, är de då nödvändigt att ha två reläer när ja klarar mig på 30 A reläet ? alla 4 ljusena drar ca 19 A tillsammans, då borde de väl funka fint med endast 30 A reläet väl ? smile

BMW 540 IA e39 "StorTysken" (2000)
Volvo 945 TDIC "DieslarN" (1994)
Drönirettab
24 december 2011 · 21 761 Inlägg

Då borde det fungera med 30 A relät tycker jag. smile

Challej
24 december 2011 · 88 Inlägg

va ska en ha för säkring till relät då tro, en 30 A säkring till ett 30 A relä ? smile

Volvo 945 TDIC "DieslarN" (1994)
BMW 540 IA e39 "StorTysken" (2000)
Drönirettab
24 december 2011 · 21 761 Inlägg

25-30 A säkring ska funka, men det är ju matningskabeln till relät man avsäkrar så att den kabelns area bestämmer hur stor säkring man "får" ha. Exempelvis 4 mm2 kabel kan ha upp till 30 A säkring smile

Challej
24 december 2011 · 88 Inlägg

okej, men tkr du ja ska sätta en säkring på matningskabeln till strömbrytaren också ? smile

BMW 540 IA e39 "StorTysken" (2000)
Volvo 945 TDIC "DieslarN" (1994)
bronco_z
24 december 2011 · 604 Inlägg

Säkringar på alla matningskablar nära strömkällan. Är förbrukningen som du säger 19A så blir 25A säkring utmärkt och 3A på brytaren.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
Challej
25 december 2011 · 88 Inlägg

okej smile 3 A på brytaren ? smile

Volvo 945 TDIC "DieslarN" (1994)
BMW 540 IA e39 "StorTysken" (2000)
Drönirettab
25 december 2011 · 21 761 Inlägg

Den kabeln sköter ju bara om styrspänningen till reläspolen och en eventuell indikeringslampa i strömbrytaren. 1 A skulle också funka, men det är inget fel i att använda 3 A heller. smile

Challej
26 december 2011 · 88 Inlägg

men en säkring till kabel som går till brytaren är väl inte nödvändigt egentligen ? strömbrytaren klarar upp till 20 A tongue

BMW 540 IA e39 "StorTysken" (2000)
Volvo 945 TDIC "DieslarN" (1994)
driftking199
26 december 2011 · 322 Inlägg

Challej skrev:
men en säkring till kabel som går till brytaren är väl inte nödvändigt egentligen ? strömbrytaren klarar upp till 20 A tongue

kan behövas säkring då man tar ström från heljuset och har man otur kan de skava hål på sladden så de blir kortis o kablen börjar brinna de är ju de säkringar är till för?:S

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang