Ja var ska man börja

EJ20 motorn kommer i en hel flock utförande. Men STI och WRX är det som man skiljer dom åt på äldre impreza. WRX motorerna är där flödes spjäll i insuget och STI saknar dessa.
När det gäller att trimma så är alltid STI motorm att föredra och då kom den 6växlade lådan rätt tidigt på impreza,n Och där är bättre komponenter i STI motorn Det som skiljer är kolvar, stakar, insug,(spjällen) Turbo ,
Och även ventil fjädrar, tryckare ( shims under tryckarna) kam axlar.
Problem !! 2an cylinder flödar bättre än dom andra så den går snålt om man inte kompenserar för detta.
Så många ras är spräckt/ hål i kolven. Sen kan stakar bocka sig om man laddar på riktigt ordäntligt

340++ Hk
Motorerna är skit bra i stora hela och lätt meckar och även bilen i sig märker man att den är utvecklad från rally teknik. Även komponenter är standardiserade så man kan blanda friskt i mellan motor typerna.
Ett konsept var 2,5 lit STI block med 2,0 toppar som var moddade i förbrännings rummet för det större borret.
Denna kombination ett mycke bättre flöde då ventilerna satt med mindre cc mått så flödet inte reducerades av cylinderväggen.